Tinitus
Fra : Larsen

Dato : 13-02-04 14:14

Er det muligt at måle om en person har tinitus?
Hvis ja, kan man så finde den tone der konstant suser i hovedet på personen?
Hvis nej, hvorfor kan man så ikke det?

Larsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-02-04 14:12

Larsen skrev:

> Er det muligt at måle om en person har tinitus?

Næppe, lisså lidt som det er muligt at opleve/måle hvad en person
hører.

> Hvis ja, kan man så finde den tone der konstant suser i hovedet
> på personen?

Hvis der da kun er tale om én tone. Jeg er født med tinnitus, og
hos mig lyder det som et vandfald snarere end som én tone. Jeg for-
moder at andre kan opleve andre former for lydfænomener end blot én
tone eller et vandfald.

--
Klaus Alexander Seistrup, Copenhagen, Denmark.
http://www.seistrup.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Morten Lund

Dato : 13-02-04 14:40

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Næppe, lisså lidt som det er muligt at opleve/måle hvad en person
> hører.

Jeg så i en udsendelse af lægens bord, at en forsker havde målt
hjerneaktiviteten hos en person med tinnitus, og havde sammenlignet den med
en person uden tinnitus. Der var forskel på hjerneaktiviteten i visse
områder af hjernen.

De havde vist også haft held med en delvis helbredende behandling. Noget med
man fik en lydgenerator til at udsende en lyd der svarede til det
tinnituspatienten hørte. Vel og mærke ikke en camoufleringslyd, som bruges
til at afhjælpe generne hos visse patienter. Ideen var så, at man skruede
mere og mere ned for denne lyd, og mange oplevede også at deres Tinnitus
forsvandt helt eller delvis.

---
Morten Lund

Fra : N. Foldager

Dato : 13-02-04 18:04

Morten Lund skrev:

> [...]
>hjerneaktiviteten hos en person med tinnitus, og havde sammenlignet den med
>en person uden tinnitus. Der var forskel på hjerneaktiviteten i visse

Det er der jo ikke meget overraskende i. Sanseaktivitet giver
aktivitet i modsvarende områder på hjernens overflade. En person med
tinnitus kan naturligvis ikke opnå stilhed i denne aktivitet, sådan
som en person uden tinnitus kan.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Peter Weis

Dato : 13-02-04 18:18

"Morten Lund" <mlu@cryptomathic.com> wrote:

> [...]
> mere og mere ned for denne lyd, og mange oplevede også at deres Tinnitus

Den mest udbredte behandling er maskering.
Jeg har kendskab til en test en god ide som faktisk afhjalp tinnitus hos
flere forsøgspersoner. Desværre var der også en forsøgsperson der fik
forværret sin tinnitus, så projektet blev lagt i mølposen.

mvh
Peter

Fra : Brian Bjørn

Dato : 13-02-04 19:40

On Fri, 13 Feb 2004 18:18:05 +0100, "Peter Weis"

>Den mest udbredte behandling er maskering.

Det er kun en del af behandlingen, der samlet omtales som "tinnitus
retraining therapy", der tager udgangspunkt i, at man ikke kan gøre
noget ved de perifere grunde til tinnitus (fx ødelagte hårceller pga.
støjskader), men at man kan frembringe en tilvænning.

Første element i behandlingen er at forklare lidelsen for at reducere
patientens negative følelser omkring symptomet, og dernæst kan man
søge at nedsætte sansningen ved at undgå udsættelse for meget stille
lydmiljøer, hvor øresusen virker mere voldsomt. Man kan også, som du
skriver, anvende en hvidstøjsgenerator, der skal operere på et niveau,
hvor der stadig kan høres øresusen, men hvor det subjektivt opfattes
som lavere.

Processen varer op til 12 måneder og kan afhjælpe generne af tinnitus
hos 80 %. Patienterne har stadig øresusen, men er blevet hjulpet til
ikke at føle sig generet af den.

Brian Bjørn

Fra : Peter Weis

Dato : 13-02-04 21:15

"Brian Bjørn" <ducatista_dk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> noget ved de perifere grunde til tinnitus (fx ødelagte hårceller pga.
> støjskader), men at man kan frembringe en tilvænning.

Globalt set er simpel maskering nok stradig det almindeligste.
Det er ikke mit indtryk at TRT er så udbredt endnu.

> [...]
> skriver, anvende en hvidstøjsgenerator, der skal operere på et niveau,
> hvor der stadig kan høres øresusen, men hvor det subjektivt opfattes

I følge Jastreboeff er ængstelsen den primære gene ved tinnitus. Derfor
generes patienterne mest i ca ½ år efter at tinnitus ændrer karakter.
Ængstelsen går gradbist i sig selv igen. Hvis tinnitus så tager et spring
igen, gennemlever man en periode med ængstelse igen.

> Processen varer op til 12 måneder og kan afhjælpe generne af tinnitus
> hos 80 %. Patienterne har stadig øresusen, men er blevet hjulpet til
> ikke at føle sig generet af den.

Det lyder ikke som om resultatet er meget bedre end "forstående samtale".

mvh
Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-02-04 22:02

Peter Weis skrev:

> I følge Jastreboeff er ængstelsen den primære gene ved tinnitus.

Dette kan vel kun være rigtigt ved erhvervet tinnitus. For mit eget
vedkommende er tinnitus medfødt, og der er ingen ængstelse - kun
irritation - forbundet dermed.

Fra : Peter Weis

Dato : 14-02-04 10:43

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> Dette kan vel kun være rigtigt ved erhvervet tinnitus. For mit eget
> vedkommende er tinnitus medfødt, og der er ingen ængstelse - kun
> irritation - forbundet dermed.

Min private teori er at alle mennesker har tinnitus.
De mennesker som jeg har haft med inde i det store lyddøde rum på DTU notere
sig alle at de har "lyde i øret". Så hvis der er stille nok, så har vi
tinnitus.
Jeg tror på at denne tinnitus er en integreret del af hørelsen - måske er
det hjernens reaktion på aktivitet i de efferente nerver.

Spørgsmålet er hvorfor den bliver kraftigere hos nogen end hos andre.
Min egen tinnitus er nu så kraftig at jeg kan høre den næsten altid. I min
barndom hørte jeg den kun når jeg havde feber.

Derudover kan tinnitus også have andre årsager. Det kan fx være
blodcirkulationen der høres, måske som følge af Osvald Helmuths stramme
kravetøj.

mvh
Peter

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-02-04 11:09

Peter Weis skrev:
> [...]
> Derudover kan tinnitus også have andre årsager. Det kan fx være
> blodcirkulationen der høres, måske som følge af Osvald Helmuths

Jeg kan vist ikke bidrage med noget videnskabeligt, men jeg har
også den erfaring at jeg periodevis er *lettere* ramt af tinnutus.
Sidste år havde jeg nogle vokspropper i ørene, som til sidst fik
mig til at få min læge til at skylle dem ud. Da det ene øre var helt
lukket af proppen, kunne jeg ikke bestemme lydes retning. Da det
andet øre lukkedes, og jeg søgte læge, var min "lettere tinnitus"
faktisk blevet ret slem.

Da jeg så fik hørelsen igen, svandt tinitussen igen ind til noget,
der var til at leve med. Og hvilken fryd at kunne høre fuglene
kvidre - og alle de andre lyddetaljer igen.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-02-04 16:21

Peter Weis wrote:
> [...]
hørelsen -
> måske er det hjernens reaktion på aktivitet i de efferente

Egenstøj i vores 'høresignalvej'? Der er vel et
signal/støj-forhold i denne signalvej, som ganske vist er meget
stort, men vel ikke uendeligt? Jeg designer høretest-udstyr til
dagligt, og ved at det er ganske svært at designe elektronik med
et S/N forhold der er så stort som vores hørelse.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Peter Weis

Dato : 14-02-04 16:46

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
> dagligt, og ved at det er ganske svært at designe elektronik med
> et S/N forhold der er så stort som vores hørelse.

Inmedico?

SNR i hørelsen er lidt tricky - der vel nærmest er tale om noget
pulstæthedsmodulation.

mvh
Peter

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-02-04 21:40

Peter Weis wrote:

> Inmedico?

Jeps.

> SNR i hørelsen er lidt tricky - der vel nærmest er tale om
noget
> pulstæthedsmodulation.

Hmm, du mener nervepulser der fyres af, hurtigere og hurtigere,
jo mere lyd? Og så absolut ingen pulser i total stilhed? Hvis det
er sådan det virker, kunne man jo godt forestille sig at en
hørenedsættelse skyldes at der skal mere lyd end normalt til at
starte pulserne. Og at en evt. defekt i øret kunne sende 'falske'
pulser der giver høreindtryk uden der er lyd.

Jeg har hørt om en type tinitus hvor der faktisk er en reel tone
til stede i øret, som også kan høres udefra. Nogen der ved om det
passer?

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-04 21:56

Ulrik Smed skrev:

>Jeg har hørt om en type tinitus hvor der faktisk er en reel tone
>til stede i øret, som også kan høres udefra. Nogen der ved om det
>passer?

Det lyder som om det er en anden tinnituspatient der har lyttet
til den første og sagt: Jo, den er god nok. Der *er* en tone ...

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-02-04 22:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det lyder som om det er en anden tinnituspatient der har lyttet
> til den første og sagt: Jo, den er god nok. Der *er* en tone

LOL! Ja, jeg kan godt se den er lidt langt ude, kan godt være det
er en and.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-02-04 22:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det lyder som om det er en anden tinnituspatient der har lyttet
> til den første og sagt: Jo, den er god nok. Der *er* en tone ...

Den var næsten lige så sjov som den med telefonsvareren. Men spøg til
side, da jeg var til undersøgelse, forsøgte ørelægen, om hun også kunne
høre noget. Hun fortalte, at det kunne man nogle gange.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-02-04 23:05

> Den var næsten lige så sjov som den med telefonsvareren. Men spøg til
> side, da jeg var til undersøgelse, forsøgte ørelægen, om hun også kunne
> høre noget. Hun fortalte, at det kunne man nogle gange.

Det er bare ikke sådan tinnitus fungerer. Hvad det skulle stamme fra, ville
jeg ellers godt vide. Indtil videre ligger historien sammen med den om
pilekviste.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-02-04 23:27

Preben Riis Sørensen wrote:

> Det er bare ikke sådan tinnitus fungerer.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan det fungerer, men jeg går ud
fra, at en ørelæge ved, hvad hun snakker om. Er du uddannet inden for
området, siden du ved bedre?

> Hvad det skulle stamme fra, ville jeg ellers godt vide.

Måske nogle eksisterende lyde, der normalt ikke høres, men som
fejlagtigt forstærkes - det kunne for eksempel være pulsslagene - i mit
tilfælde er det en "susen" som følger pulsslaget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-04 23:43

Preben Riis Sørensen skrev:

>Det er bare ikke sådan tinnitus fungerer. Hvad det skulle stamme fra, ville
>jeg ellers godt vide. Indtil videre ligger historien sammen med den om
>pilekviste.

Ja, jeg vil have lyden ud i en højttaler før jeg vil tro på det.
Ens øremuskler skal være i stand til at frembringe en svingning i
trommehinden med mange tusind herz. Det har jeg svært ved at tro
de kan.

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 14-02-04 23:52

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> Ens øremuskler skal være i stand til at frembringe en svingning i
> trommehinden med mange tusind herz. Det har jeg svært ved at tro

Hvor mange (tusinde herz) er mange?

Øret kan sende lyd ud. Det kaldes otoakustiske emisioner. Normalt måler man
på de "evokerede", altså emissioner der fremkaldes af lyd der sendes ind i
øret. Men der findes også spontane emisioner. Latenstiden på de "evokerede"
er for lang til at der kan være tale om at simpelt ekko. De bruges i en vis
udstrækning til diagnose.

Der er så vidt jeg ved ikke nogen generel korrelation mellem tinnitus of
emisionerne.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-04 09:02

Peter Weis skrev:

>Hvor mange (tusinde herz) er mange?

Op til 12'000 Hz kan de fleste vist høre.

>Øret kan sende lyd ud. Det kaldes otoakustiske emisioner. Normalt måler man
>på de "evokerede", altså emissioner der fremkaldes af lyd der sendes ind i
>øret. Men der findes også spontane emisioner.

Ved man noget om hvordan de frembringes?

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 18-02-04 18:49

> Ved man noget om hvordan de frembringes?

Jeg husker det ikke, men det er ikke et områder jeg selv arbejder med.

mvh
Peter

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 18-02-04 22:55

Bertel Lund Hansen wrote:
> Ved man noget om hvordan de frembringes?

Det er svjv. noget man stadig arbejder med.

(Jeg arbejder i en biofysik afdeling, der
har høring som et interesse område. Det er
dog ikke noget jeg selv roder med.)

Men vi kan hører fordi lydsignalet overføres via
knoglerne i øret til en membran (bassilar membrane),
der er rullet op i snejlen.

Membranen er ikke ret bred, men den er lang og
stivheden varierer monotont med længden. Dvs.
sanseceller forskellige steder vil være følsomme
for forskellige frekvenser i lyden vi hører.

Så langt så godt, men hørelsen er ikke en passiv
sanse process.

På overfladen af sansecellerne sidder korte og
stive hår (hair bundle). Det ligner en række pinde,
der hviler op af hinanden, og danner en pyramide
form.

Spidsen af en pind er bundet med et filament til
naboen, og hele samlingen opfører sig som et
stift objekt, der kan svinge frem og tilbage.

Der sker dog en række komplicerede processer
fordi filamenterne er ikke blot er en passiv
fjeder, men der findes aktive energiforbrugende
motor proteiner koblet til enden, der trækker i
filamenterne så pindene altid hviler op af hinanden.

Et gæt vil være at der de aktive processer gør at
et hår bundt kan svinge af sig selv, og at når man
har mange bundter koblet igennem membranen, så
kan deres svingninger synkroniseres, og derfor
interferere konstruktivt. På den måde ender øret
med at udsende lyd.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 19-02-04 12:58

Carsten Svaneborg wrote:
> Det er svjv. noget man stadig arbejder med.

Forfærdelige detaljer:
http://www.mpipks-dresden.mpg.de/mpi-doc/julichergruppe/julicher
auditory_sensitivity/auditory_sensitivity.html

Fra : Peter Weis

Dato : 19-02-04 16:48

"Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> wrote in message

> Forfærdelige detaljer:
> http://www.mpipks-dresden.mpg.de/mpi-doc/julichergruppe/julicher
> auditory_sensitivity/auditory_sensitivity.html

Det svarer vist til min private teori om funktionen af cochlea's efferente
system, så vidt som jeg kan vurdere det ud fra abstract.
Tinitus kan så være hjernens opfattelse af den aktivitet der skal til, for
at holde basilarmembranen "at the threshold of an oscillatory instability".

mvh
Peter

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-02-04 11:31

Peter Weis wrote:

> [...]
tale om
> at simpelt ekko. De bruges i en vis udstrækning til diagnose.

Tænker du på impedansmåling, altså med et tympanometer? Der
findes en test man laver med sådan et, som sender en kortvarig
tone, og hurtigt efter måler impdansen i det ydre øre. Ved
kraftig lyd sker en sammentrækning et sted i det indre øre, som
ændre impedansen. Ved at sammenligne impedansen i stilhed, med
impedanse lige efter tonen, får man et indtryk af om
sammentrækningen fungere korrekt. Denne sammentrækning må jo
påvirke trommehindens eftergivelighed, siden den kan måles
udefra, akustisk. Man laver ofte testen med 4 forskellige
frekvenser, 500, 1000, 2000 og 4000 hz, så man også får et
indtryk af frekvensafhængigheden

Men disse sammentrækninger er jo meget lavfrekvente, de burde
ikke afgive hørbar lyd i sig selv.

Det var i forbindelse med afhjælpning af tinitus med en tone i
modfase, jeg hørte det om at der udsendtes lyd fra øret.
Forestillede mig en slags selvsving i det indre øre, der kunne få
trommehinden til at virke som højttaler.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : Peter Weis

Dato : 18-02-04 18:46

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

> Tænker du på impedansmåling, altså med et tympanometer?

Nej - jeg tænker på OAE-målinger. I gamle dage kaldtes de for Kempske ekkoer
efter Kemp som vist var den første der beskrev dem.
Det bruges en del til screening af nyfødte. Det er en del billigere end
ABR-målinger, men vist ikke helt så pålidelige.
Det er nu nogle år siden jeg har haft fingere på den puls, så jeg er ikke
helt klar over hvor langt det er blevet udviklet idag.

mvh
Peter

Fra : Ole Geisler

Dato : 15-02-04 12:03

On Sat, 14 Feb 2004 23:42:37 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, jeg vil have lyden ud i en højttaler før jeg vil tro på det.

Det er ikke det store problem.

>Ens øremuskler skal være i stand til at frembringe en svingning i
>trommehinden med mange tusind herz. Det har jeg svært ved at tro
>de kan.

Det er heller ikke øremusklerne.Men skriv TEOAE i google og læs. Prøv
også DPOAE og SPOAE - så vil du opdage at et øre kan lave mange lyde,
og at man kan bruge disse til at diagnosticere forskellige
hørefejl/sygdomme.

Men jeg tvivler på at man kan "høre" tinnitus, undtagen i meget
specielle tilfælde.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Fra : Peter Weis

Dato : 15-02-04 00:01

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

> Hmm, du mener nervepulser der fyres af, hurtigere og hurtigere,
> jo mere lyd?

Ja. Men forinden er der foregået en filtrering på basilarmembranen.

> Og så absolut ingen pulser i total stilhed?

Næppe. En vis spontan aktivitet må der være.

> [...]
> starte pulserne. Og at en evt. defekt i øret kunne sende 'falske'
> pulser der giver høreindtryk uden der er lyd.

Det er nok lidt mere kompliceret end så.
Der foregår en tilbagekobling til øret gennem de efferente nerver. De
påvirker de ydre hårceller på "en eller anden måde", så den enten kan
resonere eller ændre mekanisk impedans hvis der er lyd til stede under ca 50
dB SPL. Øret er således kun en nogenlunde lineær transducer fra omkring 50
dB og opad. Under 50 dB er det afhængig af en art servo.
Min teori er at det er servomekanismen som er ansvarlig for den mest
almindelige tinnitus. Hvis der er en defekt i de ydre hårceller, så kan
servoen stå og arbejde på højtryk uden nogen effekt.

> Jeg har hørt om en type tinitus hvor der faktisk er en reel tone
> til stede i øret, som også kan høres udefra. Nogen der ved om det
> passer?

Spontane otoakustiske emisioner kan vist sommetider høres. I visse tilfælde
vist endda af andre, som stiller sig ved siden af personen.
Derudover kan der være tale om diverse fysiologiske lyde, som støj fra
kredsløbet.

mvh
Peter

Fra : Brian Bjørn

Dato : 15-02-04 04:53

On Sat, 14 Feb 2004 21:39:36 +0100, "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk>
wrote:

>Jeg har hørt om en type tinitus hvor der faktisk er en reel tone
>til stede i øret, som også kan høres udefra. Nogen der ved om det
>passer?

Den er god nok; det har bare ikke noget med det, man almindeligvis
kalder tinnitus at gøre.

Tinnitus er en subjektiv opfattelse af øresusen, men der findes også
"objektiv tinnitus" fx ved karmisdannelser, hvor pulserende øresusen
kan høres i stetoskopet.

--
Brian Bjørn

Fra : Brian Bjørn

Dato : 13-02-04 22:30

On Fri, 13 Feb 2004 21:15:25 +0100, "Peter Weis"

>Det lyder ikke som om resultatet er meget bedre end "forstående samtale".

Formentlig ikke. Hele øvelsen går jo netop ud på at lade person lære
at leve med øresusen og aflære de negative associationer.

B.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-02-04 22:43

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message
> [...]
> igen, gennemlever man en periode med ængstelse igen.

> Det lyder ikke som om resultatet er meget bedre end "forstående samtale".

Jeg ringede til læge jeg kender og han siger at næsten AL sygdom har
psykosomatisk aspekt og hypokondrisk aspekt, og hvis man ængstes lidt så
bliver det værre og man gejler sig op til stort problem, hvor der fysisk set
kun var et lille eller intet.

Det er umuligt at afgøre om størrelsen af en evt fysisk skade i øret.

Tror man at nu er alderdoms-sygdom sat ind, og ønsker underbevidstheden en
ulykkesfuglagtig udvikling, hvor man får øget omsorg, så fungerer fænomenet
"selvopfyldende profeti".

Godt jeg ikke startede denne tråd - så var den dømt OT!

Fra : Peter Weis

Dato : 14-02-04 10:53

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote

> [...]
> psykosomatisk aspekt og hypokondrisk aspekt, og hvis man ængstes lidt så
> bliver det værre og man gejler sig op til stort problem, hvor der fysisk

Jeg kender også en læge som siger, at lægens vigtigste funktion er at holde
patienten i live til sygdommen går over af sig selv.
Det er jo sådan et paradoksalt formuleret udsagn som indeholder lidt
sandhed. Men det er langtfra den fulde sandhed.

> [...]
>
> Tror man at nu er alderdoms-sygdom sat ind, og ønsker underbevidstheden en
> ulykkesfuglagtig udvikling, hvor man får øget omsorg, så fungerer

Jeg kan se to rationelle grunde til at ængstes:

1. Hvis tinnitus pludseligt bliver kraftigere, vil den så forsætte indtil
den blive uudholdelig? Der er nogle få som har invaliderende tinnitus. Den
er så kraftig at den kan forveksles med fx. dørklokker, og den kan vække dem
om natten. Denne patientgruppe får aldrig en normal nattesøvn. Det er en
ganske lille del af tinnitus-tilfældene, men det er ganske vist.

2. Mange er bange for at tinnitus er symptom på noget værre, fx en svulst på
hørenerven. Og svulster på hørenerven kan - så vidt jeg husker - godt give
tinnitus, omend det er en meget lille procentdel af tinnitus-tilfældene.

Så der er da god grund till at gå til lægen for at få sine frygt afkræftet.
Især hvis man får en pludseligt opstået tinnitus som ikke har relation til
støjpåvirkning.

> Godt jeg ikke startede denne tråd - så var den dømt OT!

Tråden handlede fra start om noget andet end psykosomatiske sygdomme. Hvis
du havde startet på lignende måde, så var der ikke dømt OT.
Men vi nærmer os efterhånden.

mvh
Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-04 07:41

> [...]

> Tråden handlede fra start om noget andet end psykosomatiske sygdomme. Hvis
> du havde startet på lignende måde, så var der ikke dømt OT.

At beskæftige sig med tinitus o lign uden at medtage placeboeffekt og
immunforsvarets psykeafhængighed og hypokontriens allestedsnærværende
sindsyge, er som at beskæftige sig med strålefysik uden at ville røre ved
atom- og elektron model.

Her lidt mere med relevans om sygdomme a la Tinnitus, hvor den fjer der blir
til fem høns ikke kan måles og vejes

A sick man lives more carelessly when under medical observation, than when
he attends to his own health.Nietzsche

" At ligge stille og tænke lidet, er den BILLIGSTE MEDICIN for
sjælens sygdomme. Nietzsche

" Bitter i mund for hjertet sund. Danske
Ordsprog

" Det er ikke antallet af nervøse lidelser og patienter, der er vokset, men
antallet af læger, som er i stand til at studere sygdommme. Anton
Tjekhov

" Doctors found out he would not live, so he died ----He seems to
have had great confidence in the physicians. Oscar Wilde

" En af de mest udbredte sygdomme er diagnosen. Karl Kraus

" En gunstig fejldiagnose har altid været mere virksom end den bedste
medicin. Markus M. Ronner

" En syg mand er mindre omhyggelig, når han er under LÆGELIGT ANSVAR,
end når han selv tager sig af sit helbred Nietzsche

Folk der er raske, er blot mennesker der ikke ofrer sig selv nok
opmærksomhed. Jules Romain

For hver sygdom, lægerne helbreder med medicin, fremkalder de ti hos raske
mennesker ved at indpode dem med den virus, som er tusind gange mere farlig
end nogen mikrobe: ideen at man er syg Marcel Proust

For uhelbredelige skal man ikke ville være læge: det er Zarahustras
lære: - så gå I bare bort!

sd- God heals and the doctor takes the fees. Benjamin
Franklin.

sd Hvad lægerne angår, skulle de netop være formidlere af denne foragt -
ikke af recepter, men derimod af en ny dosis væmmelse ved deres patienter
hver dag...

sd Hvis en læge behandler en forkølelse, vil den gå væk i løbet af to
uger. Lader man forkølelsen passe sig selv, vil den være overstået på
fjorten dage. Gloria Silverstein

sd Hvis en læge behandler en forkølelse, vil den gå væk i løbet af to
uger. Lader man forkølelsen passe sig selv, vil den være overstået på
fjorten dage. Gloria Silverstein

sd Hvis jeg ikke åd stesolider, ville jeg være narkoman. Graffiti

sd Ingen mand er helt over for sin kones psykiater. Eric
Berne

sd Lægedom som bider mest, gemeenligen heeler best.
Danske Ordsprog

sd Lægekunsten består i at underholde patienten, mens naturen
klarer sygdommen. Voltaire

sd Læger er ikke en stand, det er en sammensværgelse.
Voltaire

sd Man er meget ilde faren, hvis man ikke rigtig har tillid til læger og
dog ikke kan klare sig uden deres hjælp.Johann Wolfgang von Goethe

Sd Man må være skabt for sin læge, ellers forgår man ved sin læge.
Nietzsche

Sd Medicinens kunst består i at more og opmuntre patienten, mens
naturen helbreder sygdommen Francois de Voltaire

Sd- Most men die of their remedies, not of their diseases.
Moliere

sd- Naturen gjør det beste, men lægen tager lønnen.
Danske Ordsprog

sd Ordet "virus" er lægelatin og betyder direkte oversat: "det har
jeg ikke den ringeste anelse om". Ukendt

Sd Patience is a remedy for every sorrow. .Publius Syrus

sd Preserving the health by too strict a regimen is a wearisome
maladyLa Rochefoucauld (1613-1680)French Classical Writer.

sd- Sandheden gør ikke så megen Gavn i Verden, som dens Skin gør
Skade. La Rochefouceauld

sd Statistik er en stor løgn, der består af lutter små sandheder.
Lionel Strachey

Sd There are some remedies worse than the disease. .Publius Syrus

sd Tidligere, da religionen var stærk og videnskaben svag, tog
folk fejlagtigt trolddom for medicin, nu hvor videnskaben er stærk og
religionen svag, tager folk fejlagtigt medicin for trolddom.
Nietzsche

sd- To ask a docter's opinion about osteopathy is equivalent to going to
Satan for information about Christianity. Mark Twain

sd To lie still and think little is the cheapest medicine for diseases of
the soul.Nietzsche

Sd We are healed of a suffering only by experiencing it in full. Marcel
Proust

sd Yderlige én fordel ved at være fattig: lægen kurerer dig hurtigere.
Kin Hubbard

Sd+ Pain is unjust, and all the arguments that can not soothe it, only
rouse suspicion. Racine

sd+ To the person with a toothache, even if the world is tottering, there
is nothing more important than a visit to a dentist. George
Bernard Shaw

sd+++ En god læge redder, om ikke altid fra sygdommen, så dog fra en dårlig
læge Jean Paul

sdAc Mange kvinder er først tilfredse med deres læge, når de ser
dårlige ud på en fascinerende måde. August Strindberg.

sdan En syg mand er mindre omhyggelig, når han er under LÆGELIGT ANSVAR,
end når han selv tager sig af sit helbred Nietzsche

sdbivirk Lægerne vil i den kommende verden blive gjort ansvarlig for flere
liv end selv vi generaler Napoleon

sdbivirk Hvis man som syg hjemme havde det lige så uroligt som på
et hospital, ville lægen sige: "Dette her går ikke, De må indlægges!"
K.K. Steincke

sdbivirko Strive to preserve your health; and in this you will
better succeed in proportion as you keep clear of the physicians,
for their drugs are a kind of alchemy concerning which thereare no fewer
books than there are medicines Leonardo Da Vinci
(1452-1519)Italian Painter, Sculptor, and Inventor.

sdbkemi Lægerne vil i den kommende verden blive gjort ansvarlig
for flere liv end selv vi generaler Napoleon

sdbv Operationen gik godt - men patienten døde.
Anonym

sdd Den der hjælper hurtigt, hjælper dobbelt.

sddd As long as men are liable to die and are desirous to live, a
physician will be made fun of, but he will be paid. La Bruyére

sDdd De fleste af mine patienter begynder med at fortælle mig, nøjagtig
hvad de fejler, og hvad jeg skal gøre ved det Thomas
Stearns Eliot

sddd Den enkelte læge er meget anstændig lægestanden som kollektiv er
meget uanstændig Konrad Lorenz

sddd Den læge, der taler nedsættende om sine kolleger, deklasserer sig
selv og sin kunst. Christoph W. Hufeland

sddd Døden skal have en årsag. Danske Ordsprog

sddd En doktor og en bonde vide mere, end en doktor aldene.
Danske Ordsprog

sddd Enhver læge og enhver politiker har sin yndlingsdiagnose.
Benjamin Disraeli1808-1881

sddd Financial ruin from medical bills is almost exclusively an
American disease. RoulTurle y

sddd Get your facts first, and then you can distort them as much as you
please.

sddd God heals, and the doctor takes the fees. Benjamin
Franklin

Sddd Grupper ledet af amerikaneren Robert Gallo og franskmanden Luc
Montaignier offentliggjorde hver for sig det nyfundne HIV. Det var
imidlertid fusk i resultaterne, for deres virus var meget ens.
Illustreret Videnskab nr. 1/96

sddd Han var så lærd, at han kunne sige hat på ni sprog,men så uvidende,
at han købte en ko til at ride på. Benjamin Franklin

sddd Hvis en læge helbreder, ser solen det,hvis han dræber, skjuler
jorden det. James Kelly

sddd Jeg har opgivet lægeprofessionen, fordi jeg - selv om det kan lyde
kynisk - ville have en profession, i hvilken man skulle tænke sig mere om
Esther Vilar

sddd Let no one suppose that the words doctor and patient can disguise
from the parties the fact that they are employer and employee.
George Bernard Shaw

sddd Man bør aldrig gå til en læge uden at vide, hvad der er hans
yndlingsdiagnose. Henry Fielding

sddd Mange kokke forsalte suppen, og mange læger fører snart til
graven. Danske Ordsprog

sddd Medicinens fremskridt er uhyre. Man er ikke længere sikker på
sin død Hanns-Hermann Kersten

sddd My doctor is nice; every time I see him, I'm ashamed of what I think
of doctors in general Mignon McLaughlin

