Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor gode billeder kan man prod med scanni~
Fra : Niels J Larsen

Dato : 24-04-01 12:40

Hej
Der har været mange spørgsmål om scanning af dias, printning, mv.
Mit spørgsmål er så: kan man fremstille et 20x30 billede efter dias der
er ligeså godt som et print fra fotohandleren ? Kan man gøre det med
"amatørudstyr", og i givet fald, hvad er kravene til det udstyr man skal
bruge?

mvh
Niels Jørgen

Fra : Rune Baess

Dato : 24-04-01 13:24

"Niels J Larsen" <njl@biobase.dk> wrote in message

> [...]
> er ligeså godt som et print fra fotohandleren ? Kan man gøre det med
> "amatørudstyr", og i givet fald, hvad er kravene til det udstyr man skal

Det siges at du kan printe op til ca. A3 (ca 30x42cm) med et (100ASA eller
bedre) dias/neg scannet i 2700 dpi med en diasscanner, i god fotografisk
kvalitet.
- Spørgsmålet er så om din eksponering kan leve op til den opløsning ...
Men jeg har ikke prøvet det endnu ...

Rune

Fra : Niels J Larsen

Dato : 25-04-01 09:09

Rune Baess wrote:

> [...]
> kvalitet.
> - Spørgsmålet er så om din eksponering kan leve op til den opløsning ...

Jeg har kun prøvet op til 20x30 fra fotohandleren. Men det du siger er
at en egentlig diasscanner kan klare jobbet, og hvor god en printer
ville det være nødvendigt at have? Hvor store billedfiler giver et
sådant scan?

mvh
Niels Jørgen

Niels Joergen Larsen, PhD
IMBG, Medical Genetics (24.4)
The Panum Institute, Copenhagen University
Blegdamsvej 3b
2200 Copenhagen N
DENMARK

Phone   3532 7827
Fax   3532 7845
E-mail   njl@biobase.dk

Fra : Kim Mølgaard

Dato : 25-04-01 12:34

Jeg har lige eksperimenteret med scanning fra negativ i 2400 dpi og udprint på
20x30.
Der kan anes en pixelering hvis man stikker næsen helt ned i printet, men ellers
kan det snildt måle sig med en forstørrelse fra fotohandleren.
Udstyret der er brugt er en HP Photosmart S20 filmscanner og en Canon BJC-6200
med fotopatron og udprint på højglans fotopapir.
Canon printeren er en 1440 dpi printer hvis man da kan stole på de opgivelser.
Men den ligger i amatørudstyrsprislejet og er økonomisk rimelig at printe ud på
da den har seperate blæktanke til hver farve.

Faktisk synes jeg at kvaliteten er bedre end fra fotohandleren, men nok mest
fordi jeg nu har mulighed for at fjerne ridser, støv og turister fra mine
billeder

Scanstørrelsen vil være afhængig af din dpi og farvedybde, men jeg ender som
regel med omkring 25 Mb pr. negativ. Når det så skal printes ender jeg med en
spoolfil på omkring 70 Mb til printeren.

Mvh.
Kim Mølgaard.

Fra : Rune Baess

Dato : 25-04-01 12:55

> [...]
> at en egentlig diasscanner kan klare jobbet, og hvor god en printer
> ville det være nødvendigt at have? Hvor store billedfiler giver et

Som sagt har jeg ikke prøvet det, men en lille pointer kunne være at den
populære combo sidste år ( i rec.photo.xxx ) var:
Nikon LS2000 og en EPSON Stylus Photo 1270 (A3+), som mange, også de ret
kræsne, sagde levede fuldt op til alm. process fremk.

Rune

Fra : Arneche Photo Design

Dato : 25-04-01 21:48

Hej.

Prøv at læse det nye nummer af PC World, der tester de samlet udstyr i 3
prisklasser, godt nok med udgangspunkt i Digital kamera. Men det er ret ok
alligevel, som en retningslinje.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Arneche Photo Design