Dumme hunde får tæsk
Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 17:34

Tyson har lige småtævet en overgearet dansk/Svensk gårdhund nede på Engen.
Situationen var den at jeg gik og legede bold med Tyson vi jeg mødte
en hvalp som han så legede lidt med, der kom så en hvalp mere og de begyndte
så og lege med hinanden og var ligeglade med Tyson som så legede videre med mig.
Der kom så den famøse Gårdhund til, som sikkert i frustrtion over at der ikke
var nogen af hundene der gad lege med den, begyndte at fise gøende i røven på Tyson,
ejeren af Gårdhunden prøvede at få den til at dæmpe sig uden held. Og det gik så
hverken værre eller bedre end at Tyson pludselig fik nok og farede lige i struben på kræet.
Tyson stoppede straks at jeg råbte SLUT til ham, og trak sig tilbage, jeg sagde så
nærmest henkastet til gårdhundeejeren at det havde hans vist selv lagt op til.
Det kunne han slet ikke se, hans hund havde da bare rendt efter bolden.
Sikke en gang pladder, den var ligeglad med bolden men skulle absolut
blive ved med at provokerer indtil at Tyson fik nok, det begynder jeg altså ikke
at skælde min hund ud for, han må da have lov til at sige fra og der skete intet med den anden.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-02-04 05:07

On Wed, 18 Feb 2004 17:33:49 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>at skælde min hund ud for, han må da have lov til at sige fra og der skete intet med den anden.

hmm hvorfor nåede du ikke at kaste dig imellem tyson og gårdhunden og
lave en afledningsmanøvre, eller eventuelt proppet din arm i munden på
gårdhunden ? ) jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal se på dig som
leder mere, tyson bestemmer jo alt, hvad bliver det næste mon, og før
eller siden bidder han nogle gårdmænd jeg tror at det er bedst at
blandingen bliver forbudt eller går med mundkurv fnis"

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 21:03

Punish the deed, not the breed wrote:

> hmm hvorfor nåede du ikke at kaste dig imellem tyson og gårdhunden og
> lave en afledningsmanøvre, eller eventuelt proppet din arm i munden på
> gårdhunden ? )

Jeg skammer mig også, men det var hurtigere at råbe af ham end at
rende de 8-10 meter derover.

> [...]
> eller siden bidder han nogle gårdmænd jeg tror at det er bedst at
> blandingen bliver forbudt eller går med mundkurv fnis"

Hvis en gårdmand ligefrem provokerer ham er det vel ok at han
bider ham i smadder

/Jens

Fra : Verner

Dato : 18-02-04 20:29

On Wed, 18 Feb 2004 17:33:49 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Tyson har lige småtævet en overgearet dansk/Svensk gårdhund nede på Engen.

Skidegodt - rigtigt sejgt at kunne fortælle det

Verner

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 21:00

Verner wrote:

> Skidegodt - rigtigt sejgt at kunne fortælle det
>
> Verner

Mig og Tyson er bare seje ;)
Nej, jeg skrev det bare fordi at emnet var lidt oppe og vende lige for tiden.

/Jens med SejeTejs

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 20:57

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
altså ikke
> at skælde min hund ud for, han må da have lov til at sige fra og der skete

Nu kender jeg ikke så meget til Dansk-Svensk gårdhund, men vil gætte på, at
den ligger meget tæt på Foxterrien i sind.
Den slags hunde er altid superglade, fyldt med energi og nogengange mere
modige end godt er. Min mors foxterrier tumlede en gang løs på en
Newfoundlænder, som heldigvis tog det hele meget stille og roligt. Nu kendte
vi selvfølgelig også Newf`en i forvejen.
Buffy legede også med en Gårdhundehvalp, da hun selv var hvalp. Selvom den
anden hvalp, var meget mindre end Buffy, så fejlede dens mod ikke noget og
Buffy var nede på ryggen et par gange og måtte pænt overgive sig, til den
anden lille bitte hund.

Den slags hunde er sådan af natur og det må man da beundre dem lidt for...-
det gør jeg i hvert fald.
Dumme vil jeg bestemt ikke kalde dem.

Måske er problemet nærmere, at Tyson mangler lidt mere tålmodighed, over for
den slags gå-på-hunde ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 21:38

Buffy wrote:
> [...]

> på, at den ligger meget tæt på Foxterrien i sind.
> Den slags hunde er altid superglade, fyldt med energi og nogengange

Precis dens problem, det er en vi møder ca 1 gang om ugen uden probs normalt,
men for et år siden gav Tyson ham samme tur, den skulle åbenbart lige friskes op.

> Den slags hunde er sådan af natur og det må man da beundre dem lidt
> for...- det gør jeg i hvert fald.
> Dumme vil jeg bestemt ikke kalde dem.

Dumt var måske et forkert ord, det var mere for at holde stilen i de andre tråde.
Overmodig havde nok været en bedre betegnelse.

> Måske er problemet nærmere, at Tyson mangler lidt mere tålmodighed,
> over for den slags gå-på-hunde ?

Normalt er han også utroligt tålmodig, han har haft lidt kortere lunte idag,
sådan kan vi andre jo også have det nogle dage, jeg tror det var fordi at Tyson
syntes at den forstyrrede hans leg med mig, han gider aldrig at lege med den,
små hunde ignorerer han bare med mindre det er hvalpe.

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 18-02-04 21:25

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
> Tyson har lige småtævet en overgearet dansk/Svensk gårdhund nede på Engen.

Herligt.

> Og det gik så
> hverken værre eller bedre end at Tyson pludselig fik nok og farede lige i
struben på kræet.

Er det normal opførsel for voksne hunde?

De gange jeg ser voksne hunde komme op at slås eller komme tæt på har
udelukkende været efter en hel serie af dæmpende signaler er blevet anvendt.

F.eks. at kigge væk, smaske, derefter knurre, så gø og til sidst et regulært
angreb.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 21:47

Jimmy wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
>
> Herligt.

Ingen skade er jo sket, og gårdhunden har vel lært en lektie.

> Er det normal opførsel for voksne hunde?
>
> De gange jeg ser voksne hunde komme op at slås eller komme tæt på har
> udelukkende været efter en hel serie af dæmpende signaler er blevet
> anvendt.

Jeg skal ærligt sige at jeg ikke hørte om han knurrede først, men det er jeg 99,9%
sikker på at han har haft gjort. Men klart det er da en adfærd som jeg vil holde øje
med i fremtiden, han skal sgu ikke gå hen og få dårlige vaner.
Men den hund plagede altså nærmest om at blive sat på plads, det var ikke et slagsmål,
det var Tyson der viste at der gik grænsen altså, der gik ikke hul på hunden eller noget.

> F.eks. at kigge væk, smaske, derefter knurre, så gø og til sidst et
> regulært angreb.

Han har nok haft lidt kortere lunte idag, men den hund er altså generelt ret provokerende.
Igår stillede den sig feks op og pissede op af en af de andre hundeejere, havde den gjort
det på mig havde den altså fået sådan et fur kan jeg love dig. Og hvad gjorde ejeren selv,
han stod da bare og grinede dumt, hvad skal der også komme ud af sådan en hund.
Vil ejeren ikke selv opdrage den så må han finde sig i at hundene klarer den sag.

/Jens

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 19-02-04 13:33

Hej

Først ville jeg ikke som ansvarlig leder sætte min hund i en situation
hvor det kunne ende i slagsmål. Ligegyldig hvem der så måtte "vinde".

Jeg ville stoppe min leg med blod, pinde, m.m. til jeg igen var alene
med min hund, da den slags ting netop ofte skaber konflikter og hunde
vil faktisk helst undgå konflikter, hvis de altså har fået en god
opdragelse og uden dårlige oplevelser fra start.

En god leder fører sin flok væk fra konflikter og har overblik og kan
se frem og lader ikke hunden selv finde ud af det - den lærer blot at
den så er sin egen fører hvis den selv skal ordne problemer.

Det er aldrig hundens skyld at problemer opstår - det er ejernes.

det var lige min mening..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko
www.lemanszone.dk/jeannette

Fra : Pwh

Dato : 19-02-04 17:54

Jeannette Svensson wrote:
> Hej
>
> Først ville jeg ikke som ansvarlig leder sætte min hund i en situation
> hvor det kunne ende i slagsmål. Ligegyldig hvem der så måtte "vinde".

Så kan jeg da aldrig lade ham lege med nogen som helst hvis
jeg skal garderer mig 100%.

> [...]
> vil faktisk helst undgå konflikter, hvis de altså har fået en god
> opdragelse og uden dårlige oplevelser fra start.

Tyson leger da dagligt med sin bold sammen med andre hunde uden probs,
jeg er også sikker på at gårdhunden var fulstændigt ligeglad med den skide bold,
den var bare overgearet og syntes at det var en god ide at drille Tyson.
Det lærte den så på en lidt hård måde at det var det altså ikke.

> En god leder fører sin flok væk fra konflikter og har overblik og kan
> se frem og lader ikke hunden selv finde ud af det - den lærer blot at
> den så er sin egen fører hvis den selv skal ordne problemer.

Det giver jeg dig ret i, gårdhundeejeren burde værer gået da han ikke
kunne få sin hund til at lade værer med at rende efter Tyson.
Det kan altså ikke værer meningen at Tyson og jeg skal fordrives af
en lille uopdragen hund, vi stod og legede inden den anden dukkede op.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-02-04 19:27

> [...]
> Det kan altså ikke værer meningen at Tyson og jeg skal fordrives af
> en lille uopdragen hund, vi stod og legede inden den anden dukkede op.

Hej Jens

Blev den ved med at være i et stykke ).... Til Punish, hvis han kan få
sin arm i munden på en D/S gårdhund, så må han hellere øve sig på sådanne.
Ellers kommer han jo bare til skade.

M.V.H.....Benny..

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-02-04 04:51

>Hej Jens
>
>Blev den ved med at være i et stykke ).... Til Punish, hvis han kan få
>sin arm i munden på en D/S gårdhund,

det kan jeg sagtens jeg skal bare have en lille dunkraft med fra
bilen, til at udvide med, men det gør jeg da bare fra nu af for jeg
vil jo ikke være en dårlig leder og ikke proppe armen i munden på
fremmede hunde )

så må han hellere øve sig på sådanne.
>Ellers kommer han jo bare til skade.

jammen jeg er da ikke bange for at komme til skade bare jeg beskytter
min hund, glæder mig helt til at proppe armen i munden på forskellige
hunderacer der eventuelt overfalder min hund, og jeg har sagt det til
alle jeg møder at det er altså den smarteste måde at gøre det på, det
bliver også spændende til sommer med korte ærmer glæder mig helt
til at følge alle de gode råd jeg har fået herinde det sidste stykke
tid )

Fra : Pwh

Dato : 19-02-04 20:28

> [...]
> bilen, til at udvide med, men det gør jeg da bare fra nu af for jeg
> vil jo ikke være en dårlig leder og ikke proppe armen i munden på

Det siger jeg dig Punish, du vasker altså fingre inden du stopper dem
ind i gabet på Tyson, han skal ikke også have dårlig mave

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-02-04 18:35

On Thu, 19 Feb 2004 20:28:10 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Det siger jeg dig Punish, du vasker altså fingre inden du stopper dem
>ind i gabet på Tyson, han skal ikke også have dårlig mave
>
>/Jens

ok jeg udvider da bare mit hundeudstyr til klenexservietter også har
pudset dunkraften så der ikke kommer olie i munden på nogle hunde

Fra : Pwh

Dato : 20-02-04 16:40

> ok jeg udvider da bare mit hundeudstyr til klenexservietter også har
> pudset dunkraften så der ikke kommer olie i munden på nogle hunde

Ja, du skulle jo nødig beskyldes for at værer dyreplager

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 19-02-04 20:26

> [...]
> kan få sin arm i munden på en D/S gårdhund, så må han hellere øve sig
> på sådanne. Ellers kommer han jo bare til skade.

Ifølge dem der så på, og som jeg talte med bagefter skete der intet med gårdhunden,
den fik allerhøjest såret sin stolthed ;)
Men jeg er da spændt på at møde den næste gang,
det kan værer at de går i bue uden om os i fremtiden.

/Jens (med Engens mest brutale hund)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-02-04 22:26

> [...]
> den fik allerhøjest såret sin stolthed ;)
> Men jeg er da spændt på at møde den næste gang,
> det kan værer at de går i bue uden om os i fremtiden.

Ja jeg kommer jo helt til at skamme mig over min hunds opførsel. Han
opdagede idag en rytter, som vi ikke selv havde opdaget. Men satte straks
alle bremser i, da jeg fløjtede ham tilbage. Man føler sig sgu helt pinligt
berørt, over at ens problemer, her med en løbsk tæve, og en sexuelt
frustreret hanhund, ikke engang kan nærme sig bagatelgrænsen.
Men jeg er nu alligevel lykkelig for, at de problemer der skrives om
herinde, er noget vi kun hører om, og kun meget sjældent oplever, og når det
endeligt er sket, så har mine egne hunde aldrig været indblandet. Der har
vist kun været et par små episoder, begge med den samme Labrador, den ene
gang, fordi han mente, at han havde lov til at bestige min løbske Hovawart
tæve, hvilket hun altså ikke var enig med ham i. Nok mest fordi hun havde
ondt i ryggen ... Den sidste gang, var fordi Lab'en var jealoux, da den
mente at alle byens godbidder var til den, så snakkede de lidt om det. Men
de har fint sammen, og leger som regel sammen hver gang de mødes.
Ja da vi kun havde tæver, stak Lab'en ligefrem af hjemmefra, for at kommer
over til dem, så det er sådan set fint, vi har fået en han, for det er lidt
risikabelt, da han så løber over en stærkt trafikeret vej, som ikke er
blevet mindre trafikeret, af at have fået en motorvejs til / frakørsel. Men
alt i alt, selvom jeg var lidt spændt på, hvordan det skulle gå, når man
overtog sådan en genbrugshund, så må jeg da indrømme, at det er gået langt
over forventning.

M.V.H.....Benny..

Fra : Holm

Dato : 19-02-04 23:01

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den så er sin egen fører hvis den selv skal ordne problemer.
>
> Det er aldrig hundens skyld at problemer opstår - det er ejernes.

Hej Jeanette...

Enig ! Godt indlæg .

Holm

Fra : Pwh

Dato : 20-02-04 16:49

Holm wrote:
> "Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jeanette...
>
> Enig ! Godt indlæg .
>
> Holm

Jeg er da også enig med Jeannette i det meste hun skriver,
det passer bare ikke helt med den situation Tyson var i.

/Jens

Fra : Lou

Dato : 20-02-04 13:32

ejeren af Gårdhunden prøvede at få den til at dæmpe sig uden held. Og
det gik så
> hverken værre eller bedre end at Tyson pludselig fik nok og farede lige i struben på kræet.

Der er jo ofte sådan at ejere af små hunde ingen kontrol har over dem
- de mener nok ikke der er nødvændigt at træne med en lille hund....så
pas på dem .-)

> Tyson stoppede straks at jeg råbte SLUT til ham, og trak sig tilbage, jeg sagde så

godt nok...

> nærmest henkastet til gårdhundeejeren at det havde hans vist selv lagt op til.
> Det kunne han slet ikke se, hans hund havde da bare rendt efter bolden.

jah det kan jo ikke undre nogen...

> [...]
> at skælde min hund ud for, han må da have lov til at sige fra og der skete intet med den anden.

ja da!

men jeg forståer ikke hvorfor du/I lod det gå så langt, du har
følgelig vinderhunden, men det er da træls alligevel ...

mvh
Lou

Fra : Pwh

Dato : 20-02-04 16:47

> [...]
>
> men jeg forståer ikke hvorfor du/I lod det gå så langt, du har
> følgelig vinderhunden, men det er da træls alligevel ...

Jeg havde ikke regnet med at Tyson ligefrem ville fare i flæsket på den,
han plejer normalt at værer meget tålmodig og give mange advarsler inden
han siger fra på den hårde måde. Ellers plejer jeg at sige til ejerne af de hunde
der provokerer Tyson med dominering eller lignene, at hvis deres hund fortsætter
ret meget længere så tænder Tyson altså af.
Det plejer at få folk til at kalde deres hunde til sig, jeg var ikke forberedt på hans reaktion.
Så i fremtiden vil jeg da også have mere fokus på om han er blevet mere pirrelig med alderen.

/Jens