Skal snart have nyt bundkort såh...
Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-04 16:10

Det er længe siden jeg har handlet bundkort...

Hvad er der af kvalitetsmærker, jeg ved der er Abit, Asus og MSI men der er
vel flere?

Jeg kører med en AMD 2200+, så det skal være socket A :)

Mit eneste krav er sådanset at jeg kan låse AGP og PCI frekvensen fast så
jeg kan clocke dyret!
Mit nuværende bundkort har nemlig ikke mulighed for dette. Jeg vil gerne
have et bundkort med 200 MHz FSB for så er jeg jo fremtidssikret, jeg har
ikke brug for alt det onboard skrammel som lyd/LAN (Hvis man ellers kan få
et kort uden idag . Og det skal selvfølgeligt også have mulighed for
manuel indstilling af FSB, helst én MHz ad gangen :)

OG så skal det helst være billigt, under 700 kr...

Så hvis du tilfældigvis kender noget aktuelt lige i den prisklasse, eller
bare kan anbefale en producent så jeg selv kan undersøge sagen, vil jeg da
være glad :D

Brian

Fra : Anders Forst

Dato : 20-02-04 16:22

Til Brian

Du må være langt tilbage i tiden...
De hutigste bundkort idag kører 800 MHz i FSB'en.
(nogle af dem kan OC til 1200 MHz i FSB'en).
Du kan stadigvæk få bundkort med 533 MHz i FSB'en.

De fleste moderne bundkort har onboard lydkort og netkort.
Nogen af dem, har sågar onboard grafikkort.

Hvad mærke du skal gå efter. Der er ikke den store forskel på
bundkort idag.

Men til 700,- giver det lidt begrænsninger.
Min bror købte et ASRock bundkort (kan ikke huske modellen),
jeg mener han gav 800,- for det (købte det over nettet).

Venligst
Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-04 16:35

> Til Brian
>
> Du må være langt tilbage i tiden...
> De hutigste bundkort idag kører 800 MHz i FSB'en.
> (nogle af dem kan OC til 1200 MHz i FSB'en).
> Du kan stadigvæk få bundkort med 533 MHz i FSB'en.

Jeg gætter på du har en Pentium 4... Selvom den kører "800 MHz" kører den
faktisk også kun 200 MHz ;)

Hvis du nu læste hvad jeg skrev har jeg en AMD 2200+, og den kører nok næppe
i et P4 bundkort...

> De fleste moderne bundkort har onboard lydkort og netkort.
> Nogen af dem, har sågar onboard grafikkort.

Jah, men jeg holder mig helst væk fra onboard ting ;) - Især fordi jeg har
et godt eksternt lydkort, og et eksternt netkort jeg har moddet lidt :)

Og et Radeon 9500 Pro...

> Hvad mærke du skal gå efter. Der er ikke den store forskel på
> bundkort idag.
>
> Men til 700,- giver det lidt begrænsninger.
> Min bror købte et ASRock bundkort (kan ikke huske modellen),

ASRock, det må jeg lige se på :)

> jeg mener han gav 800,- for det (købte det over nettet).

Man kan ellers let få bundkort med nforce chipset fra Abit, Asus og MSI til
under 700 kr...
Desuden handler jeg kun over nettet ;)

Brian

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 20-02-04 16:40

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der af kvalitetsmærker, jeg ved der er Abit, Asus og MSI men der
er
> vel flere?

Kvalitetsmærker har vidst mere med myter at gøre. Jeg falder ihvertfald ikke
i svime over nogen af overstående.

> [...]
> manuel indstilling af FSB, helst én MHz ad gangen :)
>
> OG så skal det helst være billigt, under 700 kr...

http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=1789 til 589,- (set ved
EDBpriser)

Det har jeg anbefalet een gang idag. Så det kan jeg jo fortsætte med. ;)

Det lever op til alle dine krav. Det har onboard lyd og LAN, men af det er
det kun lyden der er skrammel ;)

Fra : Martin Johansson

Dato : 20-02-04 16:48

> [...]
> bare kan anbefale en producent så jeg selv kan undersøge sagen, vil jeg da

Tjaah så skal det jo være nForce2.

Kig på et Abit NF7-S, det koster 717 kr. og kan alt du efterlyser.
Der er dog onboard lan og lyd, men ingen af delene er skrammel.
Soundstorm svarer til minimum Audigy kvalitetsmæssigt og bruger ikke mere
cpu kraft end et alm lydkort.
Onboard LAN virker også ganske glimrende, ved ikke lige hvad dit moddede
netkort kan?
Begge dele kan også deaktiveres, ikke at jeg kan komme på ret mange gode
grunde til at gøre det?

Man kan indstille så godt som alt i bios, også FSB i en MHz ad gangen.
Læs anmeldelserne der er linket til længere nede, det vil blive en længere
smøre hvis jeg skal nævne alle de gode ting i bios.
FSB kan komme op omkring 230-235 MHz med std. chipset køling, endnu højere
med vand eller lign.

Se her for nogle anmeldelser:
http://www.nforcershq.com/modules.php?name=Reviews&rop=A
Bemærk at det er rev 2.0 anmeldelserne der er relevante.

Fra : KH

Dato : 22-02-04 13:09

> [...]
> Det er længe siden jeg har handlet bundkort...
>
> Hvad er der af kvalitetsmærker, jeg ved der er Abit, Asus og MSI men der

Har du prøvet Gigabyte?
Overkommelige priser, når nu det skal være kvalitet.
Kører selv med P4 på Gigabyte MB.
Er godt tilfreds.
Og så kan du overclocke med EasyTune, hvilket jeg mener føler med.

Bare et foreslaw..

Mvh.