hjælp til Sessions...
Fra : Lyd

Dato : 19-02-04 18:46

Hej gruppe.

Jeg roder lidt med sessions til en lille webshop jeg er ved at lave.

Hvordan kan man tilføje data til en existerende session?
Ved ikke helt om jeg kan udtrykke rigtigt hvad jeg vil men f.eks:

link fra en katalog side: www.mitdomæne.dk/opdater_kurv.php?varenummer=423

// opdater session med et varenummer
$_SESSION[] = $varenummer;

så skulle sessionen indeholde varenummeret 423 ikke?

man skal så kunne tilføje et varenummer mere. På samme måde? igen og igen?

Derefter er der vel bare at udskrive array
et $_SESSION hvis man vil have varenummer listen.

Er jeg helt forkert på den eller?

mvh
Lars Justesen

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 19-02-04 19:05

Lyd <webmaster@team-urin.dk> wrote:
> Jeg roder lidt med sessions til en lille webshop jeg er ved at lave.
>
> Hvordan kan man tilføje data til en existerende session?

Det hjælper måske, hvis du tænker på sessionen som et array. Du skal bare
vælge den indgang i array'et, du vil placere dine data i.

> Ved ikke helt om jeg kan udtrykke rigtigt hvad jeg vil men f.eks:

> [...]

Nej - prøv i stedet at putte varenummeret i indgangen varenummer i
session-array'et:

$_SESSION['varenummer'] = $varernummer;

> så skulle sessionen indeholde varenummeret 423 ikke?

Nu indeholder $_SESSION['varenummer'] varenummeret 423.

> man skal så kunne tilføje et varenummer mere. På samme måde? igen og
> igen?

Fint - lad os i stedet for et tal putte et array ind i indgangen varenummer:

$_SESSION['varenummer'][] = 423;

> Derefter er der vel bare at udskrive array
> et $_SESSION hvis man vil have varenummer listen.

Jo - hvis du gør som ovenfor er det bare noget lignende:

foreach($_SESSION['varenummer'] as $varenummer) {
echo $varenummer;
}

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Lyd

Dato : 19-02-04 19:22

Er dette så rigtigt?

<?
session_start():
$_SESSION['varenummer'][] = $id;

foreach($_SESSION['varenummer'] as $varenummer) {
echo $varenummer;
}
?>

Jeg får et parse error på linie 2. session_start() er da nødvendig?

og jeg er ikke sikker på at det jeg får opdateret sessionen med en extra
værdi hver gang d.o script bliver kørt.

mvh
Lars Justesen

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 19-02-04 23:24

> [...]
> echo $varenummer;
> }
>>

> Jeg får et parse error på linie 2. session_start() er da nødvendig?

Ja - men du skal nok udskifte det : med et ;.

> og jeg er ikke sikker på at det jeg får opdateret sessionen med en
> extra værdi hver gang d.o script bliver kørt.

Jeg ved ikke hvad $id indeholde, men hvis det er en værdi, burde det være
fint nok. Hvis du er i tvivl om hvad din session indeholder så prøv at køre

var_dump($_SESSION);

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Lyd

Dato : 20-02-04 14:42

> Ja - men du skal nok udskifte det : med et ;.
DOh!

> Jeg ved ikke hvad $id indeholde, men hvis det er en værdi, burde det være
> fint nok. Hvis du er i tvivl om hvad din session indeholder så prøv at
køre

> var_dump($_SESSION);

$id indeholder en værdi.

Takker for tippet om var_dump()