Skærme
Fijala 3554
Køber nok 2 stk. Samsung 213 T......allige~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 17-02-04 11:51

Er blevet lidt usikker på dell 2001Fp, da den udviser nogle fejl, som min
gamle Dell 200+Fp ikke udviser - såsom "backdoor effect" og desværre er der
rapporteret om andre fejl ved den - men igen er der mange, der yderst
tilfredse med deres Dll 2001FP.

Jeg tror jeg tageer en chance og køber 2 Samsung 213T, selvom de har PVA
panel og selvom reponsetiden er sløv. Jeg klarer mig nemlig fint med min
nuværende Dell 2000FP, der jo ikke har lavere repons end 25 ms.

Godt nok udviser PVA paneler andre tendenser end IPS, men efter at have
nærlæst flere anmeldelser på nettet, så tager jeg nok chancen - forudsat jeg
kan få fat i 2 eksemplarer produceret i 2004. Noget tyder nemlig på, at de
der har klaget over grov trailing på 213T har fået eksemplarer produceret i
november 2003, og at Samsung stiltiende har sat nyt panel i 213T
producerrtet i 2004, der ikke udviser samme påroblemer med trail.

Jeg har i hvert fald læst flere med 213T'er produceret i 2004, der ikke har
problemer med den i spil - og da jeg ikke selv er hardcore gamer, så tager
jeg en chance og køber nok 2 stk. Samsung 213T i løbet af marts/april måned
- når jeg har overstået terminerne :)

Til de, der var interesseret i min Dell 2000FP vil jeg lige sige, at jeg
stadig har jeres email, og at jeg vil kontakte jeg i løbet af marts måned,
hvis I stadig skulle være interesseret til den tid.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr.Ralph

Fra : Arne

Dato : 18-02-04 07:02

Hvad vil du trække skærmene med ? altså hvilket videokort ?

Eivind

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-02-04 12:50

On Wed, 18 Feb 2004 07:02:19 +0100, Arne wrote:

> Hvad vil du trække skærmene med ? altså hvilket videokort ?
>
> Eivind

Radeon 9800 pro 128 Mb

Desværre findes der kun dual DVI på Matrox's kort - men de er for ringe spil
- så jeg må leve med analog vga på den ene skærm indtil der kommer et Radeon
med dual DVI - tror selv på, at det er på vej som jeg skriver dette - i
hvert i løbet af sommeren.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-02-04 13:37

Dr.Ralph skrev:

> Desværre findes der kun dual DVI på Matrox's kort - men de er
> for ringe spil

Har du egentlig nogensinde overvejet at købe et Parhelia i PCI?
Hvis jeg i dag havde en computer, som kunne trække de hurtigste
grafikkort, og jeg samtidig havde brug for at have to skærme
koblet til, ville jeg klart foretrække at bruge to grafikkort
frem for at købe et enkelt dual- eller triplehead-kort. I AGP-
porten kunne man montere en af de hurtige ATI eller Nvidia-
kort og et Parhelia i PCI-porten. Så kan det vist ikke blive
ret meget bedre. Om man så vælger at lade det ene eller det
andet kort trække den ene eller den anden skærm, er vel helt
op til en selv.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-02-04 02:54

On Wed, 18 Feb 2004 13:36:35 +0100, Thomas Madsen wrote:

> [...]
> ret meget bedre. Om man så vælger at lade det ene eller det
> andet kort trække den ene eller den anden skærm, er vel helt

Det vil jeg lige tjekke op på, Madsen :)
Tak for tip :)

Fra : Mads TJ

Dato : 18-02-04 16:43

Fra : Jacob Riis

Dato : 21-02-04 13:25

Dr.Ralph wrote:
[SNIP] køb af Samsung 213T

Der er kommet en test på Anandtech som du kan læse
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1974

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-02-04 14:46

On Sat, 21 Feb 2004 13:24:52 +0100, Jacob Riis wrote:

> Dr.Ralph wrote:
> [SNIP] køb af Samsung 213T
>
> Der er kommet en test på Anandtech som du kan læse
> http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1974

Og se lige denne her på www.cadonline.com - de roser Dell 2001Fp og Hp2035
(der har samme panel som Dell 2001FP), men giver lidt emre kritik til
Samsung 213T - det er sgu' ikke til at blive klog på det her - men jeg må
sige, at Anandtech overrasker mig ved at begyndt at anmelde TFT skærme meger
grundigt - jeg må sige, at både anmelelsen af Dell 2001Fp go nu Samsung 213T
afstøder respekt for Anandtech - der er tale om dejlige dybde gående
anmeldelser som jeg ikke har set andre steder.

Men jeg ved, at anmelderen på Cadonlie kan sit kram - han hedderRon Lafon og
har anmeldt TFT og CRT skærme i årevis - jeg har meget repekt for ham og
hans konklusioner - men anmeldelserne er meget kortfattede, måske fordi han
ikke får mere spalteplads, da cadonline er et rigtigt trykt blad, der så
siden hen bliver lagt ud på nettet.

Ron Lafon giver 5/5 til både Dell 2001Fp og HP2035, men Samsung 123T får
4,5/5 - anmelderen på Aandatech vil jeg konkludere giver ca. samme karakter
til Dell 2001Fp og Samsung 213T - i erkendelse af, at der er tale om 2
skærme med forskellige positive og negative tendenser.

Se anmeldelsen her:
http://www.cadalyst.com/cadalyst/article/articleDetail.jsp?id=85474

213T har sort, der er tæt på eb CRT skærm i kvalitet, hvor 2001FP ikke viser
sort ligeså godt, men stadig dog fint med.
213T er bedre til DVD film og film kig end 2001FP
213T har så dog visse problemed med rød, som 2001Fp ikke har.
213T er 21,3" kontra 2001Fp's 20" rent - begge bruger 1600X1200

2001FP har en klar fordel i spil, som den mestrer bedre end 213T - trail og
ghost er mindre evident hos 2001FP.
2001FP har en dotpitch på 0,25, hvor 213T ligger på 0,27 - dette bevirker
iflg anmelderne, at 2001FP kan vise typer helt ned til 6 pkt klart, mens
213T må opgive ved 7-8pkt.
2001FP kan også nedskalere til andre opløsninger - dette fandt jeg ikke ud
af, om 213T kan - nogle der opfattede om 213T kan dette ?
(læs anadatechs anmeldelse af 2001FP for at forstå, hvad denne nedskalering
er - det er ikke bare den normale nedskalering, men en nedskalering, hvor
dele af billedet bliver beskåret for at laver en tæt på perfekt nedskalering
til f.eks 1024X768 for at kunne spille de spil, der ikke klarer 1600X1200,
mere optimalt)

Men jeg er stadig i tvivl - kan ganske enkelt ikke tage DEN beslutning - vil
først købe i slutten af marts eller starten af april - så jeg har tid at
beslutte mig i endnu.
Det optimale må være at bruge 213T som hovedskærm til internet kig, grafik
programmer og foto kig og så bruge 2001Fp til spil, tekstbehandling og
regnark, fordi 2001FP.

Men en 2001Fp og en 213T ser bare ikke skide smart ud sammen i et dual
monitor setup - i hvert fald ikke i forhold til enten 2 stk. 213T eller 2
stk. 2001FP :(
Men gik jeg efter 1 213T og 1 2001Fp - så havde jeg nok den nær idelle
løsning, som man kan få lige nu med nuværende teknologi til rådighed.
Og nok en løsning, jeg vil kunne bruge 2 år frem og stadig være med.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-02-04 02:00

UPDATE !

Ser nu, at Viewsonic Vp201s/b er kommet med panel magen til Dell 2001FP -
men har efter min mening et bedre design end Dell 2001FP - hvad siger I ?

Jeg er dog lidt ængstelig for at skulle bestille Viewsonic nu, da der stadig
sagtens kan være rester af VP201'er med det gamle panel tilbage på markedet
- og er der jo ikke så meget rund til for mig at købe nyt, når jeg allerede
har dell 2000FP.

Men nu står mit valg nok imellem enten 2 stk. dell 2001FP, 2 stk. Viewsonic
Vp201silver med nyt panel magen til Dell 2001FP eller 2 stk. Samsung 213T.

Tror umiddelbart de 2 stk. Viewsonic Vp201s i sølv vil tage sig næsten lige
så flot ud, som 2 stk. Samsung 213T på et skrive bord - og de er bedre til
action spil og visse farvenuancer, mens Samsung 213T som sagt har fordel i
DVD kig, lidt bedre præcision i farverne generelt og de 1,3" større billede.
Til gengæld står skrifttyper nok bedre på VP201'en, da den har en dotpitch
på 25,5 mens 213T ligger på 27 rent.

Min intuition siger mig lige nu, at jeg køber 2 stk. Viewsonic Vp201s i sølv
- de er dels nok nemmere at sælge om 2 år (regner med at have dem i 2 år)
fordi de har den lave responstid dels kan jeg godt lide kombinationen af
sort og sølv - men måske omvendt folk vil værdsætte 213T's 21,3" store
billede i forhold til den lidt mindre 20" som Vp201s har - men folk vil helt
sikkert rynke på næsen af en reposntid på 25ms om 2 år, hvor vi kan forvente
reponstider under 10 ms på TFT paneler i 20" størrelsen (mit gæt)

Omvendt viser fejlene i Dell 2001Fp og Philips 2004 - der begge anvender
samme panel, at ikke kun reponstiden er vigtig - særligt ikke, når der
opstår nye fejl ved et nyudviklet panel, hvor det er i den gamle Vp201s og
Dell 2000FP er gennemprøvede paneler uden de store fejl i.

Fra : Brian Luckow

Dato : 28-02-04 10:00

> Ser nu, at Viewsonic Vp201s/b er kommet med panel magen til Dell 2001FP -
> men har efter min mening et bedre design end Dell 2001FP - hvad siger I ?

Jeg har lige den omvendte mening. Jeg synes ikke Viewsonic laver pæne fødder
på mange af deres skærme, bl.a. den på Vp201s/b. Og jeg må indrømme, at jeg
er lidt nervøs ved at købe en Viewsonic skærm, efter al den ballade med
DVI-porten på 181'eren, og den manglende service og information kunderne så
har fået tilbudt.

Jeg går selv og klør mig i hovedbunden, for jeg aner ikke hvilken 19" eller
20" skærm jeg skal købe mig i april. Philips 200P4 har jeg droppet igen, der
var ikke nok postivt at finde om den. Har også kigget på Samsung 213T, men
jeg synes nu at Dell FP2001 viker som den skærm som er bedst til
allroundbrug, og så synes jeg også den har et pænt design. Jeg skal mest
bruge min skærm til grafisk arbejde, men også til et spil i ny og næ.
DVD-visning skal den ikke bruges til overhovedet, gider da ikke sidde på en
kontorstol foran en lille skærm og se video. :) Men lad os nu se hvad det
bliver til...

Mvh., Brian Luckow

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-02-04 21:51

> [...]
> DVI-porten på 181'eren, og den manglende service og information kunderne så

Ja, du har nu ret - fødderne på den er ikke det pæneste på Vp201 -
problemerne med DVI er vist kun forbeholdt de mindre modeller, men måske har
man ikke hørt om så mange problemer med Vp210, da den er dyrere og derfor
nok sælger mankant mindre end hhv. 18" og 17" gør ?

Hold kæft hvor er det dog svært, når der bare ikke er DEN skærm, der kan det
hele og ser skide godt ud :)

Jeg er faktisk i dette øjeblik kommet lidt tættere på de 2 stk. Dell 2001FP
løsningen, da jeg igennem en kammerats firma har mulighed for at købe 2 stk.
Dell 2001FP til en pænt fordelagtig pris (nok noget med ca. 16-17.000 kr for
2 stk inck. moms, da hans firma vil købe 10 stk. Dell 2001FP)

Og til den pris har jeg næsten ikke råd til at sige nej til de 2 Dell
2001FP.

Som sagt tror jeg også det er lidt lettere på sigt at sælge en brugt TFT med
S-IPS panel brugt, da S-IPS efter hånden har fået et godt ry på sig over PVA
og MVA paneler. Så jeg vil have lettere ved at sælge 2 brugte Dell 2001FP om
2 år, når jeg igen køber nyt.

Men jeg har 1 måned tilbage at overveje i :)

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-02-04 13:39

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message news:<lku47ivtwsnn.cvu96aubyggo$.dlg@40tude.net>...

> Men nu står mit valg nok imellem enten 2 stk. dell 2001FP, 2 stk. Viewsonic
> Vp201silver med nyt panel magen til Dell 2001FP eller 2 stk. Samsung 213T.

Jeg kunne også godt finde på at købe en VP201s med nyt panel - men
hvordan hulen kan jeg være sikker på at få en med et 16ms panel -
eller bare hvordan kan jeg tjekke at den har et 16ms panel når jeg får
den?

Hvorfor kan de (Viewsonic o.a.) ikke bare sætte et + eller noget andet
på modelbetegnelsen når de skifter panelet?

Flemming

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-02-04 21:56

> Hvorfor kan de (Viewsonic o.a.) ikke bare sætte et + eller noget andet
> på modelbetegnelsen når de skifter panelet?

Det er også pisse dårlig markedsføring af Viewsonic og jeg vil kalde det hul
i hovedet og på linie med det LG valgte at gøre med deres skærme med det
resultat at rygtet gik på nettet på diverse skærm fora om at LG's skærm
kunne man ikke stole på, fordi intet indikerede, hvilket type panel man fik,
når man købte LG skærme, da de tit og ofte fornyer deres paneler uden at
ændre modelnavn på skærmen.

Det samme sker for Viewsonic VP201s/b - NEC har med deres 2080 model valgt
at kalde den nye model med nyt S-IPS panel for 2080UX+, mens den gamle blot
hedder 2080UX - som du klogt netop foreslår Viewsonic burde gøre med deres
VP201 model.
Faktisk burde de måske kalde den for VP201M2 eller lignende for at makere,
at man får et nyt panel.