Image på JButton ?
Fra : Tommy Oksen

Dato : 23-11-00 19:10

Hej,

Hvordan får jeg billedet ce.gif ind på "btnCE" i stedet for
teksten "CE" ?

Udsnit af kildekode:

   JButton btnCE = new JButton(" CE");
   JButton btnPro = new JButton(" % ");
   JButton btnParH = new JButton(" ) ");
   JButton btnParV = new JButton(" ( ");

Projekt + kildekode findes på:

www.oksen.nu/regne.htm

--
Mvh. Tommy
http://www.oksen.nu/

Fra : Lars Hansen

Dato : 23-11-00 20:07

btnCE = new JButton( new Icon( "ce.gif" ) );

Fra : Tommy Oksen

Dato : 23-11-00 22:00

On Thu, 23 Nov 2000 20:07:23 +0100, "Lars Hansen"
<d98609@tron.lyngbyes.dk> wrote:

>btnCE = new JButton( new Icon( "ce.gif" ) );

Hej,
kan jeg ikke få til at virke, der kommer fejl når jeg kompiler.
--
Mvh. Tommy
http://www.oksen.nu/

Fra : N/A

Dato : 23-11-00 22:00

Fra : Tommy Oksen

Dato : 23-11-00 22:00

On Thu, 23 Nov 2000 19:37:01 GMT, "KA"
<kenneth_andersen@vip.cybercity.dk> wrote:

>noget lignende sådan her:
>
>ImageIcon btnCEicon = new ImageIcon("ce.gif");
>JButton btnCE = new JButton(btnCEicon);

Hej,
jeg kan godt kompile, men når jeg vil starte appleten går det
hele i stå, og i statuslinjen står der:

exception: access denied (java.io.FilePermission ce.gif read).

Hvad betyder det ?
ce.gif ligger samme sted som .class-filen.

--
Mvh. Tommy
http://www.oksen.nu/

Fra : Leon Jessen

Dato : 23-11-00 22:44

Der er noget med at JAVA har en eller anden form for restriktioner mht at
hente billeder o.l. ind i egentlige programmer, jeg kan ikke helt husk
hvordan det er!

Følgende er et eksempel fra en democlass, som i hvert fald virker

import javax.swing.*;
import java.awt.*;
import java.net.*;
/** class PictureDemo holds the method adding pictures to our frame*/
public class PictureDemo extends JFrame
{
private Image pic1; file://first picture
private Image pic2; file://second picture
private Image pic3; file://third picture
private FieldList mylist; // a new FieldList for holding fields

/**constructor PictureDemo creates the frame,
* makes it visible and adds pictures to it
* @param f - a FieldList to keep track of pictures
*/
PictureDemo(FieldList f)
{
mylist = f;
setTitle("Picture Demo");
setSize(300,600);
setVisible(true);
try
{
pic1 = getToolkit().getImage("mus.gif");
pic2 = getToolkit().getImage("cdrom.gif");
pic3 = getToolkit().getImage("diskette.gif");
MediaTracker m = new MediaTracker(this);
m.addImage(pic1,1);
m.addImage(pic2,2);
m.addImage(pic3,3);
m.waitForAll();
}
catch (Exception e)
{
System.out.println("Failed to load an image");
System.out.println(e.toString());
}
// b. Modificer PictureDemo saa information om de indsatte billeders
// udstraekning bliver overfoert til FieldList
// (hit selv paa nogle tekster)
int width = pic1.getWidth(this);
int height = pic1.getHeight(this);
mylist.insertField(10,30,10+width,30+height,"mus");
// things seem pretty obvious heer...
width = pic2.getWidth(this);
height = pic2.getHeight(this);
mylist.insertField(10,180,10+width,180+height,"cdrom");

width = pic3.getWidth(this);
height = pic3.getHeight(this);
mylist.insertField(10,330,10+width,330+height,"diskette");
}

/** paint paints on the frame created by constructor
* @param g - the graohics pen
*/
public void paint(Graphics g)
{
// drawimage(pic,x,y,this) placerer billedet "pic"
// med overste venstre hjorne i punktet (x,y)
g.drawImage(pic1,10,30,this);
g.drawImage(pic2,10,180,this);
g.drawImage(pic3,10,330,this);
}
}
Glædelig Jul *<|
Med venlig hilsen

Stud. Scient.
Leon I. Jessen
Søhøjen 60
st. lejl. 11
8381 Tilst
phone: +45 86248505
mobile: +45 24238505
E-mail: Leon_Jessen@mail1.stofanet.dk
Homepage: http://home1.stofanet.dk/Leon.I.Jessen

Tommy Oksen <tommy@oksen.nu> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1r0r1toa2vgge25dho49chgjeq1s64bc20@news.image.dk...

