lukning af dam
Fra : sebastian

Dato : 19-02-04 19:50

jeg har lige købt en damjolle som jeg vil ombygge til familiebåd (stor
kabinebåd) i samme omgang skal jeg lukke dammen og har forespurgt en masse,
men jeg er stadig i tvilv.

Fra : Kurt Becher

Dato : 20-02-04 00:55

sebastian wrote:
> jeg har lige købt en damjolle som jeg vil ombygge til familiebåd (stor
> kabinebåd) i samme omgang skal jeg lukke dammen og har forespurgt en
> masse, men jeg er stadig i tvilv.

Hejsa

Hvis det er en træbåd og dammen er en masse huller boret direkte gennem
skroget lukker du bare hullerne ved at slå træpropper (af samme træart) i
dem. "Lim" dem fast enten med lak eller en trælim, der kan holde til
forholdene.

Det skulle vist klare problemet...

MVH

Fra : sebastian

Dato : 21-02-04 09:29

Jeg har hørt at, bruger man propper af samme træart (eg) som båden kan man
flække borderne da de ikke har samme fugtigheds%, kan der være noget om det?
Og kunne man evt. Bruge tic.Propper?? Kan man bruge en alm.skum lim???

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-02-04 16:55

Hej gruppe

Normalt er der kun det halve antal spanter i en dam, fordi der ikke er noget
væsentligt hydrostatisk tryk på bordene i en åben dam. Når man propper
dammen, skal man derfor fordoble antallet af spanter i damområdet.

Hilsen Peter