dk.kultur.film prisen, nomineringer
Fra : Martin Helbo

Dato : 17-02-04 17:38

Jeg kan ikke helt huske hvordan det plejer at foregå, men var det ikke
sådan, at der først blev foreslået de nominerede, og derefter var der
afsteming på Jakob Madsens website?

Her er i hvert fald kategorierne, så kan folk jo komme med deres bud på de
nominerede:

Bedste film
Bedste danske film
Bedste skuespiller
Bedste skuespillerinde
Bedste instruktør
Bedste manuskript
Bedste musik
Bedste filmfotografi
Bedste tegnefilm/animation
Bedste action
Bedste DVD-udgivelse
Bedste anmelder
Årets Warming
Æresprisen

Liste over biografpremierer: http://brandtnielsen.adr.dk/film2003.html

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-02-04 18:06

Martin Helbo skrev:
>Årets Warming

Hvad er så det?
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-02-04 18:16

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Hvad er så det?

Årets hadefilm, det er en lang historie...

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-02-04 18:35

C. H. Engelbrecht skrev:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

>Årets hadefilm, det er en lang historie...

Lad os få den.

Fra : zcully

Dato : 17-02-04 19:25

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Lad os få den.

Die Another day

> --
> Niels Søndergaard
>
> Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
> Suveræn samling af sproglige smuttere

/Zcully

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 18-02-04 02:54

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Lad os få den.

Med fare for at overtræde reglerne om tilsvining af enkeltpersoner
fremsender jeg et link i stedet. Her står der lidt om fyren der har lagt
navn til prisen:

http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 04:39

C. H. Engelbrecht skrev:

> [...]
>
>Med fare for at overtræde reglerne om tilsvining af enkeltpersoner
>fremsender jeg et link i stedet. Her står der lidt om fyren der har lagt

Jeg kender udmærket til Bo, men undrer mig over, hvorfor han har lagt
navn til en negativ filmpris, da han, lig landets filmkritikere i
almindelighed, synes at sky underholdning og i stedet sværmer for
Grand-repertoiret,

Men måske netop derfor?

Fra : ML-78

Dato : 18-02-04 05:28

Niels Søndergaard skrev:

> [...]
> navn til en negativ filmpris, da han, lig landets filmkritikere i
> almindelighed, synes at sky underholdning og i stedet sværmer for

Den negative pris skyldes selvfølgelig Bo Warmings upopularitet på
usenet, som bl.a. har grund i hans evige krydspostninger, off-topic
indlæg der udmunder i Glistrup-snak og en generel immunitet over for
modargumenter. Her i filmgruppen er vi dog heldige. Det er
tilsyneladende her han poster sine mest forståelige og on-topic indlæg,
og hans filmanmeldelser kan til tider være ganske interessante.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 06:20

ML-78 skrev:

> [...]
>tilsyneladende her han poster sine mest forståelige og on-topic indlæg,
>og hans filmanmeldelser kan til tider være ganske interessante.

Det er jo netop derfor, at det forekommer mig uforståeligt, at en
filmhadepris skal bære hans navn.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-02-04 09:11

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> escribió

> Det er jo netop derfor, at det forekommer mig uforståeligt, at en
> filmhadepris skal bære hans navn.

Det har ikke altid været såden. Bo er blevet meget bedre til at skrive
indlæg her i gruppen, for 1-2 var hans indlæg konstant off-topic og en
generel plage. Faktisk er han blevet så godt til at skrive indlæg at jeg vil
foreslå at prisen skifter navn.
Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : Lars Fischer

Dato : 18-02-04 13:26

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk>

> Den negative pris skyldes selvfølgelig Bo Warmings upopularitet
> på usenet,

Men hvad har det med dårlige film at gøre? Hvis det endelig skal
være, så burde en pris med det navn gå til den meste rablende,
usammenhængende, perfide og hadefulde film.

Der må være mere film-relevante personer man kan opkalde prisen for
"årets hadefilm" efter.

Desuden - at prisen har det navn den har nu er nærmeste trolling.

/Lars

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-04 13:32

Lars Fischer <nospam@suk.dk> writes:

> Desuden - at prisen har det navn den har nu er nærmeste trolling.

Jeps, lad os få nogle alternative forslag på bordet, så kan der også
stemmes om navnet på prisen. Det har vi jo gjort før.

"The Ed Wood Memorial Award" er mit forslag.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Rhexis

Dato : 18-02-04 13:48

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in
message news:m2ad3geffv.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk

> Jeps, lad os få nogle alternative forslag på bordet, så kan der også
> stemmes om navnet på prisen. Det har vi jo gjort før.
>
> "The Ed Wood Memorial Award" er mit forslag.

Godt forslag. Jeg synes dog ikke at det helt dækker over elendinge
kulturelle initiativer og ditto personer.

Desuden synes jeg prisen skal have et dansk navn. "Ed Wood Kunne
Have Gjort Dette Bedre"-prisen kanske? ;)

--
rhexis

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-04 13:59

"Rhexis" <invalid@invalid.invalid> writes:

> Godt forslag. Jeg synes dog ikke at det helt dækker over elendinge
> kulturelle initiativer og ditto personer.

Det synes jeg nu. Det dækker både over, at Ed Wood var en håbløs
instruktør og hans film var forfærdelige.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Just Johnny

Dato : 18-02-04 14:42

Rhexis posted the following:

> [...]
>
>Desuden synes jeg prisen skal have et dansk navn. "Ed Wood Kunne
>Have Gjort Dette Bedre"-prisen kanske? ;)

"Stjerne uden Hjerne"-prisen, det burde vel kunne dække emnet helt.
Original titlen er selvfølgelig i flertal, men jeg synes den lyder
bedre i ental, og så er det vel forhåbentlig også kun enkeltpersoner
som går sig "fortjent" til prisen.

Fra : Lars Fischer

Dato : 18-02-04 15:39

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote

> "The Ed Wood Memorial Award" er mit forslag.

Meget bedre. Jeg ikke lige komme på et dansk modstykke til EW.

/Lars

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-04 15:43

> Meget bedre. Jeg ikke lige komme på et dansk modstykke til EW.

Hm. Måske var Sid Pink et bedre valg?

Han er bare ikke så kendt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : ML-78

Dato : 18-02-04 17:47

Peter B. Juul skrev:

> Hm. Måske var Sid Pink et bedre valg?
>
> Han er bare ikke så kendt.

Desuden er han amerikaner.

Mit bud er Niels Frid-prisen.

ML-78

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-04 18:37

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> writes:

> Desuden er han amerikaner.

Hvilket ikke betyder så meget, når man ser hvad der er kommet ud af
hans samarbejde med Ib Melchior og diverse danske skuespillere.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Henrik Larsen

Dato : 19-02-04 13:15

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Desuden er han amerikaner.
>
> Mit bud er Niels Frid-prisen.

Hvad med Poul Nyrup? ("Stenbroens Helte" m.fl.)

Vh Henrik

Fra : ML-78

Dato : 19-02-04 16:34

Henrik Larsen skrev:

> Hvad med Poul Nyrup? ("Stenbroens Helte" m.fl.)

Udmærket forslag, men de fleste vil nok misforstå navnet.

ML-78

Fra : Henrik Larsen

Dato : 20-02-04 15:24

> Udmærket forslag, men de fleste vil nok misforstå navnet.
>

> ML-78

Netop derfor :)

Vh Henrik

Fra : Lars Fischer

Dato : 19-02-04 15:59

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul)

> Hm. Måske var Sid Pink et bedre valg?
>
> Han er bare ikke så kendt.

Jeg havde ihvertfald ikke hørt om ham før. Jeg har forsøgt på imdb,
men det blev jeg ikke meget klogere af.

Hvad skal man kende Sid Pink for?

/Lars

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-04 16:12

Lars Fischer <nospam@suk.dk> writes:

> Jeg havde ihvertfald ikke hørt om ham før. Jeg har forsøgt på imdb,
> men det blev jeg ikke meget klogere af.
>
> Hvad skal man kende Sid Pink for?

Han producerede og instruerede Reptilicus (eller rettere - han
instruerede den engelske udgave af den.)

Han var vist ganske Ed Wood'sk i sine finansieringsplaner. Dele af den
engelske udgave opfører sig som var det en turistfilm ("Ah look at the
happy danes, always zipping around on their bicycles" eller sådan
noget.)

Han producerede og instruerede også Journey to the Seventh Planet,
hvor Ove Sprogøe gør sig som irer.
--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : Rhexis

Dato : 18-02-04 15:45

"Lars Fischer" <nospam@suk.dk> wrote in message

> Meget bedre. Jeg ikke lige komme på et dansk modstykke til EW.

Regner Grasten?

--
rhexis

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-04 15:59

> Regner Grasten?

Nah, det er unfair.

Regner har stået bag ganske glimrende film. At han primært appelerer
til masserne er ikke en rimelig grund til at genere ham.

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Rhexis

Dato : 18-02-04 20:19

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote
in message news:m2vfm4cu2e.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk

> Nah, det er unfair.
>
> Regner har stået bag ganske glimrende film.

Han er ingen Ed Wood, men 'glimrende' er ikke et prædikat
jeg personligt ville hæfte på hans film.

> At han primært appelerer
> til masserne er ikke en rimelig grund til at genere ham.

Jeg synes, han laver ligegyldige metervarer.

--
rhexis

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-04 22:21

> Han er ingen Ed Wood, men 'glimrende' er ikke et prædikat
> jeg personligt ville hæfte på hans film.

Det meste fra hans side er jævnt. En smule er helt katastrofalt og så
er der enkelte pletskud. Hertil regner jeg "Det forsømte forår" og
"Kærlighed ved første hik" (som aldrig, aldrig, aldrig skulle have
haft en endsige to sequels.)

> Jeg synes, han laver ligegyldige metervarer.

Jamen, det gør han da. Det er der mange, der gør. Ellers ville der
ikke være nogen målestok at måle genierne efter.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Rhexis

Dato : 19-02-04 14:56

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in
message news:m2eksscceu.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk

> [...]
> er der enkelte pletskud. Hertil regner jeg "Det forsømte forår" og
> "Kærlighed ved første hik" (som aldrig, aldrig, aldrig skulle have

Jeg havde overset 'Det forsømte forår'. Jeg kunne bedre lide
'Kærlighed ved første hik', da jeg læste den.

--
rhexis

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-04 16:00

"Rhexis" <invalid@invalid.invalid> writes:

> Jeg havde overset 'Det forsømte forår'. Jeg kunne bedre lide
> 'Kærlighed ved første hik', da jeg læste den.

Det kunne jeg helt klart også, men den var nu alligevel en OK
filmatisering. Specielt var det rart, at manus-forfatteren havde taget
udgangspunkt i en række scener, han fandt interessante i stedet for at
forsøge at "oversætte" en ungdomsroman fra først i 80'erne direkte til
en ungdomsfilm sidst i 90'erne.

Fra : KH

Dato : 22-02-04 00:29

Må jeg spørge hvorfor I lige præcis nominere nu?
Hvis der skal være en slags parallel med Oscaruddellingen så giv os
lige chancen for at få de samme film med. Den der 7-dobbelte
nominerede film, der først får premiere i næste uge skal vi lige have
en chance for at nå at se :)

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-02-04 13:26

KH skrev:

> Må jeg spørge hvorfor I lige præcis nominere nu?

Fordi filmåret 2003 forlængst er slut.

> Hvis der skal være en slags parallel med Oscaruddellingen så giv os
> lige chancen for at få de samme film med.

Alle film, der fik premiere i 2003, er med.

> Den der 7-dobbelte nominerede film, der først får premiere i næste
> uge skal vi lige have en chance for at nå at se :)

Du skal nok nå at se den inden prisuddelingen i 2005.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"In this house we obey the laws of thermodynamics!"

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 19-02-04 02:54

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) skrev:
>Jeps, lad os få nogle alternative forslag på bordet

"Årets Djarnis-drengen".

Et selvhøjtideligt, lidt sølle fjols - ja, jeg tænker på Djarnis.

Dels ligger det godt i munden at sige med et lidt nedladende tonefald og
dels vil udnævnelsen med lidt held skabe samme effekt hos modtageren som
kælenavnet gjorde hos Djarnis, nemlig at vedkommende slet, *slet* ikke
kan se det morsomme i det navn. Så meget desto sjovere

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 17-02-04 19:07

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Årets hadefilm, det er en lang historie...

Eller person, sidste år var det Niels Frid der fik prisen.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-02-04 18:16

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Hvad er så det?

Anti-æresprisen.

--
Stefan Holm
"Ouch! A ferret is beating me about the shins!"

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-02-04 18:49

Nogen der imponerede mig sidste år:

> Bedste film
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage
City of God
Kill Bill: Volume One
Mystic River
Hero
Rabbit Proof Fence
Commandante (!)

> Bedste danske film
Dogville
Tintin et Moi (!)

> Bedste skuespiller
Edward Norton (25th Hour)
Sean Astin (ROTK)
Elijah Wood (ROTK)
Bernard Hill (ROTK)
Johnny Depp (Once Upon a Time in Mexico, Pirates of the Carribean)

> Bedste skuespillerinde
Nicole Kidman (Dogville)

> Bedste instruktør
Peter Jackson (ROTK)
Quentin Tarantino (Kill Bill V1)
Lars von Trier (Dogville)
Clint Eastwood (Mystic River)
Oliver Stone (Commandante)

> Bedste manuskript
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage
Kill Bill Volume One
Hero

> Bedste musik
> [...]

Find Nemo

> Bedste action
X-Men 2
Shanghai Knights
Once Upon a Time in Mexico
The Last Samurai
Tomb Raider 2

> Bedste DVD-udgivelse
Ringenes Herre: De To Tårne

> Bedste anmelder
(Ingen bud)

> Årets Warming
Bad Boys II
Scary Movie 3

> Æresprisen
Ove Sprogøe

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 18-02-04 02:46

> Ringenes Herre: De To Tårne

Jeg mener selvfølgelig: Ringenes Herre: De To Tårne Extended Edition

Fra : Martin Helbo

Dato : 18-02-04 09:22

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> Tintin et Moi (!)
Den er fra i år.

> Once Upon a Time in Mexico
> The Last Samurai
Ditto

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Sparre

Dato : 17-02-04 19:19

> Bedste film
Ringenes Herre: Kongen Vender Hjem i ved hva jeg mener
Kill Bill: Vol 1

> Bedste skuespiller
Sean Astin (ROTK)
Johnny Depp (Pirates)

> Bedste instruktør
Peter Jackson

> Bedste manuskript
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage

> Bedste musik
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage

> Bedste tegnefilm/animation
Finding Nemo

> Bedste action
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage

> Bedste DVD-udgivelse
Ringenes Herre: De To Tårne (Extended Edition)

Det var vist det...

--
Sparre

Fra : Jonny Jensen

Dato : 17-02-04 19:30

Well, har ikke noget at byde på i alle kategorier, men mine nomineringer er
nedenstående:

> Bedste film
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage
Kill Bill: Volume One
Mystic River

> Bedste skuespiller
Edward Norton (25th Hour)
Johnny Depp (Pirates of the Carribean)

> Bedste instruktør
Peter Jackson (ROTK)
Quentin Tarantino (Kill Bill V1)
Clint Eastwood (Mystic River)

> Bedste manuskript
Kill Bill Volume One

> Bedste musik
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage
Kill Bill Volume One

> Bedste filmfotografi
Kill Bill Volume One

> Bedste tegnefilm/animation
Find Nemo

> Bedste action
X-Men 2
Once Upon a Time in Mexico

> Bedste DVD-udgivelse
LOTR: TTT Extended

> Årets Warming
Matrix Revolutions

Jonny.

Fra : ML-78

Dato : 17-02-04 19:30

Martin Helbo skrev:

> Her er i hvert fald kategorierne, så kan folk jo komme med deres bud
på de
> nominerede:
>
> Bedste film

Den kategori er der næsten ingen grund til at bruge tid på. Vi ved
allerede, at det bliver "Return of the King".

ML-78

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-02-04 19:49

ML-78 skrev:

> Den kategori er der næsten ingen grund til at bruge tid på. Vi ved
> allerede, at det bliver "Return of the King".

Vær ikke for sikker. Rasmus Modsat-effekten her i gruppen slår aldrig
fejl. Når det er sagt, har jeg da også svært ved at få øje på en
realistisk konkurrent.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"If you really want something in life you have to work for it. Now

Fra : Zeki

Dato : 18-02-04 16:35

> Den kategori er der næsten ingen grund til at bruge tid på. Vi ved
> allerede, at det bliver "Return of the King".

Ved "vi" det? 'Master and Commander' anses da f.eks af mange som en klart
bedre film. Måske skyldes det, at det ikke er alle der er bidte af Tolkiens
univers.

mvh Zeki

Fra : Mette

Dato : 19-02-04 10:31

"Zeki" <zeki@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ved "vi" det? 'Master and Commander' anses da f.eks af mange som en klart
> bedre film. Måske skyldes det, at det ikke er alle der er bidte af
Tolkiens
> univers.

Jeg tror der er mange mindre film, der i drama og spænding og skuespil er
langt mere seværdige og interessante end Tolkiens trilogier. Men hype kan
gøre meget.
Jeg synes personligt at de to film jeg har set (LOTR og TT) er fantastisk
gode, men ikke bedre end så mange andre film, der er kommet ud.
Det er ærgeligt, at en enkelt film får lov til at overskygge resten blot
pga. hype. Var Titanic f.eks den bedste film i 1998?

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-02-04 19:54

> Bedste film
ROTK

> Bedste danske film
Dogville

> Bedste skuespiller
Sean Penn, Mystic River

> Bedste skuespillerinde
Charlize Theron, Monster

> Bedste instruktør
Peter Jackson, ROTK

> Bedste manuskript
ROTK

> Bedste musik
Kill Bill, Vol. 1

> Bedste filmfotografi
Kill Bill, Vol. 1

> Bedste tegnefilm/animation
Finding Nemo

> Bedste action
Terminator 3

> Bedste DVD-udgivelse
Lord of the Rings 2 DVD Extended Edition

> Bedste anmelder
Ingen bud

> Årets Warming
Matrix Revelutions

> Æresprisen
Clint Eastwood for at han stadig kan lave gode film!

Fra : Lars Fischer

Dato : 18-02-04 13:28

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com>

> Dogville

Hvad er betingelserne for at en film er "dansk"? Hvad gør Dogville
til en dansk film?

/Lars

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-02-04 14:11

http://www.ft.gymfag.dk/sider/danskfil.html

--
Jens Thomsen
"Taste is directly proportional to experience"

Fra : Lars Fischer

Dato : 18-02-04 15:31

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> wrote

> http://www.ft.gymfag.dk/sider/danskfil.html

Tak. Jeg ser at Dogville lige netop opnår de nødvendige 6 point.

/Lars

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-02-04 16:19

Lars Fischer wrote:

> Tak. Jeg ser at Dogville lige netop opnår de nødvendige 6 point.

Dogville får faktisk hele 7 point:

Dansk instruktør (von Trier) - 3 point
Dansk manuskriptforfatter (von Trier) - 1 point
Dansk hovedproducent (Zentropa) - 2 point
Dansk biproducent (DR) - 1 point

I alt 7 point ud af 12 mulige.

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
"See you later, space cowboy..."

Fra : Lars Fischer

Dato : 19-02-04 15:55

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> wrote

> Dogville får faktisk hele 7 point:

Ah - beklager. Jeg overså DR som medproducent.

/Lars

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 18-02-04 21:45

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.ft.gymfag.dk/sider/danskfil.html

Jeg fatter ikke at dansk sprog kun giver 2 point, når instruktør giver 3.

Om noget er det da det som gør en film dansk.

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-02-04 19:56

> Bedste film
> Bedste danske film
> Bedste skuespiller
> Bedste skuespillerinde
> Bedste instruktør
> Bedste manuskript
> Bedste musik
> Bedste filmfotografi
> Bedste tegnefilm/animation
> Bedste action
> Bedste DVD-udgivelse
> Bedste anmelder
> Årets Warming
> Æresprisen

Tilføjelse

Bedste tv-serie
24

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-02-04 20:06

Martin Andersen skrev:

> Tilføjelse
>
> Bedste tv-serie
> 24

På den ene side ville jeg foretrække, at alt tv blev holdt uden for
afstemningen - fordi det egentlig ikke hører til i gruppen, men snarere
i dk.medier.tv.

På den anden side kunne det være fint med flere kategorier, og gerne
nogle lidt skæve. Vi kommer jo vidt omkring her i gruppen, og bl.a. den
megen snak om biografer kunne føre til en "bedste biograf"-kategori,
evt. helt ned til "bedste plads i sal med 20 rækker"-kategori.

Der er også mange specialister i asiatiske, indiske og europæiske spil,
så måske kunne der også være en kategori for dem. Så kunne afstemningen
samtidig fungere lidt som en øjenåbner for dem, der kun kender lidt til
disse alternative markeder.

Sidst kunne det måske være interessant med årets bedste og værste
filmnyheder. Det kunne fx være Arnolds beslutning om at droppe
filmbranchen. Vurder selv, i hvilken kategori den nyhed hører til.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"You were doing well until everyone died."

Fra : Per

Dato : 20-02-04 14:59

> Bedste tv-serie
> 24

Argh nej! Bedste tv-serie er uden tvivl West Wing (Præsidentens Mænd). Det
er nok noget nær den bedste og mest velskrevne serie jeg har set. Den første
sæson af 24 var ok, det næste to var bare gentagelser.

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-02-04 20:06

"Martin Helbo" <helboFJERN@thedude.dk> writes:

> Bedste manuskript

Orkidé-tyven

> Æresprisen

LotR-trilogien

--
Stefan Holm
"Chipmunks waste their days by eating nuts and playing instead of

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-02-04 20:43

Martin Helbo skrev:

> Bedste film

25th Hour
Kill Bill
Lord of the Rings
Bowling for Columbine

> Bedste danske film

Arven
Dogville

> Bedste skuespiller

Edward Norton (25th Hour)
Chris Cooper (Seabiscuit)

> Bedste skuespillerinde

Monica Bellucci (Irréversible/(Matrix Revolutions))

> Bedste instruktør

Steve Jackson (Lord of the Rings)
Lars von Trier (Dogville/De Fem Benspænd)

> Bedste manuskript

Adaptation

> Bedste musik

Kill Bill
25th Hour

> Bedste filmfotografi

Hero
Kill Bill

> Bedste tegnefilm/animation

Sen to Chihiro no kamikakushi
Finding Nemo

> Bedste action

Kill Bill
X-Men 2

> Bedste DVD-udgivelse

Valhalla
Kurosawa-bokssæt

> Bedste anmelder

Louise Kidde Sauntved (Urban)
Christion Monggaard (Information)

> Årets Warming

The Matrix Revolutions

> Æresprisen

Viggo Mortensen

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"I think there's a lesson here for everyone. It's better to watch stuff

Fra : Jensen

Dato : 17-02-04 21:03

On Tue, 17 Feb 2004 20:43:15 +0100, "Peter Bjerre Rosa"
<usenet@filmsvar.dk> wrote:

>Bowling for Columbine

Åh nej, ikke den løgnefyldte film.
Altid noget du ikke har den som bedste dokumentar, men alligevel.

Men selvfølgelig, smag og behag.

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-02-04 21:31

Jensen <stoams@hotmail.com> writes:

> Åh nej, ikke den løgnefyldte film.

Hvorfor ikke? Det er en fantastisk vellavet dokumentarfilm. Jeg ved
godt at højrefløjen ikke kan lide den, fordi Moore er åbenlyst
venstreorienteret, men jeg kan dårligt se hvordan nogen kan afvise
dens filmiske kvaliteter.

> Altid noget du ikke har den som bedste dokumentar, men alligevel.

Det er utvivlsomt den bedste dokumentar, men det punkt er ikke med.

--
Stefan Holm
"Man, just ascend already."

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 18-02-04 02:50

Det er sagen lidt uvedkommende, for filmen var med i afstemningen sidste år,
og vandt vist nok en pris.

Fra : Stefan Holm

Dato : 18-02-04 07:34

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> writes:

> Det er sagen lidt uvedkommende, for filmen var med i afstemningen
> sidste år, og vandt vist nok en pris.

Det er så et enormt godt argument for at se bort fra den, ja.

--
Stefan Holm
"I don't care if it is an orgy of death,

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 17-02-04 22:01

> Årets Warming

Terminator 3

Fra : Rhexis

Dato : 17-02-04 22:43

"Martin Helbo" <helboFJERN@thedude.dk> wrote in message

> Bedste film

Lost in Translation
Punch Drunk Love
25th Hour
Hero

> Bedste danske film

Dogville
Arven

> Bedste skuespiller

Ulrich Thomsen (Arven)
Bill Murray (Lost in Translation)
Adam Sandler (Punch Drunk Love)

> Bedste skuespillerinde

Scarlett Johansson (Lost in Translation)

> Bedste instruktør

Roman Polanski (Pianisten)
Per Fly (Arven)
Lars Von Trier (Dogville)
Pete Jackson (Ringenes Herre)

> Bedste manuskript

Orkidétyven

> Bedste filmfotografi

Larry Smith (FearX)
Christopher Doyle (Hero)
Andrew Lesnie (Ringenes Herre)

> Bedste tegnefilm/animation

Spirited Away
Find Nemo
Trillingerne fra Belleville

> Bedste Action

Ringenes Herre - Kongen venter tilbage
Hulk (!)
Pirates of the osv. osv.

> Bedste DVD-udgivelse

Ringenes Herre - TTT

> Bedste anmelder

Skal han være dansker? Hvis nej, så nominerer jeg Roger Ebert.

> Årets Warming

Brian "Kvalitet" Mikkelsen
Matrix 2 og 3
Ben Affleck

--
rhexis

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-02-04 23:03

Rhexis skrev:

> Lost in Translation

Den er ikke fra sidste år.

> Bill Murray (Lost in Translation)

Same goes for ham.

> Scarlett Johansson (Lost in Translation)

Og hende.

> Skal han være dansker? Hvis nej, så nominerer jeg Roger Ebert.

Der har traditionelt kun været nomineret danske anmeldere, men der er
vel egentlig ingen grund til at holde resten af verden udenfor.

Fra : Rhexis

Dato : 17-02-04 23:12

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in
message news:c0u32e$bcc$1@sunsite.dk

> Den er ikke fra sidste år.

Den havde ikke premiere herhjemme sidste år, nej. Nuvel, så må Murray
vente til næste ombæring.

--
rhexis

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 04:42

Rhexis skrev:

>"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in
>message news:c0u32e$bcc$1@sunsite.dk

>Den havde ikke premiere herhjemme sidste år, nej. Nuvel, så må Murray
>vente til næste ombæring.

Og til den tid er kejserens-nye-klæder-effekten forhåbentlig aftaget,
så folk kan se, hvor røvkedelig den film er.

Fra : MP Jakobsen

Dato : 18-02-04 09:41

On Wed, 18 Feb 2004 04:41:49 +0100, Niels Søndergaard wrote:

> Og til den tid er kejserens-nye-klæder-effekten forhåbentlig aftaget,
> så folk kan se, hvor røvkedelig den film er.

Kunne du tænke dig at uddybe det?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 10:56

MP Jakobsen skrev:

>Kunne du tænke dig at uddybe det?

Gerne. Lost in Translation er efter min mening ikke nogen spillefilm,
da den mangler en handling. Der er miljø og stemning, ja, og det er
nok det, kritikerne falder for, men hvad skal man med bagtæppe og
kulisser, hvis der ikke foregår noget på scenen?

Fra : MP Jakobsen

Dato : 18-02-04 11:55

On Wed, 18 Feb 2004 10:56:00 +0100, Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> nok det, kritikerne falder for, men hvad skal man med bagtæppe og
> kulisser, hvis der ikke foregår noget på scenen?

Hvad kendetegner da en handling?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 12:13

MP Jakobsen skrev:

>Hvad kendetegner da en handling?

Det har man diskuteret siden de gamle grækeres dage, men for mig er en
handling, at der sker noget interessant af en eller anden art. Det gør
der ikke i Lost in Translation, som skildrer et tilfældigt og
ligegyldigt rendezvous mellem to fremmede, som mødes, kommunikerer og
skilles igen. Det er muligt, nogen kan få sig selv til at kalde det et
plot af en art, men der findes pornofilm med mere handling end Lost in
Translation, og i dem boller de da i det mindste.

Det mest interessante ved den film er, at der overhovedet er nogen,
der har lagt mærke til den.

Fra : MP Jakobsen

Dato : 18-02-04 12:44

On Wed, 18 Feb 2004 12:12:37 +0100, Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> Translation, og i dem boller de da i det mindste.
>
> Det mest interessante ved den film er, at der overhovedet er nogen,

Det kan godt være der findes pornofilm der har mere handling end Lost in
translation, men om hvorvidt de boller eller ej i en film er noget der skal
væer med til at afgøre dens kvalitet, vil jeg helst ikke kommentere.
Et afgørende punkt er for mig, dog ikke hvor meget handling der er, men
hvordan den er præsenteret og hvor interessant den er. Nogen gange er det
fint med kvantitet frem for kvalitet - jeg kan også godt lide at se en fed
action-film. Og jeg vil gerne give dig ret i at Lost in translation ikke er
noget action-packed adventure thrill-ride, men til gengæld vil jeg vove at
påstå at den film har fyldt mere i min bevidsthed end nogen anden film, jeg
har set inden for det sidste halve år (og det siger ikke så lidt!).

Hvis det har nogen interesse, synes jeg at det interessante ved Lost in
Translation er, at den med et så fint filmsprog kan fortælle en så
kompliceret historie, og efterlade folk med indtrykket af 'at den ikke
handler om noget'. Ud over det synes jeg den berører nogle interessante
emner og virkede derfor yderst relevant og aktuel for mig.

Hvis du spørger mig hvorfor jeg har anbefalet så mange mennesker at gå ind
og se den, tror jeg ville svare: Fordi den både er gribende, underholdende,
interessant og forførende - uden så meget pis.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 16:09

MP Jakobsen skrev:

>Hvis det har nogen interesse, synes jeg at det interessante ved Lost in
>Translation er, at den med et så fint filmsprog kan fortælle en så
>kompliceret historie

Men der er jo netop intet kompliceret ved den. Det er det, der er
problemet.

Total tomgang i halvanden time med status quo-slutning. Hvis det ikke
var for de smukke og stemningsfulde Tokyo-billeder, havde jeg følt det
som 100% spild af tid.

Fra : MP Jakobsen

Dato : 18-02-04 23:27

On Wed, 18 Feb 2004 16:08:41 +0100, Niels Søndergaard wrote:

> [...]
>
> Total tomgang i halvanden time med status quo-slutning. Hvis det ikke
> var for de smukke og stemningsfulde Tokyo-billeder, havde jeg følt det

Ja, jeg er måske en lidt staus-quo-person, men jeg synes et
kærlighedsforhold mellem en ung pige og en gammel mand er relativt
kompliceret. Jeg synes også at beskrivelsen af et samfund der er så
fokuseret på 'ego', at der er ikke engang er plads til at lytte til dem man
umiddelbart giver udtryk for man holder af, er relativt kompliceret. At
lave en sex-løs hollywood-film om et kærlighedsforhold, der stadig opnår
den intencitet (igenne stemningerne mener jeg) er et fint budskab til hele
vores 'værdi-sætning' i vores kultur.

En kultur hvor handling defineres ud af om skuespillerne hopper i kanen med
hinanden? ;)

Ej, jeg mener bare at filmen sagde mig en hel masse, og at den ikke sagde
dig noget er også helt fint. Jeg synes bare det er ærgeligt - på dine vejne
- at du ikke har fået det samme ud af filmen, som jeg fik.

Det være sagt synes jeg stadigvæk at det er en 'lille' film. Men ofte siger
'lidt' mere om 'meget', end 'meget' om 'lidt'.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-02-04 13:00

> [...]

> nok det, kritikerne falder for, men hvad skal man med bagtæppe og
> kulisser, hvis der ikke foregår noget på scenen?

Jeg kunne godt lide filmen. Den gav et portræt af, hvor røvkedeligt,
der egentlig er på et hotel et sted man ikke kender eller forstår.

Og Scarlett Johansson er meget, meget køn.

Jeg er tilfreds med at have set filmen, men store priser eller for den
sags skyld et gensyn synes jeg ikke, at den fortjener.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Morten Bowman

Dato : 18-02-04 14:08

On 18 Feb 2004 12:59:53 +0100, p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter
B. Juul) wrote:

> [...]
>
>Jeg er tilfreds med at have set filmen, men store priser eller for den
>sags skyld et gensyn synes jeg ikke, at den fortjener.

Enig. Til gengæld svært at se andre en Bill i den rolle

--
Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk

Fra : Per

Dato : 20-02-04 15:02

> [...]
> nok det, kritikerne falder for, men hvad skal man med bagtæppe og
> kulisser, hvis der ikke foregår noget på scenen?

Ingen stemning?!?! Det er da netop den spøjse japanske-kultur stemning der
gør filmen morsom.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 20-02-04 15:17

Per skrev:

> Ingen stemning?!?! Det er da netop den spøjse japanske-kultur
> stemning der gør filmen morsom.

Niels medgiver jo, at der er stemning - men desværre ikke meget andet.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Remember to let him hit you an even number of times so you don't get

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 17:22

Per skrev:

>Ingen stemning?!?! Det er da netop den spøjse japanske-kultur stemning der
>gør filmen morsom.

Om igen. Jeg skriver jo netop, der er stemning, men det er efter min
mening ikke nok.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 18-02-04 10:04

Niels Søndergaard skrev:

> Og til den tid er kejserens-nye-klæder-effekten forhåbentlig aftaget,
> så folk kan se, hvor røvkedelig den film er.

Hørt! Og jeg behøver ingen uddybning, for så falder jeg i søvn igen.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Dér var den - fedt!"

Fra : Rhexis

Dato : 18-02-04 14:28

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in
message news:2ln530ttlai5pktc067o3d8ernp2oat7qr@4ax.com

> Og til den tid er kejserens-nye-klæder-effekten forhåbentlig aftaget,
> så folk kan se, hvor røvkedelig den film er.

Handlingen var muligvis tynd, men denne film lever ikke kun på sin
handling. Den lever på stemninger og på kemien mellem de to
centrale hovedpersoner.

Fornemmelsen af ensomhed og fremmedartethed synes jeg var glimrende
beskrevet i filmen (omend den til tider er en smule karikeret). Nu har jeg
ikke selv været i samme situation som Murrays figur, men jeg kan alligevel
godt forstå, hvorfor han har problemer med at sove og ikke rigtig gider
engagere sig i sine reklamejobs.

Du nævner sex et andet sted i denne tråd, og faktisk synes jeg
filmen blev bedre af at de netop /ikke/ gik i seng sammen. Det havde
været den nemme Hollywood slutning, som vi har set så tit.

Scarlett Johansson yndige ydre og udstråling gør bestemt heller ikke filmen
dårlig. Jeg tror/håber at Murray får en Oscar for sin rolle - arthouse hype
eller ej.

--
rhexis

Fra : Lars Fischer

Dato : 18-02-04 15:38

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk>

> Og til den tid er kejserens-nye-klæder-effekten forhåbentlig
> aftaget, så folk kan se, hvor røvkedelig den film er.

Jeg er ikke enig i din vurdering af filmen, men du har naturligvis ret
i, at en film ofte skal lidt på afstand for at man kan se dens rigtige
format.

Selv om jeg syn's "Lost in Translation" er en fin film, så er det lidt
absurd, at den på imdb's "top250" rater højere end "Omstigning til
paradis". Men, OK, alle tre LoTR film er i top-5 på samme liste, så
måske er det bare fordi man skal spise nogen svampe for at forstå den
dybere mening med listen.

/Lars

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-02-04 15:50

On Wed, 18 Feb 2004 14:37:50 GMT, Lars Fischer <nospam@suk.dk> wrote:

>Selv om jeg syn's "Lost in Translation" er en fin film, så er det lidt
>absurd, at den på imdb's "top250" rater højere end "Omstigning til
>paradis".

Der er ingen grund til at bekymre sig om films placeringer på Top 250,
før efter de har ligget der i et par år.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: saltomortale (og ikke saltomotale)

Fra : Lars Fischer

Dato : 18-02-04 22:14

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote
(news:c0vu21$5q8$1@dknews.tiscali.dk):

> Der er ingen grund til at bekymre sig om films placeringer på Top
> 250, før efter de har ligget der i et par år.

Hmm. Så højt som LoTR-filmene er nået kommer de vist ikke ned i et
realistisk leje de næste mange år. Jeg syn's osse der er en del nyere
film (men mere end et par år gamle) der ligger helt urealistisk højt.

Har du erfaring for, at film faktisk bevæger sig markant nedad med
tiden?

/Lars

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-02-04 22:26

Lars Fischer wrote:

> Hmm. Så højt som LoTR-filmene er nået kommer de vist ikke ned i et
> realistisk leje de næste mange år. Jeg syn's osse der er en del nyere
> film (men mere end et par år gamle) der ligger helt urealistisk højt.

Hvad er urealistisk højt? Højt i forhold til hvad? Det er folkets røst i
"hører" på imdb. I er muligvis uenige med listen (det tror jeg alle er
på et eller flere punkter), men hvad foreslår I i stedet?

/David

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-02-04 23:09

On Wed, 18 Feb 2004 21:14:18 GMT, Lars Fischer <nospam@suk.dk> wrote:

>Har du erfaring for, at film faktisk bevæger sig markant nedad med
>tiden?