sddd Nogle millioner års praktiske forsøg og ca. 70 års medicinsk
forskning har sandsynliggjort, at modermælk er velegnet som føde for
spædbørn Mikal Rode

sddd Når alle de andre symptomer forsvinder, så forsvinder også symptomet
taknemmelighed. Hippokrates

sddd The examined life has always been pretty well confined to a
privileged class. Edgar Z. Friedenberg

sddd There are more doctors in a single North Shore medical
building than in one entire West side ghetto Jack Starr

sddd Vist er det rigtigt, at alkohol aldrig har helbredt en mand hans
forkølelse, men det har en læge heller aldrig. Winston Churchill

sddd++ Det er let at gøre sig lystig over lægekunsten, så længe
man er rask. Moliere

sddddd You know, Tolstoy, like myself, wasn't taken in by
superstitions like science and medicine. George Bernard Shaw

sdddDet bedste læge i verden er dyrlægen. Han kan ikke spørge sine
patienter, hvad er galt - han må vide det. Will Rogers

sdddMed undtagelse af læger, er der ingen så stupide som grammatikkere
Heraklit

sddds Do not put your faith in statistics say until you have carefully
considered what they do not say. William W. Watt

sddds Kendsgerningner er stædige størrelser, men statistik er mere
eftergivende Laurence J. Peter Facts are stubborn
things, but statistics are more pliable. William W.
Watt?Mark Twain

sddds Med statistik kan man bevise alt - også det modsatte.
James Callaghan

sdddstatistik Man kan kun have tiltro til en statistik, når man
selv har forfalsket den. Winston Churchill

sde Da vi har gjort lægerne til købmænd, tvinger vi dem til at lære
handelsknebene. George Bernard Shaw

sdego Gud helbreder, og lægen indkasserer honoraret. Benjamin
Franklin

sdego Naturen er den bedste læge.

sdflø Civilisation er den uafladelige formering af unødvendige
nødvendigheder. Mark Twain

sdl Uden virkelig medfølelse blier man aldrig nogen god læge
Axel Munthe

sdlaissezfaire Moral for læger - Den syge er en parasit på
samfundet.
I en vis forstand er det uanstændigt at leve længere.
Det at vegetere videre i fej afhængighed af læger og praktikker efter at
meningen med livet, retten til livet er gået tabt,
burde medføre en dyb foragt fra samfundets side. Nietzsche

sdlide Every invalid is a physician.

sdlæ At ligge stille og tænke lidet, er den BILLIGSTE MEDICIN for sjælens
sygdomme. Nietzsche

sdlÆGENS JOB ER: Altid trøste, - ofte lindre - sjældent helbrede.
Hippokrates

sdLÆud Just as eating against ones will is injurious to health, so
study without a liking for it spoils the memory, and it retains nothing it
takes in. Leonardo Da Vinci

sdLÆueslmk Der findes ikke en eneste arbejdsgiver, som ikke har sin
arbejdsgiver over sig i form af forbrugeren Lord Leverhulme

sdLÆufso Much of your pain is self chosen. It is the bitter potion
by which the physician within you, heals your sick self.
Kahlil Gibran

sdmr "You ought to be a doctor, as you always want people to do, what they
don't want to do". Oscar Wilde

sdp "At være læge" vil sige at være den stærkeste af to! En dygtig læge
formår mere med et fugtigt håndklæde end den udygtige med hele sit apotek
Schweninger

sdp Den bedste læge er den, der evner at indgyde håb.
Samuel Taylor Coleridge

Sdp Den, som har universitetet bag sig, ved intent om kunsten at læge.
Er han et selvstændigt hovede, så bygger han sig sin egen lægekunst efter
sit eget hovede. Schweninger, Bismarcks huslæge

sdp Det at være læge er selv at ville lide. Søren
Kierkegård

sdp Hvad Vægt ligger der på, om Lægen selv tror på de Midler han
foreskriver, når den Lidende har Tillid til dem og til ham, og virkelig
bedres igjennem sin Tro? Hvorfor ikke gjøre Mennesker lykkeligere gjennem en
Illusion Edvard Brandes 1847-1931

sdp Hvilken velgerning og hvilken nødvendighed for menneskeheden
løgnen er - det ved kun lægerne og kvinderne Anatole France

sdp Kun et godt menneske kan være en stor læge. H.
Nothnagel

sdp Man er meget ilde faren, hvis man ikke rigtig har tillid til læger
og dog ikke kan klare sig uden deres hjælp. Johann Wolfgang von
Goethe

sdp Når lægerne ikke kan helbrede en sygdom, giver de den i hvert fald
et smukt navn Voltaire

sdp Placebos magt: tro, forventninger og selvopfyldende profetier
Da jeg spurgte dr. Albert Schweitzer, hvordan han ville forklare det faktum,
at nogen overhovedet med rimelighed kunne forvente at blive rask efter at
være blevet behandlet af en heksedoktor, svarede han,at det, jeg bad ham om,
var at røbe en hemmelighed, som læger havde båret på lige siden Hippocrates'
dage. "Men jeg skal alligevel fortælle Dem det," sagde han, mens hans ansigt
oplystes af et skævt smil: "Heksedoktoren klarer det af samme grund, som vi
alle klarer det. Enhver patient går rundt med sin egen doktor indeni. Når de
kommer til os, er det fordi de ikke kender den sandhed. De bedste resultater
opnår vi, når vi giver den læge, der bor i enhver patient, en chance for at
gribe ind." Placebo er den læge, der bor inden i os. Norman
Cousins

sdp Statistik kan ikke erstatte dømmekraft. The doctor treats the
patient while nature cures the disease. Voltaire

sdp Under et smerteanfald blev Bismarck vred over Schweningers
ustandseligespørgsmål om sygdommens opståen.Tja, svarede S. den store
statsmand, men så må De hellere henvende Dem til en dyrlæge. Da Schweninger
under et tilfældigt besøg fandt den store statsmand færd med at indtage
suppe, som lægen just havde forbudt, kastede sidstnævnte resolut suppen ud
af vinduet!

sdp We have not lost faith, but we have transferred it from God to the
medical profession George Bernard Shaw

sdpdød En gunstig fejldiagnose har altid været mere virksom end
den bedste medicin. Markus M. Ronner

sdpHar du set en Læge gå omkring mellem de Syge, så har du vel lagt Mærke
til, at den bedste gave, Han bringer, bedre end alle Lægemidler og end al
hans Omsorg, er når han bringer Håb, når der siges: "Lægen håber".
Søren Kierkegard

Sdplacebo Nobody dies nowadays of fatal truths; there are too many
antidotes for them. Nietzsche

sdpp Wherever the art of medicine is loved, there also is love of
humanity. Hippocrates

sdpplacebo En gunstig fejldiagnose har altid været mere virksom
end den bedste medicin. Markus M. Ronner

sdpvi Doubt is not a pleasant condition, but certainty is.
Voltaire

Sdr Den "rene" er fra begyndelsen blot et menneske, som vasker sig og
forbyder visse spiser, der medfører hudsygdomme, og som ikke sover med de
snavsede kvinder fra det lavere folk, som nærer afsky for blod - hverken
mere eller mindre! Nietzsche

sdselv Først har man møje med at emancipere sig fra sine lænker,
og sluttelig må man endog emancipere sig fra denne emancipation! Enhver af
os må, om også på meget forskellig vis, doktorere på sin lænke-syge
(Ketten-Krankheit), også efter at han har brudt lænkerne.
Nietzsche

Sdselv Selvet siger til jeg'et "Føl smerte her" . Og da lider det og tænker
på, hvordan det ikke mere skal lide - og just derfor bør det tænke.Selvet
siger til jeg'et "Føl lyst her" . Da fryder det sig og tænker på, hvordan
det igen og igen skal fryde sig - og just derfor bør det tænke. . Nietzsche

sdsm Mange er ikke klar over, i hvor høj grad smerte kan være en
nydelse, og i hvor høj grad tilfredsstillelse og nydelse ved smerte er et
interessant aspekt ved den menneskelige psyke. William E. Gladstone

sdsm Smerten, der følger med Tilstaaelsen, vil være som et bittert
Lægemiddel, der vil helbrede. Søren Kierkegaard

sdsm Vær tålmodig og hård; en dag vil denne pine være nyttig for dig. Ovid

sdsp Lægen skal ligesom kongelige personer holde sig så fjerne og
ophøjede som muligt, eller lider deres anseelse skade .
Axel Munthe

sdspcop Den bedste læge er den, der evner at indgyde håb.
Samuel Taylor Coleridge

sdspol I gamle dage udgik der en helbredende kraft fra kongerne,men
den svandt med parlamentarismen. Nu er den overgået til lægerne,der jo er
efterkommere af oldtidens magere og præster. Einar
Geert-Jørgensen

Fra : Peter Weis

Dato : 18-02-04 18:51

> [...]

> immunforsvarets psykeafhængighed og hypokontriens allestedsnærværende
> sindsyge, er som at beskæftige sig med strålefysik uden at ville røre ved

Forskningen foregår da i høj grad som dobbeltblinde forsøg, netop for at
isolere placebo-effekten.

> Her lidt mere med relevans om sygdomme a la Tinnitus, hvor den fjer der
blir
> til fem høns ikke kan måles og vejes

Nu konkluderer du hurtigere end jeg mener der er belæg for.

mvh
Peter

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 13-02-04 15:55

> [...]
> hos mig lyder det som et vandfald snarere end som én tone. Jeg for-
> moder at andre kan opleve andre former for lydfænomener end blot én

Jeg lider også af og til af tinnitus. Hos mig er der tale om en enkelt,
eller ganske få nærtliggende, toner. Som hovedregel en tone omkring (mit
gæt, jeg har aldrig undersøg det videnskabeligt) 2000 Hz, men af og til er
den ganske lavfrekvent.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Universities are truly storehouses of knowledge: Students arrive from

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-02-04 11:02

I news:c0nd4q$18bc26$1@ID-146708.news.uni-berlin.de <Kristian Damm
Jensen> <REdammMOVE@ofir.dk> skrev:

> [...]
> omkring (mit gæt, jeg har aldrig undersøg det videnskabeligt) 2000
> Hz, men af og til er den ganske lavfrekvent.

Jeg har haft tinnitus på begge ører i mere end 20 år. En konstant
hyletone omkring 2 KHz. Målt ved hjælp af en tonegenerator og så
'genkende' lyden. Jeg har lært at ignorere lyden, og er blevet så god
til det, at jeg har svært ved at afgøre om lyden er konstant, eller den
kommer og går. Den optræder dog altid når jeg er sammen med mange
mennesker og der er megen baggrundsstøj (fester o.l.). Den er ligesom
udstyret med en AGC (Automatic Gain Control), der bevirker at den altid
ligger lidt over baggrundsstøjen.

En anden sjov ting:
Hver gang jeg læser i denne tråd, har jeg tydelig tinnitus.

Tinnitus er mange ting, og opleves nok meget forskelligt.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-02-04 12:17

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Jeg har haft tinnitus på begge ører i mere end 20 år. En
> konstant hyletone omkring 2 KHz. [...] Den optræder dog
> altid når jeg er sammen med mange mennesker og der er megen
> baggrundsstøj (fester o.l.).

Min tinnitus er som nævnt medfødt og lyder nærmest som brusen fra
et vandfald (af og til med med islæt af klokker og triangler). Jeg
har kun én gang oplevet at den holdt op (i nogle få minutter for en
halv snes år siden), men jeg oplever den som værst når jeg er træt;
måske fordi jeg så har sværere ved at ignorere den.

> Den er ligesom udstyret med en AGC (Automatic Gain Control),
> der bevirker at den altid ligger lidt over baggrundsstøjen.

Hvor upraktisk.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-04 13:26

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Hvor upraktisk.

Ja. Min tinnitus har et konstant niveau. Det betyder at ydre lyd
kan overdøve den så jeg slet ikke hører den. Ved tv på normal
styrke glemmer jeg den helt. Desværre fornemmes det som om den
bliver forstærket når jeg spiller synthesizer hvilket jeg meget
nødig vil undvære.

Jeg var til et åbningsarrangement i et spisested for et par
måneder siden. Der var levende musik, der var højt, men ikke
ekstremt hæjt - lige lidt mere end jeg brød mig om, og jeg havde
glemt høreværn.

Underligt nok fik det min tinnitus til at forsvinde, og der gik
tre dage før den kom igen. Det virkede ikke som om den var blevet
værre.

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-02-04 17:09

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> Underligt nok fik det min tinnitus til at forsvinde, og der
> gik tre dage før den kom igen. Det virkede ikke som om den

Så skal du måske blot lytte til den slags musik hver 2-3 dage for
at blive din tinnitus kvit?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-04 19:13

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev

> Så skal du måske blot lytte til den slags musik hver 2-3 dage for
> at blive din tinnitus kvit?

Mon han vil bytte et liv med tinnitus, med et liv med konstant fuldesyge?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-04 20:07

Preben Riis Sørensen skrev:

>Mon han vil bytte et liv med tinnitus, med et liv med konstant fuldesyge?

Fuldesyge? Det er vist nu ti år siden jeg sidst oplevede det.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-04 19:47

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Så skal du måske blot lytte til den slags musik hver 2-3 dage for
>at blive din tinnitus kvit?

Tja, jeg har en lumsk mistanke om at det er den slags der har
frembragt den.

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 18-02-04 18:54

> [...]

> Underligt nok fik det min tinnitus til at forsvinde, og der gik
> tre dage før den kom igen. Det virkede ikke som om den var blevet

Det fænomen kaldes ofte residuel inhibition i Tinitus-forskningen.
Desværre er det ikke alle tinituspatienter der oplever inhibition. Nogen
oplever omvendt at deres tinitus bliver kraftigere.

mvh
Peter

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-02-04 14:38

"Larsen" <hey@post.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at måle om en person har tinitus?
> Hvis ja, kan man så finde den tone der konstant suser i hovedet på
personen?
> Hvis nej, hvorfor kan man så ikke det?

Se f.eks. :
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/tinnitus.htm

Per A. Hansen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-02-04 16:34

Larsen wrote:

> Er det muligt at måle om en person har tinitus?

Tja, men den vigtigste måde at afgøre det på er vel at spørge personen.

> Hvis ja, kan man så finde den tone der konstant suser i hovedet på
> personen?

Hvis det er tinnitus af den type hvor personen hører en tone, så mener
jeg at personen vil have nedsat hørelse ved den samme tone. Populært
sagt kan personen ikke høre hvis den samme tone virkelig forkommer i
hovedtelefonen, fordi personen hører den tone under alle omstændigheder.

På den måde kan man finde frekvensen for den »indbildte« tone.

Men der er mange slags tinnitus, og det jeg skrev, passer sikkert kun
for nogle få af dem.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : N. Foldager

Dato : 13-02-04 17:54

Jeppe Stig Nielsen:

> [...]
>hovedtelefonen, fordi personen hører den tone under alle omstændigheder.
>
>På den måde kan man finde frekvensen for den »indbildte« tone.

Hvor har du det fra?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-02-04 18:20

"N. Foldager" wrote:

> Hvor har du det fra?

Det kan jeg ikke huske; det er vist von hørensagen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : N. Foldager

Dato : 13-02-04 18:01

"Larsen" <hey@post.dk> skrev:

>Er det muligt at måle om en person har tinitus?

Nej.

>Hvis ja, kan man så finde den tone der konstant suser i hovedet på personen?

Ofte er det ikke kun én tone. Men hvis det er, så kan den findes ved,
at peronen sammenligner med en ydre tone.

>Hvis nej, hvorfor kan man så ikke det?

Fordi det elektriske response drukner i den øvrige hjerneaktivitet.

Sender man derimod en veldefineret lyd, såsom et klik, ind i øret
f.eks. 10.000 gange, og hver gang registrerer hjernens aktivitet i
eksakt samme tid efter klikket, så kan man ved midling af de 10.000
registreringer se det elektriske response, som klikket medfører på
hjernens overflade. Den metode er rutine på høreklinikker, f.eks. til
at registrere hørelsen hos personer, der ikke kan medvirke til
undersøgelsen (e.g. spædbørn), og for at måle ledningshastigheden i
hørebanerne.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 13-02-04 18:10

>Nej.

Jeg må lige supplere mit knappe svar:

Kun ved, at der teoretisk ikke kan opnås samme elektriske ro i EEGet
over høreområderne i stilhed, som hos personen uden tinnitus. Mig
bekendt er forskellen ikke stor nok til at have praktisk betydning.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 13-02-04 18:20

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> over høreområderne i stilhed, som hos personen uden tinnitus. Mig
> bekendt er forskellen ikke stor nok til at have praktisk betydning.

Måske første klage over susen for ørene mm er et råb om hjælp

Og når man konstaterer at det ikke kan kontrolleres, så skaber
underbevidstheden øget smerte og øget klage-grund

Intet kan måles og vejes og vi mennersker søger lykken via løgn

Fra : Peter Weis

Dato : 13-02-04 18:15

"Larsen" <hey@post.dk> wrote in message
> Er det muligt at måle om en person har tinitus?
> Hvis ja, kan man så finde den tone der konstant suser i hovedet på
personen?
> Hvis nej, hvorfor kan man så ikke det?

Man kan normalt ikke måle folks tinnitus.
Men tinnitus er nogenlunde lige så forskelligeartet som hovedpine (fra
tømmermænd til kraniebrud), så derfor kan tinnitus ikke bare behandles som
tinnitus.

Normalt skal finder man en persons tinnitus ved at lad personen matche den
med lyd fra en tonegenerator.
I nogen tilfælde kan man finde den gennem maskeringsforsøg.

I det store hele skyldes tinnitus ikke en konkret lyd der er til stede. Det
er en slags støj i en eller flere af de ca. 30000 hørenerver.

mvh
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-02-04 11:08

> [...]
> Er det muligt at måle om en person har tinitus?
> Hvis ja, kan man så finde den tone der konstant suser i hovedet på

Ring til Tinnitusforeningen. Indtal din besked når du hører hyletonen
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Heureka

Dato : 15-02-04 19:46

Hejsa,

En lille indskyldelse i den lange debat. Jeg tænker om det måske er muligt
at måle tinitus vha. fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging). Jeg ved,
at der normalt optilles et paradigme for målingen som i dette tilfælde ikke
er muligt, men man ved hvor hørelsen er lokaliseret i hjernen, så det må da
være muligt at observere en usædvanlig aktivitet for tinituslidende i
lyddøde rum?

Cheers
Thomas Stoltz