/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
TV 2 Dokumentar - 130 km/t
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 20:41

Så er det NUUuuuu......!



 
 
Thomas H. (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 19-02-04 21:24


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:40351126$0$19002$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Så er det NUUuuuu......!

Eneste kommentarer herfra:
TV2, er I virkelig ikke kommet længere, end starten af 90'erne og den tids
"farten dræber" slogans ???
Læs rapporten fra færdselskommissionen om motorvejsulykker, og find nogle
vigtigere og mere konstruktive ting, at prøve at indoktrinere folk med, i
stedet for jeres venstreorienteret og ensporet ævl !!! Lav nogle flere
manipulerede udsendelser som DR gør, jeg er ligeglad, vi tror ikke på jer
alligevel ...

Sørgelige og gribende historier I har fundet, men det preller totalt af på
mig, når de ikke bliver brugt i den rigtige sammenhæng, sorry!
Lav et gribende interview med en grædende mor, til en datter der er blevet
dræbt af en højresvingende lastbil, og så slå på at folk skal bruge sele,
det giver lige så lidt mening.

Og så håber jeg, at I i jeres vanvittige fartforsøg, med 130 dræbende km/t
tværs igennem landet, ikke lemlæstede alt for mange !

--
Thomas H. - www.thhe.dk



PS:

110 kontra 130 km/t

Efter 53 km.
tidsbesparelse iflg. TV2: 2:19
Teoretisk: 4:24


Efter 156 km.
tidsbesparelse iflg. TV2: 5:08
teoretisk: 13 min.


Efter 283 km.
tidsbesparelse iflg. TV2: 8:57
teoretisk: 24 min.



Jan Holm (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan Holm


Dato : 19-02-04 21:51

Thomas H. wrote:
> Sørgelige og gribende historier I har fundet, men det preller totalt
> af på mig, når de ikke bliver brugt i den rigtige sammenhæng, sorry!
> Lav et gribende interview med en grædende mor, til en datter der er
> blevet dræbt af en højresvingende lastbil, og så slå på at folk skal
> bruge sele, det giver lige så lidt mening.

Eller
Lav et gribende interview med en grædende mor, til en datter der er
blevet dræbt , og så slå på at folk skal lade være med at købe røde
biler, iflg den .dok var næsten alle implicerede biler røde !!!!!

Syntes den form for ensidige dokumentarer burde forbydes ved lov.
Jeg troede journalister var nogle der skulle forholde sig neutralt til
alle fakta. Allerede efter 20 sekunder kunne man se hvad folkene bag
programmet havde til hensigt. Og jeg krummede tæer over hende de
havde klippe ind flere gange "ja vi kørte nok 120-130...ja det var nok
nærmere 130" Havde hun sagt 140 så havde de sikkert ikke brugt
hende, det ville ligesom ikke passe ind i programmet !!

Hvis der er 5.5 millioner i dk er chancen for at blive dræbt i trafikken
0.09 promille. Der er flere der vinder i lotto.

Farten dræber, men det er der sku så mange andre der gør. Det er
dybt tragisk og jeg føler med dem for hvem det sker, men jeg har
meget svært ved at tage et sådant program seriøst.

Mvh
Jan Holm



Brian Axelgaard (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard


Dato : 19-02-04 22:11

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse
news:403521bf$0$1573$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Hvis der er 5.5 millioner i dk er chancen for at blive dræbt i trafikken
> 0.09 promille. Der er flere der vinder i lotto.

Jeg husker et indlæg i en tidligere debat om samme emne, der blev det
påpeget at der dør langt flere ved fald, end der dør i trafikken. Tallene
var noget med ~500 mod ~1200, hvis jeg ikke husker meget galt. Tallet for
trafikdræbte indholdte også dræbte under sejlads. Jeg mener ikke at man bør
fokusere mindre på, eller være lige glad med antal trafikdræbte, men der er
bare mange andre årsager til døden som man måske bør fremhæve mere...


Jacob Rungwald (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 20-02-04 08:31


"Brian Axelgaard" <5505094m001@stofanet.dk> wrote in message
news:40352652$0$18939$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse
> news:403521bf$0$1573$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Hvis der er 5.5 millioner i dk er chancen for at blive dræbt i trafikken
> > 0.09 promille. Der er flere der vinder i lotto.
>
> Jeg husker et indlæg i en tidligere debat om samme emne, der blev det
> påpeget at der dør langt flere ved fald, end der dør i trafikken. Tallene
> var noget med ~500 mod ~1200, hvis jeg ikke husker meget galt. Tallet for
> trafikdræbte indholdte også dræbte under sejlads. Jeg mener ikke at man
bør
> fokusere mindre på, eller være lige glad med antal trafikdræbte, men der
er
> bare mange andre årsager til døden som man måske bør fremhæve mere...

Problemet er bare at du ikke kan lovgive/få penge ind på at man ikke må gå
for stærkt, eller op ad trapper med for mange poser osv osv, det vil være
lidt svært at overvåge/få penge ind på.

Mvh
Jacob



Thomas Krath (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 19-02-04 21:53

> TV2, er I virkelig ikke kommet længere, end starten af 90'erne og den
> tids "farten dræber" slogans ???
>
> Og så håber jeg, at I i jeres vanvittige fartforsøg, med 130 dræbende
> km/t tværs igennem landet, ikke lemlæstede alt for mange !
>
> Efter 283 km.
> tidsbesparelse iflg. TV2: 8:57
> teoretisk: 24 min.

Helt enig i alle dine bemærkninger - den udsendelse kunne ikke bruges til en
sk**. Selvfølgelig nogle sørgelige historier, men det var også det eneste
de havde om hastigheden...

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Glenn [Odense] (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Glenn [Odense]


Dato : 19-02-04 22:38

> Helt enig i alle dine bemærkninger - den udsendelse kunne ikke bruges til
en
> sk**. Selvfølgelig nogle sørgelige historier, men det var også det eneste
> de havde om hastigheden...
>

Jeg har da besluttet at Kadetten skal sælges. For er i da splitter gale hvor
kunne den da pilles fra hinanden.
Men nu var de også ret uheldige, havde bare kommer en ½ meter længere hen af
motorvejen før at de skulle undvige den "langsomme" bilist, så havde de også
undgået at sætte hjørnet af kadetten ind i den skiltepæl, som gav det
tragiske udfald.



Glenn



Thomas Krath (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 19-02-04 22:40

> Jeg har da besluttet at Kadetten skal sælges. For er i da splitter
> gale hvor kunne den da pilles fra hinanden.

Det kan jeg godt forstå!

> Men nu var de også ret uheldige, havde bare kommer en ½ meter længere
> hen af motorvejen før at de skulle undvige den "langsomme" bilist, så
> havde de også undgået at sætte hjørnet af kadetten ind i den
> skiltepæl, som gav det tragiske udfald.

Helt enig... forstod bare ikke lige hvordan en "langsom" billist pludselig
dukker op mit på en motorvej når man kun kører 110-130 km/t?

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 22:48

> Helt enig... forstod bare ikke lige hvordan en "langsom" billist pludselig
> dukker op mit på en motorvej når man kun kører 110-130 km/t?

Endnu mindre, hvordan nogen kan finde på bare at rive rattet over i den ene
side med den fart. Jeg tror, folk skulle prøve langsomt at slingre lidt, når
de kørte alene på en motorvej. Langsomt, kontrolleret men alligevel en lille
smule udfordrende. Så ville de lære, hvor meget man kan flå i rattet, når
det går stærkt.

Når der køres hurtigt, kan man ikke ændre bilens retning synderligt, men
forbløffende få er klar over dette.

En kvinde, der er landskendt fra TV (hemmeligt, he-he), blev forskrækket
over nogle der kørte indenom hende på vej hjem fra Frankrig. Hun rykkede
også hårdt i rattet og bilen trillede halvvejen til Danmark med hele
familien. (En 8 dage gammel Xantia stationcar).

Ingen fik andet end forskrækkelsen, men hvordan faaa´en kan man finde på
bare at hive i rattet.

"Jamen, jeg troede ikke bilen ville vælte af det", siger hun.

Det ville hun vide, hvis hun ikke altid havde været en "flinke-pige" bag
rattet - men i stedet udfordret grænserne på en velovervejet og kontrolleret
måde i et sikkert miljø.

/Jan W Nielsen



Thomas Krath (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 19-02-04 22:58

> Det ville hun vide, hvis hun ikke altid havde været en "flinke-pige"
> bag rattet - men i stedet udfordret grænserne på en velovervejet og
> kontrolleret måde i et sikkert miljø.

Helt enig!! Kan du stave til www.ktklub.dk?? Det bør være lovpligtig
løbende at komme på sådanne kurser - se DET vil hjælpe mod deres
statistikker!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 23:03

> Helt enig!! Kan du stave til www.ktklub.dk?? Det bør være lovpligtig
> løbende at komme på sådanne kurser - se DET vil hjælpe mod deres
> statistikker!

Uden tvivl...!

/Jan W Nielsen



Thomas Rasmussen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 20-02-04 08:11

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> writes:

> > Helt enig!! Kan du stave til www.ktklub.dk?? Det bør være lovpligtig
> > løbende at komme på sådanne kurser - se DET vil hjælpe mod deres
> > statistikker!
>
> Uden tvivl...!

Det kunne være særdeles produktivt at komme på køreteknisk anlæg med
et par års mellemrum, men når der kun er 2 i landet af sådanne
klubber, så er det altså lidt svært. Desuden syntes jeg det er alt for
dyrt at komme på sådan et anlæg.

Jeg kunne personligt godt tænke mig at prøve at komme på anlæg med min
gamle golf, dels for at lære den bedre at kende og dels for at friske op
på nogle af de ting jeg lært for 5-6 år siden på køreteknisk kursus.

Nogen der har kendskab til om det kan lade sig gøre billigt i eller
omkring Århus?

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Thomas Krath (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 20-02-04 17:39

> Det kunne være særdeles produktivt at komme på køreteknisk anlæg med
> et par års mellemrum, men når der kun er 2 i landet af sådanne
> klubber, så er det altså lidt svært. Desuden syntes jeg det er alt for
> dyrt at komme på sådan et anlæg.

Tag fat i dit eget amt og få dem igang! ... 100 kr. om året - jep det er
VILDT dyrt!



--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Thomas Rasmussen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 20-02-04 18:07

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> writes:

> > Det kunne være særdeles produktivt at komme på køreteknisk anlæg med
> > et par års mellemrum, men når der kun er 2 i landet af sådanne
> > klubber, så er det altså lidt svært. Desuden syntes jeg det er alt for
> > dyrt at komme på sådan et anlæg.
>
> Tag fat i dit eget amt og få dem igang! ... 100 kr. om året - jep det er
> VILDT dyrt!

Øhhhh, de priser jeg har set (nu snakker vi ikke om amts-tilbud) er
800-1200 pr. gang (med egen bil). Jeg ved godt at de tilbud amterne
kører er vildt billige.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Thomas Krath (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 20-02-04 18:20

> Øhhhh, de priser jeg har set (nu snakker vi ikke om amts-tilbud) er
> 800-1200 pr. gang (med egen bil). Jeg ved godt at de tilbud amterne
> kører er vildt billige.

Jeg mener det koster 500-700 kr. for et kursus i Roskilde. Det er BESTEMT
pengene værd!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Henrik B. (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-02-04 12:14

Thomas Rasmussen wrote:
:: Det kunne være særdeles produktivt at komme på køreteknisk anlæg med
:: et par års mellemrum, men når der kun er 2 i landet af sådanne

Så godt man er det.

M.v.h.



Per Beer Hansen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 19-02-04 23:04

Jan W Nielsen wrote:
>
> En kvinde, der er landskendt fra TV (hemmeligt, he-he), blev
> forskrækket over nogle der kørte indenom hende på vej hjem fra
> Frankrig. Hun rykkede også hårdt i rattet og bilen trillede halvvejen
> til Danmark med hele familien. (En 8 dage gammel Xantia stationcar).
>
> Ingen fik andet end forskrækkelsen, men hvordan faaa´en kan man finde
> på bare at hive i rattet.
>

Ja man undres over den slags kan ske.
Lidt ligesom den nyligt afsluttede sag i Tyskland, hvor en testkører fra
Mercedes stod tiltalt for at have kørt for tæt og hurtigt (ca. 250 km/t)
udenom en ung pige, på et stykke Autobahn (hvor der er fri hastighed),
hvorefter pigen bliver så forskrækket at hun kører galt og både hende selv
samt hendes lille 2 år gamle datter bliver dræbt.
Personen blev dømt skyldig i ulykken, og fik en ubetinget dom på 18 mdr.
fængsel.
Om det virkelig er den rigtige "motorvejsracer" de har fat i eller ej, det
aner jeg ikke, men at kunne idømmes fængselsstraf fordi at en anden billist
åbenbart har kørt og "sovet" på motorvejen ?
Læs lidt mere om det hele her:
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,588-996280,00.html

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 23:09

> http://www.timesonline.co.uk/article/0,,588-996280,00.html

Ja, det er en mærkelig historie.

Men det er den slags fortællinger om folk, der gør mærkelige ting, jeg
fortæller mig selv, når jeg prøver at finde tilgivelse for de personer i
trafikken, der bevæger sig som blinde og døve snegle.

Hvis vi alle gik på line mellem to skyskrabere, ville man jo heller ikke
råbe til gamle, fede, blinde og døve, at de skulle skynde sig, fordi de
ellers var nogle idioter, der var til gene for os andre.

Der ér altså forskel på folk - også i trafikken.

(Jeg forsøger stadig ikke at lade dem irritere mig - en dag skal jeg opnå
det højere stade af bevidsthed hvor det lykkes)

/Jan W Nielsen



Mogens... (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 22-02-04 23:03

On Thu, 19 Feb 2004 23:09:16 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>> http://www.timesonline.co.uk/article/0,,588-996280,00.html
>
>Ja, det er en mærkelig historie.

Jeg så retsagen på TV, da jeg for nylig var nogle dage i Stuttgart.
Dér nede sagde man, at sagen er endt, som den er, fordi man ville
statuere et eksempel.

Der blev vist billeder af kvindens smadrede bil -> totalt ukendelig.
Jeg kan næppe tro, at hun er kørt galt på grund af den 500 hk's MB ML,
der kommer farende. Dét er jo dagligdag dér nede....


/Mogens

John Sahl (22-02-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 22-02-04 23:23

Mogens... wrote:
> Der blev vist billeder af kvindens smadrede bil -> totalt ukendelig.
> Jeg kan næppe tro, at hun er kørt galt på grund af den 500 hk's MB ML,
> der kommer farende. Dét er jo dagligdag dér nede....

Jeg talte også med en tysker i Stuttgart om den sag torsdag
aften, han gav også udtryk for, at det ud over dårlig publicity
for Mercedes, vist mest var en principsag.

Selv om alle vist ikke var i tvivl om at der var kørt meget
uansvarligt.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Mogens... (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 23-02-04 06:38

On Sun, 22 Feb 2004 23:22:31 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Jeg talte også med en tysker i Stuttgart om den sag torsdag
>aften, han gav også udtryk for, at det ud over dårlig publicity
>for Mercedes, vist mest var en principsag.
>Selv om alle vist ikke var i tvivl om at der var kørt meget
>uansvarligt.

Imidlertid har Mercedes-fabrikken stået bag sin medarbejder i hele
forløbet og givet ham støtte samt fuld opbakning...


/Mogens

Hans Paulin (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 23-02-04 08:32

Mogens... skrev:

> On Sun, 22 Feb 2004 23:22:31 +0100, "John Sahl"
> <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:
>
>> Jeg talte også med en tysker i Stuttgart om den sag torsdag
>> aften, han gav også udtryk for, at det ud over dårlig publicity
>> for Mercedes, vist mest var en principsag.
>> Selv om alle vist ikke var i tvivl om at der var kørt meget
>> uansvarligt.
>
> Imidlertid har Mercedes-fabrikken stået bag sin medarbejder i hele
> forløbet og givet ham støtte samt fuld opbakning...

