/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
husk sikkerhedsselen....
Fra : chr


Dato : 17-02-04 22:43

lad den loade...tænk på det kan være DIG uden sele....

http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html


Chr.




 
 
Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 22:50

> http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html

Uhyggeligt.

Man må håbe, hans hoved ikke er rykket af - det bliver det nemlig let,
fortæller Falck-folk.


/Jan W Nielsen



Kim Voss Schrader (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 17-02-04 22:51

Hej!

chr wrote:
>
> lad den loade...tænk på det kan være DIG uden sele....

Yrk, den er nasty.

Hvordan er det nu liiiige man får folk til at stille op til sådan en seance?


PS: Jeg kører ALTID med sikkerhedssele. Har dog skippet nogle gange hvor jeg
skulle flytte bilen kort (og ikke kørt over 10-20km/t) hvilket jeg ikke har
dårlig samvittighed over. Jeg kræver også altid at mine passagerer benytter
sele.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Henning (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 17-02-04 23:26


>PS: Jeg kører ALTID med sikkerhedssele. Har dog skippet nogle gange hvor jeg
>skulle flytte bilen kort (og ikke kørt over 10-20km/t) hvilket jeg ikke har
>dårlig samvittighed over. Jeg kræver også altid at mine passagerer benytter

Selv om du kun kører 10-20 km kan ham der kører ind i dig sagtens køre
100... Tænk over det...



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Kim Voss Schrader (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 18-02-04 00:26

Hej!

Henning wrote:
>
> >PS: Jeg kører ALTID med sikkerhedssele. Har dog skippet nogle gange hvor jeg
> >skulle flytte bilen kort (og ikke kørt over 10-20km/t) hvilket jeg ikke har
> >dårlig samvittighed over. Jeg kræver også altid at mine passagerer benytter
>
> Selv om du kun kører 10-20 km kan ham der kører ind i dig sagtens køre
> 100... Tænk over det...

Sgutte på vores lokale p-plads her i Birkerød... :) Det er ikke "ude i byen" jeg
laver dét stunt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Jogster (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Jogster


Dato : 18-02-04 08:53

> PS: Jeg kører ALTID med sikkerhedssele. Har dog skippet nogle gange hvor
jeg
> skulle flytte bilen kort (og ikke kørt over 10-20km/t) hvilket jeg ikke
har
> dårlig samvittighed over. Jeg kræver også altid at mine passagerer
benytter
> sele.


Min søster arbejder et sted, hvor de arbejder med genoptræning af folk der
har været udsat for et udheld... og hun siger at der er mange fyre der kun
er kørt galt med 15 km i timen, men som der er blevet lam eller
hjerneskadet....



Kim Voss Schrader (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 18-02-04 10:33

Hej!

Jogster wrote:
>
> Min søster arbejder et sted, hvor de arbejder med genoptræning af folk der
> har været udsat for et udheld... og hun siger at der er mange fyre der kun
> er kørt galt med 15 km i timen, men som der er blevet lam eller
> hjerneskadet....

I så fald har den ene bil vel kørt hurtigere end de 15km/t?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Mikael L (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 17-02-04 23:02


"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
news:c0u190$2rb$1@news.net.uni-c.dk...
> lad den loade...tænk på det kan være DIG uden sele....
>
> http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html

Det er jo ligegyldigt. Selen kan ikke altid reddde dig og det der er
filmtrick.
Jeg har hørt om en masse der er blevet slået ihjel af selen og manden kan da
bare lade være med at sove.

Mikael



Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 23:04

> Det er jo ligegyldigt. Selen kan ikke altid reddde dig og det der er
> filmtrick.

???

> Jeg har hørt om en masse der er blevet slået ihjel af selen.

???

/Jan W Nielsen



Mikael L (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 17-02-04 23:13


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40328fd8$0$292$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Det er jo ligegyldigt. Selen kan ikke altid reddde dig og det der er
> > filmtrick.
>
> ???
>
> > Jeg har hørt om en masse der er blevet slået ihjel af selen.
>
> ???

Der var en efter mit navn.

Det er jo bare starten på endnu en debat om for og imod selen.
Jeg er selv for. Men det hænder jeg glemmer den.
Jeg ved godt at selen ikke altid kan redde dig, men det er ikke derfor at
jeg ikke bruger den, når det sker er det ren og skær glemsomhed, jeg er ikke
i tvivl om dens fortræffelige egenskaber.

Mikael



Thunderbird [7100] (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 18-02-04 00:29

On Tue, 17 Feb 2004 23:04:07 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>> Det er jo ligegyldigt. Selen kan ikke altid reddde dig og det der er
>> filmtrick.
>
>???
>
>> Jeg har hørt om en masse der er blevet slået ihjel af selen.
>
>???

Kender personligt til en hvor at falck redderne faktisk kom hen til ham
og måtte indrømme at han i den dag var heldig. De mått berette ham at
han havde valgt at tage sele på, så havde han ikek siddet levende foran
dem, men ligge død inde i bilen. Det faktum at personen blev "kastet" ud
af bilen/tumlede ud af bilen reddede personens liv den dag.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Roberto Saldo (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 18-02-04 09:28

Thunderbird [7100] wrote:
> On Tue, 17 Feb 2004 23:04:07 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:
>
>
>>>Det er jo ligegyldigt. Selen kan ikke altid reddde dig og det der er
>>>filmtrick.
>>
>>???
>>
>>
>>>Jeg har hørt om en masse der er blevet slået ihjel af selen.
>>
>>???
>
>
> Kender personligt til en hvor at falck redderne faktisk kom hen til ham
> og måtte indrømme at han i den dag var heldig. De mått berette ham at
> han havde valgt at tage sele på, så havde han ikek siddet levende foran
> dem, men ligge død inde i bilen. Det faktum at personen blev "kastet" ud
> af bilen/tumlede ud af bilen reddede personens liv den dag.

Ja og havde han haft influenza var han blevet hjemme og var ikke kørt
galt.

Hvis og hvis min ende var spids!

Brug selen, du kan ikke regne med at være heldig og der er
grangiveligt flere der bliver dræbt uden sele end med.

--
Roberto Saldo


Thunderbird [7100] (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 18-02-04 16:21

On Wed, 18 Feb 2004 09:28:26 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Thunderbird [7100] wrote:
>> On Tue, 17 Feb 2004 23:04:07 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:
>>
>>
>>>>Det er jo ligegyldigt. Selen kan ikke altid reddde dig og det der er
>>>>filmtrick.
>>>
>>>???
>>>
>>>
>>>>Jeg har hørt om en masse der er blevet slået ihjel af selen.
>>>
>>>???
>>
>>
>> Kender personligt til en hvor at falck redderne faktisk kom hen til ham
>> og måtte indrømme at han i den dag var heldig. De mått berette ham at
>> han havde valgt at tage sele på, så havde han ikek siddet levende foran
>> dem, men ligge død inde i bilen. Det faktum at personen blev "kastet" ud
>> af bilen/tumlede ud af bilen reddede personens liv den dag.
>
>Ja og havde han haft influenza var han blevet hjemme og var ikke kørt
>galt.
>
>Hvis og hvis min ende var spids!
>
>Brug selen, du kan ikke regne med at være heldig og der er
>grangiveligt flere der bliver dræbt uden sele end med.

Siger heller ikke at jeg ikke bruger selen. Men det er sqi langt fra
hver gang at jeg gider til at rode med selen for bare fx at hente pizza
eller smutte i banken.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Kim Voss Schrader (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 18-02-04 16:34

Hej!

"Thunderbird [7100]" wrote:
>
> Siger heller ikke at jeg ikke bruger selen. Men det er sqi langt fra
> hver gang at jeg gider til at rode med selen for bare fx at hente pizza
> eller smutte i banken.

Dét er altså ikke smart (og jeg pudser ikke glorien her...). Der er ofte set
skræmmende ulykker hvor folk "bare lige skulle til bageren søndag" ....

Må jeg anbefale sikkerhedsselen?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

Thunderbird [7100] (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 18-02-04 17:04

On Wed, 18 Feb 2004 16:33:53 +0100, Kim Voss Schrader
<teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote:

>Hej!
>
>"Thunderbird [7100]" wrote:
>>
>> Siger heller ikke at jeg ikke bruger selen. Men det er sqi langt fra
>> hver gang at jeg gider til at rode med selen for bare fx at hente pizza
>> eller smutte i banken.
>
>Dét er altså ikke smart (og jeg pudser ikke glorien her...). Der er ofte set
>skræmmende ulykker hvor folk "bare lige skulle til bageren søndag" ....

Jeg ved det skam udemærket godt at jeg er en tumpe ved ikke at kører med
sele.

>Må jeg anbefale sikkerhedsselen?

Må du skam gerne. Men vil dog ikke love at jeg vil eller kan huske og
tage den på hver gang. "Ubevidst" er jeg lidt af den holdning at når
selen bevirker at "køre"-tiden bliver fordoblet, bare på grund af selen
at så føler jeg bare at den er mere til besvær. Men så snart at det fx
bare drejer sig om en tur på 4-5 km og derover husker jeg som regel
altid selen
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Thomas Rasmussen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-02-04 17:48

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> writes:


<snip>
> "Ubevidst" er jeg lidt af den holdning at når
> selen bevirker at "køre"-tiden bliver fordoblet, bare på grund af selen
> at så føler jeg bare at den er mere til besvær.
</snip>

OK, enten har du danmarksrekorden i langsomste sele-påtagning, eller
også skal du sku have en monster stor bøde for at køre for stærkt

Jeg syntes ikke jeg er speciel hurtig til at tage selen på, og
alligevel bruger jeg ikke meget mere end 10sek på det. Det passer som
regel med at jeg starter motoren, tager sele på mens jeg holder lidt
omdrejninger på motoren (bare lige røre speeder), tænder lyset samt
evt. blæser, sætter den i gear og daffer væk fra p-pladsen.

Men det har selvfølgelig noget med vane at gøre. Jeg er måske nok ikke
gammel nok til at huske "de gode gamle dage" hvor det med sele ikke er
så vigtigt (jeg er 25), og det har nok meget at sige at man er vokset
op med at bilen ikke kunne køre nogen steder før vi unger havde sele
på. Det er blevet så naturligt at jeg pr. refleks hiver fat i selen
når jeg sætter mig ind i en bil.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Per Thomsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 19-02-04 09:45

> Jeg syntes ikke jeg er speciel hurtig til at tage selen på, og
> alligevel bruger jeg ikke meget mere end 10sek på det. Det passer som
> regel med at jeg starter motoren, tager sele på mens jeg holder lidt
> omdrejninger på motoren (bare lige røre speeder), tænder lyset samt
> evt. blæser, sætter den i gear og daffer væk fra p-pladsen.
>

Ja, det er en vanesag.

> Men det har selvfølgelig noget med vane at gøre. Jeg er måske nok ikke
> gammel nok til at huske "de gode gamle dage" hvor det med sele ikke er
> så vigtigt (jeg er 25), og det har nok meget at sige at man er vokset
> op med at bilen ikke kunne køre nogen steder før vi unger havde sele
> på. Det er blevet så naturligt at jeg pr. refleks hiver fat i selen
> når jeg sætter mig ind i en bil.
>
Der tror jeg du er inde på noget af det centrale i debatten.
Jeg har kørt uden sele i over tyve år. Men jeg blev af samvittigheden
'tvunget' til, at køre med sele da ungerne blev så bevidste, at de syntes
det var mærkeligt at far ikke skulle have sele på når de skulle.
Med det resultat, at jeg i dag i 99,9%'s tilfælde husker selen. (Selv de
ultra korte ture). Eneste undtagelse er ved parallelparkering, hvor jeg har
svært ved at dreje mig ordentligt med sele på.

Per



Thunderbird [7100] (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 19-02-04 19:48

On Thu, 19 Feb 2004 09:44:55 +0100, "Per Thomsen"
<PerThomsenNews@hotmail.com> wrote:

>> Jeg syntes ikke jeg er speciel hurtig til at tage selen på, og
>> alligevel bruger jeg ikke meget mere end 10sek på det. Det passer som
>> regel med at jeg starter motoren, tager sele på mens jeg holder lidt
>> omdrejninger på motoren (bare lige røre speeder), tænder lyset samt
>> evt. blæser, sætter den i gear og daffer væk fra p-pladsen.
>>
>
>Ja, det er en vanesag.
>
>> Men det har selvfølgelig noget med vane at gøre. Jeg er måske nok ikke
>> gammel nok til at huske "de gode gamle dage" hvor det med sele ikke er
>> så vigtigt (jeg er 25), og det har nok meget at sige at man er vokset
>> op med at bilen ikke kunne køre nogen steder før vi unger havde sele
>> på. Det er blevet så naturligt at jeg pr. refleks hiver fat i selen
>> når jeg sætter mig ind i en bil.
>>
>Der tror jeg du er inde på noget af det centrale i debatten.
>Jeg har kørt uden sele i over tyve år. Men jeg blev af samvittigheden
>'tvunget' til, at køre med sele da ungerne blev så bevidste, at de syntes
>det var mærkeligt at far ikke skulle have sele på når de skulle.
>Med det resultat, at jeg i dag i 99,9%'s tilfælde husker selen. (Selv de
>ultra korte ture). Eneste undtagelse er ved parallelparkering, hvor jeg har
>svært ved at dreje mig ordentligt med sele på.

Kan godt ske at jeg så måske er deminant. Men ville bare sige til mine
børn at det er fordi at det har "far" lyst til. Og hvis de så spørger
hvorat de ikke må så ville de få svaret at så længe de er under 18 at så
er det mig der bestemmer.

Men nu bliver det nok ikke et problem da jeg som sagt på de "lange" ture
også bruger sele. Det er kun på de korte og ultrakorte ture at den
hænger lidt fra tid til tid.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Per Thomsen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 20-02-04 08:35

> Kan godt ske at jeg så måske er deminant. Men ville bare sige til mine
> børn at det er fordi at det har "far" lyst til. Og hvis de så spørger
> hvorat de ikke må så ville de få svaret at så længe de er under 18 at så
> er det mig der bestemmer.
>
Ud fra moralen: "Du skal ikke gøre som jeg gør, men gøre som jeg siger."
Det er den morale, som mange danskere bebrejder vores politikere.

Per



chr (17-02-2004)
Kommentar
Fra : chr


Dato : 17-02-04 23:16

Selen kan ikke altid reddde dig og det der er
> filmtrick.

så hvis det er et filmtrick så er det altså ikke det som sker hvis man ikke
har sikkerhedssele på?.

Chr.




Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 23:24



> så hvis det er et filmtrick så er det altså ikke det som sker hvis man
ikke
> har sikkerhedssele på?.

Det er meget værre.
Ryglænet på sæder bøjer og knækker nærmest. Benene brækker, åbent kraniebrud
og ofte falder man helt ud af bilen.
Heller ikke sikkert man dør lige med det samme, kan være at man har en lille
time før livet ebber ud på grund af de indre blødninger.

--
Tom



Jesper Juul-Mortense~ (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Juul-Mortense~


Dato : 17-02-04 23:28

On Tue, 17 Feb 2004 23:01:32 +0100, "Mikael L" <m_larsen@sol.dk>
wrote:

>Det er jo ligegyldigt. Selen kan ikke altid reddde dig

I dette tilfælde havde den nok hjulpet.

>og det der er filmtrick.

Niks. DriveCam er en slags sort boks til biler, som kontinuerligt
optager og kun gemmer en 10 sekunders optagelser på hver side af en
kraftig G-påvirkning.

http://www.drivecam.com/

/Jesper

Leonard (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 18-02-04 02:15

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote:

>Jeg har hørt om en masse der er blevet slået ihjel af selen

Gu har du ej, og hvis du vil holde fast i det udsagn så skriv lige en
liste, der behøver ikke være navne på, bare årstal og hvad der skete.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Roberto Saldo (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 18-02-04 09:22

Mikael L wrote:
> "chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
> news:c0u190$2rb$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>lad den loade...tænk på det kan være DIG uden sele....
>>
>>http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html
>
>
> Det er jo ligegyldigt. Selen kan ikke altid reddde dig og det der er
> filmtrick.
> Jeg har hørt om en masse der er blevet slået ihjel af selen og manden kan da
> bare lade være med at sove.

Laver du sjov?

--
Roberto Saldo


Mikael L (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 18-02-04 22:31


"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:c0v6n1$c91$2@news.net.uni-c.dk...
> Mikael L wrote:
> > "chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
> > news:c0u190$2rb$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> >>lad den loade...tænk på det kan være DIG uden sele....
> >>
> >>http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html
> >
> >
> > Det er jo ligegyldigt. Selen kan ikke altid reddde dig og det der er
> > filmtrick.
> > Jeg har hørt om en masse der er blevet slået ihjel af selen og manden
kan da
> > bare lade være med at sove.
>
> Laver du sjov?

Ja, men det er ikke rigtigt trængt igennem.

Mikael



Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 23:02

> http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html

Prøv engang at kikke godt på billedet idet filmen slutter. Den
sikkerhedssele, som han skulle have haft på, hænger ud til venstre, fordi
bilen ligger på siden. Men mandens ben er endnu ikke faldet ned.

Mon bilen stadig er i bevægelse, og man har valgt at standse filmen for at
skåne seeren.

Jeg frygter, han får hovedet revet af, og der dumper en død krop ind i
kabinen igen to sekunder efter.

Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?

/Jan W Nielsen.





Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 23:11



> Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?

Mig (blandt andre)

--
Tom



bme (17-02-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 17-02-04 23:20


> > Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?
>
> Mig (blandt andre)
>

Og så kan en uskyldig forbipasserende stå og kæmpe for at redde dit liv når
du har fået ratstammen op i hovedet.

Been there, done that, got the damn t-shirt.

(og nej, han klarede den ikke, døde før hjælpen nåede frem. Det tog tre
kvarter at få ham filtret fra rattet og a-stolpen - havde han bare haft
sikkerhedsselen på ville han sandsynligvis havde sluppet med kvæstede ben)

/bo



Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 23:28



> Og så kan en uskyldig forbipasserende stå og kæmpe for at redde dit liv
når
> du har fået ratstammen op i hovedet.

Kender så udmærket koncekvenserne, tag ikke fejl af det.

> Been there, done that, got the damn t-shirt.

Det har jeg så også.

> (og nej, han klarede den ikke, døde før hjælpen nåede frem. Det tog tre
> kvarter at få ham filtret fra rattet og a-stolpen - havde han bare haft
> sikkerhedsselen på ville han sandsynligvis havde sluppet med kvæstede ben)

jap selen redder liv.

og jeg er kun et menneske på godt og dårligt.
Jeg siger jo heller ikke at jeg aldrig bruger den, men det hænder ind
imellem at jeg glemmer den

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK





bme (17-02-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 17-02-04 23:30

snip død, lemlæstelse mm.

Jamen så skulle det jo være på plads.

/bo



jan@stevns.net (17-02-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 17-02-04 23:49

"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev :

>Og så kan en uskyldig forbipasserende stå og kæmpe for at redde dit liv når
>du har fået ratstammen op i hovedet.

Århhhhhh hold da op mand.


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why

bme (18-02-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 18-02-04 00:05


>
> >Og så kan en uskyldig forbipasserende stå og kæmpe for at redde dit liv
når
> >du har fået ratstammen op i hovedet.
>
> Århhhhhh hold da op mand.
>

Beklager, men det er ikke et påhit. Stod lige pludselig i situationen i
november. Til trods for alt hvad jeg kunne gøre var det desværre ikke nok.
Det tog lige et par dage at få vendt den oplevelse inden i hovedet.

/bo



Kim Voss Schrader (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 18-02-04 00:29

Hej!

bme wrote:
>
> Beklager, men det er ikke et påhit. Stod lige pludselig i situationen i
> november. Til trods for alt hvad jeg kunne gøre var det desværre ikke nok.
> Det tog lige et par dage at få vendt den oplevelse inden i hovedet.

Godt det ikke var mig. Sådan noget ville jeg skisme ikke glemme sårn lige
foreløbigt :(

Hvad skete der? Så du ulykken?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Ontopic - where available"

bme (18-02-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 18-02-04 22:40


> Godt det ikke var mig. Sådan noget ville jeg skisme ikke glemme sårn lige
> foreløbigt :(
>
> Hvad skete der? Så du ulykken?
>


Kom som den første til stedet, men så ikke selve ulykken.

Det var en ford escort model gammel der havde kysset en
folkevognstransporter frontalt med ca 80 km/t.

Escorten var banket 15 meter baglæns og føreren lå nede under rattet, i
første omgang kunne jeg slet ikke finde ham, da han havde bilen fyldt op med
lort som lå hen over ham.

Det eneste jeg kunne gøre var at ringe efter hjælp og sørge for at få fat i
frigørelsesmateriellet, så de kunne få ham fri. Det var kun den ene arm og
nakken som var fri, resten kunne man ikke komme til.

Desværre kunne jeg kun holde øje med hans tilstand og konstatere at det
hurtigt gik ned af bakke. Han havde mistet vejrtrækningen og pulsen da de
første redningsfolk nåede frem.

Til trods for en desperat kamp af ca 10-12 redningsfolk gik der op mod ti
minutter før at man kunne få ham så meget fri at man kunne komme til at
forsøge at genoplive, hvilket også lykkedes i første omgang, men han var
færdig inden de fik ham helt fri.

Føreren af varevognen, som også var helt uden skyld, slap med en flænge i
panden efter at have kysset a-stolpen.

Senere på aftenen blev jeg inviteret en tur ned på politistationen til en
lille snak om oplevelsen. Dette til trods for at de allerede havde afhørt
mig ude på stedet. Det var udelukkende for min skyld at de gjorde det - en
stor tak til dem for det, det gjorde det lidt nemmere at håndtere. Men det
blev nu ikke til meget søvn den nat.

Der er en lille video fra ulykken på EB:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=226579


/bo




Ukendt (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-02-04 23:05

> Der er en lille video fra ulykken på EB:
>
> http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=226579

Pu-ha... Grim oplevelse..

Og hold da kæft, hvor er den smadret den Escort - og hvor er den Transporter
da bare "uberørt" af situationen.

/Jan W Nielsen



bme (18-02-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 18-02-04 23:13

>
> Pu-ha... Grim oplevelse..
>

enig - 30 sekunder senere og det kunne have været min bil, incl kone, datter
på 2 år og søn på 4 mdr.


> Og hold da kæft, hvor er den smadret den Escort - og hvor er den
Transporter
> da bare "uberørt" af situationen.
>

ja ikke? Man kan dog godt se på instrumentpanelet i transporteren at det er
på vej ind i kabinen, men den var overraskende intakt.

Men den vejede nok også ca det dobbelte af escorten.


/bo



Ukendt (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-02-04 23:25

> enig - 30 sekunder senere og det kunne have været min bil, inkl. kone,
datter
> på 2 år og søn på 4 mdr.

Ja, det rykker noget ved ens opfattelse af "usårlighed". Op sådan en
erkendelse kan være hård at leve med. Heldigvis er det jo ikke sikkert, at
du var kørt over i den forkerte side af vejen - som den dræbte gjorde -
ifølge E.B.

> ja ikke? Man kan dog godt se på instrumentpanelet i transporteren at det
er
> på vej ind i kabinen, men den var overraskende intakt.

Ja, man kan også godt se, at personen i Transporteren har hængt lidt ind
over rattet på et tidspunkt, for det er deformeret. Havde dén chauffør
heller ikke nogen sele på--?

> Men den vejede nok også ca. det dobbelte af Escort´en.

Ja, og er 10 år nyere ikke at forglemme.

/Jan W Nielsen



bme (18-02-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 18-02-04 23:33

> Ja, det rykker noget ved ens opfattelse af "usårlighed". Op sådan en
> erkendelse kan være hård at leve med. Heldigvis er det jo ikke sikkert, at
> du var kørt over i den forkerte side af vejen - som den dræbte gjorde -
> ifølge E.B.

Nu ville jeg havde taget transporterens plads hvis jeg var kommet lidt
senere. Men det er ikke sikkert at jeg ville have undviget som
transporteren.

Escorten trak over i den forkerte side af vejen og dette opdagede manden i
transporteren. Han nåede lige at lave 2 meter bremsespor inden han kastede
den til venstre. Uheldigvis nåede manden i escorten næsten at trække sig
tilbage i sin vejbane, og ramte derfor transporteren frontalt. Hvis escorten
ikke havde nået at trække tilbage, ville det have være passagerside mod
passagerside, da de begge nu ville befinde sig i hver sin forkerte bane.

>
> > ja ikke? Man kan dog godt se på instrumentpanelet i transporteren at det
> er
> > på vej ind i kabinen, men den var overraskende intakt.
>
> Ja, man kan også godt se, at personen i Transporteren har hængt lidt ind
> over rattet på et tidspunkt, for det er deformeret. Havde dén chauffør
> heller ikke nogen sele på--?

Umiddelbart vil jeg tro at han havde haft sele på, han slap med en mindre
flænge i panden. Der burde næsten vare sket lidt mere hvis han ikke havde
haft sele på. Men rattet er godt nok lidt trykket


>
> > Men den vejede nok også ca. det dobbelte af Escort´en.
>
> Ja, og er 10 år nyere ikke at forglemme.

njae, måske - det var en af de ældste t4.

