Billigst: El-varme eller Gas-varme ?
Fra : Morten

Dato : 16-02-04 19:23

Hejsa

I disse kolde tider melder der sig et spørgsmål:

I sommerhuset har vi elvarme - dette suppleres af en pejs, og en gas-varmer
(en af de normale med 2 knapper og en stor orange gas-flaske indeni, så vi
hurtigt kan varme huset op ved ankomst.

Normalt plejer vi at have varme på i stuen om natten også, så det ikke er
helt koldt når man står op, men nu går mit spørgsmål så på, om det er
billigst at bruge en el-radiator, eller at bruge gas-varmeren til bare at
opretholde varmen om natten (det kan nævnes at jeg giver ca. 170,- for 11 kg
gas - sprømprisen har jeg ikke lige styr på, men huset ligger i
nordsjælland)

Fra : //zigge

Dato : 17-02-04 00:11

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> I disse kolde tider melder der sig et spørgsmål:

Det er sikkert billigst med el.
Alt efter hvor i landet du er koster el omkring 1-2 Kr. pr. kWh.
Hvis du regner på hvad det koster at have en elradiator i drift, der giver
f.eks. 2kW vil den altså bruge for 2-4Kr/time.
Du skriver ikke hvor lang tid du kan køre på en flaske gas, men jeg tvivler
på at du kan køre med ovnen i mere end 170/4=42 timer.

Men det er kun gætværk, for at beregne det, skal du kende effekten af den
gasovn du bruger og prisen på en kW el, så kan du beregne prisen for en kWh
varme fra gasovnen og direkte sammenligne.

Mvh
//zigge

Fra : Jens Harming

Dato : 17-02-04 00:19

Hej
Lidt opslag i VVS Ståbi siger :
Brændværdi i propan: 50,5 MJ/kg
1 MJ=0,278 kWh
For 170 kr får du så 11*50,5*.278 = 154 kWh
Så vidt jeg ved koster strøm 2 kr/kWh, så det ser ud til at gassen er
billigst.
Ret mig hvis jeg tager fejl
Hilsen
Jens

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-02-04 22:26

Jens Harming wrote:

> [...]
> For 170 kr får du så 11*50,5*.278 = 154 kWh
> Så vidt jeg ved koster strøm 2 kr/kWh, så det ser ud til at gassen er

Det gør du nok ikke (du antager dog at gasvarmerens nyttevirkning er
100 %). Din værdi svarer til (170 kr.)/(154 kWh) = 1,1 kr./kWh.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)