Artikel som kritisk behandler Tænk + Test'~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-02-04 09:51

Hej NG.

Jeg er kommet i besiddelse af en artikel som kritisk behandler Tænk + Test's
test af hundefoder.
Spørg mig ikke hvorfra, jeg fik den af en kollega.

Den ligger snart i dk.binaer (hvis ikke den skubbes ud af piratsoftware)
under "hundefoder artikel"

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : kajo

Dato : 20-02-04 16:55

> Hej NG.
>
> Jeg er kommet i besiddelse af en artikel som kritisk behandler Tænk +
Test's
> test af hundefoder.

Kritisk er vist mildt sagt, jeg vil snarere sige at den betragter
resultaterne i Tænk + Test so ubrugelige.

> Spørg mig ikke hvorfra, jeg fik den af en kollega.

Det kunne da ellers være interessant at vide.

> under "hundefoder artikel"

Ja, man skal nok skynde sig.

Mvh Kajo
http://home.worldonline.dk/privat09/

Fra : Karin

Dato : 20-02-04 19:19

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> Spørg mig ikke hvorfra, jeg fik den af en kollega.
>
> Den ligger snart i dk.binaer (hvis ikke den skubbes ud af piratsoftware)

Hej Christian.

Det lyder meget spændende. Jeg kan desværre ikke selv komme ind på
dk.binaer og læse artiklen. Har du mulighed for at finde ud af hvem der
har skrevet den, så kan jeg måske finde den et andet sted?

Hilsen Karin

Fra : kajo

Dato : 20-02-04 21:23

"Karin" <ran_slirp_a@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dk.binaer og læse artiklen. Har du mulighed for at finde ud af hvem der
> har skrevet den, så kan jeg måske finde den et andet sted?

Da jeg ved at der er andre der har samme problem som Kaina
har jeg tilladt mig at smide Christians filer på min side, håber ikke at han
bliver sur over det!

Men jeg kunne da også godt tænke mig at vide hvor artiklen stammer fra.

http://home.worldonline.dk/privat09/scan/Scan1.jpg
http://home.worldonline.dk/privat09/scan/Scan2.jpg
http://home.worldonline.dk/privat09/scan/Scan3.jpg
http://home.worldonline.dk/privat09/scan/Scan4.jpg
http://home.worldonline.dk/privat09/scan/Scan5.jpg
http://home.worldonline.dk/privat09/scan/Scan6.jpg
http://home.worldonline.dk/privat09/scan/Scan7.jpg
http://home.worldonline.dk/privat09/scan/Scan8.jpg
http://home.worldonline.dk/privat09/scan/Scan9.jpg

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-02-04 06:45

Intersant læsning ! tak for linkene jeg ved ikke hvor intersant
jeg syntes at det er at vide hvem der har skrevet det, jeg er sikker
på at han har ret i hvad han skriver ligemeget hvem han er

nå nu nåede jeg til slutningen og der står knud steensborg fagdyrlæge
i sygdomme hos hund og kat, abild dyreklinik, kan man ikke gå ud fra
at det er ham der har skrevet det ?

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : kajo

Dato : 22-02-04 02:35

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

snip
> nå nu nåede jeg til slutningen og der står knud steensborg fagdyrlæge
> i sygdomme hos hund og kat, abild dyreklinik, kan man ikke gå ud fra
> at det er ham der har skrevet det ?

Spørgsmålet var ikke hvem der har skrevet det, men hvor artiklen har været
publiceret.

Fra : Kaare

Dato : 23-02-04 10:51

> Spørgsmålet var ikke hvem der har skrevet det, men hvor artiklen har været
> publiceret.

Forbrugerrådet udgiver et blad der hedder "Tænk og test" hvor artiklen er
publiceret. Denne konkrete test er udført i samarbejde med dyrens
beskyttelse, derfor er testen også publiceret i deres nyeste blad.

Testen er, såvidt jeg ved udført på baggrund af laboratorie målinger og ikke
blot udfra indholdsfortegnelsen. Man må også gå udfra, at hverken "Tænk +
test" eller dyrens beskyttelse har andet ærrinde end at give den bedste
rådgivning, i modsætning til eksempelvis dyrlæger og foderproducenter som
tjener penge på at sælge foder.

Men alfa og omega er jo at vapsen har det godt - test eller ej

Mvh Kåre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-04 10:53

"Kaare" <kareINGENLORT@stofanet.dk> wrote in message

> Forbrugerrådet udgiver et blad der hedder "Tænk og test" hvor artiklen er
> publiceret. Denne konkrete test er udført i samarbejde med dyrens
> beskyttelse, derfor er testen også publiceret i deres nyeste blad.

