HJÆLP!!!
Fra : Mikael Knop

Dato : 16-02-04 22:39

Hej!
Vi har efterhånden haft en del hanner af trewavasae, men hver gang sker det
samme:
Han får nogle mærkelige totter af noget hvidt på siden... det er ikke alm.
svamp.
Kan det være fiskedræber? Hvorfor går det så kun ud over vores hanner, og
ikke andre fisk?
Hver gang har vi behandlet for svamp, og det hvide forsvinder, men de dør
alligevel...
Øhh HJÆLP!!!
Venlig hilsen Mikael

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-04 01:38

"Mikael Knop" <dsl128833@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke andre fisk?
> Hver gang har vi behandlet for svamp, og det hvide forsvinder, men de dør

du må nok komme med en smule flere oplysninger, hvad er de i af andre
fisk, hvordan er vandet og hvordan ser "totten" ud?

Carsten

Fra : Mikael Knop

Dato : 17-02-04 05:58

Hej.
Hehe, min kæreste fik vist ikke det hele med!
250 l. akvarie, vandskift 20 % hver 14. dag, ret tæt bestand af Lab.
trewavasae, Lab. caeruleus, Met. estherae (ungfisk), Hap. sp. ch 44
(Victoria) og Cyn. afra. Eheim spandpumpe 900 l/t.
Af én eller anden grund bliver jeg ved med at miste mine Lab. trewavasae
hanner! Hver gang pga, en sygdom som udvikler sig ganske hurtigt. Det
starter med lidt spredte "pletter" med noget der kunne ligne et let
svampeangreb, ikke særligt iøjnefaldende. Men i løbet af et til to døgn
udvikler det sig til at dække hele kroppen med små vat agtige gevækster. De
ligner ikke traditionel svamp og efter at have set på div.
sygdomsbeskrivelser har jeg fundet at der er visse sammenfald med
symptomerne på nematoder. Dog uden at kunne sige med sikkerhed at det er
dét. Det er ender altid med at fisken dør efter 3. eller 4. døgn. Igår
konstaterede jeg sygdommen på den 4. han i rækken. Og det er vel at mærke
fisk som er købt efter jeg har mistet den forrige, dvs. de har ikke gået
sammen og der er ihvertfald gået min. 14 dage imellem den første dør til den
næste kommer i akvariet. Jeg har behandlet mod både pletsyge og svamp,
sidste gang havde det synlig effekt, men fisken døde alligevel i
behandlingsakvariet, 4 dage inde i behandlingen.
Jeg finder det meget mystiskt at sygdommen kun rammer trewavasae og så kun
hanner!!! Ingen andre fisk har haft så meget som antydningen af symptomer.
MVH Mikael Knop.

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-04 09:14

> [...]
> hanner!!! Ingen andre fisk har haft så meget som antydningen af symptomer.

Det lyder godt nok lidt mærkeligt!
I den tid fisken når at leve, hvordan har den det så?? Bliver den jaget,
eller får den lov at svømme normalt ? Hvis du mener at det kan være
nematoder, så bliver jeg dig svar skyldig, for det kender jeg ikke noget
til. Hvad siger de sygdombeskrivelser om evt. behandling??

Nu skriver du "en ret tæt bestand" hvad er det??
Jeg ville skifte vandet hver uge, og ikke kun hver 14 dag. Især hvis
bestanden er tæt som du skriver.

Carsten