Guide til bilkøb - hjælp!
Fra : Jakenold

Dato : 19-02-04 15:27

Hejsa!

Jeg er en 19 år gammel billist, der nu har haft kørekort i godt 1½ år uden
nogle anmærkninger, overtrædelser eller noget i den stil. Min gamle Renault
5 (håber det er gået op for jer at jeg ikke er nogen fartbølle er
desværre stået af og jeg ser efter at købe en ny bil. Jeg ser gerne at der
er ABS og servo og airbags ville ikke være af vejen! Jeg vil dog gerne have
lidt mere motorkraft - 80-100HK og en motor i 1.4-1.8 kaliberen, da jeg skal
køre langt mellem mit gymnasie, mit hjem og mit arbejde og gerne vil have
den til at kunne reagere lidt hurtigere end min gamle bil gjorde.

Jeg har dog nogle spørgsmål, som jeg håber at kunne få besvaret herinde.

Kravene til bilen er altså:

80-100HK.
Servo og ABS.
Prisleje: 30-50.000kr
Design a lá de nyere (1993+) Honda Civic'er, Peugeot 206, Mitsubishi
Lancer/Carisma.

Men jeg er stadigvæk lidt puzzled over hvad man skal se nærmere på, hvad man
skal holde sig fra samt hvad et acceptabelt km-tal for en brugt bil er i
forhold til prisen.

Tusind tak på forhånd!

Jakob

Fra : Willi

Dato : 19-02-04 15:54

Hej jakob

smid mig lige en mail

vh

Willi

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 19-02-04 18:38

> Kravene til bilen er altså:
>
> 80-100HK.
> Servo og ABS.
> Prisleje: 30-50.000kr
> Design a lá de nyere (1993+) Honda Civic'er, Peugeot 206, Mitsubishi
> Lancer/Carisma.

Personligt har vi en Toyota Starlet fra '96, der da passer nogenlunde med
dine krav:
75hk, men rimelig kvik fordi den ikke vejer ret meget
Ikke servo, men igen intet problem pga lav vægt
2*airbag + abs
koster typisk ca. 50k med 100k km.
Fejler næsten aldrig noget, vi har kørt 65000km i vores, og det har kostet
ca. 2000,- i uforudsete reperationer, til en abs føler og en ny lås i
bagklappen.
Alt i alt en kedsommelig bil, men pålidelig og økonomisk (billig forsikring,
14-15 km/liter, få/billige reperationer, lav vægtafgift).
Rent økonomisk tror jeg (med mindre man er gør det selv mand) at en bil som
vores er mindst lige så billig som et lig fra først i firserne.

Ellers kunne en Citroen ZX måske være en mulighed, de er ret billige.
Mvh
Anders O

Fra : Jakenold

Dato : 19-02-04 23:10

Det lyder bestemt interessant! Og tak for dit svar forresten!

Jeg tror min plan dog må være, at jeg sparer lidt flere penge sammen og
køber mig en bil omkring de 60.000-80.000km, så jeg har i hvertfald
150.000km i den endnu og derfor til mange år hvis jeg holder den lige så
godt som jeg har holdt min Renault 5'er. Min far vil nok gerne af med sine
Renault Megané og med sine 140HK og alt hvad jeg ellers skal bruge, til
65.000kr ved 67.000km, tror jeg hellere jeg må slå til til sommer

Jakob