Hvordan skaffes nitrat og phosphat?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-02-04 16:05

Det lader til at mit akvarie i stuen har et problem omvendt af mange
andre akvarier; det mangler næringsstoffer.

Setup:
530L Effectline.
3 x 58W Effectlight med nyere, gode rør (JBL Solar Tropic etc.).
Temperaturstyret bundvarme.
Eheim 2128 pakket med biobolde, grov filtersvamp, Ehfisubstrat og filtervat.
Ph-styret CO2-tilsætning, 20-30mg/l i dagtimerne.
Bundlag "Flodgrus" (Akudim), 1-3mm, rundt og lyst.
Laterit og gødningsdepot-tilsætning i bunden.
Planterne er med eller to undtagelser alle forskellige sværdplanter
(Echinodorus). Der er ca. 8-10 "store" sværdplanter og et antal
stiklinger og mindre sorter.

Jeg gøder med diverse forskellige mikro- og makro-gødninger i flydende
og fast form, men ingen af dem indeholder kvælstof, phosphat eller
kalium, da de under normale omstændigheder vil give en algevækst folk
ikke kan kontrollere.
Jeg gøder særskilt med jernpræparater og planterne er pæne i farverne
med kraftigt ved.

Temperaturen ligger på ca. 24,5-25 grader.
Belysningstiden er 12 timer (inkl. "daggry/skumring") og 11 timer 100%.

Fisk:
50 store Rød neon
6 Nøglehulscichlider, 6-9cm
1 Diskus, 10cm
20 Kobberpansermaller, 3-5cm
8 Dværgpansermaller, 2cm
15 Dværgsugemaller (Otocinclus spec.), 4-5cm
1 Hoplosternum, 11cm
1 Pseudoancistrus, 10cm
6 Platydoras costatus, 6-8cm

Akvariet har været i gang i ca. et år.

"Problemet" er at jeg aldrig kan måle noget nitrat og/eller phosphat i
akvariet eller rettere: værdierne er næsten umålelige med dé testkits
jeg brugt. Jeg har lavet dobbeltmålinger og krydscheck med målinger med
samme kits i andre akvarier og i referenceopløsninger med forventet
resultat.

Man kan måske være grov og sige at mine fisk ikke producerer nok gødning
på trods af flere (typisk to) daglige fodringer.

Planterne fungerer nogenlunde i og med at akvariet nærmest "koger" af
iltproduktion i dagtimerne, men de vokser ikke så meget som jeg har
været ude for andre gange. Faktisk synes jeg slet ikke at de vokser som
forventet

Hvad gør man for at ændre denne tilstand?
Skal jeg over i en blomster- eller væksthusgødning for at sætte skub i
væksten?
Jeg tænker f.eks. på at putte nogle korn af alm. NPK-gødning ned i
bundlaget nærheden af planterne.

Hjælp...

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Morten

Dato : 18-02-04 09:12

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> Det lader til at mit akvarie i stuen har et problem omvendt af mange
> andre akvarier; det mangler næringsstoffer.

[SNIP]

> [...]
> væksten?
> Jeg tænker f.eks. på at putte nogle korn af alm. NPK-gødning ned i

Hej Steen, har du prøvet at læse dig gennem the kribs store afsnit om
gødning (http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/) der er bla. afsnit om N,
P og K?
Der står rigtig meget derinde, det eneste som kan være lidt forvirrende er
de engelske udtryk for visse kemiske forbindelser, men der burde være nok
til et par timers læsning.

Held og lykke med det

--Morten
ps. har du ikke mulighed for at smide et billede af dit akvarie, for det
lyder som et rigtigt pænt et?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-02-04 23:07

Morten wrote:
<KLIP>

> Hej Steen, har du prøvet at læse dig gennem the kribs store afsnit om
> gødning (http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/) der er bla. afsnit om N,
> P og K?

Been there, done that... jeg har måske skøjtet lidt let henover de
afsnit da jeg var i den sektion sidst. Jeg har været mere interesseret i
mikronæringen, fordi makronæringen som regel er på plads.

Det er lidt frustrerende at det er så let at få fat i de forskellige
ting og sager til hjemmelavet gødning derovre.
Postordre? Prøv du at få hvidt pulver igennem tolden

> Der står rigtig meget derinde, det eneste som kan være lidt forvirrende er
> de engelske udtryk for visse kemiske forbindelser, men der burde være nok
> til et par timers læsning.

Så lang tid at det er den eneste forhindring er det et mindre problem.
Ordbøgerne på biblioteket eller Google plejer at kunne gøre det.

> Held og lykke med det

Jo, tak; men jeg er mere vidensmæssigt anlagt

> ps. har du ikke mulighed for at smide et billede af dit akvarie, for det
> lyder som et rigtigt pænt et?

Jeg har muligheden, men jeg vælger at spille kostbar og forfængelig lidt
endnu
Jeg er selv utilfreds med dets udseende.

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-02-04 16:06

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> iltproduktion i dagtimerne, men de vokser ikke så meget som jeg har
> været ude for andre gange. Faktisk synes jeg slet ikke at de vokser som

Måske de ikke kan lide bundvarme? Jeg ved det ikke.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 18-02-04 23:00

Jens Jensen wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Måske de ikke kan lide bundvarme? Jeg ved det ikke.

Hvorfor skulle de ikke kunne dét?

Fra : sasa sakac

Dato : 19-02-04 23:09

Steen Suder, privat <sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

>Temperaturstyret bundvarme.

Jeg kan ikke hjelp dig med dit problem men du kan hjelp mig
med at skrive:
Hvor har du købt den kabel? Hvad koster den ? Hvem er producent ?

Mange tak