Hvilket bundkort til AMD XP-M?
Fra : Dennis Schafroth

Dato : 20-02-04 12:17

Hej NG,

Jeg vil gerne opgradere min stationære PC (PIII 933Mhz) til en AMD XP-M. Men
hvilket bundkort understøtter de strømbesparende funktioner som CPU'en har?

Nogen der har forslag og erfaringer med dette?

Dennis

Fra : JK

Dato : 20-02-04 14:09

On Fri, 20 Feb 2004 12:17:15 +0100, "Dennis Schafroth"
<nospam@schafroth.com> wrote:

> [...]
>hvilket bundkort understøtter de strømbesparende funktioner som CPU'en har?
>
>Nogen der har forslag og erfaringer med dette?

XP-M cpu'erne har det AMD kalder PowerNow, en facilitet som vistnok
skruer ned for cpu'ens clock for at spare strøm.

Det må være et spørgsmål om, at bios griber den mulighed og bruger
den.

Jeg har aldrig hørt om et bundkort til stationære maskiner, som
udnytter powernow.

Men jeg har lige i dag fået bekræftet, at XP-M 2500+ f.eks. kan køre
på Abit NF7.

Så kører den bare som en almindelig XP cpu, dog udnytter man den lidt
lave cpu spænding på 1.45 volt.

Mobile cpu'er er ved at komme i vælten på stationære, fordi cpu'erne
er nogle fantastiske overclockere.

Min mening om din opgradering:

på job bruger jeg som software udvikler en 800 MHz P3, 6x133. Den er
sådan set meget sammenlignelig med din P3, 933, 7x133.

derhjemme har jeg en AMD Barton 2500+, der kører 2.2 GHz.

Jeg vil ikke sige, at den hastighedsforskel har nogen særlig betydning
til det jeg laver. Jeg tror kun det vil kunne mærkes i spil.

Så mit råd er:

- køb noget mere ram nu, over 320 Mbyte kan anbefales
- vent med opgraderingen til 64 bits cpu'er bliver billigere

mvh

John

Fra : Peter Jespersen

Dato : 20-02-04 16:31

On Fri, 20 Feb 2004 14:09:28 +0100, JK wrote:

>XP-M cpu'erne har det AMD kalder PowerNow, en facilitet som vistnok
>skruer ned for cpu'ens clock for at spare strøm.

Idag er det sådan at PowerNow både skruer ned for taktfrekvensen og
fødespændingen til processoren.

>Det må være et spørgsmål om, at bios griber den mulighed og bruger
>den.
>
>Jeg har aldrig hørt om et bundkort til stationære maskiner, som
>udnytter powernow.

Athlon64 er udstyret med det AMD kalder Cool'N'Quiet (De vil absolut kalde
det for noget andet end hvad det reelt er - PowerNow) - så det er
formodentligt kun et spørgsmål om tid (Forskellen på Desktop udgaven og
Mobile udgaven er marginal).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Beat me! Whip me! Make me use Windows!