/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Forsikringsansvar
Fra : Ukendt


Dato : 18-02-04 01:42

http://www.ankeforsikring.dk/Upload/13_630_100_Ansvar_ved_sammen.pdf
om fordeling af skyld ved sammenstød - tankevækkende må man sige.

eks nr 1 : du skal svinge til venstre, tænder dit blinklys, bremser stille
og roligt ned, tjekker dine spejle, kikker over
skulderen og drejer - BANG - superegoisten i den grønne 4-hjulstrækker var i
den blinde vinkel og har nu med 80 km/t
fjernet al lakken på din venstre side - han får 1/3 af skylden og du får
2/3 - retfærdigt ??
--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm
Selvgjort er velgjort - hvis man ved hvad man gør



 
 
Glenn [Odense] (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Glenn [Odense]


Dato : 18-02-04 03:36


> eks nr 1 : du skal svinge til venstre, tænder dit blinklys, bremser stille
> og roligt ned, tjekker dine spejle, kikker over
> skulderen og drejer - BANG - superegoisten i den grønne 4-hjulstrækker var
i
> den blinde vinkel og har nu med 80 km/t
> fjernet al lakken på din venstre side - han får 1/3 af skylden og du får
> 2/3 - retfærdigt ??
> --
> Med venlig hilsen :

nej, det er ikke retfærdigt. men det her er et særtilfælde, normalt vil ham
som svinger få hele skylden.


Glenn



Max (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 18-02-04 07:22

> nej, det er ikke retfærdigt. men det her er et særtilfælde, normalt vil
ham
> som svinger få hele skylden.

Hvorfor?
Der stod jo intet om at venstresvingende blinkede...


/Max



Lykke (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 18-02-04 07:41

Hvis han holdt stille ville de vidner bagved kunne bekræfte dette og så er
det en helt anden sag, men han er nok begyndt svingningen, uden at der var
fri bane bagved ham.
Surt show

Poul
"Max" <maxsesNOT@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4033048b$0$29386$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > nej, det er ikke retfærdigt. men det her er et særtilfælde, normalt vil
> ham
> > som svinger få hele skylden.
>
> Hvorfor?
> Der stod jo intet om at venstresvingende blinkede...
>
>
> /Max
>
>



Glenn [Odense] (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Glenn [Odense]


Dato : 18-02-04 13:32


>
> Hvorfor?
> Der stod jo intet om at venstresvingende blinkede...
>
>
I John's indlæg gjorde der.

"eks nr 1 : du skal svinge til venstre, tænder dit blinklys, bremser stille
og roligt ned"



Glenn



Jørn Ibsen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Jørn Ibsen


Dato : 18-02-04 08:05

"John fra Ejstrupholm." <john.h(snabel--A)madsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:4032b4c0$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> http://www.ankeforsikring.dk/Upload/13_630_100_Ansvar_ved_sammen.pdf
> om fordeling af skyld ved sammenstød - tankevækkende må man sige.
>
> eks nr 1 : du skal svinge til venstre, tænder dit blinklys, bremser stille
> og roligt ned, tjekker dine spejle, kikker over
> skulderen og drejer - BANG - superegoisten i den grønne 4-hjulstrækker var i
> den blinde vinkel og har nu med 80 km/t
> fjernet al lakken på din venstre side - han får 1/3 af skylden og du får
> 2/3 - retfærdigt ??
> --
> Med venlig hilsen :
> John fra Ejstrupholm
> Selvgjort er velgjort - hvis man ved hvad man gør

Hvorfor mener du, det er uretfærdigt?

Færdselsloven tager normalt ikke hensyn til blinde vinkler, da det er
førerens pligt at sikre, at der ikke befinder sig trafikanter i denne
vinkel.
Forestil dig, at du tøffer afsted med 60 km/t (lovligt), og foran dig
ligger en blød hat og kører 50. Du afventer fri bane til at overhale, og
da det er tilfældet slipper den bløde hat samtidig speederen. Du trækker
udenom og opdager, at han har tændt blinklyset og er begyndt at dreje
uden at kigge i sidespejlet. Krash, hele din højre side ryger, og du får
oven i 1/3 af ansvaret.
Situationen kunne desuden være, at der var 2 langsomme biler foran dig.
Da der bliver plads til at overhale begge på én gang opdager du, at den
forreste er begyndt at dreje til venstre. Hans blinklys har du ikke
mulighed for at se. Krash, og 1/3 ansvar.

Den overhalende bør kunne nå at reagere, og får derfor 1/3 ansvar. De
fleste ville dog nok banke hornet og speederen i bund og fortsætte
overhalingen, med risiko for at blive kaldt superegoist i grøn
firehjulstrækker.

Mvh. JIB



--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

H@nsen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : H@nsen


Dato : 18-02-04 09:34

John fra Ejstrupholm. wrote:
> http://www.ankeforsikring.dk/Upload/13_630_100_Ansvar_ved_sammen.pdf
> om fordeling af skyld ved sammenstød - tankevækkende må man sige.

Billede 14... jeg troede det hed sammenfletning ved stiblede linjer og
vognbaneskift ved fuldt optrukket, må have fat i min kørelærer for at få
lidt penge igen.

Eller er det ikke forkert at kalde 14 for vognbaneskift ?



Thomas Rasmussen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-02-04 10:14

"H@nsen" <tele1adslSLET_LIGE_DETTE@OG_DETTEtele2adsl.dk> writes:

> Billede 14... jeg troede det hed sammenfletning ved stiblede linjer og
> vognbaneskift ved fuldt optrukket, må have fat i min kørelærer for at få
> lidt penge igen.

Hvis der er fuld stiblede linier, så er det vognbaneskift, men hvis
de stiblede ophører (som sker på eks. motorvejstilkørsel) så er det
sammenfletning der gælder, antaget at det sker efter de stiblede
ophører (som også er vist på billede 14). Du må ikke overskride fuldt
optrukne linier.

Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

H@nsen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : H@nsen


Dato : 18-02-04 12:27

Thomas Rasmussen wrote:
> Hvis der er fuld stiblede linier, så er det vognbaneskift, men hvis
> de stiblede ophører (som sker på eks. motorvejstilkørsel) så er det
> sammenfletning der gælder, antaget at det sker efter de stiblede
> ophører (som også er vist på billede 14). Du må ikke overskride fuldt
> optrukne linier.

Arh ja... det var mig der var lidt for hurtigt ude med hensyn til
stiblede linjer osv.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste