css: links i classes
Fra : Olav Noksagt

Dato : 16-02-04 12:16

Hej
Jeg har svedt det helt ud...:
Hvordan tildeler man link-udseende til en class?

F.eks. angiver jeg at jeg vil have at links (a:link) generelt er sorte.
Derudover har jeg en class (.box) der er hvid, fordi den skal bruges på sort
baggrund. Stærkt forenklet:

a:link { color: black }
..box { color: white }
--></style>

Så har jeg balladen når der så optræder et link i teksten der har class'en
"box" på den sorte baggrund da linket jo bliver sort - og hvordan er det så
man kan lave en class der viser at "links i class'en "box" skal være
hvide"??

Tak for de evige kloge bud og tiden I tager dertil,
Olav

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-02-04 12:35

Olav Noksagt skrev:

> F.eks. angiver jeg at jeg vil have at links (a:link) generelt

Bemærk at links generelt fanges med a{ .. }.

a:link betyder ikke-besøgte links

> a:link { color: black }
> .box { color: white }

Tilføj:

   .box a{ color: white; }

/* alternativ */
   .box a:link{ color: white; }

Ovenstående betyder at links (a-elementer) inde i elementer med
klassen box bliver farvet hvide.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 16-02-04 12:56

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
>
> /* alternativ */
> .box a:link{ color: white; }
>
> Ovenstående betyder at links (a-elementer) inde i elementer med

Tak! - sig mig lige en gang, Jens Gyldenkærne Clausen, sidder du online og
lever af at give gode råd? Du er altid på

Er det forstået ret at man så aldrig bruger class'en ".box a{color: white;}"
- men at browseren selv forstår at når man bruger class'en .box og der
optræder et link, så skal den checke css'en igennem og finde ud af det den
vej?

Olav

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 16-02-04 19:41

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> /* alternativ */
>    .box a:link{ color: white; }
>

> Ovenstående betyder at links (a-elementer) inde i elementer med

Jeg syndes også lige at jeg skal takke for det der :)) Jeg har
altid troet at det ikke kunne lade sig gøre, men ja ja! Tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-02-04 21:59

Sverri M Olsen skrev:

> Jeg syndes også lige at jeg skal takke for det der :)) Jeg har
> altid troet at det ikke kunne lade sig gøre, men ja ja! Tak!

Det er et af de områder hvor css kan væsentligt mere end gammeldags
html-formatering. Der er en hel række af selektorer til rådighed i
css2.1. Desværre er mange af dem ikke bredt understøttet, men
"descendant selectors" - som eksemplet her, er heldigvis en
undtagelse.

Se mulighederne her: <http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html>.

NB: Du må gerne klippe i dine citater. Se evt. siden her:
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> eller min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen