El-rude
Fra : C. Petersen

Dato : 20-02-04 09:51

Hey alle!

Så skete det sq! elruden i min kære mazda er taget til de evige el-ruders
rige...

Nå men nu skal den jo erstattes! og jeg har haft dørbeklædningen af! og la
mig på forhånd sige at jeg er sq ikk så fiks på fingerene når det gølder
biler! er der nogen der ved hvor man skal gå hen for at få sådan noget
fikset? er det bare ned til den normale mekker eller bliver han fornærmet
hvis jeg kommer med sådan en lille ting? :)

Fra : Michael Werge

Dato : 20-02-04 10:02

Først kigger du alle trådene igennem og ser om der med det synlige øje er
nogen brud. Hvis dette ikke er tilfældet kan du anvende et multimeter til at
måle forbindelsen mellem rækkerne og derved finde præcist, hvor tråden er
knækket.
Derefter kan du male overgangen med en elektrisk ledende maling, som sikkert
fåes i en bilbutik og derved genskabe forbindelse.

VH Michael

Fra : Brian

Dato : 20-02-04 10:12

Hejsa

Michael Werge skrev:

> Derefter kan du male overgangen med en elektrisk ledende maling, som
> sikkert fåes i en bilbutik og derved genskabe forbindelse.

Jeg er rimelig sikker på at han snakker om el-hejseværket
til ruden, ikke varmetråde ;)

/Brian

Fra : Thostrup

Dato : 20-02-04 16:03

> Jeg er rimelig sikker på at han snakker om el-hejseværket
> til ruden, ikke varmetråde ;)

Det tror jeg egentligt også, eller er der i vist ingen grund til at pille
dørbeklædningen af ;) ;) ;)

Mvh Thostrup

Fra : Michael Werge

Dato : 20-02-04 10:17

Nåh, det var din elrude - og ikke bagruden.

Nå, men nu ved du hvordan elbagruden repareres, når den svigter.

Fra : H@nsen

Dato : 20-02-04 10:17

C. Petersen wrote:
> [...]
> sådan noget fikset? er det bare ned til den normale mekker eller
> bliver han fornærmet hvis jeg kommer med sådan en lille ting?

Prøv at spørge hos Mazda hvad en original den koster, jeg købte et
komplet rudetræk til min gamle 97' (den er afgået ved døden) Mitsubishi
Lancer og det kostede knap 600kr. inkl. den lille frække, hos en hugger
i Vadsby skulle de have 750

Og jeg mener at Mitsu er noget dyre med stumper i forhold til feks.
Mazda.

Skal lige siges at det kræver det kan skilles i 2... mortor og
rudetrækket for sig selv.

Det tog 20min at skifte...

Fra : Thostrup

Dato : 20-02-04 16:09

> [...]
> fikset? er det bare ned til den normale mekker eller bliver han fornærmet
> hvis jeg kommer med sådan en lille ting? :)

Jeg tror ikke din mekker vil blive fornærmet, han tjener jo måske lette
penge.

Men du kan jo lige sætte et multimeter på og måle om der kommer strøm ud til
motoren når du trykker på kør op/ned knappen. Hvis ikke, er det jo en
ledningsforbindelsse eller sinkring der højst sandsynligt er gået i stykker.

Hvis der kommer strøm frem, er det måske forbindelsen til rudehejs motoren,
eller el-motoren der er gået i stykker. Hvis den er det, kan du jo lige
trille forbi en hugger og købe et andet rudehejs og skifte ud med det.

Held og lykke og god weekend.

Mvh Thostrup