Fra : Leon Jessen

Dato : 23-11-00 22:48

ps hele molevitten ligger på min homepage, står i signaturen under

Aflevering 8, uge 45 - GUI og hændelser, opgave 93

håber det er til gavn

Leon Jessen <Leon_Jessen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:PcgT5.1879$_r5.114306@news101.telia.com...

Fra : Tommy Oksen

Dato : 24-11-00 09:51

On Thu, 23 Nov 2000 22:47:33 +0100, "Leon Jessen"
<Leon_Jessen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>ps hele molevitten ligger på min homepage, står i signaturen under
>
>Aflevering 8, uge 45 - GUI og hændelser, opgave 93
>
>håber det er til gavn

Hej,
tak for det, jeg kigger på det.
--
Mvh. Tommy
http://www.oksen.nu/

Fra : Lars Hansen

Dato : 23-11-00 23:29

Du køre den som en applet, der normalt ikke har tilgang til filsystemet.
Derfor skal
du hente dit billede fra hvor appletten stammer fra fx.
ImageIcon btnCEicon = new JButton( new ImageIcon("http://localhost/ce.gif");
Det var mig der var lidt hurtig at skrive Icon før( det er kun et
interface ).
/Lars

Fra : N/A

Dato : 27-11-00 06:32

Fra : Tommy Oksen

Dato : 27-11-00 06:32

On Fri, 24 Nov 2000 09:50:51 +0100, Tommy Oksen <tommy@oksen.nu>
wrote:

>Tak! det virker.

Hej igen,
jeg var måske lige hurtig nok, det virker perfekt her hjemme, men
jeg kan ikke få det til at virke når jeg ligger det på nettet.
Her er som jeg har gjort:

----------------------------------
ImageIcon btnCEicon = new ImageIcon("c:/java/ikoner/ce.png");
JButton btnCE = new JButton(btnCEicon);

ImageIcon btnKVicon = new ImageIcon("c:/java/ikoner/kv.png");
JButton btnKvad = new JButton(btnKVicon);

---------------------------------

Ovenstående virker hjemme hos mig selv, når jeg så vil have det
ud på nettet retter jeg i stien, så det ser sådan ud:

ImageIcon btnCEicon = new
ImageIcon("www.oksen.nu/ikoner/ce.png");
JButton btnCE = new JButton(btnCEicon);

ImageIcon btnKVicon = new
ImageIcon("www.oksen.nu/ikoner/kv.png");
JButton btnKvad = new JButton(btnKVicon);

www.oksen.nu/ikoner/ce.png har jeg prøvet at ændre til:

http://www.oksen.nu/ikoner/ce.png
www.oksen.nu/ce.png
http://www.oksen.nu/ce.png
http://www.oksen.nu/public_html/ikoner/ce.png

osv.
ikonerne ligger både i /public_html (der hvor min index.htm skal
ligge) og i /public_html/ikoner.

alle sammen giver:
exception: access denied (java.io.FilePermission [stien] ce.png
read).

Det er muligt jeg ikke har været alle kombinationerne igennem, og
derfor ikke har ramt den rigtige, men er der nogen der kan sige
mig om jeg er på rette vej ?

kildekode ligger på (med lidt kedeligere knapper):
www.oksen.nu/regne.htm

Tillægsspørgsmål:
Hvorfor giver 0.8 * 0.8 = 0.64000005 ?
mens
0.6 * 0.6 = 0.36

--
Mvh. Tommy
http://www.oksen.nu/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-00 14:32

Tommy Oksen wrote:

> Tillægsspørgsmål:
> Hvorfor giver 0.8 * 0.8 = 0.64000005 ?
> mens
> 0.6 * 0.6 = 0.36

Afrundingsfejl ved konvertering frem og tilbage mellem binær og decimal
representation.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lars Dam

Dato : 27-11-00 15:07

On Mon, 27 Nov 2000 06:31:46 +0100, Tommy Oksen <tommy@oksen.nu>
wrote:

> [...]
>ligge) og i /public_html/ikoner.
>
>alle sammen giver:
>exception: access denied (java.io.FilePermission [stien] ce.png

Applet security - din applet må ikke accesse andre forbindelser en den
server den kommer fra - jeg ved ikke præcist hvor meget man har lov
til i applets, men prøv med et relativt link, og læg dine billeder med
i din applet jar fil...

e.g.
ImageIcon("ikoner/ce.png");
Og hav et katalog 'ikoner' i din jar fil

>Tillægsspørgsmål:
>Hvorfor giver 0.8 * 0.8 = 0.64000005 ?
>mens
>0.6 * 0.6 = 0.36

Noget med nøjagtigheden af din float/double - den har kun et vist
antal bits tilrådighed til decimalerne, og kan derfor ikke ramme
præcist, så det du får er den nærmeste værdi.

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"