Runde kanter i CSS ?
Fra : Kasper Johansen

Dato : 19-02-04 17:44

Hej gruppe.

Jeg har prøvet at arbejde lidt med en ide til runde kanter _uden_ brug af et
..gif billede. Men jeg syntes slet ikke at kunne finde ud af det!

Er der nogle som har erfaringer med emnet som de ønsker at dele, eller nogle
som kan hjælpe?

Jeg forstiller mig noget med at f.eks. gøre den øverste venstre pixel i en

Mvh
Kasper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-02-04 22:44

Kasper Johansen skrev:

> Jeg har prøvet at arbejde lidt med en ide til runde kanter
> _uden_ brug af et .gif billede. Men jeg syntes slet ikke at
> kunne finde ud af det!

Prøv at se de grønne bokse på siden her med Mozilla eller Firefox:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>. Der er nydeligt afrundede
hjørner.

Det sker ved hjælp af den Mozilla-proprietære css-egenskab -moz-
border-radius.

I forslaget (Working Draft) til css 3 kan man bl.a. se følgende
egenskab:

<http://www.w3.org/TR/2002/WD-css3-border-20021107/#the-border-
radius>

- men den er altså endnu ikke godkendt, og der er mig bekendt ingen
browsere der understøtter den endnu.

> Er der nogle som har erfaringer med emnet som de ønsker at
> dele, eller nogle som kan hjælpe?

Du kan lave det til Gecko-browsere (Mozilla m.fl.) med førnævnte
egenskab: -moz-border-radius.

> Jeg forstiller mig noget med at f.eks. gøre den øverste
> venstre pixel i en <div> gennemsigtig eller noget lign.?

Det tror jeg ikke er så nemt. Jeg ville forsøge med 4 positionerede
billeder af hjørnerne. Men det er ikke noget jeg selv har rodet
med.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 19-02-04 23:20

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Prøv at se de grønne bokse på siden her med Mozilla eller Firefox:
> <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>. Der er nydeligt afrundede
> hjørner.

Det er lækkert! Håber den bliver godkendt snarest. Er godt træt af at lege
med billeder bare for at få runde hjørner.
På den anden side, hvis folk nu bare havde en ordenlig browser som Firebird
/ Firefox så var der jo ingen problemos ;)

Mvh
Stig Sørensen
--
Send gratis sms - http://mobil.dontdoit.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-02-04 01:26

En ting er bare, jeg synes det er umuligt selv at tegne runde runde. De
bliver aldrig lige, hvis I forstår? Irriterende!

Mvh. Lasse Jensen

www.webster.1go.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-02-04 01:28

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> En ting er bare, jeg synes det er umuligt selv at tegne **runde runde**.
De
> bliver aldrig lige, hvis I forstår? Irriterende!

Der skal selvfølgelig ikke stå runde runde, men runde hjørner!

Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-02-04 01:41

"Lasse Jensen" <lassejensen1@ofir.dk> wrote in message
> En ting er bare, jeg synes det er umuligt selv at tegne runde runde. De
> bliver aldrig lige, hvis I forstår? Irriterende!

Jeg tror jeg forstår dig :)

Hvis du ser dette eksempel som jeg lavede for sjov for et stykke tid siden:
http://phptest.dontdoit.dk/
Så er næsten hver eneste lille bitte prik tegnet med et museklik.
Selvfølgelig på de store flader har jeg forstørret tegneredskaben i PSP
ellers har den stået på 1%.

Jeg er forfærdelig dårlig med grafik og mangler rigtig meget at lærer.
Der er mange gode tut's her http://pspgrafik.dk/ som jeg har fulgt lidt men
resultatet bliver sjældent lige så flot som i tut'en.

Måske er ovenstående lidt svært at forstå hvad jeg mener så her kommer en
lættere udgave:

Jeg kunne lave alle billeder på http://phptest.dontdoit.dk/ i Paint i
Windows på samme tid som i PSP da jeg kun bruger de samme redskaber - _så_
dårlig er jeg til det.

Men det ville da lette arbejdet en del hvis disse runde hjørner på div blev
en standard :)
På den anden side skulle jeg nok tage lidt mere fat i at lærer PSP ordenligt
at kende :)

Mvh
Stig Sørensen
--
Send gratis og ubegrænset sms'er - http://mobil.dontdoit.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-02-04 10:58

Lasse Jensen skrev:

> En ting er bare, jeg synes det er umuligt selv at tegne runde
> runde. De bliver aldrig lige, hvis I forstår? Irriterende!

Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
citerer noget.

Læs venligst <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen