/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvor langt på literen 2
Fra : EjS


Dato : 17-02-04 11:48

Hej gruppe

Jeg har lige haft lejlighed til at køre 3200 km i en HDi 110 (egenvægt 1275
kg). Med fuld læsset bil (4 personer + fandens meget bagage) og en stoppet
tagboks i hele tagets længde og bredde blev der opnået en økonomi på 13.7
km/L for "dårligste" tankfuld og 16.0 for "bedste" tankfuld. Gennemsnittet
over de 3200 km var 14.8 der alle blev kørt på motorvej med omkring 130 km/t
omkring de store byer i Tyskland og 150-160 km/t lige så snart trafikken
tillod det.

Egentlig udmærket IMO...

MVH EjS



 
 
Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 18:56



> Jeg har lige haft lejlighed til at køre 3200 km i en HDi 110 (egenvægt
1275
> kg). Med fuld læsset bil (4 personer + fandens meget bagage) og en stoppet
> tagboks i hele tagets længde og bredde blev der opnået en økonomi på 13.7
> km/L for "dårligste" tankfuld og 16.0 for "bedste" tankfuld. Gennemsnittet
> over de 3200 km var 14.8 der alle blev kørt på motorvej med omkring 130
km/t
> omkring de store byer i Tyskland og 150-160 km/t lige så snart trafikken
> tillod det.
>
> Egentlig udmærket IMO...

Ja det svarer stort set til det samme som min mondeo 1.8 benzin med 1250 Kg
egenvægt kører med mig bag rattet og fruen ved siden af.........

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Rene´ (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 17-02-04 19:16

ja det er ikke bedere end min gammle mercedes 300D ded 4 voksne og fyldt
begagerum.



Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 20:39

> ja det er ikke bedere end min gammle mercedes 300D ded 4 voksne og fyldt
> bagagerum.

Sikke I kan, venner...

Jeg vil vædde en vindtør gammel pizza på, at ingen af jeres slæder har den
samme brændstoføkonomi, som den der 406 med tagboks, fuld oppakning 4 mand
og 160 km/t.

Men ok, det er SÅ svært at snakke brændstoføkonomi med folk, for enten
overdriver de ad helvede til, eller også er der fundamentale forskelle i
kørslen. De kører måske også på en anden måde eller med lavere targetspeed -
eventuelt også i en trafik med færre opbremsninger etc.

Det er efter min mening latterligt at påstå, at en gammel MB 300D* med seks
cylindre og traktor-teknologi kører lige så langt på literen som en 406 HDi.
Skøjten står til 13,4 km/ltr efter den gamle og mere optimistiske norm og
med manuelt gear.

G´morn, mand..!



* Tager for givet det er en W124´er - en 123´er kan jo dårligt følge den
target speed, som EjS beskriver.

/Jan W NIelsen



EjS (17-02-2004)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 17-02-04 20:54

> Sikke I kan, venner...

Ja, de kører sgu godt sådan nogle gamle forkammer dieseler. Har selv haft
fornøjelsen af at køre i et par stykker af dem. Traktor teknologi er et
meget rammende ord.

> Jeg vil vædde en vindtør gammel pizza på, at ingen af jeres slæder har den
> samme brændstoføkonomi, som den der 406 med tagboks, fuld oppakning 4 mand
> og 160 km/t.

Jeg er ked af det - men det nu godt nok en Citroën Xsara stc. Jeg ville da
også hellere have en 406 (du ved jo hvor stor forskel der er på
retningstabiliteten ;)

> Skøjten står til 13,4 km/ltr efter den gamle og mere optimistiske norm og
> med manuelt gear.

Rart med fakta i diskussionen...

> * Tager for givet det er en W124´er - en 123´er kan jo dårligt følge den
> target speed, som EjS beskriver.

Nej - det undrer også mig en smule. Tagboksen tager iøvrigt en ret stor del
af topfarten - jeg har prøvet.

Anyway - vi havde sgu en god (bil-) tur. Modsat dig fik min far dog kun
taget et eneste billede på en bar ved siden af pisten...!

MVH EjS



Ukendt (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-02-04 21:08

> Anyway - vi havde sgu en god (bil-) tur. Modsat dig fik min far dog kun
> taget et eneste billede på en bar ved siden af pisten...!

Fedt - men som du antyder er det dejligt med billeder bagefter. Så varer
turen ligesom lidt længere..

/Jan W Nielsen




EjS (17-02-2004)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 17-02-04 20:47

> ja det er ikke bedere end min gammle mercedes 300D ded 4 voksne og fyldt
> begagerum.

Men kan den overhovedet rende 160 km/t ?? De gamle dieseler er godt ikke
meget værd på de tyske motorveje... TDi'erne, CDi'erne osv. hold kæft hvor
de kører dernede!

MVH EjS



EjS (17-02-2004)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 17-02-04 20:43

> Ja det svarer stort set til det samme som min mondeo 1.8 benzin med 1250
Kg
> egenvægt kører med mig bag rattet og fruen ved siden af.........

Som det vist fremgik var det med 4 personer og bagage plus 100 kg skiudstyr
(incl. skiboks på 550 L) på taget. dvs. omkring 1800 kg totalvægt. Derudover
koster en skiboks minimum 10 % på brændstoføkonomien - især ved 160 km/t
(nok snarere 20 %)...

Med på ferien var en Passat TDi 115 chippet til +150 Hk og en Vento TDi 90
chippet til 115 Hk. Deres last, kørselsmønster og forbrug var stort set det
samme (lidt højere gennemsnitshastighed)... Det tror jeg ikke det ville være
med en Mondeo 1.8 (medmindre din "frue" vejer 450 kg og er monteret på
taget)?!??

MVH EjS



Martin Johansen [600~ (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 17-02-04 20:48

On Tue, 17 Feb 2004 20:43:13 +0100, EjS wrote:

> med en Mondeo 1.8 (medmindre din "frue" vejer 450 kg og er monteret på
> taget)?!??

Den med fruen på taget skal jeg lige have i mente til sommer *GG* Sikken
fred og ro jeg skal nyde på vej til syden

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
"Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"
Se mere på http://www.usenet.dk/


EjS (17-02-2004)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 17-02-04 20:57

> Den med fruen på taget skal jeg lige have i mente til sommer *GG* Sikken
> fred og ro jeg skal nyde på vej til syden

Husk for almindelige hatchbacks etc. er maks. vægten normalt 75 kg og 100 kg
for stc. Det vil også få betydning for vægtfordelingen i undvigemanøvrer.
Men du kan jo satse på hun ryger af i så tilfælde...

MVH EjS



Martin Johansen [600~ (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 17-02-04 21:41

On Tue, 17 Feb 2004 20:56:54 +0100, EjS wrote:

> for stc. Det vil også få betydning for vægtfordelingen i undvigemanøvrer.
> Men du kan jo satse på hun ryger af i så tilfælde...

Man har vel lov, at håbe

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
"Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"
Se mere på http://www.usenet.dk/


EjS (17-02-2004)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 17-02-04 21:56

> > for stc. Det vil også få betydning for vægtfordelingen i
undvigemanøvrer.
> > Men du kan jo satse på hun ryger af i så tilfælde...
>
> Man har vel lov, at håbe

Hehe - stakkels kone ;)

MVH EjS



Mads Stetter (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 17-02-04 20:56

EjS wrote:

>Det tror jeg ikke det ville være med en Mondeo 1.8 (medmindre din "frue"
vejer
> 450 kg og er monteret på taget)?!??
>
> MVH EjS

LOL. den lader vi lige stå lidt!

MVH Mads Stetter
Golf 2 TD (16,5 km/l over de sidste 3000 kørte kilometer)



KASO (18-02-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-02-04 17:28

"EjS" skrev d. 17-02-04 11:48 dette indlæg :
> Hej gruppe
>
> Jeg har lige haft lejlighed til at køre 3200 km i en HDi 110 (egenvægt
1275
> kg). Med fuld læsset bil (4 personer + fandens meget bagage) og en
stoppet
> tagboks i hele tagets længde og bredde blev der opnået en økonomi på
13.7
> km/L for "dårligste" tankfuld og 16.0 for "bedste" tankfuld.
Gennemsnittet
> over de 3200 km var 14.8 der alle blev kørt på motorvej med omkring
130 km/t
> omkring de store byer i Tyskland og 150-160 km/t lige så snart
trafikken
> tillod det.
>
> Egentlig udmærket IMO...
>
> MVH EjS

Øhh - hvilken motor (1.6 og 2.0 findes begge som 110Hk HDi) - og i
hvilken bil (aht. luftmodstand - der er stor forskel på en Xsara og en
Berlingo på dette punkt).

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


EjS (18-02-2004)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 18-02-04 19:45

> Øhh - hvilken motor (1.6 og 2.0 findes begge som 110Hk HDi) - og i
> hvilken bil (aht. luftmodstand - der er stor forskel på en Xsara og en
> Berlingo på dette punkt).

Jeg mener ikke 1.6 HDi overhovedet har fundet vej til markedet endnu - og i
hvert fald ikke danske Citroën modeller. Det er en Xsara stc. som jeg skrev
til Jan W. Berlingo fås iøvrigt kun med HDi 90 Hk i Danmark.

1.6'eren bliver interessant mht. økonomi men efterhånden som bilerne bliver
tungere tror jeg 2.0 med 136 Hk vil være at foretrække...

MVH EjS

P.S. Jeg vil IKKE beskyldes for at køre i Berlingo. Tror du det er min mor
der vælger bil i vores familie???



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste