Et sikkert par? Lidt statistik
Fra : Søren Poulsen

Dato : 17-02-04 18:05

Hej er der ikke et geni der kan fortælle procent-chancen for et sikkert par
ved op til 5 individer.

Ved 2 stk er det 50%, har man 3 stk er chancen 75%, men så er jeg desværre
også stået af.

--
M.v.h. Søren Overvad Poulsen, Køge
Email: spo@xxxwebspeed.dk

Fra : Jan F.

Dato : 17-02-04 19:02

"Søren Poulsen" <spo@xxxwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved op til 5 individer.
>
> Ved 2 stk er det 50%, har man 3 stk er chancen 75%, men så er jeg desværre

Mit bud:

Antal Pct.
1 0,0
2 50,0
3 66,7
4 75,0
5 80,0
6 83,3
7 85,7
8 87,5
9 88,9
10 90,0
11 90,9
12 91,7
13 92,3
14 92,9
15 93,3
16 93,8
17 94,1
18 94,4
19 94,7
20 95,0

Ved ikke helt om den holder...
--

Jan F.

Fra : Jan F.

Dato : 17-02-04 20:07

Nyt bud, det rigtige

Antal 1 par 2 par 3 par

02 --> 33%
03 --> 50%
04 --> 60% --> 20%
05 --> 67% --> 33%
06 --> 71% --> 43% --> 14%
07 --> 75% --> 50% --> 25%
08 --> 78% --> 56% --> 33%
09 --> 80% --> 60% --> 40%
10 --> 82% --> 64% --> 45%
11 --> 83% --> 67% --> 50%
12 --> 85% --> 69% --> 54%
13 --> 86% --> 71% --> 57%
14 --> 87% --> 73% --> 60%
15 --> 88% --> 75% --> 63%
16 --> 88% --> 76% --> 65%
17 --> 89% --> 78% --> 67%
18 --> 89% --> 79% --> 68%
19 --> 90% --> 80% --> 70%
20 --> 90% --> 81% --> 71%

--

Jan F.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-02-04 16:25

"Søren Poulsen" <spo@xxxwebspeed.dk> wrote in message
> Hej er der ikke et geni der kan fortælle procent-chancen for et
> sikkert par ved op til 5 individer.
>
> Ved 2 stk er det 50%, har man 3 stk er chancen 75%, men så er jeg
> desværre også stået af.

ved 3 stks: 75%
ved 4 stks: 87,5%
ved 5 stks: 93,75%

vh
Jan

Fra : Jan F.

Dato : 18-02-04 17:10

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse

> Hej er der ikke et geni der kan fortælle procent-chancen for et

> ved 3 stks: 75%
> ved 4 stks: 87,5%
> ved 5 stks: 93,75%

Forkert

3 stk giver 50 %
Muligheder:
Han Hun

ergo har du et par i 2 ud af 4 muligheder --> 50 %

--

Jan F.

Fra : Morten Guldager

Dato : 18-02-04 20:03

Wed, 18 Feb 2004 at 16:09 GMT Jan F. wrote

> Forkert
>
> 3 stk giver 50 %
> Muligheder:
> Han Hun
> 3 0
> 2 1
> 1 2
> 0 3
>
> ergo har du et par i 2 ud af 4 muligheder --> 50 %

Tja, jeg er ikke enig. Men inden jeg går vidre må jeg lige spørge:

Hvad er et sikkert par?

Jeg gætter på at det er sansynligheden for at få en han og en hun
når man plukker et antal tilfældige fisk. Naturligvis forudsat at
chancen for han og hun er lige.

Hvis jeg har ret så vidt vil jeg mene at

2 fisk giver 4 kombinationer og 50% chance.

HAN HAN nitte
HAN HUN BINGO!
HUN HAN BINGO!
HUN HUN nitte

3 fisk giver 8 kombinationer og 75% chance:

HAN HAN HAN nitte
HAN HAN HUN BINGO!
HAN HUN HAN BINGO!
HAN HUN HUN BINGO!
HUN HAN HAN BINGO!
HUN HAN HUN BINGO!
HUN HUN HAN BINGO!
HUN HAN HUN BINGO!
HUN HUN HUN nitte

/Morten

Fra : Jan F.

Dato : 18-02-04 21:56

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse
> Wed, 18 Feb 2004 at 16:09 GMT Jan F. wrote

> Hvis jeg har ret så vidt vil jeg mene at
>
> 2 fisk giver 4 kombinationer og 50% chance.
>
> HAN HAN nitte
> HAN HUN BINGO!
> HUN HAN BINGO!
> HUN HUN nitte
>
> 3 fisk giver 8 kombinationer og 75% chance:

> [...]

Ja, både du og Bøgh har ret!
Heldigvis er chancen for et par meget større end jeg først antog.

Jan F.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-02-04 16:58

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message

> Forkert
>
> 3 stk giver 50 %
> Muligheder:
> Han Hun
> 3 0
> 2 1
> 1 2
> 0 3
>
> ergo har du et par i 2 ud af 4 muligheder --> 50 %

Nå, det mener du. Prøv at læse lidt kombinatorik, så bliver du nok klogere.

Jeg HAR ret - og ikke spor IMHO, men mur- og nagelfast!

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-02-04 17:02

> [...]
klogere.

> Jeg HAR ret - og ikke spor IMHO, men mur- og nagelfast!

Jeg er i tvivl - gider du forklare ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-02-04 18:52

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Jeg er i tvivl - gider du forklare ?

Mener du godt nok det?`
Ja ja da - da mediet ikke just er egnet til matematisk notation vil jeg
droppe alt om permutationer og kombinationer og blot holde mig til en simpel
metode, der går på komplementære hændelser.
I stedet for at regne på sandsynligheden for at få mindst en han og mindst
en hun, er det lettere at regne på sandsynligheden for at alle har det samme
køn. Er P(samme køn)=x%, er P(mindst 1 han og mindst 1 hun)= (100-x%).

ved 3 fisk:
P(Samme køn)= 1*0,5*0,5 = 0,25 = 25%

1*0,5*0,5 fremkommer ved at:
Ved fisk 1 er kønne underordnet = 1
Ved fisk 2 er der 50% chance for at den har samme køn som fisk 1 = 0,5
Ved fisk 3 er der også 50% = 0,5
Sandsynligheden for en række hændelser findes ved at multiplicere
sandsynlighederne for den enkelte hændelse.

P(ikke samme køn)=1-P(samme køn)= 100%-25% = 75 %

ved 4 fisk:
P(Samme køn)= 1*0,5*0,5*0,5= 0,125 = 12,5 %
P(Ikke samme køn)= 100% - 12,5 % = 87,5 %

Und so weiter.....

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-02-04 14:35

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Mener du godt nok det?`

Ja, vel mener jeg det.

> [...]
>
> ved 4 fisk:
> P(Samme køn)= 1*0,5*0,5*0,5= 0,125 = 12,5 %
> P(Ikke samme køn)= 100% - 12,5 % = 87,5 %

Takker for forklaringen, som jeg ikke forstår ;-(

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-04 17:25

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Takker for forklaringen, som jeg ikke forstår ;-(

Dertil er der vel ikke andet at sige end at et vist kendskab til
sandsynlighedsregning nok er en forudsætning for at forstå dette.

news:slrnc37dnj.olq.spamtrap@linuxine.mogul.dk forklarer samme
problemstilling på en helt anden måde, nemlig ved at opregne samtlige
muligheder og derefter benytte at sandsynligheden for en hændelse er
sandsynligheden for hændelsen divideret med antal mulige hændelser.
..
Så forstår du hverken min eller Morten Guldagers forklaring, må jeg nok
anbefale at begynde forfra med lidt kombinatorik og sandsynlighedsregning
(Niveauet i den behandlede problemstilling ligger nok på folkeskoleniveau
9-10. klassetrin). Jeg gætter på at du har en alder, hvor du nok ikke har
mødt disse dicipliner i din skolegang.
Og så bliver det nok lidt som at beskrive farverne i en Picasso for en, der
er født blind .

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-02-04 17:50

> [...]
> muligheder og derefter benytte at sandsynligheden for en hændelse er
> sandsynligheden for hændelsen divideret med antal mulige hændelser.

Og Mortens forklaring er som jeg selv gør det - ingen problemer der.

Jeg ved ikke om du husker et regneark, jeg engang lavede:

Man har et akvarium på L liter
skifter L/x del af vandet med T dages interval
Tilsætter 1,2 eller 3 x dgl et eller andet (farve,gift,kvælstof) i samme
mængde hver gang.
Man insætter sine værdier og får så en kurve over koncentrationsændringerne.
Regnearket blev lavet for sjov, for min egen skyld og blev spredt blandt
nogle få på gruppen, der lovede at sprede viderer.
Min datters daværende kæreste lavede en formel der fyldte en hel A4 linie og
var komplet uforståelig for mig.
Det, der imponerede mig mest var at det var så let at lave i exel.
Resultatet kendte jeg på forhånd.
Og ja, der er et par helt ukontrollerbare variabler jeg af samme grund
udelukkede.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-02-04 18:07

> Og Mortens forklaring er som jeg selv gør det - ingen problemer der.

Hvorfor i alverden så
news:40362f0e$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk ?

Så var der jo ingen grund til at producere en (omend ikke forstået)
alternativ forklaring til Mortens, der allerede da, var smidt op i gruppen.

> Min datters daværende kæreste lavede en formel der fyldte en hel A4
> linie og var komplet uforståelig for mig.

Hvor er det du vil hen med det?
At matematik ikke er smart, blot fordi der er noget du ikke forstår.
Det synes jeg ikke ligner dig - men jeg kan da tage vælgigt meget fejl.

> Det, der imponerede mig mest var at det var så let at lave i exel.
> Resultatet kendte jeg på forhånd.

Hvorfor i alverden lavede du det så?

> Og ja, der er et par helt ukontrollerbare variabler jeg af samme grund
> udelukkede.

Ahemmm - betyder det at du principielt anbefaler at man udelukker variabler,
man ikke forstår, fra enhver beregning?

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-02-04 20:18

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse

Klippet en masse

Vil du skændes må du finde en anden - jeg gider ikke

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-02-04 13:25

> Vil du skændes må du finde en anden - jeg gider ikke

Næh - jeg troede blot du spurgte for at blive klogere, og forstod derfor
ikke hvor du ville hen med dit spørgsmål.

EOD herfra.

vh
Jan