Vandret centrering af websites
Fra : Steen

Dato : 17-02-04 12:33

Mange fastbredde-websites centrerer indholdet i browseren, i stedet for at
venstrestille det. Det bedste er naturligvis et design, der skalerer med
browseren. Men hvis man endelig laver et fastbredde-design, har jeg engang
hørt en masse gode usability-argumenter _mod_ at centrere i browseren, men
jeg har glemt dem.

Er der nogen her, der kan komme med nogle gode argumenter imod vandret
centrering af websites med fast bredde?

Mvh Steen

Fra : Lobais

Dato : 17-02-04 13:48

Tue, 17 Feb 2004 12:32:51 +0100. skrev Steen:

> [...]
> jeg har glemt dem.
>
> Er der nogen her, der kan komme med nogle gode argumenter imod vandret
Hmm, måske at det ikke er lige så understøttet, men det tror jeg nu
ikke. Selv synes jeg det er rarest at have det hele i midten, så man ikke
skal kikke så meget til siden.

--
Thomas
- "Visdom er ikke resultatet af en uddannelse,

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-02-04 21:44

Lobais <thomas@ahle.dk> skrev:

> Selv synes jeg det er rarest at have det hele i midten, så man
> ikke skal kikke så meget til siden.

Her måtte jeg lige skrige af grin. Jeg har aldrig hørt så ringe et
argument.

Prøv at flytte din skærm nogle centimeter eller drej lidt på stolen

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-02-04 15:30

Steen wrote:
> [...]
> jeg har glemt dem.
>
> Er der nogen her, der kan komme med nogle gode argumenter imod vandret

Det har vel også lidt med smagssag at gøre.

På en side hvor indholdet nogle gange er forlangt i forhold til browser
vinduet, og der kommer en vertikalt scroll-bar, så hopper siden lidt til
venstre alt efter hvilken browser det er.

Siden vil ikke være centreret hvis browser vinduet ikke er maksimeret
eller brugeren har slået sidebaren med favorits til.

Man kan også diskutere at når teksten er venstre stillet, hvorfor så
ikke også venstre stille siden.

<lidt_OT>
Det er sikkert bare mig der har fjumret i det , men jeg konstateret i
går følgende problematik.
Jeg benytter pt. floats til mit layout på www.hintzmann.dk , og det
virker som sådan fint.
Når browser vinduet er for lille i forhold til side bredden så "aligner"
layoutet sig fra venstre side ud mod højre. d.v.s. at man skal scrolle
for at se det længst ude til højre. Og det er for mit vedkommende okay.

Men jeg prøvede på et tidspunkt at centere siden med margin auto, men
det gik helt galt.
Når browser vinduet var for lille, så forsvandt siden ud mod venstre og
det var ikke muligt at scrolle til venstre for at finde indholdet.

Minder lidt om samme problematik man har ved vertikal centrering af en
side, eksempel:
http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/articles/centrering/hor_ver_css.html
Nu er den boks ikke særlig stor, men når browser vinduet er mindre end
højden på boksen forsvinder boksen op uden for browseren. Og det er ikke
muligt at scroll op og se det øverste.
</lidt_OT>

Hintzmann c",)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-04 15:53

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.please> wrote in

> Siden vil ikke være centreret hvis browser vinduet ikke er
> maksimeret eller brugeren har slået sidebaren med favorits til.

Jo, centreret i browservinduet - det er jo ikke sidens problem at
brugeren har valgt at have sin browser sat "skævt" op.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-02-04 15:58

Henrik Stidsen wrote:

> Martin Hintzmann Andersen <no@spam.please> wrote in

> Jo, centreret i browservinduet - det er jo ikke sidens problem at
> brugeren har valgt at have sin browser sat "skævt" op.

Ja, det har du ret i, men alt-i-alt kan man ikke sikre sig at det står
100% i midten af skærmen.

Hintzmann c",)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-04 00:35

> Ja, det har du ret i, men alt-i-alt kan man ikke sikre sig at
> det står 100% i midten af skærmen.

Næ, men det er vel heller ikke det man går efter ? - er det ikke at
centrere den i browseren ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-02-04 22:00

Steen <virker@ikke.invalid> skrev:

> Er der nogen her, der kan komme med nogle gode argumenter
> imod vandret centrering af websites med fast bredde?

Jeg har ikke noget imod vandret centrering som sådan, men jeg
hader de sider hvor jeg skal scrolle vandret for at læse en tekst.
Er teksten lang, skal jeg scrolle både lodret og vandret for at få
det hele med.

I langt de fleste tilfælde får jeg heller ikke noget ud af at udskrive
siden - her kommer en del af ordene til højre på papiret slet ikke
med på udskriften - se http://html-faq.dk/2012.asp

Jeg er tilhænger af at indholdet bliver så fleksibelt som muligt, så
det tilpasser sig både vinduesstørrelse og papir.

Vil du have dit indhold midt på skærmen, kan det sagtens lade sig
gøre - se http://html-faq.dk/2007.asp - sidste eksempel.

--
Allan
http://html-faq.dk