....har han ikke fået en fyreseddel nu?

....synes jeg blev oplyst, da der var faldet dom...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm





John Sahl (23-02-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 23-02-04 10:20

Mogens... wrote:
> Imidlertid har Mercedes-fabrikken stået bag sin medarbejder i hele
> forløbet og givet ham støtte samt fuld opbakning...

Hvilket igen har givet bagslag ved det at den almindelige
tysker så har set det store monsterfirma med deres fine
advokater kæmpe mod at medarbejderen fik sin straf.
(Igen ifølge den tysker jeg talte med, jeg har ikke selv
fulgt sagen.)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Leonard (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-02-04 22:08

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>Sørgelige og gribende historier I har fundet, men det preller totalt af på
>mig, når de ikke bliver brugt i den rigtige sammenhæng, sorry!

Helt enig, denne udsendelse gav ikke noget positivt til at bedre
trafiksikkerheden.

>Efter 283 km.
>tidsbesparelse iflg. TV2: 8:57
>teoretisk: 24 min.

Nu er det jo ikke hele vejen det bliver tilladt at køre 130, så den
teoretiske tid vil være lavere end 24 min.
Her ses hvilke strækninger der bliver 130 km/t:
http://www.jm.dk/image.asp?page=image&objno=69803
og det er vel kun lidt over halvdelen af turen.

Om dette var med i forsøget i udsendelsen tror jeg nu ikke.
Og så virker det altså meget dobbelt moralsk at lave den slags forsøg,
samtidig med at man følger ministerbiler og beskylder disse for at
køre for hurtigt.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Per Beer Hansen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 19-02-04 23:06

Thomas H. wrote:
>
> Sørgelige og gribende historier I har fundet, men det preller totalt
> af på mig, når de ikke bliver brugt i den rigtige sammenhæng, sorry!
>

Vi kunne ikke være mere enige.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Jakenold (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jakenold


Dato : 19-02-04 23:15

Kan ikke give dig mere ret!
Det er sjovt som samtlige TV-stationer jeg har i min grundpakke med bare den
mindste smule seriøsitet, har taget et skarpt venstresving :-\

--
Med venlig hilsen

Jakob



Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 21:37

[TV 2 Dok - 130 km/t]

Min opfattelse af programmet:

En historie med et par meget gribende og rørende eksempler - de såkaldte
"cases".

Desværre var den ene case fra et landevejsuheld, hvor der var kørt med en
hastighedsoverskridelse på 50 procent gennem en tunnel, og derfor ikke helt
dækkende for programmets problemfelt.

Desværre var den anden case fra en situation, hvor de dræbte også var døde
med 110 km/t. En 20 år gammel Opel Kadett møder ikke sådan en
stål-konstruktion i eet stykke - og derfor var denne case heller ikke
dækkende for programmets problemfelt.

Desværre var der ingen cases, der var døde på grund af mer-farten fra 110
km/t til 130 km/t. Der var heller ikke nogen behandling af, hvad det
betyder, at Vejdirektoratet nu systematisk arbejder for at gøre motorvejene
mere sikre, inden færdselslovens ændring den 01. april. Der blev heller ikke
rejst spørgsmålet om, hvor hurtigt vi så faktisk bør køre på motorvejene.
110..? 90..? 70..? 50..?

Historien var: Der forventes 10 ekstra døde. Pårørende til døde har det
således. Man sparer ingen tid.

Det er ikke nok til en topkarakter herfra - jeg må give udsendelsen et
7-tal.


/Jan W Nielsen



jan@stevns.net (19-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 19-02-04 23:46

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Det er ikke nok til en topkarakter herfra - jeg må give udsendelsen et
>7-tal.

Du er alt for flink. ;)




--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 23:49

> >Det er ikke nok til en topkarakter herfra - jeg må give udsendelsen et
> >7-tal.

> Du er alt for flink. ;)

Det er for den gode speakstemme og i fin fortælleteknik - ikke på indholdet.
He-he..

/Jan W Nielsen



Niels Christensen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Niels Christensen


Dato : 19-02-04 21:53

Elendig udsendelse.

Hvem har ikke medlidenhed med pårørende til dræbte i trafikuheld?

At vise en statistik der fra 1993 til 2003 har en stigning fra 34 til 50
dræbte (i øvrigt med store udsving i nedadgående retning), uden at fortælle
om dræbte pr. kørte km. grænser til manipulation og fordrejning.

Jeg betragter udsendelsen som et debatoplæg. At kalde det en
dokumentarudsendelse burde stille lidt større krav til objektiviteten.

Mvh Niels



Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 22:06

> Jeg betragter udsendelsen som et debatoplæg. At kalde det en
> dokumentarudsendelse burde stille lidt større krav til objektiviteten.


Fakta om trafikken på de danske motorveje:

Hvis vi sætter trafikken på de danske motorveje til indeks 100 i 1980 - så
er den 221 i dag.

Altså er trafikken mere end fordoblet - og antal dræbte pr kørt
motorvejskilometer pr år er derfor faldet.

Dette til trods for, at gennemsnitsfarten for personvogne er steget voldsomt
i samme periode.


/Jan W Nielsen



Leonard (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-02-04 22:18

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Altså er trafikken mere end fordoblet - og antal dræbte pr kørt
>motorvejskilometer pr år er derfor faldet.

Men bliver det bedre af det?
Jeg synes altså at et er helt iorden at arbejde for at nedbringe
antallet af dræbte og tilskadekomne, også hvis der kun blev dræbt 10
om året, så er det 10 for meget.
Og netop fordi trafikintensiteten er mere end fordoblet er det jo
nødvendigt med endnu mere fokus på sikkerheden ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 22:37

> Og netop fordi trafikintensiteten er mere end fordoblet er det jo
> nødvendigt med endnu mere fokus på sikkerheden ...

Intensiteten er ikke mere end fordoblet, for der er kommet flere kilometer
motorvej - men det er en detalje.

> Jeg synes altså at et er helt iorden at arbejde for at nedbringe
> antallet af dræbte og tilskadekomne, også hvis der kun blev dræbt 10
> om året, så er det 10 for meget.

Det rejser så det interessante spørgsmål: Hvad er den rigtige generelle
hastighedsgrænse..?

/Jan W Nielsen



Leonard (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 19-02-04 23:26

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>> Jeg synes altså at et er helt iorden at arbejde for at nedbringe
>> antallet af dræbte og tilskadekomne, også hvis der kun blev dræbt 10
>> om året, så er det 10 for meget.
>
>Det rejser så det interessante spørgsmål: Hvad er den rigtige generelle
>hastighedsgrænse..?

Den findes ikke og det er heller ikke det jeg mener når jeg skriver
"at arbejde for at nedbringe antallet ..." for godt nok dræber farten,
men kun i samspil med andre faktorer, så det er også disse faktorer
der skal gribes fat i.

Men der var engang en der regnede ud hvilken hastighed der kunne
flyttes flest biler hurtigst, hvis de alle skulle køre med den rette
sikkerhedsafstand osv. Mener resultatet er ca. 27 km/t ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

jan@stevns.net (19-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 19-02-04 23:47

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Det rejser så det interessante spørgsmål: Hvad er den rigtige generelle
>hastighedsgrænse..?

Den kender du jo , det er den forholdende sætter, og intet andet.
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 23:48

> Den kender du jo , det er den forholdende sætter, og intet andet.

Enig - derfor ikke nødvendigvis noget intet galt i at knalde en muskel-bil
op på 260 km/t for min skyld.

/ Jan W Nielsen



Ebbe Kristensen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 20-02-04 08:51

jan@stevns.net wrote in message news:<k6fa30d33ov40s2irmu8ruvfhj5c4cjnud@dtext.news.tele.dk>...
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>
> >Det rejser så det interessante spørgsmål: Hvad er den rigtige generelle
> >hastighedsgrænse..?
>
> Den kender du jo , det er den forholdende sætter, og intet andet.

Rigtig nok - men det er der jo osse en del problemer i:

- Det er langt fra alle billister, der er i stand til at bedømme
forholdene ordentligt. Hvordan får vi dem lært det?

- Selv de bedste billister kan blive overrasket af f.eks. isslag og
derfor komme til at bedømme forholdene forkert. Hvordan løser vi det
problem?

Ebbe

Mathias (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 20-02-04 09:31

>
> - Det er langt fra alle billister, der er i stand til at bedømme
> forholdene ordentligt. Hvordan får vi dem lært det?
>
> - Selv de bedste billister kan blive overrasket af f.eks. isslag og
> derfor komme til at bedømme forholdene forkert. Hvordan løser vi det
> problem?
>

Får sat afgifternet på bilerne ned, så vi får alle de gamle (farlige) lig
væk fra vejene. Bare ved at alle biler havde ABS, mener jeg man er kommet
meget længere med trafiksikkerheden.

-Mathias



Per Thomsen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 20-02-04 10:46

> Får sat afgifternet på bilerne ned, så vi får alle de gamle (farlige) lig
> væk fra vejene. Bare ved at alle biler havde ABS, mener jeg man er kommet
> meget længere med trafiksikkerheden.
>
Sandt nok, men jeg tror den største kilde til uheld; sidder bag rettet.

Per



Per Thomsen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 20-02-04 12:05

> Sandt nok, men jeg tror den største kilde til uheld; sidder bag rettet.
>
Bag rattet.

Sorry Per



jan@stevns.net (20-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 20-02-04 12:53

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev :

>> Sandt nok, men jeg tror den største kilde til uheld; sidder bag rettet.

>Bag rattet.


Godt vi den den fejl rettet ;)


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Per Thomsen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 20-02-04 13:18

> >> Sandt nok, men jeg tror den største kilde til uheld; sidder bag rettet.
>
> >Bag rattet.
>
>
> Godt vi den den fejl rettet ;)
>
Ja ik'. En ting er, at jeg ikke ka' stave - men retten der er rettet ka' jo
ikke gøre for det.

Per



Thomas Strandtoft (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 20-02-04 13:18

Per Thomsen wrote:

> Sandt nok, men jeg tror den største kilde til uheld; sidder bag rettet.

Så absolut og hævet over enhver tvivl.. Af samme grund forstår jeg
ikke at der er så meget fokus på hastigheden og bilernes stand og
tekniske indretning og så uhyggelig lidt fokus på kvaliteten af
bilisterne. Hvordan kan det være at bilister ikke også skal til
"syn" med jævne mellemrum?

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Per Thomsen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 20-02-04 13:39

> Sandt nok, men jeg tror den største kilde til uheld; sidder bag rettet.

Så absolut og hævet over enhver tvivl.. Af samme grund forstår jeg
ikke at der er så meget fokus på hastigheden og bilernes stand og
tekniske indretning og så uhyggelig lidt fokus på kvaliteten af
bilisterne. Hvordan kan det være at bilister ikke også skal til
"syn" med jævne mellemrum?

Min yndlings tese. Men når man foreslår der er folk ver at rykke hovedet af
en.

Per



jan@stevns.net (20-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 20-02-04 11:41

ebbe@ekologic.dk (Ebbe Kristensen) skrev :

>Rigtig nok - men det er der jo osse en del problemer i:

>- Det er langt fra alle billister, der er i stand til at bedømme
>forholdene ordentligt. Hvordan får vi dem lært det?

Undervisning, oplysning, undervisning, oplysning ...

I stedet for i tv at vise hvor tåbeligt mange bærer sig ad, kunne man
bruge krudtet bedre.

>- Selv de bedste billister kan blive overrasket af f.eks. isslag og
>derfor komme til at bedømme forholdene forkert. Hvordan løser vi det
>problem?

Overrasker af isslag ? Kun hvis man er temmeligt ignorant, og overser
alle tegn på det kan komme, ikke hører radio, ikke ser vejrudsigterne

Jeg synes medierne er blevet utroligt meget bedre til at oplyse.
De fleste har en RDS radio i deres bil, idag - man kunne f.eks bruge
systemet bedre, ved at fortælle om isslag, istedet for at fortælle at
nu er den og den buslinie forsinket... Eller øresundstoget, for den
sags skyld.

RDS udsendelserne behøver pokker tage mig ikke at reagere for, for
billister uvedkommende ting
(gu' ved om Københavns radio lytter med ?)

Men igen , samme islag rammer jo også ens forrude ?


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Thomas Strandtoft (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 20-02-04 13:26

jan@stevns.net wrote:

> >- Det er langt fra alle billister, der er i stand til at bedømme
> >forholdene ordentligt. Hvordan får vi dem lært det?
>
> Undervisning, oplysning, undervisning, oplysning ...

Hørt, og jævnlige "stop prøver" - når det virker på
universiteterne, bør det også kunne virke i trafikken..

> Overrasker af isslag ? Kun hvis man er temmeligt ignorant, og overser
> alle tegn på det kan komme, ikke hører radio, ikke ser vejrudsigterne

Jeg hører ikke radio og jeg ser sjældent vejrudsigten.

> Men igen , samme islag rammer jo også ens forrude ?

..men forskellen på din forrude og vejen er at din forrude er
opvarmet af dit varmeapparat, det er vejen ikke.. Der kan sagtens
være lokale forhold der gør at vejen er tør og god det ene øjeblik
og glat i svinget efter. Det er muligvis ikke så udtalt på
motorveje, men på landeveje kan der sagtens være sving der er i læ
bag træer eller lignende og derfor ikke er blevet blæst eller
"solbeskinnet" tørre efter regnvejret i formiddags. Tilsæt en gang
frost og du har et lokalt islag i netop dette sving.

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

jan@stevns.net (20-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 20-02-04 13:37

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>> Undervisning, oplysning, undervisning, oplysning ...

>Hørt, og jævnlige "stop prøver" - når det virker på
>universiteterne, bør det også kunne virke i trafikken..

Det gør det jo - de kalder det "orienterende køreprøve", men det
bruges åbenbart ikke tilstrækkeligt. Well, det kræver jo også at
der kommer lidt flere politiere på vejene, der kan plukke examinander
ud til prøve.

( Nu har der jo længe været efterlyst mere politi på vejene )


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

Jakenold (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jakenold


Dato : 19-02-04 23:23

Det er sjældent hastigheden der dræber, men derimod dårlige biler og
HOVEDSAGLIGT dårlige billister! Billister uden erfaringer, som nævnt i
tidligere indslag. Du kan tænke dig, at hvis motorvejen var en automatiseret
process hvor man kørte frem, kiggede, så kørte ud, overhalede, kiggede, så
kørte ind - så ville der INTET ske! Men når folk flår og river i rettet og
begynder at reagere retningsmæssigt når der kommer en overhalende, så går
det galt!

--
Med venlig hilsen

Jakob



Jesper Lauridsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 03-03-04 18:22

On Thu, 19 Feb 2004 22:17:59 +0100, Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
>
>>Altså er trafikken mere end fordoblet - og antal dræbte pr kørt
>>motorvejskilometer pr år er derfor faldet.
>
>Men bliver det bedre af det?

Ja det gør det rent faktisk. Det betyder at det er blevet mere sikkert
at færdes på motorvejen. Hvis du vil diskutere faren ved en aktivitet,
bliver du nødt at kigge på hvor hyppig aktiviteten er. F.eks. forulykker
flere MC kørere om sommeren end om vinteren. Betyder det at det er mere
sikkert at køre MC om vinteren?

>Jeg synes altså at et er helt iorden at arbejde for at nedbringe
>antallet af dræbte og tilskadekomne, også hvis der kun blev dræbt 10
>om året, så er det 10 for meget.

Den eneste måde man nå 0 dræbte på, er ved at forbyde al motorvejskørsel.
Hvis det er det du vil, så synes jeg du burde sige det klart, så vi ved
hvad vi snakker om.


3140 Bagdad Bob (20-02-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 20-02-04 22:23


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:40351126$0$19002$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Så er det NUUuuuu......!
>

Arh - 130 på landevej er liiige i overkanten synes jeg.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste