Tabel eller CSS?
Fra : Holger Danske

Dato : 17-02-04 23:22

Hej

I denne gruppe har jeg kunne læse utallige indlæg om, at det er bedre at
anvende CSS fremfor tabeller til at opstille sine data. Jeg synes dog
endnu ikke, at jeg har set et godt eksempel på hvordan dette gøres. Så
hvordan bør jeg opstille med følgende lille eksempel med CSS?

<head>
<title>test</title>
</head>

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-02-04 23:49

Holger Danske wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> endnu ikke, at jeg har set et godt eksempel på hvordan dette gøres. Så
> hvordan bør jeg opstille med følgende lille eksempel med CSS?

Man kan sagtens bruge tabeller til tabulære data. Det er det de er beregnet
til.

Man skal bare helst ikke bruge tabeller til at bygge sine sider op med. Dvs.
placere elementer og sådan noget.

Mvh. Lasse Jense

www.webster.1go.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Christensen

Dato : 17-02-04 23:52

> [...]
> endnu ikke, at jeg har set et godt eksempel på hvordan dette gøres. Så
> hvordan bør jeg opstille med følgende lille eksempel med CSS?

Hej Holger

Det er rigtigt at css er langt bedre at anvende end tabeller, dog med den
lille krølle på halen, at vi taler om layoutstyring! Dvs. du må ikke anvende
tabeller til at styre layoutet på din side, men gerne til at fremstille
data.

Dvs. i dit tilfælde er det absolut korrekt at anvende en tabel fordi den
anvendes til at fremstille data for brugeren og ikke i layoutmæssig
forstand.

Iøvrigt er det ikke forbudt at bruge tabeller til layout, men du skal så
vide at der ikke er meget hjælp at hente i nyhedsgrupperne. Men iøvrigt
mener jeg, at css er godt at lære og hvis du samtid validerer koden opnår du
bedre kontrol med din hjemmeside og der er hjælp at hente herinde.

Mvh.
Lars

Fra : Stig Nygaard

Dato : 17-02-04 23:55

Hej Holger

Holger Danske wrote:
> [...]
> endnu ikke, at jeg har set et godt eksempel på hvordan dette gøres. Så
> hvordan bør jeg opstille med følgende lille eksempel med CSS?

Tabeller er beregnet til "tabulære data", dvs. data der naturligt
opstilles på tabelform. Dit eksempel dækker lige netop det, hvorfor det
ville være dumt at lave det med CSS.

Det du skal undgå er at bruge tabeller til at styre dit sites layout. På
mange sites er sidernes opbygning kontrolleret med tabeller, og det har
aldrig været meningen at tabeller skal bruges til det (men det var et
godt hack indtil css-supporten blev god nok i browserne).

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-02-04 00:59

Stig Nygaard <stig@nospamto-r-o-c-k-l-a-n-d.dk> skrev:

>Det du skal undgå er at bruge tabeller til at styre dit sites layout.

Det lyder næsten lidt religiøst. På en masse sider som f.eks.

http://pedalo/axelhus/kirkepladsen1.html

har jeg i månedsvis kæmpet med at opnå et tilsvarende layout uden
tabeller. Hvorfor ikke bare vælge den løsning der er mest
hensigtsmæssig eller bekvem?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-02-04 01:03

Peter Loumann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> har jeg i månedsvis kæmpet med at opnå et tilsvarende layout uden
> tabeller. Hvorfor ikke bare vælge den løsning der er mest

Der kan opstå problemer i diverse browsere med tabeller, som ikke kan
løses. Dem er jeg desværre havnet i

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-02-04 01:28

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

>http://pedalo/axelhus/kirkepladsen1.html

Ups! Skulle have været

http://www.pedalo.dk/axelhus/kirkepladsen1.html

Undskyld!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-02-04 00:54

En anden rigtig god grund til ikke at bruge tabeller til at styre layoutet
med, er at det overhovedet ikke fungerer i Mozilla, Opera og IE.

