Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fladskærm og billedbehandling?
Fra : Jakob

Dato : 18-02-04 11:46

Halløj,

Da jeg står over for at skulle udskifte min ellers gode CRT skærm med en
flad, vil jeg lige høre om der er nogen der har gode/dårlige erfaringer med
specielle TFT skærme?

Jeg har tjekket op på dk.edb.hardware.skaerm, men det er min erfaring at de
fleste derinde ikke ved så meget om skærmenes brug til billedredigering. De
taler mest om hastighed, og jeg er mere interesseret i farver...

Det skal nok være en 19", men jeg kan evt gå ned i 18"

mvh.

Jakob

Fra : KASO

Dato : 18-02-04 12:06

"Jakob" <Petersen@virker-ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> taler mest om hastighed, og jeg er mere interesseret i farver...
>
> Det skal nok være en 19", men jeg kan evt gå ned i 18"

På mit arbejde bruger jeg en bærbar PC, der naturligvis er udstyret med en
TFT skærm. Jeg synes, at farve og kontrast afhænger meget af, hvilken vinkel
man betragter skærmen i - og jeg er ikke videre motiveret til at bruge en
TFT skærm til billedbehandling. Jeg er derfor også meget interesseret i, om
der er nogen, der har positive erfaringer i denne retning?!?!

Fra : Jakob

Dato : 18-02-04 13:46

Er det VP191 du har købt?

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 18-02-04 12:22

> [...]
> taler mest om hastighed, og jeg er mere interesseret i farver...
>
> Det skal nok være en 19", men jeg kan evt gå ned i 18"

De TFT-skærme, jeg har testet til billedbehandling, har ikke været gode.
Ingen af dem har kunnet gengive sort ordentlig "sort". Så jeg vil ikke
anbefale en TFT-skærm.

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-02-04 12:59

"Jakob" <Petersen@virker-ikke.dk> wrote in message
> [...]
> taler mest om hastighed, og jeg er mere interesseret i farver...
>
> Det skal nok være en 19", men jeg kan evt gå ned i 18"

Hej Jakob,

Min Dell 20" fladskærm har i hvert fald ingen problemer med 'viewing angle'.
Jeg kan se den klart fra alle vinkler.
Hvis jeg bruger den medleverede ICC profil, kan jeg køre Adobes
farvekalibreringsprogram uden at skulle ændre på nogen indstillinger. Om det
så er godt nok til decideret 'proofing' af billeder, ved jeg ikke, men du
skriver ikke hvilke krav du vil have opfyldt.

MVH,
Martin

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 18-02-04 13:33

Har lige købt wievsonic 19 tommer pro. Helt utrolig skærm. Valuta for
pengene. Kan du udnytte det nye dvi stik, er det bare endnu bedre.

Svend Erik

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-02-04 16:31

Jakob skrev:

> [...]
> erfaring at de fleste derinde ikke ved så meget om skærmenes
> brug til billedredigering. De taler mest om hastighed, og jeg

Hmm, et eller andet siger mig, at du ikke har læst særlig langt
tilbage i den gruppe, men ok.

Den fejl, som mange typisk begår (jeg har selv begået den engang),
er at de sammenligner pærer med bananer. Mange har set en fladskærm
på en bærbar computer, eller har stået og kigget på fladskærme til
et par tusind i Bilka og tror dermed at alle fladskærme opfører sig
på samme måde, hvilket langt fra er tilfældet. Der er himmelvid
forskel på fladskærme afhængig af, hvilket panel der sidder i dem
på samme måde, som der jo også er himmelvid forskel på CRT-skærme
afhængig af, om det er gittermaske, hulmaske, hvem producenten er
osv.).

De bedste paneler finder du kun i de dyreste fladskærme og den type
paneler hedder IPS eller S-IPS. (S-IPS er en videreudvikling af IPS).
IPS-panelerne (S-IPS inklusive) har ofte en højere betragtnings-
vinkel end de andre typer paneler og de har klarere farver, hvilket
gør dem velegnede til billedbehandling. (Det er bla. derfor at de
SWOP-godkendte(*) Studio Displays fra Apple, er udstyret med IPS-
paneler). Man kan med lidt god vilje kalde IPS og S-IPS-panelerne
for TFT-teknologiens svar på Trinitron-skærmen.

(*) Godkendt til grafisk produktion. <http://www.swop.org/>.

Hvis du måler på et IPS eller S-IPS-panel med et colorimeter eller
spektrofotometer, vil du ofte opdage, at det opfører sig på stort
set samme måde som en CRT-skærm. Du kan f.eks. prøve at sammeligne
min TFT (som har et IPS-panel) og min Sony Trinitron-skærm på
følgende links:

TFT-skærmen:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen//monitor/calibration/>.

Sony Trinitron-skærmen:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen//monitor/calibration/sony/>.

Hvis du foretog den samme måling på en af de billige TFT-skærme,
ville du temmelig sikkert opdage, at kurven er S-formet, hvilket
i praksis betyder, at du vil få svært ved at se forskel på fine
toneforskelle i den mørke og den lyse ende af skalaen og det er
jo ikke just optimalt, hvis den skal bruges til billedbehandling.
Det er lige nøjagtig den kritik TFT-skærmene har fået gennem tiden
og det sikkert fordi en eller anden har siddet og kigget på en TFT-
skærm med et MVA-panel, som ofte er den type paneler du finder i de
billigste TFT-skærme, og ud fra det konkluderet, at alle TFT-skærme
opfører sig på samme måde. Mange skærmanmeldere rundt omkring på
nettet og i diverse computerblade, ved ikke engang at der findes
forskellige paneltyper og ditto for de mennesker, som står og
sælger TFT-skærme i butikkerne.

Desværre er det ikke altid helt nemt at gennemskue, hvilket type
panel der sidder i den skærm man er interesseret i, da producenterne
enten knapt nok selv ved det, eller fordi de ikke er glade for at
afsløre, hvilken paneltype de anvender. (IPS og S-IPS er så vidt
jeg ved det sværeste og dermed dyreste panel at fremstille).

Hvis du har forelsket dig i en TFT-skærm og gerne vil vide hvilket
panel der sidder i den, så kan jeg anbefale følgende side:
<http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html>.

Jeg kan også anbefale dig at læse følgende side, som er skrevet af
en af skribenterne i dk.edb.hardware.skaerm.

<http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jakob

Dato : 18-02-04 17:54

Du er hermed blevet min helt!

Og jeg er nu ikke så nærvøs for købet af fladskærm - dog har jeg ændret lidt
focus...

Jeg tror nu så at jeg går ned i 18" alligevel og køber viewsonic...

Mange tak

mvh

Jakob

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-02-04 18:30

Jakob skrev:

> Jeg tror nu så at jeg går ned i 18" alligevel og køber
> viewsonic...

Hvis valget står imellem en enkelt tomme eller paneltype, så ville
jeg helt klart vælge at gå efter den skærm med den bedste paneltype
til billedbehandling og det er helt klart IPS eller S-IPS, som det
ser ud lige nu.

Nu ved jeg ikke hvilken Viewsonic-skærm du tænker på, men mange
købere af VP181b (med IPS-panel) har problemer med DVI-indgangen på
denne model. Læs evt. "tråden Viewsonic kontakt?" fra d. 7 Feb 2004
i skærmgruppen startende med følgende indlæg:

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-02-04 18:40

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-02-04 02:47

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

><http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html>.

Hva' dælen! Skal man se *dig* henvise til en side på tyskt?

Tusind tak for en grundig gennemgang! Den er lagt i gemmeren til brug
ved førstkommende udskiftning af skærm.

Og så er jeg s'føli' enig i at

er en gruppe med særdeles kompetente folk. Jakobs spørgsmål havde
været bedre anbragt der, men vi skal ikke være smålige.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-02-04 13:51

Peter Loumann skrev:

> Hva' dælen! Skal man se *dig* henvise til en side på tyskt?

Ja. Utroligt, ikke? :)
Der findes tilsyneladende ikke tilsvarende sider på engelsk eller dansk,
så jeg var jo nærmest pisket til det.

--
Hilsen
Madsen