Ozonlaget - hvor gik det hen?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 16-02-04 18:13

Hvad blev der i grunden af nævnte lag? Er det allerede forsvundet -
eller er problemerne desangående forsvundet?
For nogle år siden kunne man næppe åbne radio/TV eller aviser uden at
læse beretninger om det hastigt svindende ozonlag - er problemerne væk
eller er de 'overskygget' af drivhusffekten?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 16-02-04 18:47

Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> læse beretninger om det hastigt svindende ozonlag - er problemerne væk
> eller er de 'overskygget' af drivhusffekten?

Hej Hans

Det kan du se her:

This page gives information about ozone at Halley, Rothera and
Vernadsky/Faraday stations and was last updated on 2004 February 11:
http://www.antarctica.ac.uk/met/jds/ozone/

Film med Dobson-enheder:

Northern Hemisphere movies for 2003/2004:
http://www.antarctica.ac.uk/met/jds/ozone/data/NP0304.GIF

Southern Hemisphere ozone hole movies for 2003/2004:
http://www.antarctica.ac.uk/met/jds/ozone/data/SP0304.GIF

http://www.theozonehole.com/

mvh/Glenn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-02-04 21:35

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) skrev:

> Hvad blev der i grunden af nævnte lag? Er det allerede forsvundet
> - eller er problemerne desangående forsvundet?

Efter man har fået udfaset brugen af CFC-gasser med Montralprotokollen
og de efterfølgende tillægsprotokoller er ozonlaget i bedring og man
estimerer, at det antarktiske ozonhul formentligt forsvinder omkring
2040.

> For nogle år siden kunne man næppe åbne radio/TV eller aviser uden
> at læse beretninger om det hastigt svindende ozonlag - er
> problemerne væk eller er de 'overskygget' af drivhusffekten?

Ozonhulsproblematikken er et af eksemplerne på, at der er god mening i
at gribe ind, da indgrebet rent faktisk ser ud til at virke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 16-02-04 23:50

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:
> [...]
> og de efterfølgende tillægsprotokoller er ozonlaget i bedring og man
> estimerer, at det antarktiske ozonhul formentligt forsvinder omkring

Nå, det er da ellers ikke lige det indtryk, man får ved at kigge på fx.

http://www.theozonehole.com/

I 2002 så hullet ud til at være lille, men i 2001 og 2003 større end
foregående 10 års gennemsnit(?)

Endvidere oplyser 'forsiden', at

"The ozone hole has steadily grown in size (up to 27 million sq. km.)
and length of existence (from August through early December) over the
past two decades."
> Ozonhulsproblematikken er et af eksemplerne på, at der er god mening i
> at gribe ind, da indgrebet rent faktisk ser ud til at virke.

hmm...?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-02-04 08:34

sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) skrev:

> Nå, det er da ellers ikke lige det indtryk, man får ved at kigge
> på fx.
>
> http://www.theozonehole.com/

Og?

Jeg foretrækker at henholde mig til Seinfeld & Pandis: Atmospheric
chemistry and physics frem for en tilfældig hjemmeside, hvor der end
ikke er angivet, hvem der står bag.

Af denne bogs side 218 fremgår det ret klart, at atmosfærens indhold af
Cl forventes at falde pga. Montrealprotokollen. Cl er en af de
væsentlige faktorer i forbindelse med nedbrydningen af ozon i
stratosfæren. Ud fra dette estimerer man, at ozon"hullet" kan forsvinde
omkring 2040.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-02-04 09:10

> [...]
>
> Jeg foretrækker at henholde mig til Seinfeld & Pandis: Atmospheric
> chemistry and physics frem for en tilfældig hjemmeside, hvor der end

Så du mener altså, at oplysningerne på 'theozonehole' er falsificerede?
(Den sponseres måske af 'miljømafiaen', som ser sin interesse i at male
fanden på væggen?)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-02-04 09:27

> Så du mener altså, at oplysningerne på 'theozonehole' er
> falsificerede?

Nej. Jeg foretrækker bare at bruge materiale, hvor der er en noget
bedre sikkerhed for at informationerne er korrekte fremfor hjemmesider,

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-02-04 22:21

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> og de efterfølgende tillægsprotokoller er ozonlaget i bedring og man
> estimerer, at det antarktiske ozonhul formentligt forsvinder omkring

Det er jeg enig i.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-02-04 22:34

On Mon, 16 Feb 2004 18:13:23 +0100, Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]
> læse beretninger om det hastigt svindende ozonlag - er problemerne væk
> eller er de 'overskygget' af drivhusffekten?

Ozonhullerne vil holde sig i områder hvor der er meget koldt,
typisk omkring nord og sydpolen, så det
betyder ikke det store for os mennesker.

Martin.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-02-04 15:01

Martin Andersen wrote:

> Ozonhullerne vil holde sig i områder hvor der er meget koldt,
> typisk omkring nord og sydpolen, så det
> betyder ikke det store for os mennesker.

Som det her, der ligger henover Island:
http://www.esa.int/export/esaCP/ESA09B8VTTC_Denmark_0.html

Problemet er, at vi på den nordlige halvkugle bord meget tættere på polen
og på de kolde områder, end man gør på den sydlige.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
On time, on budget, or works; Pick any two of three.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-02-04 16:24

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Problemet er, at vi på den nordlige halvkugle bord meget tættere på polen
> og på de kolde områder, end man gør på den sydlige.

Selvfølgelig var ozonmangel der giver kræft en fed løgn fra økoreligiøse

Hvilket hospital har meldt om øget forekomst af hudkræft?

Hvilken biolog har fundet ændrede plante eller dyreforkomster pga ændret
bestråling?

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-02-04 16:42

On Mon, 23 Feb 2004 15:00:51 +0100, Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
>
> Problemet er, at vi på den nordlige halvkugle bord meget tættere på polen
> og på de kolde områder, end man gør på den sydlige.

Som der også står på siden så betyder det nævnte ozonhul ikke noget
særligt, fordi det optræder om vinteren hvor solen står lavt på
himlen, så mængden af stråling der rammer os er altså lav. Ozonen bliver
brudt ned når der er meget koldt omkring polerne, altså mest når der er
vinter.

Martin.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-02-04 21:49

Martin Andersen wrote:

> [...]
> himlen, så mængden af stråling der rammer os er altså lav. Ozonen
> bliver brudt ned når der er meget koldt omkring polerne, altså mest

Og?

Jeg skrev intet om hvor stor betydning det pågældende ozonhul havde. Jeg
pointerede, at ozonhuller på den nordlige halvkugle i langt højere grad end
på den sydlige kommer til at ligge over beboede områder.

At de svinger med årstiden er vi enige om. At de er mindre problematiske om
vinteren har du nok ret i. Og at de generelt er mindre på den nordlige end
på den sydlige halvkugle kan vi prise os lykkelige for.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Life is what happens to you while you're busy making other plans. --

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-02-04 23:22

Kristian Damm Jensen <REdammMOVE@ofir.dk> wrote:
> Og at de generelt er mindre på den nordlige end
> på den sydlige halvkugle kan vi prise os lykkelige for.

OK - er der så en god forklaring på, hvorfor det forholder sig så?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Bo Warming

Dato : 25-02-04 08:28

> [...]
> vinteren har du nok ret i. Og at de generelt er mindre på den nordlige end
> på den sydlige halvkugle kan vi prise os lykkelige for.

"Lykkelige"? -
- hvis der stadig fandtes vejarbejdere, der ikke sidder inde i overdækket
traktor, så ville de om sommeren behøve lidt overdæknng fx skjorte, for at
undgå at 1% af dem bliver så solbrændte at de får hudkræft, der oftest er
uskadelig og altid kan bortopereres, hvis man går til læge inden det har
vokset sig til granulum melanum på nogle år
En billig problemfri kirurgi uden bivirkninger, som altid lykkes.

Ved vi om der ikke var lige så intens UV på den sydlige halvkugle for årtier
siden? Er der ikke tale om fluktuationer på plus minus 50%

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-02-04 18:32

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev:

> Selvfølgelig var ozonmangel der giver kræft en fed løgn fra
> økoreligiøse

Nej.

> Hvilket hospital har meldt om øget forekomst af hudkræft?

De fleste hospitaler, der behandler hudkræft formentligt. Det øgede
antal tilfælde af hudkræft kan dog ikke udelukkende tilskrives
formindskede ozonkoncentrationer men snarere mere solbadning, solarier
og rejser sydpå.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 24-02-04 06:47

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Nej.

Religiøse postulerer - ja eller nej
Har du videnskabelige argumenter for din nej-teori?

> [...]
> antal tilfælde af hudkræft kan dog ikke udelukkende tilskrives
> formindskede ozonkoncentrationer men snarere mere solbadning, solarier

Hvis der var tale om et problem, ville der kunne laves sammenlignende før-nu
undersøgelser, der holdt uvedkommende parametre ude.
Tydeligvis er problemet bagatelagtigt sammenlignet med kulturskabte
problemer såsom solbadnings-forfængelighed
Eller måske det er som med global-warming og Golf-strøm-ændring

- der er tale om noget svagt der måske kan måles om hundred år, og det kan
lige så godt gå den ene vej som den anden vej.

Under hedebølge siger øko-religiøse VARMEDØD og om vinteren fantaserer de
ISTID - alt efter hvad kan få journalister til at give spalteplads og
sendetid til deres smalltalk

Mennesket bebor både Canada og Sydafrika og klima-ændring er et
IKKE-PROBLEM, og al forureningsskabt kræft er småting ved siden af
psykosomatisk og stress-skabt kræft

Hvis naturen ændrer klima, evt en smule bistået eller modarbejdet af
menneskets små prutter og andre udstødninger, så sker det langtsomt og vi
kan nå at isolere eller købe airconditioning - og en hat med skygge mod UV.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-02-04 11:23

> Religiøse postulerer - ja eller nej
> Har du videnskabelige argumenter for din nej-teori?

Ja ozonen i stratosfæren beskytter mod UV-stråling. Der er en
sammenhæng mellem påvirkning af huden med UV-stråling og antallet af
hudkræfttilfælde.

> [...]
> parametre ude. Tydeligvis er problemet bagatelagtigt sammenlignet
> med kulturskabte problemer såsom solbadnings-forfængelighed

Som jeg skrev så mener jeg også, at det øgede antal hudkræfttilfælde
hovedsaligt skyldes ændringer i vanerne, hvad angår solbadning og
rejser sydpå.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 24-02-04 17:41

> Ja ozonen i stratosfæren beskytter mod UV-stråling. Der er en
> sammenhæng mellem påvirkning af huden med UV-stråling og antallet af
> hudkræfttilfælde.

Der er ikke taget højde for at før ozonhysteriet gad ingen lade sig
undersøge for den meget lidt farlige hudkræft - siden er der gået mode i
det.

så¨måske hudkræft er HELT DET SAMME NU SOM FØR

> Som jeg skrev så mener jeg også, at det øgede antal hudkræfttilfælde
> hovedsaligt skyldes ændringer i vanerne, hvad angår solbadning og
> rejser sydpå.

Ja og alt miljøhysteri gør kun skade.

Kulturskabte problemer vejer LANGT LANGT TUNGEE

Giv et eksempel på et menneske hvis helbred er blevet bedret af
miljøvidenskab - hvor der ikke var lig på bordet . Og det er der sjældnt.

Minimata var grotestk - og er eneste sejr for forurenings-problemopfinderne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-02-04 18:10

> Der er ikke taget højde for at før ozonhysteriet gad ingen lade
> sig undersøge for den meget lidt farlige hudkræft - siden er der
> gået mode i det.
>
> så¨måske hudkræft er HELT DET SAMME NU SOM FØR

Måske. Men det du nævner ovenfor er altid begrænsningen når man
sammenligner nye og gamle tal.

> Ja og alt miljøhysteri gør kun skade.

Ja hysteri er ingen tjent med. Men prøv at skelne mellem folk, der
arbejder seriøst og videnskabeligt med miljøspørgsmål og andre, der
udelukkende handler og udtaler sig efter overbevisning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-02-04 08:46

> OK - er der så en god forklaring på, hvorfor det forholder sig så?

Der er væsentligt koldere i atmosfæren over Sydpolen end over
Nordpolen, hvilket er en af de medvirkende faktorer ved dannelsen af
det (ant)artiske ozonhul. Det der er med til at give ozontabet om
vinteren i Antarktis er Polar Stratosfæriske Skyer (PSC), hvis dannelse
forudsætter lave temperaturer. Der er dog antydninger af, at der sker
en afkøling af atmosfæren i Arktis og såfremt det er tilfældet så kan
der også her dannes PSC i større udstrækning på sigt, hvilket kan føre
til den samme situation som i Antarktis med tab af ozon og derved "hul"
i ozonlaget i større udstrækning end vi hidtil har set på den nordlige
halvkugle.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-02-04 10:34

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:
> Der er væsentligt koldere i atmosfæren over Sydpolen end over
> Nordpolen,...

OK - og hvad beror så dét på, monstro? (Mere hav på S-lige halvkugle?)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-02-04 13:09

> OK - og hvad beror så dét på, monstro? (Mere hav på S-lige
> halvkugle?)

Det formodes at det har noget med den nogenlunde symmetriske
distribution af hav omkring Antarktis at gøre, hvilket giver anledning
til en mere stabil polar vortex, der danner en kerne af meget kold
luft, i atmosfæren over Antarktis i forhold til over Arktis.

--
Morten http://miljokemi.dk