Speedbådskørekort: bådlængde/udregning
Fra : Glenn [Odense]

Dato : 18-02-04 03:28

Hej motorsejlere

Jeg har gået og regnet på hvordan man kan komme til at sejle speedbåd uden
Speedbådskørekort, og jeg er kommet frem til at en båd på 17,64 fod må have
50 HK.
Så er det bare lige hvorfra og hvortil man måler på båden.
Er det fra spids til når båden slutter, eller er det til motoren slutter?
Hvis motoren sidder på et stativ, måles der til og med stativet?
Eller sagt på en anden måde, hvordan måles der??

Mvh. Glenn

Fra : EA 2730

Dato : 18-02-04 04:43

Glenn [Odense] skrev i en nyhedsmeddelelse:
> [...]
> Hvis motoren sidder på et stativ, måles der til og med stativet?
> Eller sagt på en anden måde, hvordan måles der??

17,64"x0,3048=5,37m

Beregningen for motorstørrelsen i kw er bådens længde i anden + 3

1kW =1,36HK

5,37 x 5,37 + 3 = 31,9 kW x 1,36 = 43,39 HK

Så din båd skal være lidt større, den skal være over 5,8m, for at passe
med 50HK.

Hvis ikke jeg tager fejl, står der i bemærkningerne til loven, at båden
ikke må kunne plane, men det må du selv kontrollerer.
--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 17:20

EA 2730 wrote:
> [...]
>
> Hvis ikke jeg tager fejl, står der i bemærkningerne til loven, at
> båden ikke må kunne plane, men det må du selv kontrollerer.

Enig

--
Calle

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-02-04 18:59

EA 2730 wrote:

> [...]
>
> Hvis ikke jeg tager fejl, står der i bemærkningerne til loven, at båden
> ikke må kunne plane, men det må du selv kontrollerer.

Nej. Der står at hvis din båd er planende gælder ovenstående formel.
Hvis båden ikke er planende skal der ikke "kørekort" til den.

http://www.sejlsport.dk/ungdom2003/motorbaad.html

Men jeg er enig i at det er en god idé at tage kortet/duelighedsprøven
alligevel.

- Lars

Fra : Henning

Dato : 18-02-04 22:33

On Wed, 18 Feb 2004 18:59:08 +0100, Lars Kristensen <spam@acdc.dk>
wrote:

>Nej. Der står at hvis din båd er planende gælder ovenstående formel.
>Hvis båden ikke er planende skal der ikke "kørekort" til den.
>
>http://www.sejlsport.dk/ungdom2003/motorbaad.html

Nej, der står ikke at hvis din båd er planende... Der står at _hvis_
den _kan_ plane ved at given hastighed "Bekendtgørelsen omfatter
planende fritidsfartøjer. Ved planende fartøjer forstås et fartøj med
V-formet bund, et bredt fladt agerskib uden egentlig køl eller
fartøjer, der er bygget på en sådan måde, at skroget ved en vis
hastighed løftes delvist ud af vandet."

Min båd er bygget til at kunne plane, men pga. slidt motor eller skrue
kan den ikke komme så meget op i fart. Men den _kan_ alligevel plane,
derfor skal jeg have kørekort....

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-02-04 23:47

Henning wrote:

> [...]
> V-formet bund, et bredt fladt agerskib uden egentlig køl eller
> fartøjer, der er bygget på en sådan måde, at skroget ved en vis

Men er det så ikke også en planende båd?

- Lars

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 23:58

Lars Kristensen wrote:

> Men er det så ikke også en planende båd?

Hvor mange både under 5,8M med en 50HK motor på har du set, som der er køl
på. INGEN vil jeg gætte, så båden er planende og kræver certifikat

--
Calle

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-02-04 00:17

Calle. wrote:

> Hvor mange både under 5,8M med en 50HK motor på har du set, som der er køl
> på. INGEN vil jeg gætte, så båden er planende og kræver certifikat

Jeg er ikke uenig i at den omtalte båd skal der kort til fordi den er
planende og den har "for stor" motorkraft i fht. skroglængden.

Min kommentar gik egentligt mest på de to sidste linier EA's svar, så
jeg fik ikke lige skåret alt væk som jeg svarede på. I bund og grund er
vi nok enige, blot lidt sproglige uoverensstemmelser.

Jeg læste EA's indlægs sidste to linier som, hvis båden er planende skal
der kort til uanset hvad. Det er jo ikke rigtigt.

Og Henning skriver egentligt blot det samme som mig, som svar på mit
indlæg. Mit svar til ham kunne så i stedet have været: "Men var det ikke
også det jeg skrev"

- Lars

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 19-02-04 02:00

> Og Henning skriver egentligt blot det samme som mig, som svar på mit
> indlæg. Mit svar til ham kunne så i stedet have været: "Men var det ikke
> også det jeg skrev"

Jeg har en ven der har en 13 fods jolle med en Marine 9,9, den planer ganske
fint, skal han have speedbådskort?

Glenn

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-02-04 11:20

Glenn [Odense] wrote:

> Jeg har en ven der har en 13 fods jolle med en Marine 9,9, den planer ganske
> fint, skal han have speedbådskort?

Din båd er planende, altså skal du putte dine tal ind i formlen:

9,9 hk = 7,28 kW

13' = 4,57 m

(4,57 m)² + 3 = 23,88 kW

Din motor er altså lille nok til at du _ikke_ behøver kortet. Du kunne i
princippet komme en motor på der har op til 23,88 kW eller ~32 hk uden
at skulle have kortet. Det er jo så ikke sikkert at båden kan bære det,
men hvis den kunne...

- Lars

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 19-02-04 13:24

> [...]
> princippet komme en motor på der har op til 23,88 kW eller ~32 hk uden
> at skulle have kortet. Det er jo så ikke sikkert at båden kan bære det,

Ok, tak for svaret. Jeg begyndte at blive forvirret over de foregående
indlæg med plane/ikke planende både.
Og jeg fik vist også svar på mit oprindelige spørgsmål. Calle skrev den
totale længde, det tolker jeg som fra spidsen af båden til det bagerste af
motoren, så tak for det svar.

Mvh. Glenn

PS. Og så lige en tak til PKJ, for at lave et TV2-klip i mit indlæg, du
fjernede fuldstændigt mit spørgsmål og svarede på oplæget til spørgsmålet.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-02-04 04:02

Glenn [Odense] wrote:

> Og jeg fik vist også svar på mit oprindelige spørgsmål. Calle skrev den
> totale længde, det tolker jeg som fra spidsen af båden til det bagerste af
> motoren, så tak for det svar.

Ja. Det er skroglængden overalt minus fenderliste. Jeg ville mene at det
betyder inkl. motorbeslag og motor osv.

Bekendtgørelsen er her hvis det skulle have interesse:
http://147.29.40.91/_SHOWF_A134341409/1555&B19990018505REGL&0002&000001

- Lars

Fra : Calle.

Dato : 19-02-04 15:21

Lars Kristensen wrote:
> Jeg læste EA's indlægs sidste to linier som, hvis båden er planende
> skal der kort til uanset hvad. Det er jo ikke rigtigt.

Det mener jeg også vi fik at vide til prøven

--
Calle

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-02-04 04:10

Calle. wrote:

> Det mener jeg også vi fik at vide til prøven

Men det er forkert. Hvis båden IKKE er planende, skal der ikke noget
kort til. Hvis båden er planende skal der kort til hvis motorkraften (i
kW) overstiger længden (i meter) gange længden plus 3.

Omkring hvad en planende båd er i bekendtgørelsessammenhænge:

§1 Stk. 4. Ved planende fartøjer forstås et fartøj med V-formet bund, et
bredt fladt agterskib og ingen egentlig køl eller fartøjer, der er
bygget på en sådan måde, at skroget ved en vis hastighed løftes delvist
ud af vandet. I tvivlstilfælde afgør Søfartsstyrelsen, om et fartøj er
omfattet af denne bekendtgørelse.

Hvis du dokumentation for mit udsagn kan du læse bekendtgørelsen her på
retsinfo.dk:

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-02-04 08:29

og hvis der er nogen der sætter 50 hk på deres 5,8 meter sejlbåd, så kan man
jo argumentere for, at loven også burde kræve at de har en uddannelse
(foruden en omgående mentalundersøgelse....)

Jeg synes faktisk lovens sætninger om "planene" er unødvendige. Lad os håbe
de i fremtidige revisioner forsimpler teksten, så det kun handler om
motorkraft ift båden størrelse.

Bjarke

Fra : Calle.

Dato : 19-02-04 15:24

Bjarke Christensen wrote:
> og hvis der er nogen der sætter 50 hk på deres 5,8 meter sejlbåd, så
> kan man jo argumentere for, at loven også burde kræve at de har en
> uddannelse (foruden en omgående mentalundersøgelse....)

En sejlbåd er ikke planende.
--
Calle

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 19-02-04 15:34

Mange sejlbåde kan faktisk plane i god vind. Men jeg har ikke set det for
motor!

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-02-04 21:29

Min kan godt plane, men det er ikke noget som min Mariner 8 kan klare. Der
skal bare en god dansk efterårs kuling til ...

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : PKJ

Dato : 18-02-04 16:01

Glenn [Odense] wrote:
> [...]
>
> Jeg har gået og regnet på hvordan man kan komme til at sejle speedbåd uden
> Speedbådskørekort, og jeg er kommet frem til at en båd på 17,64 fod må

Jeg håber at du mener det som en spøg at ville undgå at skulle have
Speedbådskørekort.
Speedbådskørekortet er ikke indført for at genere folk, men for at du selv
og vi andre kan færdes til søs uden
overhængende fare. - Et duelighedsbevis kan også give den minimale indsigt
i forholdene og reglerne til søs.
Der er sket for mange ulykker -også med dødelig udgang.

/PKJ

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 17:19

Glenn [Odense] wrote:
> [...]
> stativet?
> Eller sagt på en anden måde, hvordan måles der??

båden totale længde, men så snart en båd kan plane, bliver den betragtet som
en speedbåd.
Tag nu det kørekort, er du heldig kan du tage det på en weekend i den lokale
dykkerklub.

--
Calle
der har speedbådkort

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 19-02-04 02:11

> Tag nu det kørekort, er du heldig kan du tage det på en weekend i den
lokale
> dykkerklub.

Tag det nu roligt, ...det er flere år siden jeg "fik" mit speedbådskort af
min lokale vandskiklub.
Jeg har desuden sejlet speedbåd i mere end 20 år, og lavet shows og
opvisning med både båd og vandskiløbere, så jeg ved sku godt hvad jeg laver.
....og ang. spørgsmålet, så må jeg vel ringe til ministeriet, får den lokale
SnuppeJensen kunne heller ikke svare på mit spørgsmål.

Mvh. Glenn