Kunstig tyngdekraft
Fra : Peter L

Dato : 17-02-04 11:01

Udsnit fra:
http://www.dr.dk/videnskab/artikler/nasa/jan04/marsmus.asp

"Det, vi er i færd med, er at udvikle et fartøj, der drejer om sig selv og
derved skaber en kunstig tyngdekraft," forklarer Paul Wooster fra MIT, som
er programleder for projektet Mars Gravity Biosatellite. Satellitten kommer
til at dreje om sig selv cirka 34 gange i minuttet, hvilket genererer en
tyngdekraft på 0,38 g - svarende til tyngdekraften på Mars.

Undrer mig lidt over hvordan den tyngdekraft virker?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-02-04 11:06

Peter L skrev:

> Undrer mig lidt over hvordan den tyngdekraft virker?

Tænk "spand med vand der svinges rundt med armen".

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Peter L

Dato : 17-02-04 14:37

Kræver det ikke, at de står på bunden/gulvet for, at tybgekraften virker?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-02-04 14:42

Peter L skrev:

> Kræver det ikke, at de står på bunden/gulvet for, at
> tybgekraften virker?

Det gør de måske ikke på rumskibet?

Se <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html#nedenunder>.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-02-04 22:36

Peter L wrote:

> Kræver det ikke, at de står på bunden/gulvet for, at tybgekraften virker?

Nej. Men tyngdekraften vil være svagere jo tættere på rotations-
centrummet man kommer. Men den vil også virke selvom man ikke står på
gulvet. Fx kan man hoppe op fra gulvet og lande igen ligesom på Jorden.

Der sker dog nogle andre lidt underlige ting (corioliskraft). Derfor
kan du risikere at du efter hoppet ikke lander helt samme sted på
gulvet som du regner med(?).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-02-04 07:55

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:4032893B.9BF878F7@jeppesn.dk...

> Der sker dog nogle andre lidt underlige ting (corioliskraft). Derfor
> kan du risikere at du efter hoppet ikke lander helt samme sted på
> gulvet som du regner med(?).

Til gengæld ville man få mulighed for at lave ½salto med ½skrue
og lande samme sted - noget der ville give kraftig hovedpine på
Jorden.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-02-04 17:00

Martin Larsen wrote:

> Til gengæld ville man få mulighed for at lave ½salto med ½skrue
> og lande samme sted - noget der ville give kraftig hovedpine på
> Jorden.

Jeg er lidt i tvivl om hvad der faktisk ville ske hvis man forsøgte at
tage lodret afsæt. For på vej opad påvirker corioliskraften jo én til
den ene side, men på vej nedad går den sideværts kraftpåvirkning stik
modsat.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-02-04 17:52

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:40338BE8.D8C5851A@jeppesn.dk...

> [...]
> tage lodret afsæt. For på vej opad påvirker corioliskraften jo én til
> den ene side, men på vej nedad går den sideværts kraftpåvirkning stik

Mon ikke det er nemmest at se bort fra coriolis og se det fra et
fast referencesystem.

Mvh
Martin

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 20-02-04 16:09

Jeppe Stig Nielsen
> [...]
>
> Der sker dog nogle andre lidt underlige ting (corioliskraft). Derfor
> kan du risikere at du efter hoppet ikke lander helt samme sted på

Man bliver altid lidt forvirret over at tænke sig til den resulterende
bevægelse, når linieære og rotationsbevægelser kombineres. Så der er nok
ikke andet for end at udregne banerne "på den hårde måde".

Hvis man står på gulvet i en roterende cylinder, vil man føle en kraft der
ligner tyngdekraften - den er f.eks. lodret/radiel (pegende mod
rotationsaksen).
Hvis man hopper lodret op, får man en lodret hastighed, men bibeholder
stadig den tangentielle hastighed. Den resulterende hastighed er summen af
disse. Samtidig roterer cylinderen. Ved at kombinere de to matematisk
udtryk, kan man udregne, hvor man lander i fht. startpunktet.
Man kan generalisere dette til hop i forskellig vinkler. Et specialtilfælde
er et hop, hvor man passerer rotationsaksen.

Det dannede tyngdefelt i en roterende cylinder er altså af en meget speciel
karakter - og ligner kun jordens tyngdefelt, hvis man går på gulvet, væggene
og loftet.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 23-02-04 10:32

"Regnar Simonsen" <relisiremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
speciel
> karakter - og ligner kun jordens tyngdefelt, hvis man går på gulvet,

Det er også ret interessant at musene ved at løbe mod omløbsretningen i
cylindren vil 'veje' mindre og evt.
blive vægtløse.

Søren

Fra : rAnders

Dato : 17-02-04 15:04

"Peter L" <peter.l@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tyngdekraft på 0,38 g - svarende til tyngdekraften på Mars.
>
> Undrer mig lidt over hvordan den tyngdekraft virker?

Det er ikke tyngdekraft der er tale om men centrifugalkraft der kan synes at
have samme virkning som tyngdekraften.
Personerne skal ikke befinde sig på gulvet men istedet på 'loftet' eller væk
fra centrum for at udnytte virkningen. Tyngedekraft er masse tiltrækning og
det er der jo ikke tale om.

rAnders.

Fra : N. Foldager

Dato : 19-02-04 20:37

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev:

>Det er ikke tyngdekraft der er tale om men centrifugalkraft der kan synes at
>have samme virkning som tyngdekraften.

Det er ikke centrifugalkraft, der er tale om, men centripetalkraft:

En kraft, som virker indad mod rotationscentrum, og sørger for at
genstanden/personen foretager en cirkelbevægelse i stedet for en
lineær bevægelse.

Denne indadrettede kraft udgør en kontaktkraft på legemet, som derved
udsættes for deformation. Denne deformation er et udtryk for tyngde.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-04 21:43

Scripsit N. Foldager <nfoldager-delete@yahoo.com>

> Det er ikke centrifugalkraft,

Jo. Centrifugalkraft er en fiktiv kraft der optræder i roterende
henføringssystemer. Det er den er er tale om her.

Til sammenligning er tyngdekraft en fiktiv kraft der optræder nær
store masser.

> der er tale om, men centripetalkraft:

Den må man have for at beskrive cirkelbevægelser i ikke-roterende
koordinatsystemer, men sådan nogen er ikke så relevante for
rumstationens indbyggere.

--
Henning Makholm "Han råber og skriger, vakler ud på kørebanen og
ind på fortorvet igen, hæver knytnæven mod en bil,

Fra : N. Foldager

Dato : 22-02-04 00:04

On 19 Feb 2004 20:42:55 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>
>Den må man have for at beskrive cirkelbevægelser i ikke-roterende
>koordinatsystemer, men sådan nogen er ikke så relevante for

Det er jeg fuldstændig klar over, Henning; men jeg mener ikke et
roterende system er det mest nærliggende at benytte her.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Rune Zedeler

Dato : 20-02-04 00:03

rAnders wrote:

> Det er ikke tyngdekraft der er tale om men centrifugalkraft der kan synes at
> have samme virkning som tyngdekraften.

Det er FULDSTÆNDIG samme princip som i en centrifuge - altså sådan en
som man tørrer tøj i.
Hvis ikke centrifugen udnytter centrifugalkraften, så ved jeg snart ikke...

-Rune

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-02-04 08:37

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse news:c13enq$pg2$1@news.net.uni-c.dk...

> Det er FULDSTÆNDIG samme princip som i en centrifuge - altså sådan en
> som man tørrer tøj i.
> Hvis ikke centrifugen udnytter centrifugalkraften, så ved jeg snart ikke...

Man kunne centripetalere tøjet i en centripetale.

Mvh
Martin

Fra : rAnders

Dato : 23-02-04 20:02

> [...]
> som man tørrer tøj i.
> Hvis ikke centrifugen udnytter centrifugalkraften, så ved jeg snart

Hmm, har jeg påstået andet ?. Jeg nævner blot at det ikke er tyngdekraft der
er tale om. Jeg sætter hermed lighed mellem tyngdekraft og massetiltræknig.
Hvis det er forkert har jeg naturligvis uret.

rAnders.