Ja, i høj grad. Rent ud fra hukommelsen, så mindes jeg at The Matrix
nåede ind i top 10 i sin tid, og nu ligger den som #32. Det skyldes
både at andre får den set, og nok også lidt at folk revurderer deres
stemmer over tiden. Dog, desværre skyldes det nok også den manglende
forståelse blandt folk, der stemmer ekstremt (fx 1 til LotR, for "så
god var den heller ikke, og nu retter jeg bare op på balancen" -
selvom de fx ville have stemt en 5-6 stykker, hvis de ikke havde
tjekket scoren først).

Memento var vist også #8 på et tidspunkt, og er nu #18.

Jeg har vist også set flere actionfilm lige snige sig op på top 250
efter de første par uger, for derefter at forsvinde ned til et
middelmådigt gennemsnit.

Dog - LotR-filmene har dog rigtigt nok vanvittigt mange stemmer i
forhold til andre film, så det kan godt være, man ikke ser samme
tendens her.

Fra : Per

Dato : 20-02-04 15:01

> Og til den tid er kejserens-nye-klæder-effekten forhåbentlig aftaget,
> så folk kan se, hvor røvkedelig den film er.

Jeg syntes nu den var ganske god, men den er bestemt opreklameret.

Fra : bettinaP

Dato : 18-02-04 09:26

Hvor var listen over, hvilke film der havde premiere i 2003 ? synes jeg så
et link herinde på et tidspunkt, men nu kan jeg ikke finde den

BettinaP

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-02-04 09:30

"bettinaP" <bep@bep.dk> escribió en el mensaje
> Hvor var listen over, hvilke film der havde premiere i 2003 ? synes jeg

> et link herinde på et tidspunkt, men nu kan jeg ikke finde den

I bunden af dit eget indlæg
MEd venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : bettinaP

Dato : 18-02-04 09:33

duh!
hold kæft jeg må være træt i dag *G*

takker

Fra : Per

Dato : 20-02-04 15:03

> "bettinaP" <bep@bep.dk> escribió en el mensaje
> så
>
> I bunden af dit eget indlæg
> MEd venlig hilsen
> Lars Hoffmann

LOL!

Fra : Thomas S

Dato : 18-02-04 09:41

Martin Helbo wrote:

> Bedste film

Kill Bill Vol. 1
Bloody Sunday

> Bedste danske film

Midsommer

> Bedste tegnefilm/animation

Chihiro og heksene

> Bedste action

28 dage senere

> Bedste anmelder

Bo Warming

> Hadeprisen (hvad den så end kommer til at hedde)

Matrix 2+3

Thomas S

Fra : Martin Helbo

Dato : 18-02-04 09:45

Forløbig er disse film nomineret:

[...]

25th hour

Bedste filmfotografi
Kill Bill Volume One

[...]

Terminator 3, Rise of the Machines

Kill Bill Volume One

Hulk

28 dage senere

Bedste DVD-udgivelse
Ringenes Herre: De To Tårne, Extended version

Valhalla
Kurosawa-bokssæt

Bedste anmelder
Louise Kidde Sauntved (Urban)
Christion Monggaard (Information)

Roger Ebert

Bo Warming

Årets Warming
Die another day

Bad Boys II
Scary Movie 3

Matrix Revolutions

Terminator 3

Brian "Kvalitet" Mikkelsen
Matrix Reloaded
Ben Affleck

Æresprisen
Ove Sprogøe

Fra : Thomas S

Dato : 18-02-04 09:54

Martin Helbo wrote:
> Forløbig er disse film nomineret:
>
> Bedste tegnefilm/animation
>
> Sen to Chihiro no kamikakushi
> Spirited Away
> Chihiro og heksene

Dette er den samme film, blot på tre forskellige sprog...

Thomas S

Fra : Martin Helbo

Dato : 18-02-04 09:57

"Thomas S" <erro_estado@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dette er den samme film, blot på tre forskellige sprog...

Okay, tak skal du have.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-02-04 10:00

"Martin Helbo" <helbo@NOSPAMthedude.dk> escribió en el mensaje
> Forløbig er disse film nomineret:
>
> Bedste film

Skal Pirates of the Carribean ikke også lige med i denne kategori?

Fra : bettinaP

Dato : 18-02-04 09:50

i guder hvor var der egentlig mange elendige film sidste år..men heldigvis
også et par gode imellem

> [...]
> afsteming på Jakob Madsens website?
>
> Her er i hvert fald kategorierne, så kan folk jo komme med deres bud på de

25th Hour
Mystic River

> Bedste danske film
> Bedste skuespiller

Johnny Depp - Pirates......
Edward Norton - 25th hour

> Bedste skuespillerinde

Nicole Kidmann

> Bedste instruktør

Gerorge Clooney -.Confessions of a Dangerous Mind
Clint Eastwood - Mystic River
Peter Jackson - ROTK

> Bedste manuskript

> Bedste musik

Love Actually

> Bedste filmfotografi

Hero

> Bedste tegnefilm/animation

Find Nemo

> Bedste action

Phonebooth (er det en actionfilm?)
X-men 2

> Bedste DVD-udgivelse

Two Towers Extended..var der andre? *S*

> Bedste anmelder

> Årets Warming
Terminator 3: Rise of the Machines
Charlies Angels - Full throttle

> Æresprisen

Peter Jackson

Fra : MP Jakobsen

Dato : 18-02-04 10:05

On Tue, 17 Feb 2004 17:38:24 +0100, Martin Helbo wrote:

> [...]
> afsteming på Jakob Madsens website?
>
> Her er i hvert fald kategorierne, så kan folk jo komme med deres bud på de

The Hours
Adaptation
Punch Drunk Love
Reconstruction
Mystic River

> Bedste danske film
Arven
Reconstruction
Dogville

> Bedste skuespiller
Tim Robbins (Mystic River)
Ralph Fiennes (Spider)
Nikolaj Lie Kaas (Reconstruction)
Ulrich Thomsen (Arven)

> Bedste skuespillerinde
Julianne Moore (Hours)
Julianne Moore (igen) (Far from heaven)
Nicole Kidman (Dogville)
Marie Bonnevie (Reconstrucion)
Charlotte Rampling (Swimming Pool)

> Bedste instruktør
Christopher Bo (!) (Reconstruction)
Per Fly (Arven)
Peter Jackson (Ringenes Herre)
Lars von Trier (Dogville)

> Bedste manuskript
Adaptation (!)
Hero
Hours

> Bedste musik
Ringenes Herre: Kongen vender tilbage
Punch-Drunk Love

> Bedste filmfotografi
Arven
Swimming Pool
Far from heaven
The Hours
Hero

> Bedste tegnefilm/animation
Finding Nemo
Spirited Away

> Bedste action
Ringenes Herre
Kill Bill vol. 1

> Bedste DVD-udgivelse
Har ikke set den, men jeg går ud fra at det er Ringenes Herre

> Bedste anmelder
Kim Skotte måske?

> Æresprisen
Peter Jackson (for at have fuldført så stort et film-projekt)
Jørgen Leth
Dogme-brødrene (for at have sat Danmark på landkortet)

det' vist det...
Men hvor er det ærgeligt at Lost in translation først kommer med næste år.

Fra : KLM

Dato : 18-02-04 10:42

> [...]

>afsteming på Jakob Madsens website?
>
>Her er i hvert fald kategorierne, så kan folk jo komme med deres bud på de

Pirates of the Caribbean - Den sorte forbandelse
Ringenes Herre - Kongen vender tilbage

>Bedste danske film

>Bedste skuespiller
Johnny Depp

>Bedste skuespillerinde
Nicole Kidman

>Bedste instruktør
>Bedste manuskript
>Bedste musik
Ringenes Herre - Kongen vender tilbage

>Bedste filmfotografi
>Bedste tegnefilm/animation
>Bedste action
Hollywood Homicide
The Matrix Revolutions
Terminator 3: Rise of the Machines
Det hemmelighedsfulde selskab

>Bedste DVD-udgivelse
Ringenes Herre - Kongen vender tilbage
>Bedste anmelder

>Årets Warming
Hypen omkring Ringenes Herre

>Æresprisen
Clint Eastwood

Fra : Martin Helbo

Dato : 18-02-04 11:20

Update.
Når i tilføje nye nomineringer er det ikke nødvendigt at skrive dem som
allerede er tilfjøjet.

Bedste film
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage
City of God
Kill Bill: Volume One
Mystic River
Hero (Ying xiong)
Rabbit Proof Fence
Commandante

25th Hour
Bowling for Columbine

Punch Drunk Love

Pirates of the Carribean - The Curse of the Black Pearl

Bloody Sunday

The Hours
Okidé-tyven (Adaptation)

Bedste danske film
Dogville

Arven

Midsommer

Reconstruction

Bedste skuespiller
Edward Norton (25th Hour)
Sean Astin (ROTK)
Elijah Wood (ROTK)
Bernard Hill (ROTK)
[...]

Julianne Moore (The Hours(Far from heaven)
Marie Bonnevie (Reconstrucion)
Charlotte Rampling (Swimming Pool)

Uma Thurman (Kill Bill: Vol. 1)

Bedste instruktør
Peter Jackson (ROTK)
Quentin Tarantino (Kill Bill: Vol. 1)
[...]

Christopher Boe (Reconstruction)

Bedste manuskript
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage (Fran walsh, Philippa Boyens, Peter
Jackson, JRR Tolien)
Kill Bill: Vol. 1 (Quentin Tarantino)
Orkidé-tyven (Adaptation) (Susan Orlean, Charlie Kaufman)

Hero (Yimou Zhang)

Bedste musik
Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage (Howard Shore)
Kill Bill: Vol. 1 (LilyChou Chou, RZA, D.A. Young)

25th hour (Terence Blancard)

Love Actually (Craig Armstrong)

Punch-Drunk Love (Jon Brion)

Arven (Halfdan E)

Bedste filmfotografi
Kill Bill: Vol. 1 (Robert Richardson)

Fear X (Larry Smith)
Hero (Christopher Doyle)
Ringenes Herre - Kongen vender tilbage(Andrew Lesnie)

Arven (Harald Gunnar Paalgard)
Swimming Pool Yorick Le saux)
Far from heaven (Edward lachman)
The Hours (Seamus McGarvey)

Bedste tegnefilm/animation
Finding Nemo

Spirited Away/ Sen to Chihiro no kamikakushi/ Chihiro og heksene
Trillingerne fra Belleville

Bedste action
X-Men 2
Shanghai Knights
Tomb Raider 2

Terminator 3, Rise of the Machines

Kill Bill: Vol. 1

Hulk

28 dage senere

Phonebooth

Hollywood homicide

Det hemmelilghedsfulde Selskab (League of Extrordinary Gentlemen, The)

Matrix Revolutions, The

[...]

Kim Skotte

Årets Warming
Die another day

Bad Boys II
Scary Movie 3

Matrix Revolutions

Terminator 3

Brian "Kvalitet" Mikkelsen
Matrix Reloaded
Ben Affleck

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-02-04 13:07

"Martin Helbo" <helbo@NOSPAMthedude.dk> escribió

> Bedste instruktør

Jeg har aldrig fattet den kategori. Bedømmes en instruktørs kvalitet ikke på
kvaliteten af hans arbejde, hvorfor denne kategori derfor er det samme som
bedste film?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : MP Jakobsen

Dato : 18-02-04 14:30

On Wed, 18 Feb 2004 13:07:17 +0100, Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> kvaliteten af hans arbejde, hvorfor denne kategori derfor er det samme som

Jeg er til dels enig. Men selvom 'filminstruktør'-rollen har fået tildelt
samme rolle som forfatteren af en bog (altså en der styrer alt), kan han
stadigvæk ikke være alle steder på en gang. Nogen gange er noget af det der
gør en film god f.eks. blot billederne eller skuespillet. Eller handlingen
(manuskriptet). Men jeg er som sagt lidt enig med dig i at de bedste film
som regel er gode fordi 'det hele svinger sammen' og det er vel til dels
instruktørens rolle...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-02-04 16:38

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
>
> Jeg har aldrig fattet den kategori. Bedømmes en instruktørs kvalitet
> ikke på kvaliteten af hans arbejde, hvorfor denne kategori derfor er

Fordi "bedste film"-priser normalt uddeles til filmens producent. En stor
del af international filmproducent foregår på "pakkebasis". Dvs. at en (evt.
uafhængig) producent finder/opsøger/bestiller/får tilsendt et interessant
manuskript, får tilknyttet en instruktør og evt. nogle stjerneskuespillere,
inden finansieringen skaffes. Instruktøren står som kunstnerisk ansvarlig,
men det er ofte producenten, der er den ansvarlige for, at et filmprojekt
overhovedet er kommet fra jorden.