Hvis det ser ordentlig ud i IE, så ser det ud af h til i Mozilla og Opera.
Hvis man så fikser det, ser det ud af h til i IE. Det kan ikke lade sig gøre
at få det til at se ordentlig ud i alle Browsere på en gang, på trods af at
koden validerer. Tro mig. Jeg har selv samme problem på www.webster.1go.dk
Et skrækkeligt syn i Opera og Mozilla

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-02-04 01:10

Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> skrev:

>En anden rigtig god grund til ikke at bruge tabeller til at styre layoutet
>med, er at det overhovedet ikke fungerer i Mozilla, Opera og IE.

>Hvis det ser ordentlig ud i IE, så ser det ud af h til i Mozilla og Opera.

Hmm, jeg synes det tabeleksempel jeg har sendt her i tråden ser
nogenlunde ens og nogenlunde ordentligt ud i alle de 3 browsere. Det
eneste, der giver lidt problem er netop en div, den billedet ligger i,
der ikke centres vandret i ie*5*. I et tidligere layout, hvor også den
var tabel, var det problem der ikke - i øvrigt så det ligedan ud.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Christian

Dato : 18-02-04 07:42

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
gøre
> at få det til at se ordentlig ud i alle Browsere på en gang, på trods af at

http://www.rb-design.dk det er min side og den ser fin ud i de mest gængse
browsere og er lavet i tabeller

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-02-04 12:06

Lasse Jensen skrev:

> En anden rigtig god grund til ikke at bruge tabeller til at
> styre layoutet med, er at det overhovedet ikke fungerer i
> Mozilla, Opera og IE.

Det holder ikke generelt. Uanset om man benytter tabeller eller div
til at opbygge sider med, er det muligt at lave koden så det virker
fornuftigt i alle nyere browsere - lige som det bestemt også er
muligt at lave det så det _ikke_ ser ordentligt ud i forskellige
browsere (det sidste er desværre det letteste).

Det er hverken lettere eller sværere at få en side til at se
ordentlig ud ved at benytte div i stedet for tabeller.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Holger Danske

Dato : 18-02-04 21:21

In article <MPG.1a9cb25c3ab50804989685@news.inet.tele.dk>, no@mail.thx
says...

> [...]
> endnu ikke, at jeg har set et godt eksempel på hvordan dette gøres. Så
> hvordan bør jeg opstille med følgende lille eksempel med CSS?

Okay. Mange tak for svaret allesammen. Det gjorde mig bestemt klogere.
Jeg har bare et enkelt tillægsspørgsmål:

Mine søgekriterier i nedenstående skal altså opstilles vha. af CSS?
Nogen der lige gider smide en bid kode for hvordan de ville gøre det -
eller smide et link til mig, hvor jeg kan læse mere? På forhånd tak!

<head>
<title>R1Test</title>
</head>
Navn
<input name="name" type="text" value="">
Alder
<input name="agemin" type="text" value="">
&nbsp;til&nbsp;
<input name="agemax" type="text" value="">

Fra : Lars Olesen

Dato : 19-02-04 08:34

Holger Danske wrote:

> Mine søgekriterier i nedenstående skal altså opstilles vha. af CSS?
> Nogen der lige gider smide en bid kode for hvordan de ville gøre det -
> eller smide et link til mig, hvor jeg kan læse mere? På forhånd tak!

[snip html]

Jeg ville opstille søgeboksen på følgende måde:

I head skrives:

<!--
   .formrow { float: clear: both; }
   .formrow label { float: left; width: 12em; }
-->

I body skrives:

   <label for="name">Navn</label>
   <input name="name" type="text" value="" />
   <label for="agemin">Alder</label>
   <input name="agemin" type="text" value="" />
   til
   <input name="agemax" type="text" value="" />

Årsagen til at input ser ud som de gør med / til sidst i tagget er
fordi, jeg ville validere som XHTML 1.0.

Du kan læse mere på <http://www.alistapart.com> eller <http://www.html.dk>

--
Lars Olesen
Konkurrence på <http://www.fodboldenslegestue.dk>