Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
C rebel 1.3
Fra : Erik Aalund

Dato : 18-02-04 14:45

Er der nogle der har erfaringer med Capture One specielt til 300D.

Er det evt. hurtigere og bedre end medfølgende RAW editor?

Erik

Fra : Martin Gleit

Dato : 18-02-04 14:57

"Erik Aalund" <aalund@FJERNesenet.dk> wrote in message
> Er der nogle der har erfaringer med Capture One specielt til 300D.
>
> Er det evt. hurtigere og bedre end medfølgende RAW editor?

Ja...bedste konverter til formålet...kan kun anbefales...du kan hente en
prøve version hos phaseone.com

Fra : KNL DtP

Dato : 18-02-04 16:12

"Erik Aalund" <aalund@FJERNesenet.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle der har erfaringer med Capture One specielt til 300D.

Phase One har udvilket en speciel udgave til netop EOS 300D:

http://www.c1dslr.com/products/c1_rebel_win.aspx

Som jeg lige hurtigt kan se det, så er denne udgave begrænset til kun at køre
med RAW-filer fra 300D, og ikke f.eks. 10D. Den er også begrænset på et par
andre småting (kun 10 filer i fremkalder kø), men i det store hele er det vist
ikke nogen man bliver begrænset af ved normalt brug. Bemærk at du altid kan
opgradere til en større udgave af C1dSLR, hvis du skulle få brug for det. Du
kan se sammenligningen her:

http://www.c1dslr.com/upload/c1_feature_comparison_table13_001.pdf

> Er det evt. hurtigere og bedre end medfølgende RAW editor?

Den medfølgende RAW-editor er vist så ringe, at det er klart værd at kigge sig
om efter andet (jeg har aldrig installeret den af samme grund!). Jeg tror ikke
der er så meget tvivl om, at CaptureOne dSLR er den bedste til
RAW-konvertering. Den er ret hurtigt, har mange gode indstillingsmuligheder og
fidusen ved at sætter filerne i kø, mens man finjusterer næste billede, giver
et virkeligt hurtigt workflow.

Adobe Photoshop CS har en indbygget RAW-converter, som er meget nem at gå til.
Den kan også købes som plug-in til f.eks. ver. 7. Desuden findes der et
billigere alternativ til de to andre, kaldet BreezeBrowser:

http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/

Du kan læse lidt mere om RAW-formatet og fordele ved det her:

http://fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Erik Aalund

Dato : 18-02-04 17:26

Hej Kristian

Tak for dit uddybende svar - og har også læst din artikel vedr. RAW.
Jeg har prøvet BreezeBrowser, men synes der er utrolig langsom, hvorimod C
Rebel 1.3 virker noget hurtigere at arbejde med.
Jeg har dog bemærket at den har begrænsninger i forhold til beskrevet i
brugervejledningen. F.eks. i "whitebalance" kan man kun vælge Custom eller
Outdoors(sample).
Er det mon fordi det er en trailversion?

Findes der et eller andet sted en artikle der forklarer bruges af Capture
One i detajler. Mere i hvilken rækkefølge man skal gøre hvad! Det virker
til at kunne mange ting men det er jo lige med at gennemskue det hele.
Vh
Erik

Fra : Christian K. Ibsen

Dato : 20-02-04 01:16

Ja, der findes en fin forklaring af hvordan brugen af Capture One er
tiltænkt i den medfølgende hjælp (C1 Rebel Help-file kan hentes på
http://www.c1dslr.com under education).

Opbygningen af programmet afspejler netop hvordan et typisk workflow er
tænkt. Du henter et billede ind, og og præsenteres for "Capture
Information" i de "Function tabs" der er til højre i billedet.

Herefter kan du taste F4 for at gå til næste faneblad "White balance"
(F3 går baglæns), og når du har foretaget dine justeringer her taster du
F4 igen og går videre til "Exposure", tilsvarende for "Focus" og
"Develop" - eller du kan blot taste "INSERT" for at sende billedet til
"Development" når du er tilfreds med resultatet, og herefter gå videre
med næste billede.

Det kan iøvrigt kraftigt anbefales at sætte sig ind i brugen af keyboard
shortcuts i programmet - det kan speede processen gevaldigt op. En mus
er primært i vejen

/Christian

P.S. Følgende er sakset fra C1 LE, og er deres beskrivelse af et
"Simplified Work flow"

The following is the basic work flow that is used to view, adjust, and
convert RAW files

1. Copy the RAW files (captures) from the CF card to a hard drive
folder. This can be done in Windows Explorer or within Capture One.

2. Open a Collection (folder). A collection is a folder of RAW image
files (captures). These will be processed and displayed as thumbnail
previews.

3. Prune the collection by using the <DEL> key to move captures to the
Trash Collection, and the <Backspace> key to move captures to a
designated "keepers" (Move To) folder. Captures may also be dragged
(moved) from collection to collection.

4. Select a capture. By clicking on a thumbnail, the selected capture
is displayed in the Preview Window.

5. Edit the image file using the Crop tool, and the controls within
the Function Tabs (White Balance, Exposure, Focus, etc.)

6. Convert (develop) the file to a TIF or JPEG on the Develop tab or
by pressing the <INSERT> key on the keyboard.

7. Select another capture, edit, and convert

--
Please omit the words EXTRANEOUS_ and NOGOOD_ from my address, when
posting an email to me!

Fra : Erik Aalund

Dato : 20-02-04 09:03

Jeg takker...

Lige en sidste ting - når billederne er færdigbehandlet og du "develop'er"
til f.eks. tiff lægges billlederne i en mappe, som jeg forstå det. Derudover
åbner min Quick Time for at vise billedet. Er der en måde hvorved jeg kan få
programmet til at føre billedet direkte over i Photoshop?
vh
Erik

"Christian K. Ibsen" <EXTRANEOUS_ckibsen@NOGOOD_email.dk> skrev i en
meddelelse news:c13jce$vt6$1@news.cybercity.dk...

Fra : KNL DtP

Dato : 20-02-04 11:54

> Lige en sidste ting - når billederne er færdigbehandlet og du "develop'er"
> til f.eks. tiff lægges billlederne i en mappe, som jeg forstå det.

Jep. Du kan selv angive hvilken mappe billederne skal fremkaldes til, ved at
vælge Develop-fanebladet og trykke på den grønne mappe med pilen.

> Derudover
> åbner min Quick Time for at vise billedet. Er der en måde hvorved jeg kan få
> programmet til at føre billedet direkte over i Photoshop?

Gå ind i File > Preferences > Miscellaneous Settings. Midt på siden sætter du
flueben i 'Automatmatically open developed images' og vælger 'Select
application' og trykker på 'Chose'. Find her 'photoshop.exe' i den mappe hvor
du har installeret Photoshop. Så bliver hvert billede, efter endt
fremkaldning, åbnet i Photoshop.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-02-04 19:05

Hvad er det for en RAW editor du taler om?
Mvh, Hans

Fra : Erik Aalund

Dato : 18-02-04 22:01

Se Linket som Kristian har skrevet nedenfor.
Det er Capture One for EOS 300D

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-02-04 23:57

Jeg har selv C1 LE og der er ikke nogen RAW editor, derfor spørgsmålet. Jeg
er ikke interesseret i at downloade og installere C1 rebel versionen bare
for at finde ud af det...
Mvh, Hans