Java og gif
Fra : Allan Th. Andersen

Dato : 22-11-00 20:23

Er der nogen der ved hvordan jeg kan lave et gif-billede i java, forstået på
den måde, at jeg beregner RGB (eller hvad ved jeg) for hver pixel. Herefter
skulle et gif-billede (eller et andet format) blive gemt.

mvh Allan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-11-00 09:15

"Allan Th. Andersen" <andersen.schytz@get2net.dk> wrote in message
> [...]

Herefter
> skulle et gif-billede (eller et andet format) blive gemt.

Pga at det firma da har copyrigten over den komprimerings algoritme som GIF
bruger er det ikke tilladt at indbygge Gif Encoding i kommercielle
programmer.
Hvilket java jo er.

Men på følgende adresse kan du finde en JAR fil som kan gøre det for dig
http://www.acme.com/java/software/

Held og lykke

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Sven Nielsen

Dato : 24-11-00 20:53

In article <3a1e2442$0$22628$73beb97d@news.dk.uu.net>, disky@disky-
design.ihsyd.dk says...

> Pga at det firma da har copyrigten over den komprimerings algoritme som GIF
> bruger er det ikke tilladt at indbygge Gif Encoding i kommercielle
> programmer.

Man kan ikke have "copyright" (på dansk hedder det i øvrigt ophavsret) på
en algoritme. Man kan have et patent. Patenter udløber efter en vis tid
(vist 10 år), og så gælder de ikke mere. GIF89 patentet udløb sidste år,
og derfor er GIF fri for licens nu. Du kan hente en ny pakke kaldet
imageio (v. 0.5 beta) hos Sun. Med den kan kan man lave GIF, PNG og JPEG.
Sun lavede også engang en pakke, der hed JIMI med metoder til at læse og
skrive forskellige billedformater.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-11-00 08:50

> [...]
> (vist 10 år), og så gælder de ikke mere. GIF89 patentet udløb sidste år,
> og derfor er GIF fri for licens nu. Du kan hente en ny pakke kaldet

Er du 110% sikker på det ?
Patenter kan forresten max løbe i 20 år.

> imageio (v. 0.5 beta) hos Sun. Med den kan kan man lave GIF, PNG og JPEG.

Hmm, den må jeg kigge efter.

> Sun lavede også engang en pakke, der hed JIMI med metoder til at læse og
> skrive forskellige billedformater.

Jeg har dog i mellem tiden fået www.acme.com 's gif encoder til at virke.
Men alligevel mange tak for hjælpen

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 09:19

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-12-00 09:19

"Sven Nielsen" <snil@usa.net> wrote in message
> In article <3a2212d5$0$22626$73beb97d@news.dk.uu.net>, disky@disky-
> design.ihsyd.dk says...

> [disky]
>
> Nej, jeg er ikke så sikker, så nu har jeg undersøgt det. Det er LZW
> komprimeringsalgoritmen, som GIF bruger, der er patenteret. Patentet
> udløber først i Juni 2003. Det er firmaet Unisys der er indehaver af
> patentet.

Tak for oplysningen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 29-11-00 10:32

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> (vist 10 år), og så gælder de ikke mere. GIF89 patentet udløb sidste år,
> og derfor er GIF fri for licens nu. Du kan hente en ny pakke kaldet

Sidst jeg kiggede forstod jeg det sådan, at 0.5 kunne læse GIF og PNG,
men kun skrive PNG.

>Med den kan kan man lave GIF, PNG og JPEG.
> Sun lavede også engang en pakke, der hed JIMI med metoder til at læse og
> skrive forskellige billedformater.

-dennis