klar til maling...eller hvad ??
Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 19-02-04 23:23

Hej NG

Claus forstalte for et par tråde siden lidt om rengøring, men lad mig få det
hele med (hvis der er mere....)

Jeg har strippet dækket og cockpittet for alle beslag med mere
Jeg er igang med at fjerne rester af sikaflex på skroget
Jeg kender ikke noget til hvilken maling der er brugt før
Jeg har en "air-less" Wagner 800 sprøjtesystem
Jeg har indkøbt 2 komponent lightprimer fra Hempel
Jeg har indkøbt den gelcoat farvede 2 komponent maling også fra Hempel

Hvad er de rigtige steps nu ??? Hvad er rækkefølgen og hvilke materialer
skal jeg bruge for at ende op med et nymalet dæk/cockpit ???

/Svend

Gennemgribende renovation af Maxi 77 (efterhånden danmarks dyreste....)

Fra : Olau

Dato : 19-02-04 23:43

"Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /Svend
>
> Gennemgribende >>>renovation<<< af Maxi 77 (efterhånden danmarks

Hvorfor alt det arbejde når du alligevel sender båden til renovation
Undskyld jeg kunne ikke lade være.
Hilsen Olau

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-04 05:20

Uheldigvis faldt Svend Brandt Jensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
>
> Hvad er de rigtige steps nu ??? Hvad er rækkefølgen og hvilke
> materialer skal jeg bruge for at ende op med et nymalet dæk/cockpit

Først afrenser du grundigt med en malerrens (grundrens) og gerne flere
gange for at få alt voks og polish af.

Så affedter du med en acetone eller cellolosefortynder.

Så sliber du til passende overflade.

Så affedter du igen

Så spartler du dybe huller med en epoxyfiller, f.eks. hempel. Så
sliber du det igen og affedter bagefter (igen)

Alle steder, der er repareret, pletter du med LP. Resten af dækket
males, når du er færdig med pletmalingen. Lad det tørre efter
anvisningerne på dåsen, og vær opmærksom på temperaturen!!

LP tørrer meget langsommere, hvis det er under 10-15 grader. Vi taler
om dage..

HUSK!!! At bruge *rigtigt* åndedrætsværn. LP er en lavmolekylær epoxy
baseret maling, og der er specielle sikkerhedsforskrifter, når den
skal sprøjtemales.

Hvis du har købt Hempels 5555 (Polybest), så skal der en speciel
fortynder til, når den skal sprøjtes. Jeg kan ikke lige huske, om det
også gælder LP. Men det står på dåsen eller indlægsseddelen.

Når 5555 skal sprøjtes på, skal den sprøjtes "vådt-i-vådt". Det kan du
finde mere om på Hempels hjemmeside.

Men du skal være opmærksom på temperaturen, Skal du have et godt
resultat, så *skal* du have 18-20 grader. Du kan ikke male i en lade
eller andre uopvarmede lokaler. Det bliver *ikke* godt.

Mindste temperaturen er absolut 15-16 grader.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-04 05:38

Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Alle steder, der er repareret, pletter du med LP. Resten af dækket
> males, når du er færdig med pletmalingen. Lad det tørre efter

Du skal naturligvis også male over pletterne. Ideen er jo, at det får
en ekstra gang, men det smuttede ud af teksten

Claus

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 20-02-04 08:56

Tak Claus, det var den rækkefølge jeg efterlyste.....det duer.

/Svend