4-hjuls-træk på sportslige familiebiler
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-02-04 22:12

Hej gutter

Der er jo regelmæssigt en del snak her i gruppen om fordelene ved
4-hjuls-træk på hurtige biler.

Blandt andet køres der jo Alfa Romeo og Ford Escort Cosworth med knap 250
hk - og 4-hjulstræk.

Lad mig så lige ´vokke´lidt rundt i roserne....

Kan nogen fortælle, hvornår sådan en bil kører dårligere end den ville gøre,
hvis den kun trak på to hjul..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-04 22:24

> [...]
>
> Lad mig så lige ´vokke´lidt rundt i roserne....
>
> Kan nogen fortælle, hvornår sådan en bil kører dårligere end den ville

Det kan da kun være noget med acceleration at gøre.
--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-02-04 22:34

> Det kan da kun være noget med acceleration at gøre.

Det er rigtigt, at 4WD-biler har en ringere accelerationstid fra 0-100, hvis
de ikke har power nok til ikke at kunne stå fast på 2 hjul.

I en Audi RS4 eller RS6 er det sikkert fint at have 4-hjuls-træk, men der
stadig ofte et problem, som 4WD´erne har ift dem, der for eksempel kun
trækker på de bagerste. I hvert fald ifølge det forsøg, som der blev lavet
og vist i den tysle udsendelse.

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 19-02-04 22:31

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Kan nogen fortælle, hvornår sådan en bil kører dårligere end den ville gøre,
>hvis den kun trak på to hjul..?

Næh, men den er ikke nær så sjov i sne som en med baghjulstræk
--
Leonard
VW Transporter TDI Syncro

Fra : Thomas Krath

Dato : 19-02-04 22:38

> Næh, men den er ikke nær så sjov i sne som en med baghjulstræk

WRONG! Det er både sjovere og mere sikkert. Du kan SAGTENS få den til at
skride og du kan køre endnu mere sidelæns (og kontrollere det) med
4-hjustræk end med baghjulstræk!

Eneste minus er under acceleration efter baghjulstrækkeren har fået fat...
så skal den jo ikke trække på lige så meget som 4-hjulstrækkeren.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-02-04 06:10

Thomas Krath wrote:
> WRONG! Det er både sjovere og mere sikkert. Du kan SAGTENS få den
> til at skride og du kan køre endnu mere sidelæns (og kontrollere det)
> med 4-hjustræk end med baghjulstræk!

Ja, men du kan ikke få den til at snore på den samme lille cirkel...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars Nielsen

Dato : 20-02-04 13:33

meddelelse news:c144s6$9go$1@sunsite.dk...
> Ja, men du kan ikke få den til at snore på den samme lille cirkel...

Mener ellers jeg har set en video med en diablo som "kogede" rundt om sig
selv.
Det så sq cool ud.

Mvh. Lars Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-02-04 14:27

Lars Nielsen wrote:
> Mener ellers jeg har set en video med en diablo som "kogede" rundt om
> sig selv.
> Det så sq cool ud.

Man kan sagtens få en 4x4 til at snore, men det kræver MANGE kræfter (i
forhold hvor mange der skal til at få en baghjulstrukket til at snore). Jeg
har også set det til en løb på jyllandsringen, men de snore stadig ikke
indenfor den samme lille cirkel, som en baghjulstrukket.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-02-04 14:58

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> har også set det til en løb på jyllandsringen, men de snore stadig ikke
> indenfor den samme lille cirkel, som en baghjulstrukket.

Det kunne være sejt hvis man kunne vende retningen på de forreste
hjul, således at de bageste kører fremad og de forreste bagud.
Godt med havre og slip koblingen og du kan med lidt held få bilen
til at snurre om sin egen akse..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-02-04 22:41

Thomas Strandtoft wrote:
> [...]
> hjul, således at de bageste kører fremad og de forreste bagud.
> Godt med havre og slip koblingen og du kan med lidt held få bilen

LOL

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-02-04 23:18

Morten Fruergaard wrote:

> LOL

Totalt hærg.. Den der Corolla med både front og centermotor der
var med i den der tv udsendelse fra Vandel, Dk's hurtigste bil var
det vist, den må kunne hvis ellers man kan styre gearkasserne
separat..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-02-04 14:38

Jan W Nielsen wrote:

> Kan nogen fortælle, hvornår sådan en bil kører dårligere end den ville gøre,
> hvis den kun trak på to hjul..?

Nemt, det gør den i alle de tilfælde hvor der ikke er behov for
det ekstra greb.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-04 14:34

> Kan nogen fortælle, hvornår sådan en bil kører dårligere end den ville
gøre,
> hvis den kun trak på to hjul..?

Forsøget i tysk fjernesyn viste, at 4WD-biler har en tendens til ikke i
samme grad som 2WB-bilerne at ville ændre kurs i retningen af endnu skarpere
sving, når den først ligger midt i kurven.

Med andre ord - ifølge udsendelsen havde de en tendens til ikke at være så
styre-villige i den bestemte situation.

Ville jeg selv vælge en 4WD, hvis jeg havde over 200 hk..?

Ja, det ville jeg nok, for der er så mange andre fordele, synes jeg. Alene
det fatum, at man ikke skal spekulere så meget på, om der mistes traktion,
når vejen drejer snævert og hopper på samme tid, når vejen er våd, når man
drejer og sætter igang osv, sov.

4WD er fedt nok - men ingen guddommelighed.

/Jan W Nielsen