Rullefelt - hjemmeside med målinger med sa~
Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 12:32

Hey gruppe,

Ja - man er jo nødt til at vide hvor mange muller man har under hjelmen - så
det er bestilt tid til en rulning....

Der blev engang postet et link herinde til en hjemmeside, hvor en bil var
blevet rullet på flere rullefelter i .dk - så man kunne se hvor store
forskelle der var på de forskellige felter... Nogen der husker linket?

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A '94

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 12:37

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der husker linket?

http://www.teknologisk.dk/transport/11322,1?hilite=rullefelt

Flot Bjørn...
--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A '94

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 12:39

> "Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.teknologisk.dk/transport/11322,1?hilite=rullefelt
>
> Flot Bjørn...

http://www.teknologisk.dk/transport/846,1?hilite=rullefelt

Endnu flottere Bjørn... nu er feltet hvor jeg har bestilt tid også med

Men igen.. den test er så fra 1999 :/

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A '94

Fra : John Sahl

Dato : 17-02-04 12:46

Bjørn wrote:
> Men igen.. den test er så fra 1999 :/

Mail til fyren nederst på siden og spørg efter nyheder på området?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 18-02-04 17:34

"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> wrote in message

> http://www.teknologisk.dk/transport/846,1?hilite=rullefelt
>
> Endnu flottere Bjørn... nu er feltet hvor jeg har bestilt tid også med
>
> Men igen.. den test er så fra 1999 :/

Nåh.. du kunne ikke vente til Maj? eller regner du med den skal måles igen
til den tid ;)

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 12:44

> http://www.teknologisk.dk/transport/11322,1?hilite=rullefelt

I øvrigt - det der Niels Ezermann, som jeg har snakket med de gange, jeg har
brugt Teknologisk. En vidende mand, må man sige.

Da han var ung, var han med til at udvikle sportsmotorer til Volvo ved en
førende tysk tuningsvirksomhed. Samtidig er det ham, der har udviklet
softwaren Optima 2000 (tror jeg nok, det hedder), der ligger på mange
rullefelter.

/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-02-04 15:16

On Tue, 17 Feb 2004 12:37:28 +0100, "Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk>
wrote:

>"Bjørn" <admin[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

>http://www.teknologisk.dk/transport/11322,1?hilite=rullefelt

Linket duer ikke???
Flemming Jacobsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 12:41

Hej Bjørn

Jeg fik engang min Vectra rullet på to gange på to forskellige rullefelter
samme dag og med 45 minutters mellemrum. Forskellen var 5 hk.

Mit indtryk efter at have talt med Teknologisk er, at det i værste fald kan
svinge omkring 10 hk fra felt til felt. Dertil kommer så forskellige
betingelser som svingninger i temperatur og luftfugtighed.

Med andre ord - man skal ikke gå op i, om bilen lige har 165, 170 eller 175
hk.

Jeg husker ikke en side, som den du efterspørger.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 17-02-04 12:47

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> forskellige betingelser som svingninger i temperatur og luftfugtighed.
>
> Med andre ord - man skal ikke gå op i, om bilen lige har 165, 170

Det man bør gøre er at bruge samme felt hver gang, så må
der være størst chance for at man kan stole på de ændringer
man ser.

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 12:49

> Det man bør gøre er at bruge samme felt hver gang, så må
> der være størst chance for at man kan stole på de ændringer
> man ser.

Enig..

Hvis man vil køre en sag mod importøreren, fordi bilen er for sløv, skal man
alligevel have et papir, der står Teknologisk Institut på.

Et papir fra traktor-smede i Byllerup Bov har ikke den store vægt foran en
dommer.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-04 13:27

Jan W Nielsen wrote:
> Med andre ord - man skal ikke gå op i, om bilen lige har 165, 170
> eller 175 hk.

Arh det var nogle store spring...

Men man skal da slet ikke gå op i om den har 166,6 eller 166,7..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 13:47

> Arh det var nogle store spring...
> Men man skal da slet ikke gå op i om den har 166,6 eller 166,7..

Jeg synes da, at målingerne fra Teknologisk Institut tydeligt viser, at der
let kan være op til 15 hks forskel fra målested til målested.

Dermed mener jeg heller ikke, der er grund til hverken jubel og bitter gråd,
hvis maskinen i Bjørns motorvejsvectra viser 175 hk eller 165 hk i stedet
for de lovede 170 hk. Min egen maskine konstaterer jeg blot har det, som den
skal have. Den yder 5-10 hk mere end lovet alt efter rullefelt.

Viser den 190 hk, så er der måske grund til at knappe en enkelt lille flakse
øl op og klappe bilen blidt på bagskærmen.

(Anderledes forholder det sig naturligvis, hvis man trimmer på maskineriet,
og man derfor jævnligt kommer tilbage til det samme rullefelt for at se, om
man er på rette kurs)

--
/ Jan W Nielsen

..

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-02-04 13:54

Morten Fruergaard wrote:

> Arh det var nogle store spring...
>
> Men man skal da slet ikke gå op i om den har 166,6 eller 166,7..

Problemet er at effekt er en funktion af moment*omdrejninger, dvs selv
små unøjagtigheder på målingen af antal omdrejninger og moment
påvirker effekten temmeligt voldsomt.

Så er der selvf. som nævnt barometerstand, temperatur og luftfugtighed.

Der findes forskellige snedige måder man med simple midler kan plotte
en kvalitativ effekt og momentkurve.
De fleste DIY software dynamometre bygger på at man ved at accelerere
i 1. og 2. gear hvor vindmodstanden er forsvindende og så 'optage' fex
tændingspulserne så man får en sammenhæng imellem rpm og acceleration
kan beregne moment og effektkurver hvis man kan bestemme bilens vægt
og diverse tabsfaktorer.

De er forbavsende brugbare.

--
Roberto Saldo

Fra : Frederik

Dato : 17-02-04 14:06

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> tændingspulserne så man får en sammenhæng imellem rpm og acceleration
> kan beregne moment og effektkurver hvis man kan bestemme bilens vægt

lige et spørgsmål.

Den BMW 3,0 liters fra 1995, hvad er det for en maskine?

Er det en tunet 2,8 eller 2,5?

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 14:17

> Den BMW 3,0 liters fra 1995, hvad er det for en maskine?
> Er det en tunet 2,8 eller 2,5?
> Frederik

Jeg ved ikke, om jeg helt ved, hvad grundlaget for dit spørgsmål er...(?)

Effekten er godt nok temmelig høj for en alm V8´er på 2987 ccm og med lovede
218 hk. Den passer lidt bedre på 3,5´eren med 235 hk fra 1996.

Enten er den lige lovlig livlig den der ´30´er - eller også er det i
virkeligheden en ´35´er.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Frederik

Dato : 17-02-04 14:22

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message

> [...]
> 218 hk. Den passer lidt bedre på 3,5´eren med 235 hk fra 1996.
>
> Enten er den lige lovlig livlig den der ´30´er - eller også er det i

Ah! Havde glemt 3,0 v8'eren, er vågen nu. Det er åbenbart, hvad for meget
konkursret gør ved hjernen....

Men ja, det er en meget høj effekt.

Mvh.

Frederik

Fra : Mogens...

Dato : 22-02-04 22:40

On Tue, 17 Feb 2004 14:21:53 +0100, "Frederik"
<tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> wrote:

>Men ja, det er en meget høj effekt.

Høj effekt på 218 hk? - og så i en 3 liters - og endda en V8...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 23:05

> Høj effekt på 218 hk? - og så i en 3 liters - og endda en V8...

hehe, det er da bedre end en Sierra 1.6 med sølle 75 HK )

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 18-02-04 09:27

> [...]
> Problemet er at effekt er en funktion af moment*omdrejninger, dvs selv
> små unøjagtigheder på målingen af antal omdrejninger og moment

...... Men hvis man er smart, så designer man sin software, så man kun bruger
omdrejningshastigheden på rullerne til at beregne effekten. Det gør Tune
2000 softwaren som bla. Westspeed i Kvong har....
På samme X-akse har man så ydermere mulighed for, parallelt at tilføje et
omdrejningstal (Enten målt eller beregnet ud fra hastigheden). Det er der
vistnok ikke nogen af de andre rullefeltsprgrammer der kan....... Optima
2000 kan f.eks. ikke samle alle data i een graf, men tværer effekten og
momentet ud i to grafer. Jeg tror ikke overskueligheden af målingerne er
gode, hvis man også ønskede at måle temperaturer, tryk osv.

> [...]
> tændingspulserne så man får en sammenhæng imellem rpm og acceleration
> kan beregne moment og effektkurver hvis man kan bestemme bilens vægt

Fælles for alle målinger i lave gear er, at man medtager effekten af
svinghjul osv. I raceren har vi lettet svinghjulet 3500 gram (Middelradius
150 mm), prøv engang at regne ud hvor meget "effekt" det giver, hvis
hastigheden ved 1000 omdr. er 7 km/t.....
Hvis man skal lave noget simpelt & hjemmebrygget, kunne man istedet for at
logge tændingsimpulserne, montere et 5. hjul (fra en cykel), låne en bærbar
PC (eller en båndoptager) og montere en tøjklemme i cykelhjulet, som man
optager lyden fra med en mikrofon fra et skrottet head-set. Der findes meget
freeware til analyser & filtrering af lydfiler, som man kan anvende, hvis
man ønsker muligheden for at lave en returløbsmåling ved hastigheder langt
over 2. gear....

Mvh. Mikael Kristiansen