Hundeloven til dem der ikke kender den
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-02-04 22:54

Her er et par klip fra hundeloven, til jer der ikke kender den ! jeg
behøver vist ikke skrive mere, for det kan nemlig ikke diskuteres når
det er en lov ! en lov er noget der er lavet fordi visse personer ikke
kan opføre sig hensigsmæsigt, det KAN ikke diskuteres !man skal have
sin hund i snor, og hvis man ikke har det så skal man have styr over
den ! FAT DET DOG

Hundeloven

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade
hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for
almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med
en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for
at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens
bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så
kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de
nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har
fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter
besidderen.

Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med
over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere,
rottweilere, buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde,
grand danois'er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder,
dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon),
krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race
eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd
eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til
solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelsen
gælder ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og
jagtbetjente, vagtselskaber o.lign., eller jagthunde, der af en
person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for
den i jagtloven fastsatte jagttid.

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Hundeloven.html

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-04 14:17

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> writes:

> [...]
> jagtbetjente, vagtselskaber o.lign., eller jagthunde, der af en
> person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for

Faktisk så står der ikke i loven, at man ikke må gå med sin rotte løs
inden midt i Århus, hvis den bare "er i følge med en person, som har
fuldt herredømme over dem."

Men ovenstående betyder at, man ikke må gå med den samme rotte løs i
f.eks. Biersted (lille by med 2500 indbyggere). Og det forstår jeg
simpelthen ikke logikken i.

Heller ikke at det er alle store hunde, uanset om de er vagt-, jagt-,
eller familiehunde.

Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det
besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om.

Det betyder at man gerne må have hunden til at gå løs, hvis bare det
er ude på landet.

Faktisk synes jeg at den lov bør skrives en del om. Efter min mening,
bør hunde skulle holdes i snor i alle byer og bymæssige bebyggelser,
med mindre andet er angivet. Og uden for ovenstående områder bør man
skulle have fuldt herredømme over hunden. Og så kommer jeg slet ikke
ind på et evt. "kørekort" til hunde.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-02-04 15:15

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
[klip]
> Faktisk så står der ikke i loven, at man ikke må gå med sin rotte løs
> inden midt i Århus, hvis den bare "er i følge med en person, som har
> fuldt herredømme over dem."

Det følger af politivedtægten for Århus kommune. Hunde /skal/ føres i snor,
uagtet føreren har fuldt herredømme over den.

Karina

Fra : Pwh

Dato : 17-02-04 18:12

Karina og Christian wrote:
> [...]
>
> Det følger af politivedtægten for Århus kommune. Hunde /skal/ føres i
> snor, uagtet føreren har fuldt herredømme over den.

Godt man ikke bor i Århus ;)

/Jens + Tyson uden snor på

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-02-04 18:45

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> Godt man ikke bor i Århus ;)

Jamen har du da kigget på politivedtægten det sted, hvor du bor, det kan da
være, der står det samme? )

Karina

Fra : Pwh

Dato : 17-02-04 19:34

Karina og Christian wrote:
> [...]
> [klip]
>
> Jamen har du da kigget på politivedtægten det sted, hvor du bor, det

Det skal jeg da gerne indrømme at jeg ikke har, jeg tvivler nu på
at der er et generelt forbud mod løse hunde her i Rødovre (Kbh).
Men der findes da nogle steder hvor det lokalt er skiltet med at det
er forbudt med løstgående hunde, der overholder vi det heller ikke ;)

/Jens (der ikke indretter sit liv 100% efter love og paragraffer)

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-02-04 20:28

> [...]
> Det skal jeg da gerne indrømme at jeg ikke har, jeg tvivler nu på
> at der er et generelt forbud mod løse hunde her i Rødovre (Kbh).

Nej, har lige løseligt kigget politvedtægten igennem, og kan heller ikke se
noget generelt forbud.

> Men der findes da nogle steder hvor det lokalt er skiltet med at det
> er forbudt med løstgående hunde, der overholder vi det heller ikke ;)

Det synes jeg så tilgengæld er noget rigtig skidt. Jeg bruger meget tid på
at finde et sted, hvor min hund og jeg kan gå, hvor vi ikke behøver at møde
løse hunde. Vi prøver så vidt muligt at holde os på de områder, hvor hunde
ifølge skiltningen skal holdes i snor. Tilgengæld vil jeg så heller aldrig
bevæge mig et sted hen, hvor hunde MÅ løbe uden snor.

Der er masser af andre steder, man må have sin hund løs - hvorfor kan I ikke
holde jer til dem, og så tage den smule hensyn til os andre?

> /Jens (der ikke indretter sit liv 100% efter love og paragraffer)

Karina,
der ville ønske, at nogen som dig ville udvise bare en smule respekt over
for nogen som mig.

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 17:51

> [...]
> de områder, hvor hunde ifølge skiltningen skal holdes i snor.
> Tilgengæld vil jeg så heller aldrig bevæge mig et sted hen, hvor

Jo, men så længe at Tyson er under kontrol og ikke fiser over til alle
de hunde vi møder på vores vej kan det vel værer underordnet om han
er bundet til mig eller ikke, ellers skal jeg jo gå og tage hans snor af i
tide og utide, og den har jeg faktisk meget sjældent med overhovedet.

> Der er masser af andre steder, man må have sin hund løs - hvorfor kan
> I ikke holde jer til dem, og så tage den smule hensyn til os andre?

Jeg tager også det hensyn at han ikke får lov til at rende hen til andre hunde
som vi møder på 'ikke friarealer'.

> Karina,
> der ville ønske, at nogen som dig ville udvise bare en smule respekt
> over for nogen som mig.

Det gør jeg skam også, det forpligtiger meget at have en hund gående uden snor.
Hvorfor får din egen hund ikke lov til at rende frit, det er da synd for den.

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-04 18:09

> [...]
> er bundet til mig eller ikke, ellers skal jeg jo gå og tage hans snor af i
> tide og utide, og den har jeg faktisk meget sjældent med overhovedet.

Nej, det er en stor misforståelse fra din side. For mig er det bestemt ikke
ligegyldigt, om du har din hund i snor eller ej, og så er det egentlig mig
ligegyldigt, om du påstår, du har kontrol over din hund eller ej.

Af alle de muligheder du har for at gå med din hund alle mulige steder, så
forstår /jeg/ ikke, hvorfor du vælger et sted, hvor vi andre - som det
eneste sted - kan gå, hvis vi bare skal have en minimal chance for at færdes
et sted, hvor vi ikke møder løse hunde.

> Jeg tager også det hensyn at han ikke får lov til at rende hen til andre
hunde
> som vi møder på 'ikke friarealer'.

Det er - igen - en misforståelse fra din side. Jeg føler ikke, at du tager
hensyn, når du bevæger dig ind med din hund uden snor på steder, hvor det
ligefrem med skiltning er påbudt, at hunden skal være i snor. Det eneste du
opnår at ødelægge /min/ gåtur med min hund.

> Det gør jeg skam også, det forpligtiger meget at have en hund gående uden
snor.

Som sagt - jeg føler bestemt ikke, at du udviser nogen form for respekt.

> Hvorfor får din egen hund ikke lov til at rende frit, det er da synd for
den.

Min hund har masser af mulighed for at rende frit - den gør det bare ikke på
offentligt tilgængelige arealer.

Karina

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 19:14

Karina og Christian wrote:
> [...]
> bestemt ikke ligegyldigt, om du har din hund i snor eller ej, og så
> er det egentlig mig ligegyldigt, om du påstår, du har kontrol over

Den kommer du til at forklarer nærmere, hvordan kan det værer
et problem for dig, hvad ændrer det for dig om Tyson er i snor eller ej
så længe han holder sig væk fra din hund.

> [...]
> andre - som det eneste sted - kan gå, hvis vi bare skal have en
> minimal chance for at færdes et sted, hvor vi ikke møder løse hunde.

Eksempelvis kan jeg nævne Engen ved Damhussøen hvor man officielt
kun må have hunden løs nede i enden ved Jyllingevejen, det er der da
næsten ingen der overholder, faktisk er det ilde set at gå der med hunden i snor.
Det er jo heller ikke sådan at vi opsøger steder hvor det er forbudt at have hunden løs,
men det kan ikke undgåes at komme igennem områder hvor man ikke må, der
sørger jeg så bare for at få Tyson til at gå ved mit ben, snor er ikke nødvendigt.

> [...]
> steder, hvor det ligefrem med skiltning er påbudt, at hunden skal
> være i snor. Det eneste du opnår at ødelægge /min/ gåtur med min

Hvordan ødelægger jeg din gåtur ved at gører det.

> Som sagt - jeg føler bestemt ikke, at du udviser nogen form for
> respekt.

Du synes altså ikke at jeg ved at opdrage min hund til at adlyde mig og ikke
rende hen til andre hunde på gader og veje udviser respekt.

> Min hund har masser af mulighed for at rende frit - den gør det bare
> ikke på offentligt tilgængelige arealer.

Får den så lov til at lege med andre hunde uden snor på.

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-04 20:43

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]

Jeg har tilladt mig at klippe resten af dit indlæg væk, da jeg har fuldt ud
har tilsluttet mig Trines indlæg.

> Får den så lov til at lege med andre hunde uden snor på.

Ja, det gør han da. Han får imdlertid kun lov til at lege med de hunde, vi
kender, og som jeg bestemmer, han må lege med.

Karina

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 21:13

Karina og Christian wrote:

> Ja, det gør han da. Han får imdlertid kun lov til at lege med de
> hunde, vi kender, og som jeg bestemmer, han må lege med.

Det er jeg da glad for at hører at han får lov til, dit indlæg gav
mig bare indtryk af at han altid var i snor.

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-04 21:19

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> Det er jeg da glad for at hører at han får lov til, dit indlæg gav
> mig bare indtryk af at han altid var i snor.

Det er han bestemt ikke - udelukkende når vi færdes offentlige steder.

Karina

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-02-04 05:00

On Wed, 18 Feb 2004 18:08:55 +0100, "Karina og Christian"
<vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:

> [...]
>ligefrem med skiltning er påbudt, at hunden skal være i snor. Det eneste du
>opnår at ødelægge /min/ gåtur med min hund.

,ja der kan faktisk være lidt om det for vi andre kan jo ikke vide om
der virkelig er styr over hunden, eller om det bare er en af alle dem
der bilder sig selv ind at han/hun har styr over den uden snor, jeg
bliver også ireteret når jeg møder en med hund uden snor, for det er
først når jeg er gået forbi ham og har kigget mig tilbage at jeg ved
at han var altså en af de få der havde styr over hunden, langt de
fleste skal lige have fat i halsbåndet når man går forbi, og man kan
regne ud at det gidder de egentlig ikke, men gør det for en
sikkerhedsskyld. Og når man går sådan en i møde kan man ikke undgå at
tænke tager han nu fat i halsbåndet på det rigtige tidspunkt ? det er
lidt af en prøvelse tidt syntes jeg.

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 20:16

Punish the deed, not the breed wrote:

> ,ja der kan faktisk være lidt om det for vi andre kan jo ikke vide om
> der virkelig er styr over hunden, eller om det bare er en af alle dem
> der bilder sig selv ind at han/hun har styr over den uden snor,

Det kan der selvfølgelig godt værer noget om, men hvis du møder en løs hund
hvor ejeren på god afstand kalder sin hund hen så den går klinet op af hans ben,
vil du så ikke regne med at det er en der netop har kontrol over sin hund.
Det er hvad jeg gør med Tyson for at sende et signal om at han er under kontrol.
Eller foretrækker du at møde en med sin hund i en 5 meter lang flexline som
bare laller afsted, specielt flexliner synes jeg sender et signal om at der ikke er
styr på hunden på nogen måde.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-02-04 05:30

On Wed, 18 Feb 2004 20:16:16 +0100, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Det kan der selvfølgelig godt værer noget om,

,,jammen det er der skam, det er hver eneste gang at man tænker, nå er
han så en af dem der har styr over den ? men ja selvfølgelig er det da
bedre at den går tæt op ad ejeren, så kan han da nå at få fat i den
hvis den vil angribe, det har jeg oplevet flere gange, især
schæferejere, jeg tror simpelthen at de øver sig i at gå med den uden
snor, og så er vi andre forsøgskaniner ? men ok de har da fået fat i
hunden inden den nåede om på den anden side af dem, så de har da haft
styr over dem aligevel men det har været i sidste øjeblik at de fik
styr over dem. men jo det er mere betryggende at hunden der går løs
går tæt op ad ejeren istedet for at den bare går som det passer den.
Og ja flexliner er helt godnat ingen tvivl om det

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-04 20:29

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message
[klip]
> [...]
> sikkerhedsskyld. Og når man går sådan en i møde kan man ikke undgå at
> tænke tager han nu fat i halsbåndet på det rigtige tidspunkt ? det er

Helt enig.

Karina

Fra : x Vuf x

Dato : 22-02-04 14:56

Tue, 17 Feb 2004 18:12:28 +0100, Pwh wrote:

>Godt man ikke bor i Århus ;)
>/Jens + Tyson uden snor på

Politivedtægterne angående hunde er så vidt jeg ved ens i hele DK!
Med små ændringer vedrørende hundeskove o.s.v.
INGEN byer gi'r tilladelse til, at hunde må gå uden snor eller lignende!

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk http://www.sonpet.dk

Bevar naturen...Sylt en rotte.

Fra : Pwh

Dato : 22-02-04 16:39

x Vuf x wrote:

> Politivedtægterne angående hunde er så vidt jeg ved ens i hele DK!
> Med små ændringer vedrørende hundeskove o.s.v.
> INGEN byer gi'r tilladelse til, at hunde må gå uden snor eller
> lignende!

Hvis det skulle værer forbudt her i Rødovre tager jeg da den bøde med,
men jeg har da mødt politiet mange gange med Tyson uden snor på,
og de har da aldrig sagt noget til mig om at det er forbudt.

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-02-04 19:55

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> Hvis det skulle værer forbudt her i Rødovre tager jeg da den bøde med,

Jamen det er ikke forbud i Rødovre. Politivedtægterne rundt omkring i landet
er ikke ens på det område. Hvordan man skulle være kommet på den tanke, skal
jeg lade være usagt, men det er i hvert fald ikke tilfældet.

Jeg skal gerne maile dig politivedtægten for din kommune, hvis det skulle
have interesse

> men jeg har da mødt politiet mange gange med Tyson uden snor på,
> og de har da aldrig sagt noget til mig om at det er forbudt.

Det er fordi, det ikke er forbudt

Karina

Fra : Pwh

Dato : 23-02-04 17:48

Karina og Christian wrote:
> [...]
> landet er ikke ens på det område. Hvordan man skulle være kommet på
> den tanke, skal jeg lade være usagt, men det er i hvert fald ikke

Det var Sonja (x vuf x) der mente at der var et generelt forbud, ikke mig.

> Jeg skal gerne maile dig politivedtægten for din kommune, hvis det
> skulle have interesse

Ellers tak, men det har ikke min store interesse som du måske havde gættet ;)

> Det er fordi, det ikke er forbudt

Jamen så er jeg da i det mindste lovlydig det meste af tiden

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-02-04 15:51

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> writes:

> [...]
>
> Det følger af politivedtægten for Århus kommune. Hunde /skal/ føres i snor,
> uagtet føreren har fuldt herredømme over den.

Du har helt ret. Jeg kom først i tanke om at de lokale politivedtægter
naturligvis kan sige noget andet. Alligevel undrer det mig, at det er
_udenfor_ byer med over 15.000 indbyggere selve hundeloven udtaler sig
om.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-02-04 19:29

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:

> Den kommer du til at forklarer nærmere, hvordan kan det værer
> et problem for dig, hvad ændrer det for dig om Tyson er i snor eller ej
> så længe han holder sig væk fra din hund.

Jeg kan ikke snakke for andre end mig selv, men når jeg ser store
hunde, der er løse, så bliver jeg bange. Og det er så underordnet om
den kommer hen til mig eller ej. Jeg skynder mig over på den anden
side af gaden. Så på den måde vil du i hvert fald kunne ødelægge en
tur for mig.

Jeg mener klart at det er respektløs at gå med sin hund løs andre
steder end på privat ejendom, i hundeskove og på strande (om vinteren)
hvis der er andre mennesker i nærheden.

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 20:10

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> den kommer hen til mig eller ej. Jeg skynder mig over på den anden
> side af gaden. Så på den måde vil du i hvert fald kunne ødelægge en

At du tilsyneladene har en skræk for store hunde er jeg da ked af at hører,
men så vil du da sikkert også værer bange for at passerer en stor hund der
går i en normal 2 meter lang snor, snoren vil jo ikke forhindre hunden i at ryge
på dig hvis det er det den vil. Skal man indrette sig efter alle de fobier som
mennesker har kan man jo ikke bestille andet.

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-04 20:28

> [...]
som
> mennesker har kan man jo ikke bestille andet.

Jeg kan kun erklære mig helt enig i Trines indlæg. Jeg har det på præcis
samme måde. At du så vælger ikke at ville respektere det ud fra en eller
anden besynderlig holdning om ikke at ville tage hensyn til andre mennesker,
det er så, hvad det er. Det ændrer ikke på, at mennesker med din holdning
vil kunne ødelægge tingene for os andre, der gør, hvad vi kan få at holde os
væk fra steder, hvor /vi/ kan komme til at ødelægge noget for andre.

Respekt for og hensyntagen til andre mennesker er et valg - som nogen
øjensynligt har lettere ved at træffe end andre.

Karina

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 21:11

Karina og Christian wrote:
> [...]
> mennesker med din holdning vil kunne ødelægge tingene for os andre,
> der gør, hvad vi kan få at holde os væk fra steder, hvor /vi/ kan

Skal jeg forstå det sådan at du er en hundeejer der er bange for hunde.

> Respekt for og hensyntagen til andre mennesker er et valg - som nogen
> øjensynligt har lettere ved at træffe end andre.

Hensyntagen er skam en god ting som jeg faktisk også i vid udtrækning
mener at jeg prakticerer, men jeg kan altså ikke indrette mit liv efter hvordan
alle andre mennesker synes jeg skal opfører mig, alle må værer indstillet
på at indgå et kompromis når man i byerne bor så tæt på hinanden.
Ellers er der måske også nogen der synes det kun er ok hvis Tyson
går i en snor der er 1/2 meter lang, skal jeg så også rette mig efter det.
Eller nogen er bange for store sorte hund i 1/2 meter snor, skal jeg
så få aflivet Tyson og få en hvid puddel, et eller andet sted må det stoppe.
Jeg har så valgt det ved at have styr over ham og signalerer at jeg har det,
jeg kan altså ikke gører alle mennesker tilfredse, det er umuligt.

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 18-02-04 21:19

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> Skal jeg forstå det sådan at du er en hundeejer der er bange for hunde.

Der er vist ikke den store tolkning i det. Jeg siger ligeud, at der er mange
hunde, jeg er bange for. Er der noget odiøst i det?

> [...]
> alle andre mennesker synes jeg skal opfører mig, alle må værer indstillet
> på at indgå et kompromis når man i byerne bor så tæt på hinanden.

Et "kompromis" gående ud på, at du må færdes, hvor du vil - og vi andre må
så prøve at få det bedste ud af det. Til din orientering kaldes det altså
ikke et kompromis.

> [...]
det,
> jeg kan altså ikke gører alle mennesker tilfredse, det er umuligt.

Det er klart. Men hviler man i sin egen selvtilstrækkelighed, så gør man i
hvert fald ikke ret meget for at imødekomme andre mennesker.

Jeg siger bare, at jeg ville ønske, at folk som dig ville respektere at
komme din hund i snor bare de meget /få/ steder, hvor der ligefrem er påbud
om at holde hund i snor. Andet beder jeg personligt ikke om. Alle andre
steder kan du færdes, som du vil.

Karina

Fra : Pwh

Dato : 18-02-04 22:26

Karina og Christian wrote:
> [...]
>
> Der er vist ikke den store tolkning i det. Jeg siger ligeud, at der
> er mange hunde, jeg er bange for. Er der noget odiøst i det?

Næh, det er der vel ikke noget forkert i, noget upraktisk hvis man bor
i en storby er det vel nærmere.

> Et "kompromis" gående ud på, at du må færdes, hvor du vil - og vi
> andre må så prøve at få det bedste ud af det. Til din orientering
> kaldes det altså ikke et kompromis.

Jeg færdes da ikke bare hvor jeg vil, jeg vader da feks ikke ind i andre
folks haver eller i butikker efter lukketid ;)
Men ja, jeg færdes åbenbart på offentlige steder på en mere fri måde
end der passer dig, men på en hvad jeg selv mener ansvarlig måde.

> Det er klart. Men hviler man i sin egen selvtilstrækkelighed, så gør
> man i hvert fald ikke ret meget for at imødekomme andre mennesker.

Så skal jeg jo til at værer tankelæser,
jeg aner jo ikke hvad folk jeg møder har af fobier.
Feks er jeg også en af de mennesker der i deres vilde ungdom der er
blevet tatoveret op og ned af sine arme, og selv om jeg er et meget fredeligt menneske
er der da uden tvivl også nogen der bliver skræmt når jeg går i T-shirt om sommeren,
skal jeg så vise det hensyn altid at gå i langærmede trøjer blot for ikke at skræmme
en promille af befolkningen.

> [...]
> er påbud om at holde hund i snor. Andet beder jeg personligt ikke om.
> Alle andre steder kan du færdes, som du vil.

Hvad vil det hjælpe dig i dit tilfælde hvis du generelt er bange for hunde,
så møder du mig jo bare på gaden hvor Tyson godt må værer løs
hvis han er under kontrol, du kan da ikke tilbringe hele dit liv inde på et
snævert område hvor det er påbudt med hund i snor, du bliver da nød til
at bevæge dig ud i virkeligheden en gang imellem.
Men jeg kan da berolige dig med at hvis du en dag mødte mig med Tyson
og du venligt bad mig om at tage ham i snor fordi du var bange for ham
så ville jeg da straks gører det. Jeg er blevet bedt om det en enkelt gang
nede ved Damhussøen af en dame, og det gjorde jeg da med det samme.
Jeg viser skam hensyn, tro det eller ej, men andre skal altså ikke fortælle
mig hvordan jeg skal leve mit liv, det finder jeg selv ud af.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-02-04 10:22

> [...]

> Jeg viser skam hensyn, tro det eller ej, men andre skal altså ikke fortælle
> mig hvordan jeg skal leve mit liv, det finder jeg selv ud af.

Hvad gør du så, når du ikke har snoren med?

<citat>
[...]
</citat>

Fra : Pwh

Dato : 19-02-04 17:58

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Hvad gør du så, når du ikke har snoren med?

Han har da halsbånd på med hundetegn og det hele, så jeg tager da bare
fat i hans halsbånd de få gange hvor det er nødvendigt.
Det behøvede du skam ikke at citerer mig for, jeg husker glimrende ;)

/Jens

Fra : Eifelvuf

Dato : 18-02-04 17:28

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 17-02-04 22:54 dette indlæg :

********klip*************

P. har i et eller andet indlæg påstået, at han ikke er
erstatningsansvarlig, for "han jo holder sig til loven".

I dette indlæg citerer P. så hundeoven, til "de der ikke kender den".

P. skulle have læst videre og læst :

§ 6. Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger,
der efter forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden
volder andre skade.
Stk. 2. Har hunden tidligere forårsaget skade, hvorfor dens daværende
besidder er ifaldet bøde eller erstatningsansvar i henhold til dom,
vedtagelse eller forlig, skal politiet (i København politidirektøren og
uden for København politimesteren) pålægge besidderen at lade hunden
dræbe, når den ikke bestandig holdes indelukket eller forsynet med
forsvarlig mundkurv. Tilsvarende pålæg kan meddeles besidderen af en
hund, der viser sig bidsk eller glubsk eller har den vane at forulempe
folk ved på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for
almindelig færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem, eller som
forulemper husdyr i ejendom eller på marken. Overflyttes hunden til en
anden politikreds, skal besidderen underrette politiet i denne om
pålægget.
Stk. 3. I tilfælde, hvor en hund har skambidt et menneske, kan politiet
efter rådslagning med en hundesagkyndig lade hunden aflive for ejerens
regning.

Fra d. 01.07.2003 erstattes § 6, stk. 2 og 3 af disse bestemmelser, jfr.
lov nr. 385 af 28.05.2003 f

Stk. 2. Hvis en hund har forvoldt skade på et menneske eller anden
væsentlig skade eller der i øvrigt er grundlag for at antage, at den
pågældende hund kan være farlig for sine omgivelser, kan politimesteren,
i København politidirektøren,
1) give besidderen pålæg om, at hunden, når den ikke holdes indelukket,
skal føres i snor eller være forsynet med forsvarlig mundkurv eller
begge dele, eller
2) træffe afgørelse om at lade hunden aflive.
Stk. 3. Politimesteren, i København politidirektøren, kan give
besidderen pålæg som nævnt i stk. 2, nr. 1, hvis hunden har for vane at
forulempe mennesker eller dyr ved på gader, veje, stier eller pladser
m.v., der er åbne for almindelig færdsel, at fare imod dem eller
forfølge dem eller at forulempe husdyr i ejendom eller på mark.
Stk. 4. Hvis et pålæg efter stk. 2, nr. 1, eller stk. 3 overtrædes, kan
politimesteren, i København politidirektøren, træffe afgørelse om at
lade hunden aflive.
Stk. 5. Politimesteren, i København politidirektøren, afholder
omkostningerne ved at lade en hund aflive, jf. stk. 2, nr. 2, eller stk.
4, men kan kræve beløbet refunderet af besidderen.
Stk. 6. Overflyttes hunden til en anden politikreds, skal besidderen
underrette politiet i denne om et efter stk. 2, nr. 1, eller stk. 3
givet pålæg.

§ 6 a. På politiets anmodning er besidderen af en hund forpligtet til at
medvirke til en sagkyndig undersøgelse af hundens adfærd, inden der
træffes afgørelse efter § 6, stk. 2, nr. 2, om aflivning af hunden.
Stk. 2. Besidderen kan forlange, at der foretages en hundesagkyndig
undersøgelse som nævnt i stk. 1, inden politimesteren, i København
politidirektøren, træffer afgørelse efter § 6, stk. 2, nr. 2, om
aflivning af hunden.
Stk. 3. Politimesteren, i København politidirektøren, afholder
omkostningerne ved den hundesagkyndige undersøgelse, men kan kræve
beløbet refunderet af besidderen.

§ 6 a er indsat ved lov nr. 385 af 28.05.2003 fra d. 01.07.2003.

§ 6 b. Politiet kan beslutte at anbringe hunden i pension, indtil der er
truffet afgørelse efter § 6, stk. 2, nr. 2, eller stk. 4, om aflivning
af hunden, og hvis der træffes afgørelse om, at hunden skal aflives,
indtil afgørelsen kan fuldbyrdes.
Stk. 2. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, mod behørig
legitimation uden retskendelse adgang til hundehold med henblik på
gennemførelse af en beslutning truffet efter stk. 1. Politiet kan om
fornødent tage en sagkyndig med.
Stk. 3. Klage over politiets beslutning om at anbringe hunden i pension
har ikke opsættende virkning.
Stk. 4. Politimesteren, i København politidirektøren, afholder
omkostningerne ved hundens anbringelse i pension, men kan kræve beløbet
refunderet af besidderen.

§ 6 b er indsat ved lov nr. 385 af 28.05.2003 fra d. 01.07.2003.

§ 6 c. Fristen for at klage over en afgørelse truffet af politimesteren,
i København politidirektøren, efter § 6, stk. 2, nr. 2, eller stk. 4, er
10 dage efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Hvis
klagefristen udløber på en lørdag, søndag, helligdag eller grundlovsdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag.
Stk. 2. Rettidig klage har opsættende virkning, medmindre
justitsministeren bestemmer andet.
§ 6 d. Det er forbudt for en ejer eller besidder at lade en hund deltage
i hundekampe. Det er endvidere forbudt at afholde hundekampe.

§ 6 c er indsat ved lov nr. 385 af 28.05.2003 fra d. 01.07.2003.

§ 7. Det er forbudt uden politiets tilladelse at drive erhvervsmæssig
handel med eller erhvervsmæssig opdræt af hunde.

§ 8. Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade,
hunden forvolder. Oplyses det, at den skadelidende har medvirket til
skaden, kan erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde.

> http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Hundeloven.html

Ja ja Lille P. tog kun det med han kunne bruge. Hvor nederen mand !

Lille P. kan ikke bare vende ryggen til og lade sin hund bide, og så tro
at han slipper godt fra det.

Lille P. - du er bare for meget - far out !

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/