sværdarger
Fra : Michael

Dato : 17-02-04 23:36

jeg har lige købt 2 sværdrager 1 han og 1 hun, har haft den i næsten 1 uge
nu og nu har de begge fået nogle hvide pletter på sig, har ander sværdarger,
men det er kun de sidste to jeg købte der har dem, hvad skal jeg gøre jeg
ved ikke om det er sydom eller noget andet, håber der er svar for det!

Michael Nielsen
michael@klatmaler.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-02-04 01:27

Michael skrev:

> [...]
> købte der har dem, hvad skal jeg gøre jeg ved ikke om det er
> sydom eller noget andet, håber der er svar for det!

Temmelig sikkert fiskedræber, men det kan også være såkaldte
forkølelsespletter.

Prøv at læse lidt på følgende side:
<http://www.larz.esenet.dk/akvarie/sygdom.htm>.

Jeg mener at fiskedræber er den mest udbredte sygdom af de to,
så det er mit gæt. Det kan bla. behandles med noget medicin,
som hedder Faunamor.
<http://www.akvarieforretningen.dk/shop/Munster_Faunamor.html>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael

Dato : 18-02-04 08:48

tak for det hurtige svar!
jeg skal er ikke sikker om det er fiskedræber eller forkølelsespletter,
det er små hvide pletter der er nok ca 10 på hver side.

Michael nielsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-02-04 13:51

Michael skrev:

> jeg skal er ikke sikker om det er fiskedræber eller
> forkølelsespletter, det er små hvide pletter der er nok ca 10
> på hver side.

Som sagt så tror jeg mest på at det er fiskedræber, så prøv
noget Faunamor i første omgang. Fiskedræber kommer typisk ind
med nye fisk og da det er dine to nye sværdragere der har de
hvide pletter, er parasitten sikkert kommet med ind i akvariet
sammen med dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael

Dato : 22-02-04 21:04

nu har jeg behandlet mod fiskedræber siden i onsdags, og jeg syndes ikke jeg
kan se nogen bedring på fiskene, og der er flere fisk der har fået de hvide
pletter, hvor når kan jeg se bedring i akvariet? efter de 8dage er der så
ikke flere hvide pletter eller falder de af der efter, håber der er svar på
det der ude!

HJÆLP
Michael Nielsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-02-04 00:56

Michael skrev:

> nu har jeg behandlet mod fiskedræber siden i onsdags, og jeg
> syndes ikke jeg kan se nogen bedring på fiskene, og der er
> flere fisk der har fået de hvide pletter, hvor når kan jeg se
> bedring i akvariet?

Nu er det meget lang tid siden, jeg sidst har haft fiskedræber
inde i mit akvarium, men så vidt jeg husker, har pletterne været
væk efter de 8 dage, som behandlingen med Faunamor normalt varer.
Altså den der står beskrevet her:

Fra : Michael

Dato : 23-02-04 06:13

ok jeg ser tiden and og ser om det er gået væk her til torsdag!

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-02-04 16:00

Michael skrev:

> ok jeg ser tiden and og ser om det er gået væk her til torsdag!

Ok og husk nu at følge brugsanvisningen nøje. Det er ret vigtigt
at de får de rigtige doser på de rigtige tidspunkter. Eller det
går jeg i det mindste ud fra at det er, for ellers ville de vel
ikke skrive det. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael

Dato : 23-02-04 17:22

dem jeg bruger er nogen der ligner the poser! og der står bare af de skal
hænge i vandet i 8dag

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-02-04 22:35

Michael skrev:

> dem jeg bruger er nogen der ligner the poser! og der står bare
> af de skal hænge i vandet i 8dag

Nå ok. Den medicin kender jeg ikke. De gange jeg har behandlet
fiskedræber, har jeg brugt Faunamor i flydende form.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael

Dato : 24-02-04 10:06

den ene af de to sværdarger (Damen) der var mest ramt, ligner en der er ved
af skifte ham, det liner af det yderste lag er ved af falde af, er det
nomalt?
Min han har ikke flere pletter på sig!

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-02-04 18:03

Michael skrev:

> den ene af de to sværdarger (Damen) der var mest ramt, ligner
> en der er ved af skifte ham, det liner af det yderste lag er
> ved af falde af, er det nomalt?

Hmm, det tør jeg faktisk ikke sige. Det er ikke noget jeg tidligere
har set, men det kommer måske an på, hvor angrebet fisken var, inden
du satte behandlingen i gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael

Dato : 25-02-04 07:19

har snakket den fiske experten i petworld og han siger den er ved af akifte
det uderste slim lag.
Men den er lige død her natten over!
Så vi tager lige 1min stilhed!