vise tom td
Fra : Peter Loumann

Dato : 14-02-04 23:51

Hej eksperter

Jeg tror det har været skrevet her før men jeg kan ikke finde det. Jeg
plejer at få vist en tom td ved at bloppe   ind i den. Men det er
uelegant. Der er vist en css-løsning?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-02-04 23:58

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev

> Jeg tror det har været skrevet her før men jeg kan ikke finde det. Jeg
> plejer at få vist en tom td ved at bloppe &nbsp; ind i den. Men det er
> uelegant. Der er vist en css-løsning?

empty-cells:show

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-02-04 00:16

"Erik Ginnerskov" <eginNOSPAM@html-faq.dk> skrev:

>empty-cells:show

td {empty-cells:show}
eller
table {empty-cells:show} ?
Og er det alm. understøttet?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-02-04 11:43

Peter Loumann skrev:

> table {empty-cells:show} ?

Ja.

> Og er det alm. understøttet?

Det er i hvert fald en del af standarden:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/tables.html#propdef-empty-cells>

Vi kan jo lade det komme an på en prøve. Lav en side med
egenskaben, så skal jeg gerne teste med de browsere jeg kan få
adgang til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-02-04 12:45

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

>Ja.

O.k. Det er også det mest logiske.

>Det er i hvert fald en del af standarden:
><http://www.w3.org/TR/CSS21/tables.html#propdef-empty-cells>

Det er deværre ingen garanti.

>Vi kan jo lade det komme an på en prøve.

Ja, det er selvfølgelig måden.

Med &nbsp; :

http://pedalo.dk/thailand/bkk/sukhumvit1.html

og med <table style="empty-cells:show"> :

http://pedalo.dk/thailand/bkk/sukhumvit1a.html

Jeg har selv testet i opera 6 og 7, mozilla 1.6 og ie 6. Af disse 4
virker det i de 3 første, men altså ikke i ie 6. Det gør det unægtelig
mindre interessant. Siden validerer.

Tak til jer begge!

Nu vi er på den side, som et eksempel på mange af mine: Jeg så den for
nylig i ie 5. Dér virker den vandrette centrering af billedet ikke.
Der er brugt

div {margin-left:auto; margin-right:auto; text-align:center}

Det virker i de 4 ovennævnte browsere.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-02-04 15:16

Her kan du bruge metoden beskrevet i http://html-faq.dk/2007.asp

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-02-04 16:06

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev:

>Her kan du bruge metoden beskrevet i http://html-faq.dk/2007.asp

Jeps! Det funker. Jeg havde husket forkert og sat text-align:center på
div'en. Det skal s'føli' på body og så ophæves for alle andre blokke.

Tak!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-02-04 19:55

Hej hjælpsomme mennesker

Just har jeg rettet min css til så centrering også skulle virke i ie5.
Men jeg har ikke selv ie5. Er der en med ie5 der gider tjekke om det
virker ordentligt?

http://huse-i-naestved.dk/amtsg/amtsgaard.html

Meningen er at al grafik skal være centreret og al tekst
venstrejusteret.

På forhånd tak!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-02-04 21:24

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

> Er der en med ie5 der gider tjekke om det virker ordentligt?

Fungerer fint i IE5.5

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-02-04 22:17

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev:

>Fungerer fint i IE5.5

Dejligt! Tak ska' du ha'!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-04 22:30

Peter Loumann skrev:

>Men jeg har ikke selv ie5. Er der en med ie5 der gider tjekke om det
>virker ordentligt?

Det virker fint i 5.0.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-02-04 22:59

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

>Det virker fint i 5.0.

Tak! Jeg troede ikke du havde sådan en gammel maskine.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-04 23:04

Peter Loumann skrev:

>Tak! Jeg troede ikke du havde sådan en gammel maskine.

Maskine? Det er programmet der er gammelt. Jeg opgraderer aldrig
Intern Exploder, og jeg kører Windows 98 på min hovedcomputer.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-02-04 02:02

> Maskine? Det er programmet der er gammelt. Jeg opgraderer
> aldrig Intern Exploder, og jeg kører Windows 98 på min
> hovedcomputer.

Hvad gør du så når du skal checke noget i de browsere der bliver
anvendt i dag?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-04 07:22

Allan Vebel skrev:

>Hvad gør du så når du skal checke noget i de browsere der bliver
>anvendt i dag?

Opera er min hovedbrowser og er fuldt opgraderet. Når koden er
logisk, validerer og ser godt ud i Opera 7.23 og IE 5, så er det
nok ikke helt galt.

Jeg ved dog godt mine sider burde opgraderes til en meget mere
udstrakt anvendelse af CSS (de er meget baseret på tabeller
stadigvæk), men det må vente. Jeg har travlt med et projekt.

--
Bertel

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 20-02-04 22:40

On Fri, 20 Feb 2004 19:54:47 +0100, Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> Just har jeg rettet min css til så centrering også skulle virke i ie5.
> Men jeg har ikke selv ie5. Er der en med ie5 der gider tjekke om det
> virker ordentligt?

Her kan du hente IE5.01 og 5.5, så kan du selv tjekke det når du laver
ændringer.
http://www.insert-title.com/web_design/?page=articles/dev/multi_IE

--
Ryan Kristensen

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-02-04 23:04

Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.invalid> skrev:

>Her kan du hente IE5.01 og 5.5, så kan du selv tjekke det når du laver
>ændringer.
>http://www.insert-title.com/web_design/?page=articles/dev/multi_IE

Aha! Det troede jeg ikke ku' la' sig gøre. Men det ser altså også
noget kompliceret og risikabelt ud. Jeg tror næsten hellere jeg vil
håbe på at ie5 snart dør en stille død.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 20-02-04 23:40

On Fri, 20 Feb 2004 23:03:47 +0100, Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> Aha! Det troede jeg ikke ku' la' sig gøre. Men det ser altså også
> noget kompliceret og risikabelt ud. Jeg tror næsten hellere jeg vil
> håbe på at ie5 snart dør en stille død.

Der er faktisk ikke noget problematisk i det, da der er en der har gjort
det for os.
Hvis du går kigger nederst på siden, så er der link til nogle zip filer.
Hvis du henter den der passer til din windows (98, 2000, xp...?) pakker
den ud og trykker på IEXPLORE.exe, så kører det. Der er ikke noget der
skal installeres eller noget, så det _kan_ faktisk ikke være meget lettere
:)

--
Ryan Kristensen

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-02-04 09:44

> [...]

>>> http://www.insert-title.com/web_design/?page=articles/dev/multi_IE

>Der er faktisk ikke noget problematisk i det, da der er en der har gjort

Selv om jeg ikke fatter en brik af hvordan det virker, tog jeg
springet. Det ser ligegodt ud til at funke. Utroligt! Kan det virkelig
passe at at tricket slet ikke sviner mit system? I så fald er det
genialt.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-02-04 02:15

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

> Jeg tror næsten hellere jeg vil håbe på at ie5 snart dør en
> stille død.

Det troede vi også om NN4 i mange år. Den levede desværre
videre, men nu er den heldigvis død (det er vist kun Magne Heen
der stadig bruger den.

Jeg vil medgive at det det ikke er nemt med "gamle browsere",
men du er fortsat nødt til at tage hensyn til dem - og deres
underlige måde at fortolke kode på.

Hvor mange du vil have med er op til dig - hvad er målgruppen?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-02-04 09:56

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev:

>[...] "gamle browsere",
>men du er fortsat nødt til at tage hensyn til dem

Vel nu kun ie 5? Og det problem ser det ud til at Ryan nu har løst med
det overraskende trick han har lagt her i tråden. Jeg har også opera
6, men den har jeg hidtil ikke oplevet problemer ved. Længere tilbage
er der vist ikke grund til at gå ...

Og så kan man vel prioritere funktionalitet over æstetik her. Det
ie5-problem jeg nu har rettet, hindrede ingen funktionalitet, blot
blev det centrale billede venstrestillet i stedet for centreret - ikke
noget stort problem. Men godt nok at få rettet.

Jeg tester sædvanligvis med ie6, nyeste mozilla, og opera 6 og 7,
bruger sidstnævnte når jeg arbejder på sider. Desuden kører jeg
validering. Så regner jeg med det kører nogenlunde. Mac har jeg ikke
adgang til.

>Hvor mange du vil have med er op til dig - hvad er målgruppen?

Overvejende dansk, overvejende lokal, bortset fra den tysksprogede
sektion. Men jeg har også fået feed-back fra USA, Canada, Australien
og Thailand. Ikke specielt nørdet.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-02-04 23:57

> Vel nu kun ie 5?

Ja!
Version 4-browsere kan du glemme alt om, men mange bruger fortsat
IE5 og IE5.5.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-02-04 01:40

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev:

>mange bruger fortsat IE5 og IE5.5.

Ja, det er jeg med på - selv om jeg har svært ved at forstå hvorfor.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-04 15:14

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev

> Ja, det er jeg med på - selv om jeg har svært ved at forstå hvorfor.

Der er nok mange brugere på nettet, der lider af berøringsangst, så snart
talen falder på opgradering af software. De kører videre i årevis med de
applikationer (og det OS), som maskinen var født med, da de købte den for
flere år siden.

Nok også derfor, man stadig ser NN4 i statistikkerne - om end den
efterhånden er nede i promiller.

Men det undrer mig, at man ser NN5, for en sådan har aldrig eksisteret.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : N/A

Dato : 21-02-04 15:21

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-04 15:21

"Magne Heen" <magneh@powertech.no> skrev

> Som "den siste mohikaner" føler jeg at jeg må si noen ord.
> Av forståsegpåere er jeg blitt fortalt at jeg er den eneste som bruker
> Netscape® Communicator 4.8 i Norge.
>
> Lille meg utgjør vel mindre enn en promille av web-brukerene i Norge og
> trafikken fra Norge ut på nettet ugjør vel mindre enn en halv prosent
> av verdenstrafikken så kan man jo lett finne ut hvor mange som "bruker"
> Netscape® Communicator 4.8.

[snip]

> Tar man vekk alle versjoner av MSIE kommer Netscape® Communicator 4.x
> tett oppunder førsteplassen så det er ingen tvil om at en må ta hensyn
> til Netscape® Communicator 4.x.

Det var dog en ejendommelig betragtningsvinkel. Ikke fordi jeg elsker IE
(det er en møgbrowser, der ikke forstår ordentlig css), men det er da lige
godt den største del af brugerne, som bruger IE. Man kan derfor ikke se bort
fra IE.

Derimod er andelen af brugere med Netscape® Communicator 4.x så mikroskobisk
og dens forståelse for css så dårlig, at det er ren tidsspilde at tage
hensyn til den.

Med Netscapes død som selskab er det vel også kun et spørgsmål om tid, inden
navnet helt er glemt af de fleste.

> Problemet er at det finnes to kategorier "websideskrivere". Det er de
> som ikke er "webdesignere" og de som er det.

Jeg vil nu snarere sige: Der er dem, som kun interesserer sig for, om det
fungerer i IE og blæser på resten. Og så er der dem, som koder efter
standarden, hvorved deres frembringelser kan ses (måske med en lille smule
forskelligt udseende) i alle nyere browsere (hertil medregnes Netscape®
Communicator 4.x absolut *ikke*).

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-02-04 00:09

Magne Heen <magneh@powertech.no> skrev:

> jeg er den eneste som bruker Netscape® Communicator 4.8 i
> Norge.

Jamen, det er vi da glade for at høre.

Endnu en grund til at undlade at tage hensyn til NN4-brugere - der
er kun en enkelt tilbage i Norge. Skal man tage det statistisk på
verdensplan (Norge har vist 8 millioner indbyggere), kan det vist
ikke ophidse nogen?

Magne, browsere er gratis - find en Mozilla eller tilsvarende i en
udgave du kan leve med

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-02-04 01:40

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev:

>Norge har vist 8 millioner indbyggere

4½, men det er uden betydning i sammenhængen.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-02-04 00:15

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

> 4½, men det er uden betydning i sammenhængen.

Det er nok Sverige jeg tænker på. Tak for korrektionen.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-04 22:54

Peter Loumann skrev:

> [...]
> springet. Det ser ligegodt ud til at funke. Utroligt! Kan det
> virkelig passe at at tricket slet ikke sviner mit system?

Ja - men der er dog en enkelt hage ved det. Conditional Comments
[1] læses altid som den nyeste installerede IE-udgave. Det betyder at
man ikke kan tjekke kode som:

<!--[if IE 5]>
<![endif]-->

Det kan også være lidt svært at se forskel på hvilken IE-version
man har åbnet (versionsboksen mm. viser også blot nyeste nummer),
men det kan heldigvis tjekkes med en favlet som Martin Hintzmann
har lavet: <http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/>.

Noter:
======

[1] En speciel IE-feature der kan bruges til at levere særskilt kode til
windows-IE'er
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-04 22:57

Bertel Lund Hansen skrev:

> Opera er min hovedbrowser og er fuldt opgraderet. Når koden er
> logisk, validerer og ser godt ud i Opera 7.23 og IE 5, så er det
> nok ikke helt galt.

Hvis du bruger en standardsættende doctype, kan der være en del
forskel på IE5 og IE6. Hvis du vil lave hjemmesider i større
målestok, er det i mine øjne et alvorligt handicap hvis man ikke
selv kan kontrollere udseendet i den mest udbredte browser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen