Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
opbevare de digitale billeder
Fra : rasmus carlsen

Dato : 17-02-04 22:21

Hvad er egentlig smartest og bedst og mest sikkert? Bare at brænde dem på
cd'er? Eller bør man leje et webhotel?

ras

Fra : ha

Dato : 17-02-04 22:35

rasmus carlsen wrote:
> Hvad er egentlig smartest og bedst og mest sikkert? Bare at brænde
> dem på cd'er? Eller bør man leje et webhotel?

Hvis man skal holde sig indenfor det du selv foreslår, er
det smarteste og mest sikre, vel at du gør begge dele.

For eget vedkommende opbevarer jeg mine på 2 forskellige
diske + har en brændt kopi på DVD skiver.
M.h.t. diskene, kopierer jeg dem ca. 1 gang om året til ny
disk.

mvh
ha

Fra : Leif Halling

Dato : 18-02-04 20:44

> M.h.t. diskene, kopierer jeg dem ca. 1 gang om året til ny
> disk.

Hej "ha".

Hvorfor kopierer du dem 1 gang årligt ??
Mvh. Leif

Fra : rasmus carlsen

Dato : 18-02-04 21:01

"Leif Halling" <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hej "ha".
>
> Hvorfor kopierer du dem 1 gang årligt ??
> Mvh. Leif

- han må hellere selv svare, men jeg gætter på at begrundelsen vil lyde;
cd'er er ikke uforgængelige. De går simpelthen i opløsning.

ras

Fra : ha

Dato : 18-02-04 22:00

rasmus carlsen wrote:
> - han må hellere selv svare, men jeg gætter på at begrundelsen vil
> lyde; cd'er er ikke uforgængelige. De går simpelthen i opløsning.

Du gjorde det jo udemærket
men jeg mente faktisk dem jeg har på seperate harddiske.
Der kopierer jeg billederne over på en ny ca. 1 gang om året.
Jeg gemmer dog også den gamle disk, så i skrivende stund
har jeg 5 - 6 diske med fotos + samtlige på DVD skiver og
nogle "ældre" på CD'ere. Jeg laver ny backup af hele
svineriet hver gang. Ulempen ved det er jo, at jeg eftehånden
har mange kopier, men med de efterhånden lave priser der
er på harddiske og DVD skiver, er det en billig sikring
synes jeg.

mvh
ha

Fra : Leif Halling

Dato : 21-02-04 13:35

> [...]
> har mange kopier, men med de efterhånden lave priser der
> er på harddiske og DVD skiver, er det en billig sikring

Ja - hej igen "ha".

Når data generelt bliver "dårlige" behøver det vel ikke at ske på en' gang
men kan være en fremad skridende proces. Det betyder at du kopierer"fejlene"
med over hver gang og dermed akkumulerer "uheldighederne" de nyeste filer -
eller hvad ????
Hvis det er tilfældet er "sikringen" mere psykologisk end reel !!

Mvh.Leif

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-02-04 14:09

On 2004-02-21, Leif Halling <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> wrote:

> [...]
> eller hvad ????
> Hvis det er tilfældet er "sikringen" mere psykologisk end reel !!

En CD har indbygget fejlkorrektion, og kan korrigere for en stor
del fejl. Men hvis der er for mange fejl, så kan original data
ikke rekonstrueres.

Det simple eksempel er at gemme dataene 3 gange, og så lave afstemning
om hvilken værdi man læser tilbage der er korrekt.

Fra : ha

Dato : 21-02-04 20:56

> [...]
> kopierer"fejlene" med over hver gang og dermed akkumulerer
> "uheldighederne" de nyeste filer - eller hvad ????

Jo, men der er jo bl.a. derfor jeg har gemt de gamle diske også.
Pokker skulle da stå i det, hvis ikke bare een af kopierne fungerer.

> Hvis det er tilfældet er "sikringen" mere psykologisk end reel !!

Det er rigtigt, men omvendt er der jo kun een ting her i liver der er
sikkert, - hvis du ved hvad jeg mener

Jeg mener bare det gælder at sikre sig så godt som muligt. Kan
man ikke gemme sine fotos på diske hos sig selv og evt. lade
dem opbevare hos familie, kan jeg ikke se hvorfor det skulle
være bedre at lade dem opbevare på diske hos eet eller andet
- mere eller mindre tilfældigt - webhotel, som vel også gemmer
dataene på diske. Hvad sker der hvis webhotellet brænder ned
til grunden, og det efterfølgende viser sig de ikke havde 100%
backup. Så er man jo lige vidt igen.

Jeg har fulgt nogenlunde med i tidligere debatter omkring emnet
her i gruppen, set den udsendelse der var i tv for et stykke tid
siden m.v.. Uanset hvad man vælger, kan det jo altid gøres
bedre. Jeg sover roligt om natten og er tryg ved den måde jeg
opbevarer mine fotos på. Jeg er selvfølgelig altid interesseret i
at høre hvordan andre gør det også.

mvh
ha

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-02-04 23:48

rasmus carlsen wrote:
> Hvad er egentlig smartest og bedst og mest sikkert? Bare at brænde dem på
> cd'er? Eller bør man leje et webhotel?

Jeg opbevarer mine i kælderen hos en ISP, på et RAID5... derudover
tager jeg backup hjem til, og kopierer dem yderligere over på en
anden disk (som en del af min hjemlige backup..

Det skulle jeg mene er sikkert nok :)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-02-04 08:18

"rasmus carlsen" skrev...
> Hvad er egentlig smartest og bedst og mest sikkert? Bare at brænde dem på
> cd'er? Eller bør man leje et webhotel?

Tja, for mig er fremtiden allerede begyndt.
Jeg havde en stabel billeder på en UDF-formatteret
CD-RW. Bare for at konstatere at XP ikke kan
bringes til at læse UDF....
Til alt held havde jeg også en win98 maskine.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Christian

Dato : 20-02-04 01:25

On Wed, 18 Feb 2004 08:17:30 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

>Tja, for mig er fremtiden allerede begyndt.
>Jeg havde en stabel billeder på en UDF-formatteret
>CD-RW. Bare for at konstatere at XP ikke kan
>bringes til at læse UDF....

Sig det ikke så højt, at min XP Home kan høre det. Den både læser og
skriver UDF hver dag.
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-02-04 11:51

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote

> Hvad er egentlig smartest og bedst og mest sikkert?

At have minimum to kopier, at kontrollere kopierne med rimelige
mellemrum og at opbevare den ene kopi udenfor hjemmet.

Jeg foretrækker selv at have en kopi på henholdsvis intern og ekstern
harddisk. Det gør det nemt at lave komplet backup og at kontrollere om
data stadig er brugbare.

Medmindre man arbejder med video eller lignende vilde datamængder ser
jeg ingen grund til at slette fra den interne harddisk. 160GB koster
ca. 900,- og der kan ligge _mange_ billeder på sådan en.

> Bare at brænde dem på cd'er?

Ja, hvis du beholder en udgave på din harddisk. Opbevar CDene på din
arbejdsplads eller hos en ven. Husk at prøve om du kan læse skiverne
med et par års mellemrum.

> Eller bør man leje et webhotel?

Givet at billeder har det med at fylde skal der nok en del plads til på
webhotellet, men ellers lyder det som en glimrende løsning. Der er også
den fordel at backup kan automatiseres.