Glidende farveovergang på fraktaler?
Fra : Telehurra

Dato : 15-02-04 12:37

Jeg sidder og leger med fraktaler her for tiden, og undre mig over hvordan
man laver glidende farveovergange på sine fraktaler, istedet for bare at
give hver iteration hver sin farve?

Evt. hvis der er nogle der kender til de algoritmer som Fractal Forge
benytter til sin farver?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 15-02-04 12:48

Telehurra wrote:
> [...]
> give hver iteration hver sin farve?
>
> Evt. hvis der er nogle der kender til de algoritmer som Fractal Forge

Hvis vi ser på mandelbrotmængden som eksempel, så undersøger man for
hvert punkt om en bestemt proces fører punktet ud ad en cirkel
med radius 2. Hvis punktet aldrig undslipper så farves punktet sort.
Hvis det undslipper så farves punktet i en farve som afspejler, hvor
længe punktet var om at undslippe. Man tæller ganske enkelt antallet
af iterationer, og slår derefter op i en farveskala. Farveskalaen
kan man selv fastlægge, men det er meget populært at bruge en overgang
fra sort, rød, gul til hvid.

Se eventuelt:

<http://www.olympus.net/personal/dewey/mandelbrot.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-04 13:30

Telehurra skrev:

>Jeg sidder og leger med fraktaler her for tiden, og undre mig over hvordan
>man laver glidende farveovergange på sine fraktaler, istedet for bare at
>give hver iteration hver sin farve?

Man kan ikke andet end at give hver iteration sin egen farve, men
hvis to naboer får næsten samme farve, vil det se ud som en
glidende overgang.

--
Bertel

Fra : Rune Zedeler

Dato : 15-02-04 19:17

Telehurra wrote:
> Jeg sidder og leger med fraktaler her for tiden, og undre mig over hvordan
> man laver glidende farveovergange på sine fraktaler, istedet for bare at
> give hver iteration hver sin farve?

Jeg ved det ikke. Jeg kunne forestille mig, at man udover at tælle
iterationer også ser efter, "hvor langt væk" fra grænsen, punktet har
bevæget sig i den iteration, hvor det er stukket af. Jo "mere for stor"
værdien er, jo tættere på den forrige farve, kan man gøre punktet.
Med denne metode vil man stadig kunne se "linjerne mellem iterationerne"
men hver iteration vil ikke blive ensfarvet.

Alternativt kan man prøve at køre et fast antal iterationer, og så
farvelægger efter hvor langt væk, man er nået.

Heh, sjovt, egentlig. Det vil jeg prøve når jeg får tid.

-Rune

Fra : Mathness

Dato : 15-02-04 19:35

"Telehurra" <kingguro@fjong.dk> writes:

> Jeg sidder og leger med fraktaler her for tiden, og undre mig over hvordan
> man laver glidende farveovergange på sine fraktaler, istedet for bare at
> give hver iteration hver sin farve?

Der findes forskellige metoder, nogle afhænger af fraktal type, prøv
at kigge på følgende:
- continuous potential
- distance estimator method

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Newz

Dato : 15-02-04 19:57

"Mathness" <mathness@z42.NO.SPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes forskellige metoder, nogle afhænger af fraktal type, prøv
> at kigge på følgende:
> - continuous potential
> - distance estimator method
>
> --
> Thomas Klietsch
> m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Det ser ud til at det er det som jeg skal have fat i. Kan du ikke med nogle
links eller noget andet, så jeg har et matematisk grundlag at tage
udgangspunkt i?

Fra : Newz

Dato : 15-02-04 19:58

Fra : Newz

Dato : 15-02-04 19:58

"Mathness" <mathness@z42.NO.SPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes forskellige metoder, nogle afhænger af fraktal type, prøv
> [...]

Kan du komme med nogle link, så jeg har et eller andet matematisk grunlag
som jeg kan benytte?

Fra : Mathness

Dato : 17-02-04 17:58

"Newz" <kingguro@fjong.dk> writes:

> Kan du komme med nogle link, så jeg har et eller andet matematisk grunlag
> som jeg kan benytte?

Der findes nogle ganske gode bøger om emnet, synes det er noget
sparsomt på nettet, men en søgning på nettet (Google ;p) burde give
lidt. På hvilket niveau leder du efter materiale?

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k