Læg dertil den meget udbredte vrangforstilling af instruktøren som en
"supermand", der nærmest alene tager hånd om indspilningen. Det er en
fejlopfattelse. Instruktøren er kunstnerisk ansvarlig, men vil normalt
uddelegere beslutningsarbejde for at kunne varetage sine egne, helt
specifikke opgaver under en produktion. Det gælder fx. nedbrydningen af en
scene i enkelte opstillinger (den såkaldte "blocking"). Man kan derfor
sagtens belønne en instruktør, der forvalter sine scener godt, men hvor
filmen som helhed måske halter på nogle punkter. Det lod til at være
"problemet" med Saving Private Ryan under oscaruddelingen, hvor den netop
vandt for bl.a. bedste instruktion, men tabte bedste film og bedste
manuskript-kategorierne.

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 19:33

> [...]
> specifikke opgaver under en produktion. Det gælder fx. nedbrydningen af en
> scene i enkelte opstillinger (den såkaldte "blocking"). Man kan derfor

Men er det så ikke også svært at bedømme, hvor godt en film er
instrueret? Man ved jo ikke nødvendigvis, hvilket beslutningsarbejde
instruktøren har uddelegeret, og hvad han/hun selv har taget sig af og
derfor skal bedømmes på?
Er der f.eks. nogen, som ved, hvad Peter Jackson selv har gjort, og hvad
han har uddelegeret, nu hvor der er så mange, som nominerer ham som
bedste instruktør?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 18-02-04 22:24

Rocco Timberlake wrote:

> Men er det så ikke også svært at bedømme, hvor godt en film er
> instrueret?

Jo. Lige præcist. Det er også af den grund, at de store prisuddelinger
foretages på en baggrund af folk med indgående branchekendskab. Det er
simpelthen en nødvendighed at kende lidt til sagerne for at kunne bedømme,
hvilke elementer i en film, der bør tilskrives hvem. (Dermed ikke sagt, at
man nødvendigvis selv behøver at have stået med megafonen i hånden. En
garvet filmjournalist eller fx. en skuespiller bør snildt kunne tilegne sig
samme indsigt.)

> Er der f.eks. nogen, som ved, hvad Peter Jackson selv har gjort, og
> hvad han har uddelegeret, nu hvor der er så mange, som nominerer ham
> som bedste instruktør?

Næppe. Det store antal nomineringer skyldes formodentligt netop, at mange
bare synes, at filmen er god, og at Jackson - som kunstnerisk ansvarlig -
derfor må være den rette at belønne. Det er han til dels vel også, fordi han
i teorien har blåstemplet alt. I praksis er den dog ikke helt så sikker. Det
er fx. velkendt (ud fra kommentarsporet på dvd'en), at Jackson ikke var med
til at klippe et eneste sekund af den første film. Han havde bedt klipperne
om at vente med udvalgte nøglescener, til han selv fik tid. Det lykkedes ham
bare aldrig at skabe plads i kalenderen, så klipperne gjorde deres arbejde,
og Jackson godtog tilsyneladende deres arbejde. Det vil sige, at han har
været kunstnerisk ansvarlig på klippeprocessen i og med, at han har haft
mulighed for at forkaste de ting, han ikke kunne lide. Men han har ikke selv
været involveret i arbejdet. Han har ikke siddet og taget beslutninger om
strukturen af hver enkelte scene.

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
"Cinema is imperfection.

Fra : Just Johnny

Dato : 18-02-04 14:43

>Bedste film

Master & Commander

>Bedste instruktør

Peter Weir (Master & Commander)

>Bedste DVD-udgivelse

Survivors - season 1
(En yderst overset lille perle efter min mening. Første tredjedel af
den SciFi tv-serie som gik på DR helt tilbage i 1970'erne under titlen
"De Overlevende").

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 18-02-04 14:47

Hmm...

Kunne rent faktisk være det var tid til at omdøbe Warming-prisen. Har
allerede set forslaget 'Ed Wood' prisen. Nogen andre bud?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 16:11

C. H. Engelbrecht skrev:

>Hmm...
>
>Kunne rent faktisk være det var tid til at omdøbe Warming-prisen. Har
>allerede set forslaget 'Ed Wood' prisen. Nogen andre bud?

Reptilicus-prisen

Fra : Martin Helbo

Dato : 18-02-04 16:52

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Reptilicus-prisen

Nej, det ville være synd. Reptilicus er kult. Dårlig, men kult.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 17:27

Martin Helbo skrev:

>Nej, det ville være synd. Reptilicus er kult. Dårlig, men kult.

Det samme gælder vel Ed Wood.

Fra : Zeki

Dato : 18-02-04 16:51

> Bedste film

Master and Commander
Chicago
Mystic River
Pirates of the Carribean
Seabiscuit
Kill Bill 1

> Bedste danske film

Et eller andet tungt socialrealistisk drama.

> Bedste skuespiller

Leonardo De Caprio - Gangs of New York
Johnny Depp - Pirates of the Caribean
Sean Penn - Mystic River

> Bedste skuespillerinde

Renee Zellweger - Chicago
Uma Thurman - Kill Bill 1

> Bedste instruktør

Clint Eastwood - Mystic River
Peter Weir - Master and Commander
Shekar Kapur - The Four Feathers

> Bedste manuskript

Mystic River
Seabiscuit

> Bedste musik

Chicago
Master and Commander
ROTK
8 Mile

> Bedste filmfotografi

ROTK
Master and Commander
Die Another Day
Seabiscuit

> Bedste tegnefilm/animation

Sinbad
Find Nemo

> Bedste action

Die another Day
2fast2furious
T3

> Bedste DVD-udgivelse

Indiana Jones-trilogien
Tilbage til Fremtiden-trilogien
Austin Powers- Goldmember

> Bedste anmelder

Ingen.

> Årets Warming

Daredevil
Bad Boys 2
Lara Croft 2
Charlie Angels 2

> Æresprisen

Sean Connery
Peter Aalbæk

mvh Zeki

Fra : Zeki

Dato : 18-02-04 17:07

Tilføj lige Brian Mikkelsen. Grund: Har kæmpet en hård og sej kamp mod
filmselskaberne ifm copyright, og fik trumfet igennem at skoler nu frit kan
leje film og fremvise dem uden tidligere restriktioner. Tak, Brian!

mvh Zeki

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 18-02-04 17:14

> Bedste film
Dogville

> Bedste danske film
Dogville
De fem benspænd.

> Bedste instruktør
Trier og Leth

> Bedste tegnefilm/animation

Chihiro og heksene

Jeg har altid lidt problemer med bedste manuskript. Jeg syntes at den de
fleste gange, mest bliver givet til en film der _ligesom_ fortjener lidt
mere end bare bedste film. Og det er de færreste/hvis overhovedet nogen,
der tager sig sammen og læser manuskripterne. Så det kan være lidt svært

--
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man
kan høre rumskibene flyve rundt ude i rummet i Star Wars.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 18:26

>Bedste film
25th Hour
Solaris
Runaway Jury
Identity
Master and Commander
Return of the King

>Bedste danske film
Ha! Ha! Ha!

>Bedste skuespiller
Edward Norton (25th Hour)
Philip Seymour Hoffman (do.)
Sean Astin (ROTK)
Gene Hackman (Runwaway Jury)
John Cusack (do. samt Identity)

>Bedste skuespillerinde
Rachel Weiss (Runaway Jury)
Cate Blanchett (Veronica Guerin)
Alison Lohmann (White Oleander)

>Bedste instruktør
Spike Lee (25th Hour)
Steven Soderbergh (Solaris)

>Bedste manuskript
25th Hour
Solaris

>Bedste musik
Chicago

>Bedste filmfotografi
Gangs of New York

>Bedste tegnefilm/animation
Find Nemo

>Bedste action
Die Another Day
X-Men 2
Terminator 3
The Italian Job

>Bedste DVD-udgivelse
De to tårne - extended

>Bedste anmelder
Roger Ebert

>Årets Warming
Dogville

>Æresprisen
Peter Jackson (Ringenes Herre-trilogien)

Tilføjelse:
Bedste babe i latex:
Kate Beckinsale (Underworld)

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 18:53

Ups! Glemte to vigtige skuespillerpræstationer:

Mandlig:
Barry Pepper (25th hour)

Kvindelig:
Rosario Dawson (25th Hour)

Fra : Stefan Holm

Dato : 18-02-04 19:33

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Tilføjelse:
> Bedste babe i latex:
> Kate Beckinsale (Underworld)

Måske som nomineret til æresprisen? Den kategori findes jo rent
faktisk.

--
Stefan Holm
"So he is a good vampire. I mean on a scale of one to ten,

Fra : Rhexis

Dato : 18-02-04 20:13

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in
message news:v8673092aqnd54d29eb57tk1kt10bd3gp4@4ax.com

> Ha! Ha! Ha!

Kan man hermed konkludere at Per Fly ikke er din kop te?

--
rhexis

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 21:00

Rhexis skrev:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in
>message news:v8673092aqnd54d29eb57tk1kt10bd3gp4@4ax.com

>Kan man hermed konkludere at Per Fly ikke er din kop te?

Ja! Jeg har faktisk set Arven, og mage til lort skal man da lede længe
efter.

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-02-04 21:47

Niels Søndergaard wrote:

> Ja! Jeg har faktisk set Arven, og mage til lort skal man da lede længe
> efter.

Det er noget ævl (som sædvanligt), men Bænken var nu meget bedre.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 22:26

David Rasmussen skrev:

>Det er noget ævl (som sædvanligt)

Nej, det er ikke noget ævl. Det er min ærlige mening, og den vil jeg
have lov til at have, ligesom du skal have lov til at have din. Jeg
synes, det er fint, der er nogen, der gider lave film efter din smag.
Men hvorfor i alverden forventer du, at resten af verden deler den?

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-02-04 22:29

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> synes, det er fint, der er nogen, der gider lave film efter din smag.
> Men hvorfor i alverden forventer du, at resten af verden deler den?

Det var dig der skrev "man" skulle lede længe efter lort mage til Arven,
som om at alle var enige i det. Når man udtaler sig kategorisk får man
et kategorisk svar.

/David

Fra : ML-78

Dato : 18-02-04 22:48

Niels Søndergaard skrev:

> [...]
> synes, det er fint, der er nogen, der gider lave film efter din smag.
> Men hvorfor i alverden forventer du, at resten af verden deler den?

Det var heller ikke personlig smag du forholdte dig til. Du skrev "mage
til lort skal man lede længe efter", og det er en kvalitetsmæssig
vurdering. Det er ikke det samme som at emnet eller genren ikke falder i
éns smag.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 22:58

ML-78 skrev:

> [...]
>til lort skal man lede længe efter", og det er en kvalitetsmæssig
>vurdering. Det er ikke det samme som at emnet eller genren ikke falder i

Årh, gider I lige...? Det kan da ikke være meningen, man skal skrive
IMHO efter hver sætning. I ved da godt, at det er min mening og ingen
andres, jeg udtrykker. Skvatnavler! Svumpukler! Hundehoveder!

Fra : MP Jakobsen

Dato : 18-02-04 23:33

On Wed, 18 Feb 2004 22:26:27 +0100, Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> synes, det er fint, der er nogen, der gider lave film efter din smag.
> Men hvorfor i alverden forventer du, at resten af verden deler den?

Jeg synes det er synd at du negører din egen mening på den måde. Det kommer
jo til at virke ironisk når du kommer med en så markant og negativt ladet
ytring, uden at du argumenterer lidt for det. Det kan godt være at du synes
Arven er en dårlig film, og det skal du have lov til at synes, men det kan
vel næppe været gået din næse forbi at der er en hel del mennesker der var
ganske begejstrede for den. Derfor synes jeg det ville styrke dit
standpunkt hvis du overvejede din argumentation lidt nøjere, end til et
objektificerende 'da'.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 23:46

MP Jakobsen skrev:

>Derfor synes jeg det ville styrke dit
>standpunkt hvis du overvejede din argumentation lidt nøjere, end til et
>objektificerende 'da'.

Jamen det skal du da have lov til at synes.

Fra : Lars Fischer

Dato : 19-02-04 10:28

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk>

> Nej, det er ikke noget ævl.

Jo, det syn's David det er.

> Det er min ærlige mening, og den vil
> jeg have lov til at have

Og du har valgt at udtrykke din mening på en form, der ellers mest
kendes fra Ekstra Bladets side 2. Så må du osse finde dig i, at David
svarer på samme niveau. Davids udsagn kan præcis lige så vel som dit
læses som en vurdering af filmen, og det er helt i den ånd, du selv
har lagt op til.

Niels, det er direkte pinligt, at du på den ene side forbeholder sig
retten til at fremsætte platte, kategorisk og uargumenterede
vurdering, og på den anden side straks giver dig til at tude, når
andre gør det samme.

Måske din reaktions på Davids indlæg kan hjælpe dig til at forstå,
hvorfor dit eget indlæg var meningsløst?

/Lars

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-02-04 11:03

Lars Fischer skrev:

>Måske din reaktions på Davids indlæg kan hjælpe dig til at forstå,
>hvorfor dit eget indlæg var meningsløst?

Du vrøvler. En mening kan pr. definition aldrig være meningsløs.

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-02-04 11:13

Niels Søndergaard wrote:

> Du vrøvler. En mening kan pr. definition aldrig være meningsløs.

_Det_ er da i hvert fald noget vrøvl. Et sprogligt bevidst menneske som
dig selv burde kende den semantiske forskel på de to betydninger af
"mening".

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-02-04 11:33

David Rasmussen skrev:

>_Det_ er da i hvert fald noget vrøvl. Et sprogligt bevidst menneske som
>dig selv burde kende den semantiske forskel på de to betydninger af
>"mening".

Du almægtige!

Jeg kan ikke lide den film. Jeg synes, det er en lortefilm. Kan det
være så svært at forstå?

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-02-04 11:33

Niels Søndergaard wrote:

> Jeg kan ikke lide den film. Jeg synes, det er en lortefilm. Kan det
> være så svært at forstå?

Næ. Det er der ikke noget der ikke har forstået.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-02-04 11:38

David Rasmussen skrev:

>Næ. Det er der ikke noget der ikke har forstået.

Fint. Så er budskabet/udsagnet/meningen trods alt nået igennem.

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-02-04 11:53

Niels Søndergaard wrote:

> Fint. Så er budskabet/udsagnet/meningen trods alt nået igennem.

Snildt :)

/David

Fra : Lars Fischer

Dato : 19-02-04 15:49

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk>

> Jeg kan ikke lide den film. Jeg synes, det er en lortefilm. Kan
> det være så svært at forstå?

Jeg er ikke dummere end som så, Niels. Jeg forstår udemærket hvad du
mener, og du er velkommen til at mene lige hvad du vil. Jeg syn's
måske nok du er lidt unuanceret, så din mening siger mig ikke noget,
men det er jo mit problem.

Det jeg sletikke forstår er, at du tager på vej over at David
udtrykker *sin* mening på præcis samme unuancerede måde som du gør.
Det er da lidt underligt - men det er måske osse derfor du helt
undlader at forholde dig til det.

/Lars

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-02-04 17:44

Lars Fischer skrev:

>Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk>
>
>Det jeg sletikke forstår er, at du tager på vej over at David
>udtrykker *sin* mening på præcis samme unuancerede måde som du gør.

Jeg tog ikke på vej. Jeg reagerede stille og roligt på, at David
skrev, at jeg altid ævler. Det var, som du ganske rigtigt skriver,
aldeles unuanceret.

Det var min kritik af Arven måske også, ja. Men det er jo svært at
forholde sig nuanceret til et talentløst Godfather-ripoff. Dog vil jeg
gerne udtrykke min undren over, at den officielle kritik af den film
er så unuanceret. Men det er vel kulturpolitik. Dansk=godt. Gid folk
dog kunne glemme deres nationale stolthed (læs: mindreværdskomplekser)
bare en gang imellem og give skidtet de hug, det fortjener.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-04 22:01

> [...]

> gerne udtrykke min undren over, at den officielle kritik af den film
> er så unuanceret. Men det er vel kulturpolitik. Dansk=godt.

Hardly. Bertram & Co.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-02-04 22:57

Peter B. Juul skrev:

>Hardly. Bertram & Co.

Den er jo produceret af Regner Grasten, så den er pr. definition
dårlig i kritikerkredse. Men alt, hvad lugter af "kunst", bliver
lovprist, uanset hvor ringe og uspiseligt det er.

Fra : ML-78

Dato : 19-02-04 23:02

Niels Søndergaard skrev:

> Men alt, hvad lugter af "kunst", bliver
> lovprist, uanset hvor ringe og uspiseligt det er.

Det er snarere mit indtryk at du pr. automatik afskyr alt, hvad der
lugter af kunst eller er af dansk/europæisk afstamning - uanset om det
er godt eller ej.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-02-04 23:49

ML-78 skrev:

>Det er snarere mit indtryk at du pr. automatik afskyr alt, hvad der
>lugter af kunst eller er af dansk/europæisk afstamning - uanset om det
>er godt eller ej.

Ja, det indtryk kan man sikkert godt få, for det er jo desværre
sjældent, der er grund til at klappe i hænderne over noget som helst
fra Europa, selv om der heldigvis er lysende undtagelser. Jeg skal
ikke gøre mig klog på årsagerne, men det kunne måske have noget at
gøre med, at også filmbudgetter falder ind under reglen om, at man i
det store og hele får, hvad man betaler for. Men en lille ting, der
kunne have en stor virkning, var, at kritikerne holdt op med at være
så forbandet kulturpolitiske og begyndte at indrømme, at der er
pokkers langt mellem snapsene, og at kejseren temmelig tit er yderst
luftigt påklædt. Som enhver pædagog kan fortællle, gør man ikke sine
børn nogen tjeneste ved altid at rose dem.

Med andre ord: Kritikere, vær kritiske!

Og ja, du har ganske ret i, at jeg rynker på næsen af film, der kun
*lugter* af kunst. Arven er et godt eksempel. Og ligeså Dogville -
efter min mening, må jeg jo hellere tilføje for ikke endnu en gang at
blive beskyldt for at inddrage hele verdens befolkning som
medsammensvorne.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 19-02-04 23:56

Niels Søndergaard skrev:

> Og ja, du har ganske ret i, at jeg rynker på næsen af film, der kun
> *lugter* af kunst. Arven er et godt eksempel.

Jeg synes, Arven er et dårligt eksempel, for den film blev jo en kæmpe
publikumssucces. Hr. og fru Jensen er sikkert bedøvende ligeglade med
kulturpolitik.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Step aside everyone! Sensitive love letters are my specialty. 'Dear

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 00:03

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Jeg synes, Arven er et dårligt eksempel, for den film blev jo en kæmpe
>publikumssucces. Hr. og fru Jensen er sikkert bedøvende ligeglade med
>kulturpolitik.

Om det er en publikumssuces eller ej, siger efter min mening intet om
en films kvaliteter. Det er da vist kun rindalister, der vil hævde den
slags.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 20-02-04 00:07

Niels Søndergaard skrev:

> Om det er en publikumssuces eller ej, siger efter min mening intet om
> en films kvaliteter.

Nej, men det sandsynliggør, at der andre faktorer på spil end
kulturpolitik, når så mange biografgængere har rost en film.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Nothing I do is my fault."

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 00:19

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Nej, men det sandsynliggør, at der andre faktorer på spil end
>kulturpolitik, når så mange biografgængere har rost en film.

Så og så mange fluer kan ikke tage fejl?

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 20-02-04 00:22

Niels Søndergaard skrev:

> Så og så mange fluer kan ikke tage fejl?

Jeg ved ikke, hvorfor du så ivrigt forsøger at misforstå. Jeg siger
bare, at det ikke er af kulturpolitiske grunde, at 'folket' har taget så
godt imod Arven. Jeg kan i hvert fald tale på egne vegne.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"HØRT! Det danske sprog er virkelig ved, at gå til grunde."

Fra : vadmand

Dato : 20-02-04 00:40

> [...]
> luftigt påklædt. Som enhver pædagog kan fortællle, gør man ikke sine
> børn nogen tjeneste ved altid at rose dem.

Din konspirationsteori om, at kritikere ikke skriver, hvad de mener, kan jeg
ikke bruge til noget. Hvorfor kan du ikke bare acceptere, at de ikke deler
din smag?

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 09:11

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:

>Din konspirationsteori om, at kritikere ikke skriver, hvad de mener, kan jeg
>ikke bruge til noget.

Din teori om, at jeg tror, der er en tale om en konspiration, kan jeg
til gengæld ikke bruge til noget.

Jeg tror, der er tale om et kollektivt udslag af nationale
mindreværdskomplekser, der gør kritikere mere elskværdige over for
danske film, end de objektivt set burde være. Kald det kulturpolitik,
yngelpleje, musen-og-elefanten-syndromet etc, etc - uanset hvad synes
det at være en mærkbar faktor.

> Hvorfor kan du ikke bare acceptere, at de ikke deler
>din smag?

Det kan jeg sagtens acceptere. Uenighed fremmer debat, og debat er en
god ting. Det er vi da vist nogenlunde enige om her på Usenet.

Fra : vadmand

Dato : 20-02-04 17:07

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror, der er tale om et kollektivt udslag af nationale
> mindreværdskomplekser,

Sådan nogen som dem, der gør, at du automatisk nedvurderer danske film?

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-02-04 23:42

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Den er jo produceret af Regner Grasten, så den er pr. definition
> dårlig i kritikerkredse.

Det var Det forsømte forår ikke.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 00:08

Peter B. Juul skrev:

>Det var Det forsømte forår ikke.

Nej, og vist nok heller ikke "Kun en pige" (hed den vist). Som altid
er der undtagelser overalt.

Jeg kendte faktisk Regner overordentlig godt engang og ved, at han
brænder 100 procent for sagen, hver gang han laver noget.

Men det gør Sussi & Leo og Lars von Trier sikkert også ...

Fra : vadmand

Dato : 20-02-04 00:41

> [...]
> brænder 100 procent for sagen, hver gang han laver noget.
>
> Men det gør Sussi & Leo og Lars von Trier sikkert også ...

Netop.

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-02-04 00:59

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Jeg kendte faktisk Regner overordentlig godt engang og ved, at han
> brænder 100 procent for sagen, hver gang han laver noget.

som jeg har skrevet andetsteds i tråden: Regner leverer stabilt og
jævnt arbejde det meste af tiden og så er der nogle rigtige stinkere
og nogle perler imellem.

Mit klare indtryk er, at gode ting fra Regner bliver godt modtaget,
jævne ting modtages jævnt og dårlige ting modtages dårligt.

Og det samme gælder fra alle mulige andre.

Men nu er jeg jo på sin vis også selv en del af den der væmmelige
anmelder-stand, så jeg er nok partisk.

Jeg er sikker på, at Arven nød godt af, at Bænken var så god. Jeg
synes ikke Arven nåede op på siden af Bænken, men begge film var
virkeligt gode. At Per Fly så også virker som et både kompetent og
behageligt menneske får naturligvis ikke nogen til at ønske at slagte
hans film unødigt.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 01:10

Peter B. Juul skrev:

>Jeg er sikker på, at Arven nød godt af, at Bænken var så god. Jeg
>synes ikke Arven nåede op på siden af Bænken, men begge film var
>virkeligt gode.

Jeg har ikke set Bænken og kan ikke udtale mig om den. Men Arven
irriterede mig af flere grunde. En væsentlig årsag var, at vi endnu en
gang skulle trækkes med et af disse dansk-svenske ægteskaber, som
åbenbart er nødvendige for at opnå filmstøtte. Men det, der slog mig
allermest, var, at den historie allerede var blevet fortalt så meget,
meget bedre af Mario Puzo og Francis Ford Coppola, og så bovlamt og
unødvendigt et forsøg på at plagiere verdens bedste film kan næsten
kun karakteriseres som helligbrøde.

>At Per Fly så også virker som et både kompetent og
>behageligt menneske får naturligvis ikke nogen til at ønske at slagte
>hans film unødigt.

Jeg kender ham ikke, men selv om jeg gjorde, burde det ikke have nogen
indfydelse på min bedømmelse af hans film.

Fra : vadmand

Dato : 20-02-04 09:00

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse den
historie allerede var blevet fortalt så meget,
> meget bedre af Mario Puzo og Francis Ford Coppola, og så bovlamt og
> unødvendigt et forsøg på at plagiere verdens bedste film kan næsten
> kun karakteriseres som helligbrøde.

Anser du de ulækre, forbryderforherligende Godfather-fdilm for verdens
bedste? Jeg synes, at de - bortset fra de sekvenser, hvor Brando medvirker -
hører til genrens absolutte lavpunkt. Og det gør jeg ikke af
"kulturpolitiske" grunde. Jeg kunne bare ikke lide dem, men fandt dem
kvalmende og grænsefascistiske.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 09:36

> [...]

>hører til genrens absolutte lavpunkt. Og det gør jeg ikke af
>"kulturpolitiske" grunde. Jeg kunne bare ikke lide dem, men fandt dem

Jeg finder det dybt beklageligt, at dit USA-filter forhindrer dig i at
nyde denne perle. Har du det også sådan med Schindlers Liste, bare
fordi den er lavet af Spielberg?

Hvad Godfather angår, bryder jeg mig ikke så meget om toeren og
treeren, men etteren er et absolut mesterværk, hvilket jeg bestemt
ikke er ene om at mene. For en gangs skyld er det lykkedes at lave en
perfekt blanding af miljøskildring, underholdning og psykologisk
analyse, der krystalliserer sig i sublim suspense på både det
handlingsmæssige og personskildrende plan.

Hvis du ser den film som en forherligelse af forbrydere, er der
*virkelig* noget, du har misforstået. Den fortæller den tragiske
historie om en mand, der forsøger at bryde ud af sin altdominerende
families kløer og ender med at blive den værste af dem alle. Det samme
gør Arven, blot langt mere utroværdigt. Coppola skildrer forbryderne
som de mennesker, de er (og derfor indfinder kvalmen sig sikkert hos
dig, og derfor er der sikkert svage sjæle, som ser dem som idoler)
hvorimod Per Flys "skurke" efter min mening er aldeles unuancerede.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-02-04 14:59

On Fri, 20 Feb 2004 09:35:54 +0100, Niels Søndergaard

Fra : vadmand

Dato : 20-02-04 17:07

> Jeg finder det dybt beklageligt, at dit USA-filter forhindrer dig i at
> nyde denne perle. Har du det også sådan med Schindlers Liste, bare
> fordi den er lavet af Spielberg?

Nej. Men jeg ville nok have haft det sådan, hvis kz-kommandanten havde været
helten. Min vurdering af "Godfather" har intet med USA-filter at gøre. Jeg
anser bare mafiaen for en afskyelig bande forbrydere, hvis "æresbegreber"
nærmest svarer til Jønkes - altså at det er o.k. at skyde folk ned, hvis man
ikke kan lide dem. At gøre den slags krapyl til helte i en film giver mig
kvalme. Uanser hvor gode (nogle af) skuespillerpræstationerne end er.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 17:24

> [...]

>ikke kan lide dem. At gøre den slags krapyl til helte i en film giver mig
>kvalme. Uanser hvor gode (nogle af) skuespillerpræstationerne end er.

Du har fuldstændig misforstået den film, hvis du mener, at den gør dem
til helte.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 17:32

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:

> At gøre den slags krapyl til helte i en film giver mig
>kvalme. Uanser hvor gode (nogle af) skuespillerpræstationerne end er.

Hvordan kan du få den holdning til at rime med din forkærlighed for
film som Den Knaldrøde Pirat, der glorificerer sørøverlivet?

Fra : vadmand

Dato : 20-02-04 19:02

> Hvordan kan du få den holdning til at rime med din forkærlighed for
> film som Den Knaldrøde Pirat, der glorificerer sørøverlivet?

Det er et eventyr. Godfather foregiver at være realistisk.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 19:48

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

>Det er et eventyr. Godfather foregiver at være realistisk.

Aha, Så hvis man lavede Godfather som et eventyr, var det i orden, at
de slemme skurke blev skildret som helte?

Men nu er det jo sådan, at Michael Corleone, uanset hvad du påstår,
skildres som alt andet end en helt i Godfather-filmene. Hvis du
overhovedet har set den første til ende, bør du kunne huske
slutscenen, hvor billedet fryser på Diane Keatons ansigt i det
øjeblik, hun erkender, hvad det er for et uhyre, hun har giftet sig
med. Det gjorde i hvert fald et uudsletteligt indtryk på mig.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-02-04 11:22

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Jeg har ikke set Bænken og kan ikke udtale mig om den.

Det burde du. Det er en helt anden klasse end Arven imho. Og der er
ingen dansk-svenske ægteskaber i den historie. Derimod er der en helt
fantastisk Jesper Christensen, som heldigvis fik genstartet sin
filmkarriere med denne film.

> [...]
> gang skulle trækkes med et af disse dansk-svenske ægteskaber, som
> åbenbart er nødvendige for at opnå filmstøtte.

Måske. Efter Bænken tvivler jeg nu på, at Per Fly var nødig at gøre
sådan noget for støtte. Ikke desto mindre var jeg imponeret over at
han huskede, at en svensk kvinde, der flytter til Danmark og bor her i
nogle år, langsomt vil tale mere og mere dansk.

> [...]
> meget bedre af Mario Puzo og Francis Ford Coppola, og så bovlamt og
> unødvendigt et forsøg på at plagiere verdens bedste film kan næsten

Jeg synes ikke, at påstanden om, at Arven er et Godfather-plagiat
holder. F.eks. har Sr. og Jr.s koner hos Puzo en helt anden rolle end
her hos Fly.

Ja, historien handler om forfald og forråelse i lyset af "det
nødvendige" hos en rig familie, men jeg synes, at det er en meget
anderledes historie, der fortælles på en anden måde.

Arven er anden del af en trilogi om forskellige samfundslag. Vi har
haft samfundets bund - alkoholikerne i Sydhavn - og vi har haft
samfundets top - alkoholikerne i Nordsjælland. Det er alt.

> Jeg kender ham ikke, men selv om jeg gjorde, burde det ikke have nogen
> indfydelse på min bedømmelse af hans film.

Nej, naturligvis ikke. Men anmeldere er også mennesker. En arrogant,
selvglad stodder vil blive pillet ned. Sådan er det bare.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 11:28

Peter B. Juul skrev:

>Nej, naturligvis ikke. Men anmeldere er også mennesker. En arrogant,
>selvglad stodder vil blive pillet ned. Sådan er det bare.

Det passer ikke. Lars von Trier er jo netop anmeldernes kæledægge.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-02-04 13:04

> Det passer ikke. Lars von Trier er jo netop anmeldernes kæledægge.

Mnjah, men nu er han så også så sær, at han mere indtager en "Morten
og Peter"-rolle end en egentlig arrogance.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 13:22

Peter B. Juul skrev:

>Mnjah, men nu er han så også så sær, at han mere indtager en "Morten
>og Peter"-rolle end en egentlig arrogance.

Morten og Peter??

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-02-04 13:49

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Morten og Peter??

De to spastikere, der har fået en TV-karriere via TV2-sporten.

Fra : Jette

Dato : 20-02-04 14:09

> De to spastikere, der har fået en TV-karriere via TV2-sporten.

Og som berigede vores sprog med "Poul Rip Rup Rasmussen" (Poul Nyrup
Rasmussen, hvis nogen skulle være i tvivl), og som i øvrigt ikke er
spastikere, men har Downs syndrom.

Jette

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-02-04 14:14

"Jette" <frumadsen11@hotmail.com> writes:

> Og som berigede vores sprog med "Poul Rip Rup Rasmussen" (Poul Nyrup
> Rasmussen, hvis nogen skulle være i tvivl), og som i øvrigt ikke er
> spastikere, men har Downs syndrom.

Nå ja. Mongoler, så.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-02-04 15:53

Niels Søndergaard wrote:

> Det passer ikke. Lars von Trier er jo netop anmeldernes kæledægge.

Ja, den påstand ynder du jo at fyre af i samme åndedrag som din uendeligt
trættende misbrug af Kejserens nye klæder. Den holder bare ikke. Lars von
Trier har fået lige så nuancerede anmeldelser som alle mulige andre
instruktører. Det er rigtigt, at Dogville og til dels Breaking the Waves fik
overstrømmende anmeldelser. Men både Dancer in the Dark og i særdeleshed
Idioterne fik en mere blandet modtagelse. Mens Dancer stadigvæk formåede at
få topkarakter hos enkelte anmeldere, så blev Idioterne generelt anmeldt som
middelmådig. Det samme gælder for stort set alle von Triers tidlige film,
der fik direkte på puklen hos de fleste andre end de dedikerede
filmtidsskrifter.

Altsammen noget, der er nemt at efterprøve, for filmhusets bibliotek ligger
inde med samtlige, danske anmeldelser af von Triers film. Hele den der teori
med, at danske film får uforbeholdne gode anmeldelser, eksisterer kun ét
sted... i dit eget hoved. At du ikke kan se kvalitet, hvor andre kan,
behøver ikke at betyde, at de ligger under for vrangforestillinger eller
misforstået nationalstolthed. Det kan jo lige så godt betyde, at du bare er
ualmindeligt snævertsynet i din betragtning af, hvad der udgør en god film.

--
Jens Thomsen

"You talk the talk. But do you walk the walk?"

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 18:11

Jens Thomsen skrev:

> Det er rigtigt, at Dogville og til dels Breaking the Waves fik
>overstrømmende anmeldelser.

Netop. Men det er efter min mening absurd, at eksperimentalteater med
kridtstreger på gulvet skal kaldes film, bare fordi der har været
kamera på. Vi bliver nødt til at revidere kriterierne, så vi kan få
den slags hybrider sorteret fra.

>Men både Dancer in the Dark og i særdeleshed
>Idioterne fik en mere blandet modtagelse.

Det har nok været for svær en mundfuld at sluge. Et musikalsk
Griffith-melodrama med en islandsk havenisse i hovedrollen? Come on.
Man skal da være på svampe for at tage det koncept alvorligt. Den
film burde have en Monty Python-award, hvis en sådan fandtes.

> [...]
>middelmådig. Det samme gælder for stort set alle von Triers tidlige film,
>der fik direkte på puklen hos de fleste andre end de dedikerede

Ja, men vi taler ikke om fortiden, men om nutiden, hvor von Trier ER
kritikernes kæledægge.

> [...]
>ualmindeligt snævertsynet i din betragtning af, hvad der udgør en god film.

Eller at du ikke kan eller vil se virkeligheden i øjnene.

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-02-04 21:56

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> kridtstreger på gulvet skal kaldes film, bare fordi der har været
> kamera på. Vi bliver nødt til at revidere kriterierne, så vi kan få

Hvorfor? Den virkede udmærket som "film" i biografens mørke for en masse
mennesker. De er sikkert glade for at det ikke er dig der bestemmer.

> Eller at du ikke kan eller vil se virkeligheden i øjnene.

Wow...

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-02-04 20:29

"Jens Thomsen" <nobody@home.dk> writes:

> så blev Idioterne generelt anmeldt som
> middelmådig.

Hvilket egentlig er trist, da den er noget af det mest levende, han
har lavet.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 11:31

Peter B. Juul skrev:

> [...]
>ingen dansk-svenske ægteskaber i den historie. Derimod er der en helt
>fantastisk Jesper Christensen, som heldigvis fik genstartet sin

Jeg orker altså ikke at se film om bumser. Dem har jeg set rigeligt af
i virkeligheden. Når jeg går i biffen, er det for at komme væk.

Fra : MP Jakobsen

Dato : 20-02-04 14:33

On Fri, 20 Feb 2004 11:30:41 +0100, Niels Søndergaard wrote:

> Jeg orker altså ikke at se film om bumser. Dem har jeg set rigeligt af
> i virkeligheden. Når jeg går i biffen, er det for at komme væk.

LOL, dejlig med lidt selvironi

MP

Fra : vadmand

Dato : 20-02-04 17:10

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Jeg orker altså ikke at se film om bumser. Dem har jeg set rigeligt af
> i virkeligheden. Når jeg går i biffen, er det for at komme væk.

Jeg orker altså ikke at se film om forbrydere. Dem har jeg set rigeligt af
> i virkeligheden.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-02-04 21:53

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> ingen dansk-svenske ægteskaber i den historie. Derimod er der en helt
> fantastisk Jesper Christensen, som heldigvis fik genstartet sin

Og med god grund. Han er fantastisk i den film. Jens Albinus er også ret
god i den. Og Nikolaj Kopernius.

> Arven er anden del af en trilogi om forskellige samfundslag. Vi har
> haft samfundets bund - alkoholikerne i Sydhavn - og vi har haft
> samfundets top - alkoholikerne i Nordsjælland. Det er alt.

Så vidt jeg ved skal det forestille alkoholikere fra Tingbjerg. Det er i
hvert fald Tingbjerg de befinder sig i. Til gengæld undrer det mig at de
kører forbi Avedøre i toget på et tidspunkt. Det er nok bare en "fejl".

/David

Fra : vadmand

Dato : 21-02-04 23:44

news:c18fr1$9ge$1@news.net.uni-. Det er i
> hvert fald Tingbjerg de befinder sig i. Til gengæld undrer det mig at de
> kører forbi Avedøre i toget på et tidspunkt. Det er nok bare en "fejl".

Det kunne også være bevidst for at man ikke skal stedfæste historien og gøre
den til et bestemt lokalt fænomen.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-02-04 00:44

vadmand wrote:

> Det kunne også være bevidst for at man ikke skal stedfæste historien og gøre
> den til et bestemt lokalt fænomen.

Det har jeg også overvejet, men jeg mener at der i promotionmaterialet
til filmen (interviews etc.) åbenlyst blev refereret til Tingbjerg som
stedet hvor filmen foregår. Men jeg er ikke sikker.

Måske har man bare haft brug for at filme den scene i toget, og har
været lidt ligeglad med hvilke stationer der "kørte" forbi udenfor.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-02-04 01:44

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Og med god grund. Han er fantastisk i den film. Jens Albinus er også
> ret god i den. Og Nikolaj Kopernius.

Bænken gjorde mig til en stor fan af Jesper Christensen. Bænken og At
Kende Sandheden gjorde mig til en stor fan af Jens Albinus.

> [...]
> i hvert fald Tingbjerg de befinder sig i. Til gengæld undrer det mig
> at de kører forbi Avedøre i toget på et tidspunkt. Det er nok bare en

Det er bare alkoholikere. Hvor de befinder sig er sagen uvedkommende.

Fra : vadmand

Dato : 20-02-04 00:38

> Den er jo produceret af Regner Grasten, så den er pr. definition
> dårlig i kritikerkredse.

Nårh ja - de rakkede jo også "Det Forsømte Forår" ned. Og du må da indrømme,
at han har lavet usandsynligt mange skodfilm.

Men alt, hvad lugter af "kunst", bliver
> lovprist, uanset hvor ringe og uspiseligt det er.

Det er simpelthen noget vrøvl, Niels - er du blevet rindalist på dine gamle
dage?

Per v.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 00:59

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev:

> Men alt, hvad lugter af "kunst", bliver
>
>Det er simpelthen noget vrøvl, Niels

Nej, det er ej. Det er lidt overdrevet for forståelsens skyld, men
prøv nu lige at tage stilling til det i stedet for at reagere med
krybdyrhjernen.

>- er du blevet rindalist på dine gamle
>dage?

Nej. Jeg kan godt love dig, at Rindal ville løbe skrigende væk, hvis
han blev tvunget til at være sammen med mig.

Fra : vadmand

Dato : 20-02-04 08:57

> Nej, det er ej. Det er lidt overdrevet for forståelsens skyld, men
> prøv nu lige at tage stilling til det i stedet for at reagere med
> krybdyrhjernen.

Jeg køber den ikke, Niels. At kritikerne skulle lovprise lort, bare fordi
det er dansk? Kan du ikke selv se, det er en absurd konspirationsteori? Hvad
skulle de desuden få ud af det? I langt de fleste aviser sælger nedrakning
bedre end ros.

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 20-02-04 09:18

vadmand skrev:

> Jeg køber den ikke, Niels. At kritikerne skulle lovprise lort, bare
fordi
> det er dansk?

Ikke bare dansk, men generelt ikke-amerikansk. Niels mener jo, at ikke
bare noget men *alt* hvad der laves af Dreyer, Trier og Bergman er lort.
Uden at vide det gætter jeg på, at det samme gælder Fellini - han er
europæisk, laver ikke tjubang og roses ofte af kritikerne. Bunuel - ind
under samme hat med ham. Kurosawa - det er så lidt mere speget. Han er
ikke amerikansk, hans film kan kaldes kunst og han roses af kritikerne,
så der får han store minuspoints. På den anden side er han samtidig
folkelig, og der er en del action i hans film, så det må tælle opad. Jeg
vil gætte på Niels har et mere tvedelt syn på ham.

Tager jeg fejl?

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 09:49

ML-78 skrev:

>Ikke bare dansk, men generelt ikke-amerikansk. Niels mener jo, at ikke
>bare noget men *alt* hvad der laves af Dreyer, Trier og Bergman er lort.

Jeg har nok brugt ordet, men overdrivelse fremmer som bekendt
forståelsen. Lad os sige, at det er dybt, dybt kunstlet på en
påfaldende uinteressant måde. Ligesom noget ikke behøver være virtuost
for at være godt, behøver det ikke være godt, bare fordi det er
virtuost.

>Uden at vide det gætter jeg på, at det samme gælder Fellini - han er
>europæisk, laver ikke tjubang og roses ofte af kritikerne.

Korrekt. Fellini er dybt godnat. Han når ikke Sergio Leone til
sokkeholderne.

>Bunuel - ind
>under samme hat med ham.

Nej, jeg holder meget af Buñuels surrealistiske eksperimenter. Jeg går
stadig og grubler over en af replikkerne i "Cet obscur objet du
désir".

Nej. Det passer sådan set meget godt.

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-02-04 22:00

Niels Søndergaard wrote:

> Nej. Det passer sådan set meget godt.

Jeg så lige "Kakushi toride no san akunin" (The Hidden Fortress) i
forgårs. Gaaaaab...

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-02-04 09:37

> [...]

>skulle de desuden få ud af det? I langt de fleste aviser sælger nedrakning

Se mit svar på dette andetsteds. Og tænk nu lidt over det.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 19:45

> Bedste film

Mystic River

> Bedste skuespiller

Sean Penn - Mystic River

> Bedste instruktør

Clint Eastwood - Mystic River

> Bedste filmfotografi

Kongen vender tilbage (jeg ved egentlig ikke, om det gælder, hvis
billederne er lavet af en computer?)

> Bedste tegnefilm/animation

Find Nemo

> Bedste action

Terminator 3

> Bedste DVD-udgivelse

Once Upon a Time in the West (eller var det i år?)
Spider
Fear X

> Årets Warming

The Italian Job

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-02-04 21:01

Rocco Timberlake skrev:

>The Italian Job

Shame on you! Det er da en fed film.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 18-02-04 21:01

Et par af dem, der tilsyneladende endnu ikke er nævnt:

> Bedste film

Far From Heaven
Dirty Pretty Things
Goodbye Lenin

> Bedste skuespiller

Daniel Day-Lewis - Gangs Of New York
Adrien Brody - The Pianist
Paul Bettany (Dogville/Master & Commander)

> Bedste skuespillerinde

Nicole Kidman (Dogville/The Hours) - ja, jeg ved godt hun allerede er
nomineret for den første, men imo kan ve ligeså godt smide hendes
fremragende, oscarvindende spil i den sidste med i købet.

> Bedste instruktør

Martin Scorsese - Gangs of New York
Todd Haynes - Far From Heaven
Stephen Frears - Dirty Pretty Things

> Bedste manuskript

Far From Heaven - Todd Haynes
Dirty Pretty Things - Steve Knight
28 Days Later - Alex Garland
Mystic River - Brian Helgeland

> Årets Warming

(Kandidater til et nyt navn:
Årets Frid,
Årets Sid Pink,
Årets Danske folkekomedie,
Årets Kim Skov)

Djævlens advokater (aka Dem Der Taler Over Rulletekster (tm))

> Æresprisen

Zentropa
Cph:dox
Evt. en samlet nominering til folkene bag NatFilm, CIFF & Cph:Dox
Cinemateket

Mvh Mikkel

Fra : Zeki

Dato : 18-02-04 21:17

> (Kandidater til et nyt navn:
> Årets Kim Skov)

LOL! Den køber jeg gerne!

mvh Zeki

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 19-02-04 00:01

Zeki skrev:

> LOL! Den køber jeg gerne!

Enig. Den lider dog af samme problem som de andre kandidater, nemlig at
den ud over at være usigeligt dårlig også er afsindigt kultagtig. Til
gengæld ligger navnet godt i munden - det /lyder/ virkelig som en bovlam
pris.

Fra : ML-78

Dato : 19-02-04 01:46

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Enig. Den lider dog af samme problem som de andre kandidater, nemlig
at
> den ud over at være usigeligt dårlig også er afsindigt kultagtig.

Der er forhåbentlig ingen der anser Niels Frid for kult.

ML-78

Fra : KLM

Dato : 19-02-04 12:40

> [...]

>Jeg kan ikke helt huske hvordan det plejer at foregå, men var det ikke
>sådan, at der først blev foreslået de nominerede, og derefter var der

Hvornår kommer afstemmingen til at foregå?

Fra : Martin Helbo

Dato : 19-02-04 12:59

"KLM" <nospam@dom.com> skrev i en meddelelse

> Hvornår kommer afstemmingen til at foregå?

Snarest muligt, jeg håber, at Jakob Madsen vil stå for web-delen igen.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 19-02-04 14:37

> Bedste DVD-udgivelse

Futurama sæson 4.

/Nikolaj

Fra : Per

Dato : 20-02-04 15:10

Når jeg kigger på listen over film der har kørt i 2003, så er der godt nok
ikke mange der var specielt gode, men here goes.

> Bedste film
X-Men 2

> Bedste danske film
De Grønne Slagtere

> Årets Warming
Charlies Angels: Full Throttle

> Æresprisen
LOTR ROTK

Fra : Martin Helbo

Dato : 20-02-04 22:06

Nomineringen er nu slut.
Jeg har sendt listen til Jakob, som vil få afstemningssiden op at køre.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Mark Høserich

Dato : 21-02-04 06:55

"Martin Helbo" <helboFJERN@thedude.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afsteming på Jakob Madsens website?
>
> Her er i hvert fald kategorierne, så kan folk jo komme med deres bud på de

De Fem Benspænd
Rundt om Schmidt
Kill Bill Vol. 1
City of God
> Bedste danske film
Dogville
> Bedste instruktør
Trier/Leth (De Fem Benspænd)
Fernando Meirelles(City of God)
> Bedste musik
Kill Bill vol. 1
> Bedste filmfotografi
City of God
> Bedste anmelder
Warming

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-02-04 10:51

"Mark Høserich" <mfbh21@hotmail.com> writes:

> De Fem Benspænd

OK, _så_ er det jeg går i Niels-mode

Hvordan HULEN kan en "film", hvor to excentriske filmmænd
genindspiller en gammel film, der allerede var superprætentiøs, komme
ind på "bedste film"-listen?

Hvad er det for kriterier, der gør det?
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 21-02-04 23:56

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m21xoo92xc.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
>
> Hvordan HULEN kan en "film", hvor to excentriske filmmænd
> genindspiller en gammel film, der allerede var superprætentiøs, komme

Tjah...er tilbøjelig til at være enig. Men jeg kan ikke se noget galt i at
den står på kandidatlisten, det er vel en film som alle andre.
Ikke fordi jeg tror den særlig mange stemmer...

Fra : Mark Høserich

Dato : 22-02-04 04:34

Den eksistentialistiske film er er sjælden film, og i lighed med den
litterære, er filmen en fortælling om et LIV. Livet er den tanke der
udveksles mellem to mennesker og kan umiddelbart ikke forstås af den normale
perception, men den tredje person (tilskueren) opnår en ny sammenhæng mellem
de relevante montage sammenhænge...

Håber det er svar nok...

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-02-04 10:48

Mark Høserich wrote:

> [...]
> perception, men den tredje person (tilskueren) opnår en ny sammenhæng mellem

Og hvad med biljagter, hva'?

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-02-04 11:47

David Rasmussen skrev:

>Og hvad med biljagter, hva'?

Du har fat i noget meget, meget centralt dér!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-02-04 22:38

"Mark Høserich" <mfbh21@hotmail.com> writes:

> Håber det er svar nok...

Næh, jeg forstår stadig ingenting. Det lød umiddelbart som en speak af
Jørgen Leth.

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-02-04 10:17

Peter B. Juul wrote:

> Næh, jeg forstår stadig ingenting. Det lød umiddelbart som en speak af
> Jørgen Leth.

LOL! Det var præcis hvad jeg tænkte da jeg læste det... En masse varm
luft og tomme floskler.

/David

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 24-02-04 15:40

Mine bud:.

> Bedste film

The Lord of the Rings - Return of the King
Kill Bill vol. 1

> Bedste danske film

Ingen bud

> Bedste skuespiller

Elijah Wood - Return of the King
Sean Astin - Return of the King
Colin Farell - Phone Booth

> Bedste skuespillerinde

Uma Thurman - Kill Bill vol. 1
Angeline Jolie - Tomb Raider The Craddle of Life

> Bedste instruktør

Quentin Tarantino - Kill Bill vol. 1
Peter Jackson - The Lord of the Rings

> Bedste manuskript

Phonebooth
Kill Bill vol. 1

> Bedste musik

The Lord of the Rings

> Bedste filmfotografi

The Lord of the Rings - Return of the King
The Last Samurai
Tears of the sun

> Bedste tegnefilm/animation

Finding Nemo

> Bedste action

X-Men United (X-Men 2)
Once Upon A Time In Mexico
Bad Boys II

> Bedste DVD-udgivelse

The Lord of the Rings Extended box's !

> Bedste anmelder

Ingen bud

> Årets Warming

Hulk !
The League of Extraordinary Gentlemen
S.W.A.T (!)
Freddy vs. Jason

> Æresprisen

Peter Jackson - The Lord of the Rings

---

Tilføgelser:

>Bedste Gyser/Thriller

The Ring (US)
The Texas Chainsaw Massacre 2003

>Bedste komedie:

Bruce Almighty

>Mest oversete film:

Equilibrium (Cubic)

>Bedste Marvel?

Spiderman
X-Men 2
Daredevil

Mvh. Martin

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 24-02-04 20:43

Oki fandt lige ud af nomineringerne var ovre...

Nåh.. men så vil jeg da bare håbe folk har nomineret de fleste af de samme
som mig

Mvh. Martin