Vindmølle vinger
Fra : Finn Bindeballe

Dato : 16-02-04 13:28

hej

hvorfor har alle(næsten) vindmøller tre vinger... og ikke 2 eller 7 ????

/f

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-02-04 13:58

Scripsit Finn Bindeballe <_AAAPPP_finnb@post6.tele.dk>

> hvorfor har alle(næsten) vindmøller tre vinger...

(Hm, har vi ikke en faq?)

To vinger vil ifølge de kloge give større belastning af
konstruktionen, fordi den ene vinge så skal passere mølletårnet netop
når den anden er højst oppe i vinden. Det samme problem gør at man
nødig bruger fire vinger. Og med endnu flere vinger får man så lidt
nyttevirkning ud af de sidste vinger at det er billigere at bygge
nogen flere trevingede møller.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Christian Vinter

Dato : 16-02-04 15:02

Henning Makholm wrote:

> [...]

Spørgsmålet er set før, men er ikke at finde på min newsserver, så man skal
nok via Google for at finde det stillet før. Dit nedenstående svar burde dog
optages i den imaginære FAQ.

> (Hm, har vi ikke en faq?)
>
> Og med endnu flere vinger får man så lidt
> nyttevirkning ud af de sidste vinger at det er billigere at bygge
> nogen flere trevingede møller.

Du har selvfølgelig ret -- det skal man bare se på en vindmølle for at
konstatere: De har jo tre vinger! Men det overrasker alligevel, at f.eks. fem
vinger ikke er bedre: Skygger de enkelte, relativt små vinger virkeligt for
hinanden? Intuitivt skulle man forestille sig at et "kontinuum" af vinger
ville være det optimale. Lidt som de der gamle møller fra Midtvesten, hvor det
nærmest er en rund plade, der er klippet op radielt, og stykkerne er bøjet lidt.

Nå, det var bare lidt strøtanker.

-vinter

--
Christian Vinter | There are days of your life, where you are
Student of astrophysics. | the pigeon, others where you are the

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-04 18:46

Christian Vinter skrev:

>Du har selvfølgelig ret -- det skal man bare se på en vindmølle for at
>konstatere: De har jo tre vinger! Men det overrasker alligevel, at f.eks. fem
>vinger ikke er bedre:

Fem vejer 2/3 gange mere end tre, og koster også lige så meget
ekstra. Det giver større belastning på lejerne, akselen osv. Det
hele går nok op i mindre slidstyrke eller dyrere dele.

Hvis man har set en vinge på et Vestasværksted, så ved man at de
er *store*, og hastigheden ved vingespidsen er ca 150 km/t.

--
Bertel

Fra : Spangkuk

Dato : 16-02-04 19:16

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk>

> Fem vejer 2/3 gange mere end tre, og koster også lige så meget
> ekstra. Det giver større belastning på lejerne, akselen osv. Det
> hele går nok op i mindre slidstyrke eller dyrere dele.

Sikke noget sludder !

Spang

Fra : Søren Christensen

Dato : 16-02-04 21:24

"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk>

> Sikke noget sludder !

Hvorfor?
Du kan sq da ikke bare fyre sådan noget sludder af uden at argumentere!
Det siger da sig selv at en 2/3 større belastning øger slid på lejer og
aksel...

Venligst

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-02-04 00:24

"Søren Christensen" skriver:

> [...]
> Du kan sq da ikke bare fyre sådan noget sludder af uden at argumentere!
> Det siger da sig selv at en 2/3 større belastning øger slid på lejer og

Nej, da en rotor med fem vinger køre mere jævnt og har mindre diameter
end en rotor med tre vinger der for vil en rotor med 3 vinger give den
største
belastning.

Det som afgør om rotoerne skal have 5 eller 3 vinger er
to faktorer.
1. Tradition. Det er ikke umiddelbart muligt at sætte 5 vinger på en mølle
med tre vinger.
Alt skal tænkes om og beregnes på ny, selv vingerne kan ikke genbruges.
Hvis altså den fembladet skal være økonomisk rentabel.

2. Virkningsgraden af den fembladet topper ved
en lavere vindhastighed end en trebladet,
i forhold til rotorens størrelse.
Det vil sige at fembladet rotorer er bedst på store møller
som står i dårlige vindforhold.

Det kræver store økonomiske investeringer at
forsøge at udvikle en fembledet mølle.
Kun staten er stor nok til at påtage sig den om kostning,
og staten skal spare.

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 17-02-04 07:26

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message

> "Søren Christensen" skriver:

Virknigsgrads mæssigt kan det ikke betale sig.
Den maksimale teoretiske virknings grad ligger på omkring 60%, årsagen til
den ikke er 100% er at en vindmølle rotor bremser vinden ned, og noget af
den vind der er forand rotoren vil blæse uden om.

Virknings graden af en trebladet rotor ligger maximalt på omkring 46%, (Cp
el), og forskellen mellem de 46 og de 60 beror på at vingerne har profil
modstand, at der ikke er uendelig mange vinger, samt mekaniske og elektriske
tab i drivsystem.
Jeg gætter på at hvis der monters mange vinger på rotoren vil virknings
graden konvergere mod 50%.
Og ved mindre end tre vinger vil virknings graden falde kraftigt, specielt
når vi når 0 vinger

Da virknings graden ikke stiger væsentligt over tre vinger vil vingerne på
en 5 bladet skulle være næsten ligeså lange som på en 3 bladet, og dermed
lige så tunge.
Dog vil den mekaniske påvirkning kaldet 3P (Vinge tårn passage) blive til en
5P som har en højere frekvens men er mindre i amplitude.
Da 3P/5P vist ikke er det der har størst indflydelse på lasterne på rotor
systemet, kan nav/hoved aksel vist ikke laves mindre af den grund.

> [...]
> Alt skal tænkes om og beregnes på ny, selv vingerne kan ikke genbruges.
> Hvis altså den fembladet skal være økonomisk rentabel.

Det er sikkert rigtigt at der skal laves nye vinger til en fembladet rotor.

> [...]
> en lavere vindhastighed end en trebladet,
> i forhold til rotorens størrelse.
> Det vil sige at fembladet rotorer er bedst på store møller

Øh..er det ikke vingens vrid der bestemmer ved hviklen vindhastighed der
giver størst virknings grad ?

> Det kræver store økonomiske investeringer at
> forsøge at udvikle en fembledet mølle.
> Kun staten er stor nok til at påtage sig den om kostning,
> og staten skal spare.

Jeg tror nok at den danske vindmølleindustri vil være istand til at udvikle
en 5 bladet mølle hvis det var en rentabel løsning..
Du kan jo starte med at lave en lille mølle med 15m rotor som landsbysmeden
i Herborg, og evt. få en skole elev til at hjælpe med beregningerne

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-02-04 09:44

Niels Erik Danielsen skriver:

> [...]
>
> Øh..er det ikke vingens vrid der bestemmer ved hviklen vindhastighed der

Jo, men vingens vird er tilpasset til antallet af vinger.
Altså vis du kunne tilpasse vingens så:
vil Virkningsgraden af den fembladet topper ved
en lavere vindhastighed end en trebladet,
i forhold til rotorens størrelse.

> Jeg tror nok at den danske vindmølleindustri vil være istand til at udvikle
> en 5 bladet mølle hvis det var en rentabel løsning..

Det kan ikke blive en rentable løsning inden at den er udviklet.

> Du kan jo starte med at lave en lille mølle med 15m rotor som landsbysmeden
> i Herborg, og evt. få en skole elev til at hjælpe med beregningerne

Desværre så er en fembladet først rentabel overfor en trebladet
ved en vingelængte på over 30m eller måske mere, fordi vinden
ikke tiltager i hastighed i samme grad som man laver møllen større.
Eller retter at den vindhastighed hvor møllen køre bedst,
bliver sjældnere jo støre møllen bliver.

Derfor uden må man under udviklings arbejdet bygge mindst 15 møller
for at få nogen beregnings modeller som passer til en fembladet.

Naturligvis vil den første fembladet vil ikke kunne virke så godt som en
tilsvarende 3 bladet,
da den er et eksperiment som sammen lignes med et færdigt udviklet koncept.
Dels vil den fembladet være mest rentabel under ugunstige vindforhold,
hvor da den burte kunne lave strøm, ved den halve vindhastighed, af en
trebladet.
Fordi bladene i toppen er højere oppe, og fordi den har et større start moment

Men da produktionen er meget lav i svag vind, så skal den fembladet arbejde
længe for at
prisen på to ekstra vinger kan tjene sig hjem. Hvis elprisen svingende op med
behovet
og ned når der er overskud af vindkraft, så ville den fembladet kunne
få en højere pris for strømmen på de dage hvor de trebladet ikke kan lave noget.

Så ville de trebladet ikke tjene så meget på strømmen i de få kulings dage og
der ved ville den blive urentabel i forhold til en fembladet.

Der er altså en sammenhæng imellem antallet af vinger og om der er nogen dage
med
overskud af strøm fra vindmøller.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 19-02-04 22:42

Jeg var ude på Risø i sidste måned. Så vidt jeg kunne forstå på vores
guide, så er der stadig folk på Risø, der arbejder på at lave en
stabil mølle med to møllevinger. Jeg mener at guiden sagde at fordelen
ved to vinger var at prisen på møllen ville være mindre.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 00:18

"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk>

> Sikke noget sludder !

Sig ikke sludder, for der faktisk noget om snakken
Vinger til f.eks. vestas v90 er 44 meter i længden (rotordiameter 90 meter)
og sidder på et tårn der er 78 meter højt
Ud over at vingerne (trods lette materialer) vejer en del , så prøv lige at
forestil dig det vindpres der er deroppe, når vi har en bette storm.
og som det nævnes så er et ulige antal vinger at foretrække på grund af
turbulensen der opstår når vingen kommer forbi tårnet.
Endelig har det også en betydning for den støj som møllen laver (en ting som
naboer til møller protesterer meget over)
--
Med venlig hilsen :
John. Madsen.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-02-04 00:40

"John fra Ejstrupholm." skriver:

> [...]
> Endelig har det også en betydning for den støj som møllen laver (en ting som
> naboer til møller protesterer meget over)

Det stadige ryk fra en trebladet rotor som køre rundt kuling
belaster mere end en fembladet rotor i storm.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-02-04 16:05

In article <4030b743$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
_AAAPPP_finnb@post6.tele.dk says...