Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta A1 RAW og 4GB MicroDrive
Fra : Mick Johansen [4700]

Dato : 17-02-04 06:28

Hejsa,

Er på nippet af at købe nyt digicam - valget er faldet på et Minolta A1.
Medmindre nogen har meget gode argumenter imod

Jeg har læst (dpreview AFAIR), at A1 er hurtig til at tage billeder direkte
i RAW, og da jeg (som mange andre) lige har hevet et 4GB MicroDrive ud af en
MP3 afspiller, virker det nærliggende at bruge selvom det velsagtens fylder
godt.

Men kan man forvente store forsinkelser når kameraet skal tømme sin buffer -
et MicroDrive er jo ikke det hurtigste i verden?

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : John Poulsen

Dato : 17-02-04 08:57

Hvis du VIL have Minolta, prøv lige at checke A2'eren ud... Den er "på
trapperne".
Læs (igen) på f. eks. dpreview...

Mvh.

John

Fra : Mick Johansen [4700]

Dato : 17-02-04 21:03

> Hvis du VIL have Minolta, prøv lige at checke A2'eren ud... Den er "på
> trapperne".
> Læs (igen) på f. eks. dpreview...

Ja, men jeg er utålmodig - nu er beslutningen taget, så skal kameraet købes
Jeg kan iøvrigt nævne, at i forbindelse med dette indlæg har jeg købt et
brugt Minolta A1, så nu er der ingen vej udenom, tihi..

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : KC

Dato : 17-02-04 22:50

Mick Johansen [4700] <mick-j@it.dk> wrote:

> Ja, men jeg er utålmodig - nu er beslutningen taget, så skal kameraet købes
> Jeg kan iøvrigt nævne, at i forbindelse med dette indlæg har jeg købt et
> brugt Minolta A1, så nu er der ingen vej udenom, tihi..

Til lykke ! Hvor gammelt er det?
Tør man spørge hvad du måtte bøde?

Kell

Fra : Mick Johansen [4700]

Dato : 18-02-04 20:13

> Til lykke ! Hvor gammelt er det?

3 mdr, vistnok.

> Tør man spørge hvad du måtte bøde?

Under nypris i tyskland ;) Men sælger fik en god pris, synes jeg.

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : KASO

Dato : 17-02-04 09:29

"Mick Johansen [4700]" skrev d. 17-02-04 06:28 dette indlæg :
> [...]
buffer -
> et MicroDrive er jo ikke det hurtigste i verden?

Jeg har nævnte kombination. På nogle få områder er der en let
forsinkelse ifht. mit PQI Ultra(?) 512Mb-kort. Det drejer sig om
ventetid, når man tænder kameraet i "vis"-mode. Der er ikke forsinkelse
ifht. at kunne tage billeder, og jeg har ikke umiddelbart kunne
registrere nogen forskel i forbindelse med at tømme buffer (dog bruger
jeg bedste JPEG-kvalitet) - uden at jeg dog har prøvet at sammenligne
direkte. Jeg tror derfor ikke, at det vil give dig problemer.

Hitachi's 4Gb microdrive skulle også være ganske hurtigt ifht. de fleste
kort.

Sørg blot for at formattere kortet før du sætter det i kameraet. Jeg
kunne ikke formattere kortet i A1'en (første gang - derefter kan man
sagtens). Jeg begik den fejl at forsøge at formattere det i et Canon S40
- og fik det formatteret til Fat16 - og dermed kun 2Gb, hvilket jeg
(endnu) ikke har fundet en løsning på. Selv om jeg formatterer det til
Fat32, får jeg fortsat kun 2Gb Win Xp vil ikke lade mig slette
partitionen og lave en ny på de fulde 4Gb, så jeg har "en udfordring".
Sørg derfor at formattere korrekt første gang!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-02-04 11:36

"KASO" skrev
> Win Xp vil ikke lade mig slette
> partitionen og lave en ny på de fulde 4Gb, så jeg har "en udfordring".
> Sørg derfor at formattere korrekt første gang!!

Kan du heller ikke bede XP udvide partitionen?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : KASO

Dato : 17-02-04 12:14

"Peter Schrøder" skrev d. 17-02-04 11:36 dette indlæg :

> "KASO" skrev
>
> Kan du heller ikke bede XP udvide partitionen?
> --

Nej - desværre. Det eneste, jeg kan få lov til, er at formattere den -
og det giver mig desværre ikke mine 4Gb

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-02-04 13:02

"KASO" skrev
> Nej - desværre. Det eneste, jeg kan få lov til, er at formattere den -
> og det giver mig desværre ikke mine 4Gb

Vises den ikke som en harddisk i diskhåndtering?

Fra : KASO

Dato : 18-02-04 12:04

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> "KASO" skrev
>
> Vises den ikke som en harddisk i diskhåndtering?
> --

Jo, men XP ville ikke lade mig ændre på partitionen.

Jeg har i mellemtiden læst mig frem til at MuVo laver en skjult partition,
som XP ikke kan se. Jeg fandt derfor en gl. Win98 PC, hvor jeg med FDISK
kunne lave 1 stor partition, som jeg siden formatterede til Fat32 i XP.
Herefter havde jeg plads til godt 800 billeder i bedste JPEG-kvalitet eller
godt 530 i RAW!!

Jeg har også læst, at man med fordel kan løse problemet, hvis man har et
andet kamera end A1, og som understøtter fat32 - f.eks. Sony 828, der gerne
vil formattere kortet korrekt. Herefter skulle det virke fint i A1!

Tak til alle, der bidrog med forslag til løsningen!

Fra : KASO

Dato : 18-02-04 17:28

"Peter Schrøder" skrev d. 17-02-04 13:02 dette indlæg :

> "KASO" skrev
>
> Vises den ikke som en harddisk i diskhåndtering?
> --

Jo - og jeg kan se 2 Gb partitionen + den overskydende plads, men
valgmuligheden "Slet partition" er gråtonet og kan ikke vælges. Jeg kan
se "egenskaber" og jeg kan formattere til fat16/32 med forskellig
klyngestørrelser, men så ophører muligheder desværre også....

http://www.kandu.dk/

Fra : John Poulsen

Dato : 17-02-04 14:03

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> partitionen og lave en ny på de fulde 4Gb, så jeg har "en udfordring".
> Sørg derfor at formattere korrekt første gang!!

Win XP? Sæt kortet i din kortlæser, start diskhåndteringen under
Administration, fjern den 2 GB partition og opret en ny fat32....
Viola....

Alternativt er Partition Magic din ven, den har reddet mig mange gange
;). Du kan undgå at miste data under processen, men så tager det
laaaang tid......

God arbejdslyst ;)

John

Sorry - OT ved det godt...

Fra : max

Dato : 17-02-04 14:27

"John Poulsen" <john@nosp.am> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Alternativt er Partition Magic din ven, den har reddet mig mange gange
> ;). Du kan undgå at miste data under processen, men så tager det

John du er en god mand! -max-

Fra : KASO

Dato : 18-02-04 17:28

"John Poulsen" skrev d. 17-02-04 14:03 dette indlæg :

> [...]
> >

> Win XP? Sæt kortet i din kortlæser, start diskhåndteringen under
> Administration, fjern den 2 GB partition og opret en ny fat32....

Desværre er problemet, at diskhåndtering IKKE vil lade mig slette
partitionen (muligheden er "gråtonet")

> Alternativt er Partition Magic din ven, den har reddet mig mange gange
> ;). Du kan undgå at miste data under processen, men så tager det
> laaaang tid......

Pyt med data - kortet er tomt, men Partition Magic er ikke liiige på
lager (kun i en gl. Win 95-version, som næppe kører under XP - men det
kan da være, at jeg skulle prøve den alligevel......)

> God arbejdslyst ;)

Tak!

> John
>
> Sorry - OT ved det godt...

Jeps - men jeg startede det vist, så jeg må påtage mig skylden.....

http://www.kandu.dk/

Fra : John Poulsen

Dato : 18-02-04 18:08

> Desværre er problemet, at diskhåndtering IKKE vil lade mig slette
> partitionen (muligheden er "gråtonet")

Det lyder bestemt ikke godt....

> Pyt med data - kortet er tomt, men Partition Magic er ikke liiige på
> lager (kun i en gl. Win 95-version, som næppe kører under XP - men det
> kan da være, at jeg skulle prøve den alligevel......)

Kan din udgave håndtere fat32? Ellers prøv at få fat i en udgave, der
kan :)

John

Fra : max

Dato : 18-02-04 18:36

"John Poulsen"

> Det lyder bestemt ikke godt....

> gange

> Kan din udgave håndtere fat32? Ellers prøv at få fat i en udgave, der
> kan :)
>
> John

Syns jeg læste på Hitachi's hjemmeside at man bare skulle
proppe den i et kamera der kan køre fat 32 og formatere,
men det lyder næsten for nemt, eller hva..-max-

Fra : John Poulsen

Dato : 18-02-04 20:05

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> proppe den i et kamera der kan køre fat 32 og formatere,
> men det lyder næsten for nemt, eller hva..-max-

Jeg havde forstået at det VAR forsøgt? Hvis ikke er det da altid et
forsøg værd - korrekt max ;).

Men ellers lyder det godt nok for nemt for mig.....

Mick: Gør forsøget hvis du ikke har gjort det endnu :).

Hvis det ikke lykkedes er du velkommen til at skrive direkte til mig for
hjælp.... Se signaturen.

John Poulsen

johnNOSPAM@FJERNMIGvangpoulsen.xxx

xxx udskiftes med com

Fra : Mick Johansen [4700]

Dato : 18-02-04 20:37

Ja, det vil virke med et std. MicroDrive, som ikke er partitioneret i
forvejen - MEN!

...problemet er, at der er nogle skjulte partitioner på drevet, når det er
formatteret til Nuvo2. Disse partitioner kan WinXP disk manager ikke se, og
dermed ikke slette. Men dette kan klares fra en Win98 maskine med fdisk
eller en anden partition manager. Har selv brugt 7tools Partition Manager
(www.7tools.de) i en demoversion og det virker perfekt! Så sværere er det
ikke.

Visse kameraer (f.eks. Sony F828) er ligeglade med den eksisterende
partitionering og sletter det hele. Men A1 er åbenbart lidt "kræsen".

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : Mick Johansen [4700]

Dato : 17-02-04 21:11

> [...]
> ventetid, når man tænder kameraet i "vis"-mode. Der er ikke forsinkelse
> ifht. at kunne tage billeder, og jeg har ikke umiddelbart kunne

Det er jeg glad for at høre. Skulle få kameraet i morgen, så kan jeg jo
teste om det forholder sig på samme måde ved RAW. Glæder mig som et lille
barn juleaften

> registrere nogen forskel i forbindelse med at tømme buffer (dog bruger
> jeg bedste JPEG-kvalitet) - uden at jeg dog har prøvet at sammenligne
> direkte. Jeg tror derfor ikke, at det vil give dig problemer.

Faldt i dag over et andet review, hvor der stod at flush tiden for JPEG var
ca. 25 sec og 30 sec for RAW. Ikke meget forskel, men alligevel en anseelig
tid for at tømme buffer, synes jeg?

> Hitachi's 4Gb microdrive skulle også være ganske hurtigt ifht. de fleste
> kort.

Jeg puttede kortet i min Sandisk USB2 kortlæser og kørte ATTO benchmark på
det nye MicroDrive. Hastigheden ligger på ca. 2.8MB/sec ved både læsning og
skrivning - hvilket svarer til et 19X flash kort i rå overførsel. Hvordan
det performer i kameraet bliver dog spændende at se.

> Sørg blot for at formattere kortet før du sætter det i kameraet. Jeg

Gjorde jeg med det samme i WinXP. Som FAT32, naturligvis

Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Fra : Poul

Dato : 17-02-04 10:36

Hej Mick

Inden der er nogle tågehorn der går igang, vil jeg fortælle dig, at du har
gjort et rigtigt
godt valg - du bliver supertilfreds med dit A1, bare vent og se. Det er ikke
engang
sikkert, at A2 bliver væsentlig bedre - måske på nogle punkter, eksempelvis
bedre
EVF (men jeg synes EVF'en på A1 er absolut god). Jeg tror, at problematikken
mellem
A1 og A2 måske bliver ligesom Canon G3 og G5 - nogle mener stadig, at G3 er
et bedre
kamera...

Dit spørgsmål ang. microdrive kan jeg desværre ikke bidrage til.

Mvh. Poul

Fra : JoOngle

Dato : 17-02-04 22:31

> [...]
buffer -
> et MicroDrive er jo ikke det hurtigste i verden?

Det nye Hitachi 4GB microdrev er LYNENDE hurtigt.

Tag lige og læs specifikationerne:

http://www.memorysuppliers.com/hi4gbmi4cofl.html

Lille uddrag:

4.3-7.2 mb i sekundet.

Hvis du evnt. splitter en Creative MUVO ad...forsøg
først at se hvor hurtig den er til at gemme dine musikdata,
den er ENORM!

Jeg vil næsten sige at det er op til dit kamera hvor
hurtig kamera interfacet kan gemme dine data på
microdrevet - compactflash har kamp på kniven,
og INGEN af mine CF-II ultra kort kunne lagre billeder
så hurtig som mit Hitachi drev.

Mvh
JoOngle

Fra : Socket

Dato : 07-03-04 19:19

Guys,
I do not advise to buy anything
From http://www.memorysuppliers.com
I had very bad experience I ordered 128M RAM 2 sticks
They sent me 2 sticks of 64M RAM
The ridiculous stuff was that every stick had label 128M.
I understand that it was intention to fraud.
They do not return money for shipment or custom fee, I paid,
if I send RAM back.
Any questions , ask