adslmodem -> accesspoint -> flere pc'ere (~
Fra : Ejvind \"SoulWalkeR\~

Dato : 18-02-04 20:12

Jeg kender ikke så meget til trådløse netværk men jeg vil bare lige have
bekræftet at jeg har ret. Jeg er skiftet fra fast ip til 4 x dynamiske
ip'ere via tdc bredbånd. Ønsket er at gå over til trådløs netværk med min
stationær og min bærbar og med tiden sikkert også min ipaq 3970. Først
tænkte jeg på router med trådløs netværk men nu er jeg mere tilhænger af at
tage den mere direkte vej og udnytte de dynamiske ip'ere istedet.

Kan det lade sig gøre bare at få fat i en wireless access point alene og
sætte til min adsl modem og så bare sætte flere computere til ligesom med
switch hvor de får hver sin dynamisk ip. Er det så "simpelt"?

Et sidste spørgsmål. Hvis jeg køber enten en højere pcmcia kort i hastighed
eller en højere accesspoint i hastighed så er de vel bagud kombatible??
Eller skal de alle være 802.11b f.eks. eller hvilke hensyn er der at tage
når jeg køber trådløs netværk? Hvad definere .11b f.eks. ?? jeg troede det
var hastighed men søger man på edbpriser så kommer der flere hastigheder
under samme.

--
____________________________________
Ejvind "SoulWalkeR" Toft

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-02-04 20:22

"Ejvind \"SoulWalkeR\" Toft" <et@REMOVEetoft.dk> wrote:

>Kan det lade sig gøre bare at få fat i en wireless access point alene og
>sætte til min adsl modem og så bare sætte flere computere til ligesom med
>switch hvor de får hver sin dynamisk ip. Er det så "simpelt"?

Umiddelbart er der intet i vejen for at afbryde DHCP serveren i
accesspointet og i stedet lade de trådløse maskiner hente IP-adresse
mv fra udbyderen...

Dog kan accesspointes egen IP-adresse måske gi' problemer. Hvis den
står til automatisk ip-adresse 'snupper' den nemlig een af de
dynamiske adresser fra udbyderen. Og omvendt kan en fast ip-adresse
gi' lidt problemer med at 'nå' den fra de øvrige computere...

<mlr>

Fra : Ejvind \"SoulWalkeR\~

Dato : 18-02-04 20:34

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
> [...]
> dynamiske adresser fra udbyderen. Og omvendt kan en fast ip-adresse
> gi' lidt problemer med at 'nå' den fra de øvrige computere...

Kort sagt skal jeg have router med trådløs internet eller lade min stationær
dele internet videre ud hvis jeg vil køre trådløs internet rimelig
problemfrit? :/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-02-04 20:44

> [...]

>Kort sagt skal jeg have router med trådløs internet eller lade min stationær
>dele internet videre ud hvis jeg vil køre trådløs internet rimelig

Jeg vil stærkt anbefale en bredbåndsrouter med indbygget accesspoint.

Og de er endda ikke særlig dyre, dvs fra omkring 600,- for de
billigste og kun få hundrede kroner mere for avancerede ting med
indbygget printserver, ftp-server og hva' du ellers kan drømme om...

Alene den sikkerhed du opnår med en router er alle pengene værd.

<mlr>

Fra : Ejvind \"SoulWalkeR\~

Dato : 18-02-04 21:06

> Jeg vil stærkt anbefale en bredbåndsrouter med indbygget accesspoint.

okay tak for rådet. Så vil jeg nok købe sådan en fætter her når pengene er
til det:

http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=601

Det ser umiddelbart ud til at være en god en...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-02-04 21:20

"Ejvind \"SoulWalkeR\" Toft" <et@REMOVEetoft.dk> wrote:

>http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=601