Det er ikke den artikel, det er en artikel som kritiserer T&T's test.

> [...]
> test" eller dyrens beskyttelse har andet ærrinde end at give den bedste
> rådgivning, i modsætning til eksempelvis dyrlæger og foderproducenter som

Enig, men at komme frem til at det skulle være lige så godt at fodre med
Frolic som med Pro-Plan eller Nutro er ubegribeligt. Der må (som i hvert
fald PtDNtB har påpeget) være forskel i kvaliteten og dermed i
optageligheden af de forskellige næringsstoffer.

> Men alfa og omega er jo at vapsen har det godt - test eller ej

Enig.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Kaare

Dato : 23-02-04 11:04

> Det er ikke den artikel, det er en artikel som kritiserer T&T's test.

Sorry - my bad, den havde jeg ikke lige fanget. Men den artikel må jeg da
heller lige læse så :)

> [...]
> fald PtDNtB har påpeget) være forskel i kvaliteten og dermed i
> optageligheden af de forskellige næringsstoffer.

Det som jeg hørte i "Rabatten" var at de havde analyseret fodrets
næringsindhold, men ikke optageligheden af eksempelvis proteinerne, hvor de
blot henviste til, at der var stor uenighed om hvorledes optagelsen af de
forskellige typer protein var. Debatten minder lidt om den der også har kørt
når det kommer til kosttilskud til mennesker/sportsudøvere. Et er at et
produkt indeholder en masse protein, noget andet er optagelsen. Producenter
af den dyre vare vil selfølgelig argumentere for, at deres videnskabeligt
gennemtestede produkt optages bedre end de billige, ellers har de jo ingen
berettigelse. Hvorvidt det er tilfældet er jo åbenbart ikke så lige til at
bevise.

Noget andet er, hvorvidt der i testen er blevet målt efter andet end lige
næringsstoffer? Og om der i de billige produkter kan være spildstoffer som
følge af en billigere produktion?
Gav det mening? :)

-K

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-04 11:09

> Sorry - my bad, den havde jeg ikke lige fanget. Men den artikel må jeg da
> heller lige læse så :)

OK

> Noget andet er, hvorvidt der i testen er blevet målt efter andet end lige
> næringsstoffer? Og om der i de billige produkter kan være spildstoffer som
> følge af en billigere produktion?

Det ved jeg ikke om de har taget hensyn til.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-02-04 03:12

On Mon, 23 Feb 2004 11:04:29 +0100, "Kaare"

> [...]
>berettigelse. Hvorvidt det er tilfældet er jo åbenbart ikke så lige til at

nej måske ikke hvis man ikke har et laboratorie lige ved hånden, men
alle der træner styrketræning/bodybilding ved at der er kæmpe forskel
på proteiner, i den billige ende er der soyaproteiner og i den dyre
ende æggehvideproteiner, selvfølgelig vil der altid være uenighed om
den slags men jeg ved at hvad det angår hænger pris og kvalitet stort
set sammen, bortset fra et par enkelte mærker der er dyre men er lige
så dårlige som de billige, og det er nøjagtigt det samme med
hundefodder.

som jeg ser det er et mærke som hills ligeså godt/dårligt som
nettofoderet men meget dyrere det indeholder efter hvad jeg har læst
mig til biprodukter, og så kan man da ligeså godt købe det billigste!
hvordan kan nogen overhovedet tro at proteiner fra biprodukter skulle
være ligeså godt som dem fra rigtigt kød ? biprodukter er altså
kødaffald, næb, kløer,pels, hud,hår negle indvolde osv !

det ville være det samme som hvis de påstod at røde pølser fra aldi er
ligeså gode som dem man stod og lavede derhjemme i sin egen
pølsemaskine efter at have hakket kød ud til det !? dem der har lavet
testen tænker jo at det _bare_ er hunde, men som der skrives i den
kritiske artikel så betragter mange mennesker dem altså som
familiemedlemmer ! og det hele er ikke kun et spørgsmål om at spare
penge. Og deres test er lavet ud fra et øjebliksbillede, ikke ud fra
hvordan hundene på det billige og dyre fodder har det efter 5 eller 10
år !

som jeg hele tiden har sagt så ville små børn også være lykkelige for
at spise aldi-pølser morgen middag aften i flere år, men gad vide hvor
sunde de bliver af det når de er ældre ? præcis det samme med hunde.

men i en helt anden liga ligger mærker som proplan og nutro som
iøvrigt ikke sælges af dyrlæger efter hvad jeg ved ? nu har jeg ikke
mødt alle dyrlæger men tror da ikke at der er særlig mange af dem der
sælger nutro.

