Hvor langt på literen?
Fra : Jasper Norman

Dato : 17-02-04 02:40

Hejsa.

Jeg er den lykkelige ejer (tror jeg...har kørt 10.000 km uden problemer) af
en Seat Toledo 1.9 TDi 97´. Jeg tænkte på hvor langt I andre med en VW TDi
motor kører på literen?

Jeg kører selv ca. 17 - 18 km/l og går i mit stille sind, og regner med at
det er ok, men hvis andre kører 22 km/l er der jo måske nogle filtre eller
lign. jeg skal skifte. Jeg kører hvad der må betegnes som blandet kørsel.
20% motorvej, 70% landevej 10% by.

Grunden til at jeg kom til at tænke over det, var at jeg i dag, i
forbindelse med mit arbejde, besøgte en fyr med en Golf III. Han fortalte at
da han købte bilen for 14 mdr. siden kørte den 16 km/l men efter han
skiftede luft/olie/brændstof filtre kørte den pludselig 22 km/l. Derudover
nævte han også at det engang imellem var en god idé at hælde en sjat 2-takts
olie i tanken??? for at "rense motoren" Det har jeg sgu aldrig kørt tale om?

Så jeg lurer på, om jeg kan opnå de samme 22 km/l med simple midler?

/Jasper

Fra : phk

Dato : 17-02-04 03:06

"Jasper Norman" <ahrensbach_fjern_dette_@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> en Seat Toledo 1.9 TDi 97´. Jeg tænkte på hvor langt I andre med en VW TDi

Jeg har en Golf III TDI 110HK.

Jeg har målt den flere gange på sommerdiesel:

100 km/t: 23,5 km/liter
120 km/t: 18,75 km/liter

Desuden har jeg målt den ved 80 km/t, men jeg er bagefter i tvivl om det var
sommer eller vinterdiesel til 26 km/liter.

Målingerne er foretaget på motorvej.

Min blandede kørsel er absolut blandet og meget atypisk, jeg kan godt få den
ned på 13 km/liter uden at køre råddent i den overhovedet.

2-taktsolie ... stopper det oliefilteret?
Hvis luftfilteret er stoppet vil det selvfølgelig hjælpe at skifte dette.
Hvis du holder dig til de danske fartgrænser burde du køre mere end
16km/liter.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 03:35

> [...]
>
> Grunden til at jeg kom til at tænke over det, var at jeg i dag, i
> forbindelse med mit arbejde, besøgte en fyr med en Golf III.

Pas på med at sammenligne Seat/VW/Skoda da der kan være flere ting der
spiller ind på
brændstoføkonomien
Eks. gearing vægt aerodynamik og selvfølgelig kørselsmønster og samtidigt
er der enkelte individer
der også gerne lige vil understrege at netop deres bil er den bedste og det
gøres jo nemmest ved at
"pynte" lidt på tallene.

Toledo 1.9 TDi er opgivet til at gå 20 km/l ifølge fdm
Golf 1.9 TDi er opgivet til at gå 20 km/l ifølge fdm
Golf 2.0 TDi er opgivet til at gå 18,4 km/l ifølge fdm
Fabia 1.9 TDi er opgivet til at gå 20,4 km/l ifølge fdm
Fabia 1.9 TDi RS er opgivet til at gå 19.6 km/l ifølge fdm

17 - 18 km/l synes jeg ikke lyder slemt, men hvis du gerne vil forbedre det
så sørg for at bilen er justeret
ordentligt og at dine dyser er iorden.
Den med 2-taktolien har jeg hørt før, men aldrig sammen med en god
begrundelse.
Hvis det var så godt, hvorfor hører man intet om at entrepenører, landmænd
og vognmænd m.fl. bruger det ?

--
Med venlig hilsen :
John fra Ejstrupholm.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-02-04 08:03

Jasper Norman wrote:
> [...]
> lign. jeg skal skifte. Jeg kører hvad der må betegnes som blandet kørsel.

Hvis du ikke pumper pedalen uafladeligt burde der ganske rigtigt være
flere km pr liter olie.

> [...]
> olie i tanken??? for at "rense motoren" Det har jeg sgu aldrig kørt tale om?

Glem det, du spolerer bare noget.

> Så jeg lurer på, om jeg kan opnå de samme 22 km/l med simple midler?

Kør som en gammel mand (undgå at skifte hastighed).

--
Roberto Saldo

Fra : ham

Dato : 17-02-04 09:02

> [...]
2-takts
> olie i tanken??? for at "rense motoren" Det har jeg sgu aldrig kørt tale

Det med at hælde 2 takt olie i tanken var der en del TAXA vognmænd der
gjorde for 15 - 20 år siden, det tog noget af støjen fra
indsprøjtningsdyserne, men på moderne dieselbiler er det unødvendigt, jeg
tror faktisk jeg vil prøve at gøre det på min egen, jeg har en 17 år gammel
Toyota diesel, som egentlig kører perfekt, men bare som et forsøg.

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 17-02-04 09:37

> [...]
> lign. jeg skal skifte. Jeg kører hvad der må betegnes som blandet kørsel.

Hej

Det er forfærdeligt, Jeg har en gammel Escort fra 91, 1,8 Diesel, den er
aldrig under 17 km/l, ved frisk kørsel.
Så udviklingen er åbenbart kun gået på at få flere kræfter ud af motorerne.
Min svoger fortæller om hans nye Peugeot 406 Diesel St.car.(12000km) som kun
går 15 km/l !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-02-04 09:44

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in
message news:c0sjkg$16nq$1@news.dansketelecom.com

> [...]
> Min svoger fortæller om hans nye Peugeot 406 Diesel St.car.(12000km) som kun

Jeg har en Citroën C5 2.0 HDI (21.000 km), som normalt går 16-17 km/l.
En ferietur sydpå banker den op på 19 km/l, men så er det lange stræk og
næsten udelukkende motorvej.

Ved konstant 80 km/t ca. 24 km/l.

Husk ægget på speederen (evt. hårdkogt, men råt er bedst)!

Mvh. JIB

Fra : Babba-Papa

Dato : 17-02-04 10:12

Der var engang en bruger ved navn "www.analogfoto.dk / L
Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> der skrev:

>Så udviklingen er åbenbart kun gået på at få flere kræfter ud af motorerne.
>Min svoger fortæller om hans nye Peugeot 406 Diesel St.car.(12000km) som kun
>går 15 km/l !

Den skal vist lige køres til først, så vil den alt andet lige
også forbedre sin brændstoføkonomi....

- -
Babba-Papa

Ja til "sjove" børn - Ja til Atomkraft !
Døden væk fra vejene ? - Kør på fortorvet !

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 10:56

> Det er forfærdeligt, Jeg har en gammel Escort fra 91, 1,8 Diesel, den er
> aldrig under 17 km/l, ved frisk kørsel.

Frisk kørsel i din bil svarer til den absolut mest langsomme kørsel i en
moderne TDi.

Samtidig kunne du jo prøve at lade din motor trække et tung og moderne bil
med alt dens elektroniske udstyr. Hvis du overhovedet kunne følge trafikken
på motorvejen er jeg ret sikker på, at din brændstoføkonomi ville være
ringere end TDi´erens.

Med andre ord - hvis man vil sammenligne motorer skal man naturligvis give
de to motorer ens arbejdsbetingelser - ellers er det jo den rene nonsens,
IMO.

P.S.: I øvrigt er der jo både en "gammeldaws" diesel i 406´eren og en
moderne commonrail.

/Jan W Nielsen

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 17-02-04 11:30

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Frisk kørsel i din bil svarer til den absolut mest langsomme kørsel i en
> moderne TDi.

Ja det passe nok, men når jeg siger at den køres frisk, så mener jeg ikke i
forhold til en Formel 1 bil, men selvfølgelig i relation til egen motor og
bil. Fast 120-130 på motorvej, 90-100 på alm. vej. Alle accelerationer er
med "fuld skrue" hvor der er plads. Motoren har gået 266.000 km uden
problemer, det er da godt gået. Og så har den været 280.000.-kr billigere
end svogers 406 ))

> Med andre ord - hvis man vil sammenligne motorer skal man naturligvis give
> de to motorer ens arbejdsbetingelser - ellers er det jo den rene nonsens,
> IMO.

Jeg har ikke på noget tidspunkt sammenlignet motorerne, men kun km/l.

> P.S.: I øvrigt er der jo både en "gammeldaws" diesel i 406´eren og en
> moderne commonrail.

Min svogers er en commonrail, men stadigvæk kun sølle 15 km/l !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : EjS

Dato : 17-02-04 11:41

> Min svogers er en commonrail, men stadigvæk kun sølle 15 km/l !

Hvis den er helt ny vil han få 1-2 km/L mere når den har kørt 20 kkm. Bilen
vejer mere og har en meget større luftmodstand end din Ford. Derudover skal
den trække klimaanlæg og diverse komfortudstyr.

Virkningsgraden i HDi motoren (dvs. forholdet mellem diesel ind / energi ud)
er meget større end din gamle forkammer diesel.

Derudover er støjer motoren mindre, har bedre momentforløb, færre
vibrationer, renere udstødning (og formentlig en bedre holdbarhed)...

MVH EjS

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-02-04 11:58

www.analogfoto.dk / L Langgaard wrote:

> Jeg har ikke på noget tidspunkt sammenlignet motorerne, men kun km/l.

Det skal du ikke tænke på, JWN sammenlignede uden at tøve en A2 1/2L
turboladet diesel økosparebøsse med en n/a 2.0 benzinbil fra 96.

:)

--
Roberto Saldo (når grøn 95 nu kun koster 6.31 er det ikke så ringe
endda med 13km/L i en 2.0'er med 126hk/183Nm)

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 12:20

> Det skal du ikke tænke på, JWN sammenlignede uden at tøve en A2 1/2L
> turboladet diesel økosparebøsse med en n/a 2.0 benzinbil fra 96.

He-he...

Jeg ville egentlig gerne have den der Toyta-motor og gearkasse over i min
Vectra. Tror du ikke, det kan lade sig gøre..?

/Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-02-04 13:09

Jan W Nielsen wrote:

> He-he...
>
> Jeg ville egentlig gerne have den der Toyta-motor og gearkasse over i min
> Vectra. Tror du ikke, det kan lade sig gøre..?

Måske, alt kan jo lade sig gøre hvis man har tid og penge nok, men det
ville da blive noget skummelt noget.

Jeg ved at mange folk med ældre engelske sportsvogne ynder at skifte
en nedslidt og måske sjælden eller spinkel gearkasse ud med en nyere
Yoda-del.

<http://www.jensenhealey.com/shop/transkit/trans_kit.html>

<http://www.belchamber.org/techgear.html>

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 13:33

> Måske, alt kan jo lade sig gøre hvis man har tid og penge nok, men det
> ville da blive noget skummelt noget.

Det var også bare for sjov.

Jeg er godt tilfreds med power og økonomi den gamle konstruktion, der ligger
i Vectra´en - men den lader noget tilbage at ønske, når man snakker
gangkultur og lækker symaskine-lyd.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 12:19

> Ja det passe nok, men når jeg siger at den køres frisk, så mener jeg ikke
> forhold til en Formel 1 bil

Ha-ha.. Ok, så..

> Motoren har gået 266.000 km uden
> problemer, det er da godt gået. Og så har den været 280.000.-kr billigere
> end svogers 406 ))

Ja, det er formentlig fin økonomi alt i alt.

> Min svogers er en commonrail, men stadigvæk kun sølle 15 km/l !

Ok, det kan jo også have noget med kørestilen at gøre - prøv engang at læse
tråden, der er begyndt u dag den 17. februar klokken 11:47.

/Jan W Nielsen

Fra : EjS

Dato : 17-02-04 12:39

> Ok, det kan jo også have noget med kørestilen at gøre - prøv engang at
læse
> tråden, der er begyndt u dag den 17. februar klokken 11:47.

Det skal tilføjes at jeg ikke har tænkt specielt økonmisk da jeg (og i
perioder min far) kørte turen. Med 110 Hk foregår accelerationer over 130
km/t med 1800 kg dødvægt næsten med speederen i bund :)

Vores eneste hensyn var naturligvis sikkerhed og komfort for passagererne.
Dvs. 5 gear hele vejen og moderate accelerationer ved lavere hastigheder i
tæt trafik samt så vidt muligt konstant hastighed også op ad bakker...

Bilen har kørt 30 kkm.

MVH EjS

Fra : KASO

Dato : 18-02-04 17:28

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" skrev d. 17-02-04 11:30 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg har ikke på noget tidspunkt sammenlignet motorerne, men kun km/l.

> Min svogers er en commonrail, men stadigvæk kun sølle 15 km/l !

Istedet for at undre dig over at moderne dieselbiler ikke kører
væsentligt længere på literen end de forhistoriske, kunne du istedet
glæde dig over at moderne dieselbiler byder på væsentligt bedre plads,
sikkerhed, komfort og kraftoverskud med mindre forurening for den samme
mængde diesel. I modsat fald kan du jo også sammenligne din Ford med en
Lupo 3L - den kører ca. det dobbelte på literen....

Sådan kan man jo se forskelligt på det

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 18:53

> [...]
> motor kører på literen?
>
> Jeg kører selv ca. 17 - 18 km/l og går i mit stille sind, og regner med at

Tror mange andre er lidt vel optimistiske med deres tal. Det med hvad bilen
går på en tur til spanien på motorvej med 110 Km/t kan man alligevel ikke
bruge til noget (med mindre man netop SKAL til spanien).
Det med hvad bilen kører ved blandet kørsel er efter min overbevisning det
bedste at sammenligne med. Og så kan man selvfølgelig ikke sammenligne med
en som kører 50 Km hver dag og en som kører 5 Km hver dag.

Kører man meget med kold motor så går bilen selvfølgelig ikke særlig langt
på literen.

Jeg kan da også sagtens presse min 1.8 benzin op på 16 Km/l men det er IKKE
dette tal man skal regne med i hverdagen. Om sommeren kører jeg 14 Km/l og
om vinteren 12-13 Km/l. Jeg kører MANGE korte ture på 5-6 Km.
Jeg ville ikke gå så højt op i de tal, da jeg tror de færreste kan komme med
tal der er produceret under samme forhold som lige netop DU kører.¨

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-02-04 20:46

On Tue, 17 Feb 2004 18:53:14 +0100, Tom wrote:

> Tror mange andre er lidt vel optimistiske med deres tal. Det med hvad bilen
> går på en tur til spanien på motorvej med 110 Km/t kan man alligevel ikke
> bruge til noget (med mindre man netop SKAL til spanien).

Enig. Utrolig mange jeg kender med en Golf II GTI16v påstår den går
mindst 13-14 på literen ved bykørsel... yeah right.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 18-02-04 12:56

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> wrote in message

> Enig. Utrolig mange jeg kender med en Golf II GTI16v påstår den går
> mindst 13-14 på literen ved bykørsel... yeah right.

hmm jeg bliver drillet af min formand der har en golf 3 gti16v og den går
mellem 13-16 km/l ved blandet kørsel hvor min polo 1,6 8v ligger på ca 11-13
km/l så det er ikke helt ved siden af.

på en tur til jylland med 4 i bilen præsterede jeg 14,5 km/l og det var jeg
lidt stolt af, indtil han kom og sagde at der havde hans gået ca. 16 km/l og
det var med nogenlunde samme hastighed derover

--
Allan
polo 1,6

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-02-04 13:47

On Wed, 18 Feb 2004 12:56:10 +0100, Allan Jørgensen wrote:

> hmm jeg bliver drillet af min formand der har en golf 3 gti16v og den går
> mellem 13-16 km/l ved blandet kørsel hvor min polo 1,6 8v ligger på ca 11-13
> km/l så det er ikke helt ved siden af.

Men hvad er blandet? Hvordan måles det?

Nu ved jeg ikke lige med Golf III GTI16v, men en Golf II GTI16v er sq en
halvgammel sag...

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 15:14

> [...]
og
> det var med nogenlunde samme hastighed derover

Han er formentlig fyldt med løgn.

Sådan en Golf kører lidt over 16 km/ltr ved konstant 90 km/t UDEN
nedbremsninger og UDEN modvind og UDEN stigninger og UDEN fuglelort på
lakken.

I realiteten næsten umuligt, medmindre han har køt 90 km/t hele vejen og
haft sol og vind i ryggen.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Jan Vennike

Dato : 18-02-04 06:10

> [...]
om?

> Så jeg lurer på, om jeg kan opnå de samme 22 km/l med simple midler?

Havde samme model i 5 år og samme økonomi - så det vist meget normalt.

Det blev så ikke bedre at der blev monteret 205/45x16 - så blev den kørt
lidt mere - øhhm - friskt og dermed røg økonomien lidt ned

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me