Lugt af tis
Fra : Kasper Malmberg

Dato : 19-02-04 19:46

He he og hej

Jeg startede mit akvarie for en uge siden, med vand, grus og en del
planter... og nu sidder jeg så og kan næsten ikke vendte på at få fisk i
(jeg skal nok holde ud).. Når jeg åbner til akvariet og stikker næsen der
ned, lugter det dejligt at skovbund eller meget fugtig kælder.. Dog med en
snært af amoniak, som min kæreste beskriver som en lugt at tis...

I det jeg har læst om amoniak--nitrit--nitrat, nævnes der at der først
kommer gang i denne proces i akvariet når der kommer fisk i,, hvordan kan
det så være jeg kan lugte det nu... ?

Og en anden ting,, jeg har nogle trærødder i akvariet, og efter et par dage
kom der et lag hvid slim, snot eller mug, jeg tog roden op skruppede den og
hældte kogende vand over,, 2 dage efter kom det igen, jeg gjorde det samme
skruppede den kogte den, men nu er der igen nogle steder dette lag af "sæd"
eller snot, slim eller hvad det nu er...

Hvad er det og er det ok at have i en tank ?

MVh
Kasper

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-02-04 15:24

Kasper Malmberg wrote:
<KLIP>

> [...]
> skruppede den kogte den, men nu er der igen nogle steder dette lag af "sæd"
> eller snot, slim eller hvad det nu er...

Hvor er de rødder fra? Hvor gamle er de?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 20-02-04 17:00

> Hvor er de rødder fra?
Land ved jeg ikke,, men de er købt i en dyrebix i Hillerød, de er 2 farvet
og virker ikke rådne

<Hvor gamle er de?
De er helt nye eller det vil sige jeg købte dem for 10 dage siden, jeg ved
ikke hvor længe de har ligget i forretningen...

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-02-04 12:01

Kasper Malmberg wrote:

> Land ved jeg ikke,, men de er købt i en dyrebix i Hillerød, de er 2 farvet
> og virker ikke rådne

Det er vist det de kalder mopani-rødder.

> <Hvor gamle er de?
> De er helt nye eller det vil sige jeg købte dem for 10 dage siden, jeg ved
> ikke hvor længe de har ligget i forretningen...

Hmm...

Kan du ikke starte med at give en kort, faktuel beskrivelse af hvad du
har gjort på "dag 0" (etablering af dit akvarie) og hvad der videre er
sket hvornår?