Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hukommelse igen!!
Fra : Henrik

Dato : 16-02-04 21:44

Jeg prøver lige igen. Jeg vil have noget mere memory og overvejer følgende

1) Et 512 mb CompactFlash kort

2) Et 2,2 GB Microdrive GS-Magicstor

3) Et 4 GB Hitachi microdrive udpillet fra en "ørespille" (se herom
andet steds i gruppen).

Udover størrelsen og priser. Hvad er forskellen i hastighed, og hvad betyder
det i praksis mht. Jeg har set en test på en af foto siderne, om både skrive
og læse hastigheder, ved både korte og lange filer.

Men hvad betyder det i praksis??????

1) Selve optagelsen, betyder en højere hastighed mindre forsinkelse
inden billedet bliver taget?

2) Betyder det mindre tid mellem optagelser?

3) Uploades der hurtigere til pcén? Kortet sidder altid i kameraet.

4) Bruger microdrive mere strøm?

5) Betyder det forskellige opstartstider?

6) Er micodrive skrøbelige?

For god ordens skyld er kameraet et Canon Powershot S50.

Med venlig hilsen

Henrik H

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-02-04 11:38

"Henrik" skrev
<snip> en masse du har fået svar på

> 6) Er micodrive skrøbelige?

De er skrøbeligere end CF kort.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : max

Dato : 17-02-04 12:06

"Peter Schrøder"

> "Henrik" skrev
> <snip> en masse du har fået svar på

> De er skrøbeligere end CF kort.
> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Peter Schrøder

Men er de skrøbeligere end indmaden i dit kamera,
eller den harddisk du downloader billederne til eller
den CD du brænder dem over på, hm der er mange
myter - microdrive har været på markedet meget
længe, deres skrøbelighed er ikke ligefrem det der
springer én i øjnene. Eller hvad syns du selv Peter!?
-max-

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-02-04 13:01

"max" skrev

> [...]
> længe, deres skrøbelighed er ikke ligefrem det der
> springer én i øjnene. Eller hvad syns du selv Peter!?

Egentlig synes jeg ikke noget...
Jeg bruger ikke selv Microdrive, så mine "erfaringer"
er baseret på ting jeg har hørt rundt omkring. Bl.a.
hér i gruppen.
Jeg tror egentlig ikke at Microdrive er skrøbeligere
end andre harddiske, snarere tværtimod. Men alm.
harddiske lever jo også en noget mere stationær
tilværelse. Selv en bærbar bevæges ikke meget
når disken spinner, og det er hér jeg tror at de
problemer opstår med Microdrive. Når folk f.eks.
sætter kameraet fra sig mens disken spinner
udsættes den for relativt store påvirkninger. Et
head-crash kunne godt tænkes at være resultatet.
Og jo flere GB jo sartere, hvis det skal følge den
generelle harddisk-udvikling.

Fra : max

Dato : 17-02-04 14:25

"Peter Schrøder"

> [...]
> head-crash kunne godt tænkes at være resultatet.
> Og jo flere GB jo sartere, hvis det skal følge den

Formodninger og spekulationer - du har læst om
microdrives her i NG? Jeg har skrevet flere gange
at jeg syns de er fremragende og hver gang er der
kommet et æghoved og sagt man ikke skal lægge
alle sine æg i en kurv, og det er skrøbeligt og ihh
hvor skal man være bange og forsigtig, køb hellere
mange små cf kort.. Sefølig kommer det fra folk
der ikke har prøvet microdrives, men som bruger
hovedet og med sin imponerende IQ regner ud at
sådan må det forholde sig.

Jeg har plads til 80 raw filer på 1GB. På en god
dag ude i felten skyder jeg ca. 400 billeder, så kan
du selv lave regnestykket. De nye kameraer laver
endnu større filer, så for mig lyder et 4GB kort
som en glimrende ide.

Mine praktiske erfaringer igennem mere end et år med
1GB microdrives er 100% positive. Jeg har til gengæld
haft et cf kort der er gået i baglås en gang, men det fik
jeg låst op med et lille stk software og reddede alle
billeder undtagen et der sikkert var skyld i problemet.

Jeg har ikke set et eneste indlæg her i ng fra folk
der har oplevet at et microdrive er gået i stykker,
men der må være en masse der ude, det er logik
for burhøns og det er ganske vidst.

Det er hvad du skrev -
"Når folk f.eks.sætter kameraet fra sig mens disken
spinner udsættes den for relativt store påvirkninger.
Et head-crash kunne godt tænkes at være resultatet."

Jeg har fotograferet i over 25 år med små billige kameraer,
Leica M'er, Hasselblad og sefølig næsten alle Nikon modeller
siden F modellen, det har været med mig næsten jorden rundt
og under vandet - når jeg sætter mit udstyr fra mig gør jeg det
forsigtigt, men nu hvor jeg fotograferer digitalt har jeg tænkt
mig at hamre kameraet i bordet hver gang jeg sætter det fra
mig, for at se om det holder..Og når det så sker at jeg får head
crash, vil jeg læne mig tilbage med tårer i øjnene og tænke,
suk - jeg skulle have lyttet til Peter. Men indtil da vil jeg bare
være glad for mit microdrive og prøve at blive bedre til at tage
billeder - solen skinner... Næsten!! -max-

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-02-04 18:34

"max" skrev
> Formodninger og spekulationer

100%

> [...]
> du selv lave regnestykket. De nye kameraer laver
> endnu større filer, så for mig lyder et 4GB kort

Absolut. Især når prisen også er rimelig.

> [...]
> jeg låst op med et lille stk software og reddede alle
> billeder undtagen et der sikkert var skyld i problemet.

Jeg omgåes dagligt med flere Microdrives, og der
har heller ingen problemer været. Jeg omgås også
CF-,Smartmedia- og XD-kort og der har været
problemer med dem, men ikke af mekanisk art.

> Jeg har ikke set et eneste indlæg her i ng fra folk
> der har oplevet at et microdrive er gået i stykker,
> men der må være en masse der ude, det er logik
> for burhøns og det er ganske vidst.

Der er en del på de engleske grupper. Men naturligvis
ikke nær så mange som da IBM solgte sin skæbnesvangre
harddisk serie.

> [...]
> forsigtigt, men nu hvor jeg fotograferer digitalt har jeg tænkt
> mig at hamre kameraet i bordet hver gang jeg sætter det fra

Hvis du har været med siden Nikon F, ved du også hvordan
udstyr behandles af de "profesionelle".
2 år gamle kameraer der havde messingfinish fordi lakken
var banket af?
Det kan godt være at du behandler dit udstyr som
glaskugler fra et juletræ, men det er saftsuseme
ikke alle der gør det.
Her i gruppen skriges der om kamerahuse af plast vs. kamerahuse
af metal. Hvad er der lige et kamerahus skal kunne tåle
siden det absolut skal være af metal for at leve
op til folks ambitioner?
Og skal det tåle det mens der skrives til drevet?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-02-04 19:00

On 2004-02-17, Peter Schrøder <nospample@se> wrote:

> "Henrik" skrev
><snip> en masse du har fået svar på

> De er skrøbeligere end CF kort.

Medmindre du køber industrimodeller af CF kort, så er et
Microdrive der ikke kører i stand til at modstå højere
temperaturer, og samme vold (G-påvirknung) som et CF kort.

Det er kun når de roterer de er mere skrøbelige. Og hvis
man sammenligner med bærbare computere så holder de til meget,
og et MD kan holde til meget mere.