jeg har derimod hørt at hills betaler for kurser på landbohøjskolen og
at de derfor sælger det, eller har gjordt ? nu er det heldigvis længe
siden at jeg har været der

Fra : Katrine Nederby

Dato : 23-02-04 14:37

"kajo" <Fiffi@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> snip
> >
> Spørgsmålet var ikke hvem der har skrevet det, men hvor artiklen har været

Den har ikke været publiceret, men stammer fra en intern dyrlæge-liste. Jeg
har netop talt med Steensborg, som ganske rigtigt har skrevet den

- Og nu venter jeg så spændt på den test af kattefoder, der også skulle
komme - og min dyrlæges kommentarer til den

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-04 14:46

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> wrote in message

> Den har ikke været publiceret, men stammer fra en intern dyrlæge-liste.
Jeg
> har netop talt med Steensborg, som ganske rigtigt har skrevet den

Er det så noget han har liggende så man kan læse lidt som min dyrlæge har
Hunden etc. liggende.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Katrine Nederby

Dato : 23-02-04 15:48

> Jeg
>
> Er det så noget han har liggende så man kan læse lidt som min dyrlæge har
> Hunden etc. liggende.

Jeg ved det ikke, men kunne sagtens forestille mig, at den ligger fremme i
(hunde)venteværelset derovre også Det har jeg da før set med andre ting,
han har skrevet.

Fra : Peter Andersen

Dato : 24-02-04 16:02

> [...]

Nej matrialet som diskuteres her stammer fra en intern mail gruppe for
smådyrs dylæger, og er som sådan ikke tænkt som et offentlig dokument, blot
en udveklings at infomationer dyrlæger imellem. De store "dyre"
foderproducenter har udsendt ligende breve hvor deres holdning til TT's test
af hundefoder.
Uden at vide noget om det så er det jo ikke kun dyrlæger er interessert i at
få belyst at dyre produkter er bedre end billige, de fleste kan jo også
købes ved forskellige dyrehandlere

Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-04 10:45

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> [...]
>
> nå nu nåede jeg til slutningen og der står knud steensborg fagdyrlæge
> i sygdomme hos hund og kat, abild dyreklinik, kan man ikke gå ud fra

Han er i hvert fald en meget anerkendt dyrlæge, jeg har kun hørt godt om ham
fra endda mange folk, også her i ng.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-04 10:44

"kajo" <Fiffi@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> >
> Da jeg ved at der er andre der har samme problem som Kaina
> har jeg tilladt mig at smide Christians filer på min side, håber ikke at

Mange tak
De er sikker også væk fra dk.binær, det vælter jo ind med piratsoftware. Jeg
skyder på TDC lader en max leve året ud.

> Men jeg kunne da også godt tænke mig at vide hvor artiklen stammer fra.

Jeg vil prøve at trække min kollegas negle ud en efter en indtil han sladrer

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Karin

Dato : 24-02-04 17:18

kajo wrote:

> Da jeg ved at der er andre der har samme problem som Kaina
> har jeg tilladt mig at smide Christians filer på min side, håber ikke at han
> bliver sur over det!

Hej!

Tak for det :)

Hilsen Karin

Fra : Per

Dato : 20-02-04 22:11

On Fri, 20 Feb 2004 09:50:40 +0100, Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> Spørg mig ikke hvorfra, jeg fik den af en kollega.
>
> Den ligger snart i dk.binaer (hvis ikke den skubbes ud af piratsoftware)

Jeg må indrømme at jeg ikke har læst artiklen i Tænk, men jeg så "Kontant"
i fjernsynet, hvor en klovn render rundt med en mikrofon og får folk til at
fremstå som idioter fordi de køber noget der er dyrere end det biligste
produkt. Et af de mærker der fangede min opmærksomhed blandt de bilige var
Frolic. I udsendelsen blev det sagt at alle sunde og raske hunde ligeså
godt kunne fodres med de bilige fodertyper.
Det er jo en rimeligt bred formulering og det kan vel altid diskuteres hvad
en sund hund er - jeg betragter selv min hund som rimeligt sund og rask,
men hvis hun får Frolic får hun røde ører med snask i. Aha - en allergihund
- eller et skodfoder. Jeg har i hvertfald valgt de billigste fra for
fortsat at have en sund og rask hund.

--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-04 10:46

"Per" <per.dk@mailBox.dk> wrote in message

> [...]
> Frolic. I udsendelsen blev det sagt at alle sunde og raske hunde ligeså
> godt kunne fodres med de bilige fodertyper.

Det med Frolic overraskede også mig meget.

> [...]
allergihund
> - eller et skodfoder. Jeg har i hvertfald valgt de billigste fra for

Det samme har vi gjort, fodrer med Pro-Plan, msåke er det for dyrt, men jeg
ved at jeg fodrer med noget foder som er godt nok.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-02-04 03:12

On Fri, 20 Feb 2004 22:10:53 +0100, Per <per.dk@mailBox.dk> wrote:

> [...]
>men hvis hun får Frolic får hun røde ører med snask i. Aha - en allergihund
>- eller et skodfoder. Jeg har i hvertfald valgt de billigste fra for

ja jeg har også hørt om mange hunde der får allergi af frolic det er
jo også proppet med farvestoffer, og var der egentlig ikke noget med
at hunde var farveblinde total skodfodder, folk får ikke en gang
lov til at give en enkelt frolic til min hund som godbid !

Fra : JSC

Dato : 24-02-04 09:19

> [...]
Test's
> test af hundefoder.
> Spørg mig ikke hvorfra, jeg fik den af en kollega.

Sig mig - er det kun mig der sidder med en fornemmelse af, at det er en
forsmået dyrlæge der har skrevet artiklen for at sikre sin egen omsætning.
Jeg ser faktisk ingen faktuelle beviser på fejl i T&T artiklen, kun løse
påstande og forsøg på at miskreditere nogle af personerne i artiklen.
Forfatteren glemmer faktisk at "vinderen" i testen opfylder AAFCO
standarderne, som forfatteren selv beskriver som et vigtigt kvalitetsmærke.
Det er altså muligt at få et kvalitetsfoder til rimelig pris uden at skulle
handle hos dyrlægen....

Det er muligt at T&T artiklen ikke er super, men det nævnte artikel er i
mine øjne ikke et hak bedre/ mere saglig.....

I øvrigt godt initiativ at den kom frem!!

Mvh.
Jørgen

PS - jeg har hverken relationer til T&T Olivers eller andre fabrikanter
dyrlæger m.m....

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-02-04 18:37

On Tue, 24 Feb 2004 09:19:10 +0100, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er muligt at T&T artiklen ikke er super, men det nævnte artikel er i
>mine øjne ikke et hak bedre/ mere saglig.....

det der skulle have været konklusionen efter min mening er at, _noget_
dyrt fodder er lige så dårligt som det billige ! men at intet billigt
fodder er lige så godt som det gode men samtidig dyre fodder ! hvis
det giver mening

de skulle have fremhævet det fodder der ikke indeholder biprodukter og
have sat det i en bås for sig selv, en bås hvor det både er dyrere
fodder men samtidig bedre fodder ! og så have sat resten i en bås for
sig selv hvor det var dårligt fodder med stor prisforskel ! det havde
været til at forstå men det må/tør de sikkert ikke ? hvem tør sige på
tv at Hills er ligeså dårligt/godt som nettofodderet ?

>I øvrigt godt initiativ at den kom frem!!

jeg syntes at det er en rigtig god artikel ! den får en til at tænke
over at det altså ikke kun skal dreje sig om penge som t&t testen
faktisk går ud på

>Mvh.
>Jørgen
>
>PS - jeg har hverken relationer til T&T Olivers eller andre fabrikanter
>dyrlæger m.m....

hilsen Punish som heller ikke har relationer til Nutro og
heldigvis ingen dyrlæger da min hund er superrask, måske pga Nutro
hvem ved

Fra : Lou

Dato : 25-02-04 12:27

Hej...

Der har lige været noget om netop den test i radioen på P4 mellen
11-12 idag...
Jeg mener der er grund til efter tanke at en at personerne bag testen
er dyrlæge der i mange på ar fremstillet det billige foder til
supermarkederne...så han er ikke helt upartisk - ydermere blev der
gjort opmærksom på at man ku kan teste foder på dyr og ikke lab.tests
alene...

der blev sammen lignet med at man kan tage en gammel læderstøvle og
tilføje lidt olie og derfra kunne få en aceptaber deklaration på
"foder støvlem" og hvem ville fodre sin hund med det???

MVH
Lou, som ikke er lige glad med hvad jeg putter i min hunds mund!

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-02-04 13:21

"Lou" <odin@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...
>
> Der har lige været noget om netop den test i radioen på P4 mellen
> 11-12 idag...
(klip en hel masse)

Hej
Jeg hørte også programmet. Spørgsmålene og svarene kan ses her:
http://www.dr.dk/p4/p4panelet/kategori.asp?kategori=Kæledyr
I øvrigt blev det nævnt at man i T+T´s undersøgelse havde testet foderet på
mink, hvilket slet ikke duer til test af hundemad, da mink og hunde slet
ikke er beslægtede, ræve havde været bedre.
Hilsen Vibeke