/bo



Henrik B. (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-02-04 19:19

bme wrote:
::: Ja, man kan også godt se, at personen i Transporteren har hængt
::: lidt ind over rattet på et tidspunkt, for det er deformeret. Havde
::: dén chauffør heller ikke nogen sele på--?
::
:: Umiddelbart vil jeg tro at han havde haft sele på, han slap med en
:: mindre flænge i panden. Der burde næsten vare sket lidt mere hvis
:: han ikke havde haft sele på. Men rattet er godt nok lidt trykket

Ja, mange mennesker er ikke klar over, at man faktisk rammer rattet, selvom
man har sele på.

M.v.h.



Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 19:44

> Ja, mange mennesker er ikke klar over, at man faktisk rammer rattet,
selvom
> man har sele på.

Det kommer naturligvis også an på, hvordan man sidder i sædet, og hvordan
ryglænet står indstillet.

Men er det normalt, at man rammer rattet SÅ meget...?

/Jan W Nielsen




Henrik B. (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-02-04 20:44

Jan W Nielsen wrote:
::: Ja, mange mennesker er ikke klar over, at man faktisk rammer
::: rattet, selvom man har sele på.
::
:: Det kommer naturligvis også an på, hvordan man sidder i sædet, og
:: hvordan ryglænet står indstillet.
::
:: Men er det normalt, at man rammer rattet SÅ meget...?

Jep. Husk på at når du rammer noget med omkring 60 km/t, vejer du godt et
par tons. Derfor strækkes selestoffet (hvilket er meningen). Den virker
nærmest som en sej elastik. Det er også grunden til at man udviklede airbags
(de er jo et supplement), og ratstammerne er såkaldte
"sikkerhedsratstammer".

Faktisk skal der ikke ret meget til, for at bøje et rat(stamme).

M.v.h.



Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 21:46

> Jep. Husk på at når du rammer noget med omkring 60 km/t, vejer du godt et
> par tons. Derfor strækkes selestoffet (hvilket er meningen).

Ok - det vidste jeg faktisk ikke. Kun at seler skulle skiftes efter uheld.

> Faktisk skal der ikke ret meget til, for at bøje et rat(stamme).

Nej, det ved jeg. Jeg kørte i en gammel rusten blikpotte engang (senior
pizza), og da den igen drillede, og jeg "kogte over", tog jeg lidt hårdt fat
i rattet. Til min store forbløffelse var det blødt som smør.

/ Jan W Nielsen



Henrik B. (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-02-04 22:23

Jan W Nielsen wrote:
::: Jep. Husk på at når du rammer noget med omkring 60 km/t, vejer du
::: godt et par tons. Derfor strækkes selestoffet (hvilket er meningen).
::
:: Ok - det vidste jeg faktisk ikke. Kun at seler skulle skiftes efter
:: uheld.

Prøv engang at sætte dig til rette med sele på. Lav så et hårdt træk i
selen, så den låser. Allerede dér er de første 10-15 cm. hjemme - i retning
af rattet. Selvfølgelig med undtagelse af biler med selestrammere.

M.v.h.



Jan W Nielsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-02-04 22:40

> Prøv engang at sætte dig til rette med sele på. Lav så et hårdt træk i
> selen, så den låser. Allerede dér er de første 10-15 cm. hjemme - i
retning
> af rattet. Selvfølgelig med undtagelse af biler med selestrammere.

Det er rigtigt...

Du ved jo generelt en del om sikkerhed - kunne du ikke fortælle, om der er
nogle undersøgelser af, hvad der sker, når Moster Emma, der sidder hélt oppe
i forruden, kører ind i noget, og hendes airbag går af....?

Bliver hun ikke slået i ansigtet, som blev hun sparket af en hest..?


/Jan W Nielsen



Henrik B. (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-02-04 00:34

Jan W Nielsen wrote:
:: Du ved jo generelt en del om sikkerhed - kunne du ikke fortælle, om
:: der er nogle undersøgelser af, hvad der sker, når Moster Emma, der
:: sidder hélt oppe i forruden, kører ind i noget, og hendes airbag går
:: af....?
::
:: Bliver hun ikke slået i ansigtet, som blev hun sparket af en hest..?

Jo, eller brækker nakken. Det er derfor bilfabrikanterne er gået i gang med
at udvikle intelligente airbags, der tager højde for sædeindstilling,
afstand til rat, hastighed og vægt

M.v.h.



Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 23:24

> > Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?

> Mig (blandt andre)

Husk den nu - den kunne redde hver fjede trafikdræbte.

Det vil fremgå af medierne i morgen.

/Jan W Nielsen



Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 23:30



> > > Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?
>
> > Mig (blandt andre)
>
> Husk den nu - den kunne redde hver fjede trafikdræbte.
>
> Det vil fremgå af medierne i morgen.

Nå, medierne skrev eller sidste gang at det var 3 ud af 4 som kunne redde
livet ved at bruge sele.
Jeg er skam også blevet meget bedre til det, men 100% er det nu ikke.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Anders Houmark (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 18-02-04 16:27

Tom wrote:
>>>> Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?
>>
>>> Mig (blandt andre)
>>
>> Husk den nu - den kunne redde hver fjede trafikdræbte.

> Nå, medierne skrev eller sidste gang at det var 3 ud af 4 som kunne
> redde livet ved at bruge sele.
> Jeg er skam også blevet meget bedre til det, men 100% er det nu ikke.

Det er 2 forskellige ting i taler om.

Jan skriver: Den kan redde hver fjerde trafikdræbte. Dvs. hvis vi som
eksempel i år 2003 havde 400 trafikdræbte, så er 100 af dem døde fordi de
ikke har brugt selen.


Tom skriver, at ud af ALLE uheld som der kan ske (ikke dem som skete i år
2003), så vil 3 ud af 4 overleve hvis de har sele på, men hvis de vælger
ikke at tage sele på, vil kun 1 overleve.



--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.yier.dk/chips/



claus b. p. (17-02-2004)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 17-02-04 23:26


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:40329148$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?
>
> Mig (blandt andre)
>
> --
> Tom
>
Jeg kan forstå at man kan glemme at hente børnene i børnehaven (hvad er det
nu de hedder, - på hhv. 3 og 6 år?), men ikke at man kan glemme selen!

/Claus



Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 23:51



> Jeg kan forstå at man kan glemme at hente børnene i børnehaven (hvad er
det
> nu de hedder, - på hhv. 3 og 6 år?), men ikke at man kan glemme selen!

Tja, sådan er der jo så meget.

Man sætter sig ind i en hundekold bil om morgenen med tyk jakke på, skal
lige bakke 20m ud af garagen og ud af bilen igen for at lukke porten. Så
bakker man videre ud på vejen, hvor selen er generende på grund af
ufattelig dårlig udsigt bagtil i en mondeo.
Når man så skal til at køre fremad, så sidder jakken helt forkert på kroppen
og trøjen under, er også vredet så den generer. Altså skal man til at vride
sig for at få tøjet på plads og så er selen også umulig.
Så inden man lige får samlet sig selv er man snart ½ på arbejde (4-5 Km) og
sådan hænger det sammen at man ikke altid får den på.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Thomas Rasmussen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-02-04 08:13

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> Man sætter sig ind i en hundekold bil om morgenen med tyk jakke på, skal
> lige bakke 20m ud af garagen og ud af bilen igen for at lukke porten. Så
> bakker man videre ud på vejen, hvor selen er generende på grund af
> ufattelig dårlig udsigt bagtil i en mondeo.
> Når man så skal til at køre fremad, så sidder jakken helt forkert på kroppen
> og trøjen under, er også vredet så den generer. Altså skal man til at vride
> sig for at få tøjet på plads og så er selen også umulig.
> Så inden man lige får samlet sig selv er man snart ½ på arbejde (4-5 Km) og
> sådan hænger det sammen at man ikke altid får den på.

Undskyld, men i den situation bør du faktisk lade bilen stå i frigear
med håndbremsen trukket indtil du har fået dit tøj rigtigt på! Jeg
tvivler på at du er opmærksom på hvad der sker omkring dig mens du
bander og forsøger at få jakke og trøje til at sidde behageligt.

Thomas - der bruger sele

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Per Thomsen (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 18-02-04 16:16

> Man sætter sig ind i en hundekold bil om morgenen med tyk jakke på, skal
> lige bakke 20m ud af garagen og ud af bilen igen for at lukke porten. Så
> bakker man videre ud på vejen, hvor selen er generende på grund af
> ufattelig dårlig udsigt bagtil i en mondeo.
> Når man så skal til at køre fremad, så sidder jakken helt forkert på
kroppen
> og trøjen under, er også vredet så den generer. Altså skal man til at
vride
> sig for at få tøjet på plads og så er selen også umulig.
> Så inden man lige får samlet sig selv er man snart ½ på arbejde (4-5 Km)
og
> sådan hænger det sammen at man ikke altid får den på.
>
Så er et bentinfyr jo ligefrem sikkerhedsudstyr :)

Per



Per Thomsen (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 19-02-04 09:51

> Så er et bentinfyr jo ligefrem sikkerhedsudstyr :)

Stave ka' han heller ikke. Benzinfyr.

Per



Kenneth Fritz (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Fritz


Dato : 18-02-04 00:16

Som regel bruger jeg selen, men en af mine kollegaer blev redder ved ikke at
have den på! Falck kunne oplyse ham, at havde han haft selen på var han
sansynligvis blevet mast sammen inden i bilen, men da han ikke havde den på
røg han ud af vinduet og smadrede kun et knæ ..... så nogle gange kan den
også være problemet. Desuden kan den føre til døden ved mere harmløse uheld,
da man evt. kan ligge på hovedet (skal jo kun 35-40km/h til) og gå i panik
fordi selen er for stram til at gå op. Og den panik gir chock, som man også
ofte dør af. Jeg ved ikke hvad procenterne er, men jeg vil skyde på at 20%
af tilfældende er den til mere gene end gavn. De resterende 80% er sikkert
glade for den i nødstilfælde.



"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40328f5e$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html
>
> Prøv engang at kikke godt på billedet idet filmen slutter. Den
> sikkerhedssele, som han skulle have haft på, hænger ud til venstre, fordi
> bilen ligger på siden. Men mandens ben er endnu ikke faldet ned.
>
> Mon bilen stadig er i bevægelse, og man har valgt at standse filmen for at
> skåne seeren.
>
> Jeg frygter, han får hovedet revet af, og der dumper en død krop ind i
> kabinen igen to sekunder efter.
>
> Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?
>
> /Jan W Nielsen.
>
>
>
>



Leonard (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 18-02-04 02:20

"Kenneth Fritz" <kfsoft@mobilixnet.dk> wrote:

>Som regel bruger jeg selen, men en af mine kollegaer blev redder ved ikke at
>have den på! Falck kunne oplyse ham, at havde han haft selen på var han
>sansynligvis blevet mast sammen inden i bilen, men da han ikke havde den på
>røg han ud af vinduet og smadrede kun et knæ ..... så nogle gange kan den
>også være problemet.

Det er altså mærkeligt at den ene mand har så mange venner, kolegaer
og bekendte at han er kendt af hver 10. i hele landet !
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Kenneth Fritz (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Fritz


Dato : 18-02-04 09:01

Mig? jeg kender skam ikke 10% af befolkningen. Men jeg er da brandmand
(arbejder ik som det, men har papirene), så jeg har da en vis baggrundsviden
inden for uheld.

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
news:vbf530dbgatu7vs5kv0k9u573u6psffvu4@4ax.com...
> "Kenneth Fritz" <kfsoft@mobilixnet.dk> wrote:
>
> >Som regel bruger jeg selen, men en af mine kollegaer blev redder ved ikke
at
> >have den på! Falck kunne oplyse ham, at havde han haft selen på var han
> >sansynligvis blevet mast sammen inden i bilen, men da han ikke havde den

> >røg han ud af vinduet og smadrede kun et knæ ..... så nogle gange kan den
> >også være problemet.
>
> Det er altså mærkeligt at den ene mand har så mange venner, kolegaer
> og bekendte at han er kendt af hver 10. i hele landet !
> --
> Leonard
> http://leonard.dk/foredrag/uheld.php



Kenneth Fritz (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Fritz


Dato : 18-02-04 00:16

Som regel bruger jeg selen, men en af mine kollegaer blev redder ved ikke at
have den på! Falck kunne oplyse ham, at havde han haft selen på var han
sansynligvis blevet mast sammen inden i bilen, men da han ikke havde den på
røg han ud af vinduet og smadrede kun et knæ ..... så nogle gange kan den
også være problemet. Desuden kan den føre til døden ved mere harmløse uheld,
da man evt. kan ligge på hovedet (skal jo kun 35-40km/h til) og gå i panik
fordi selen er for stram til at gå op. Og den panik gir chock, som man også
ofte dør af. Jeg ved ikke hvad procenterne er, men jeg vil skyde på at 20%
af tilfældende er den til mere gene end gavn. De resterende 80% er sikkert
glade for den i nødstilfælde.



"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:40328f5e$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html
>
> Prøv engang at kikke godt på billedet idet filmen slutter. Den
> sikkerhedssele, som han skulle have haft på, hænger ud til venstre, fordi
> bilen ligger på siden. Men mandens ben er endnu ikke faldet ned.
>
> Mon bilen stadig er i bevægelse, og man har valgt at standse filmen for at
> skåne seeren.
>
> Jeg frygter, han får hovedet revet af, og der dumper en død krop ind i
> kabinen igen to sekunder efter.
>
> Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?
>
> /Jan W Nielsen.
>
>
>
>





David Bjergsø (18-02-2004)
Kommentar
Fra : David Bjergsø


Dato : 18-02-04 13:18

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
news:40328f5e$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html
>
> Prøv engang at kikke godt på billedet idet filmen slutter. Den
> sikkerhedssele, som han skulle have haft på, hænger ud til venstre, fordi
> bilen ligger på siden. Men mandens ben er endnu ikke faldet ned.

Jeg syntes nærmere det ser ud som om at den er rullet helt om på taget, og
at selen hænge ud af samme årsag.....

> Mon bilen stadig er i bevægelse, og man har valgt at standse filmen for at
> skåne seeren.
>
> Jeg frygter, han får hovedet revet af, og der dumper en død krop ind i
> kabinen igen to sekunder efter.

Jeg frygter at du kan have ret her .....

> Hvem var det, der ikke altid gad bruge selen..?

Ja jeg forståe det heller ikke.... men måske ham båtnakken der dyttede af
ham der skulle til venstre fra forleden, kunne nå at komme væk hvis ikke han
havde haft sele på

/David


Ukendt (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-02-04 18:17

> Ja jeg forståe det heller ikke.... men måske ham båtnakken der dyttede af
> ham der skulle til venstre fra forleden, kunne nå at komme væk hvis ikke
han
> havde haft sele på

He-he..

/ Jan W Nielsen




Uffe Ravn (18-02-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 18-02-04 01:23


"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev

> lad den loade...tænk på det kan være DIG uden sele....
>
> http://www.949zeta.com/noSeatBelt/noSeatbelt.html

Hmm. en G-påvirkning på over 10G. vil jeg helst ikke opleve uden sele!

Mvh.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste