Hvad hed avisen, aviserne i Århus i 1914 ?~
Fra : Ulla Elisa

Dato : 16-02-04 18:38

Jeg søger efter en avisartikel med billeder af 2 piger fotograferet med
deres far i uniform i Århus under første verdens krig, perioden 1914 -- 1918
..
Jeg har ledt i gamle aviser i Århus, uden resultat er der en der har et
forslag, evt. løsning på hvor jeg finder omtalte avisartikel med billede
???
--
Ulla Elisa
uelisa@post.tele.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-02-04 19:15

Mon, 16 Feb 2004 18:38:09 +0100, skrev Ulla Elisa:

> [...]
>Jeg har ledt i gamle aviser i Århus, uden resultat er der en der har et
>forslag, evt. løsning på hvor jeg finder omtalte avisartikel med billede

Du skriver ikke hvor du har studeret gamle aviser, om det har været
komplette årgange og hvilke(n) avis(er) du har set. Personalet på den
pågældende samling burde vel kunne vejlede dig og i det mindste kunne
fortælle dig hvilke aviser der fandtes på det tidspunkt. Har du prøvet
på Statens Avissamling på Statsbiblioteket (hvis du altså bor i
Århus)? Se også her:
http://www.statsbiblioteket.dk/om_sb/admin_omr/statens_avis.htm

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : John Hansen

Dato : 16-02-04 19:17

Hej
Jeg har med held fundet artikler på Statsbiblioteket, ved Universitetet i
Århus.
VH John

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-02-04 20:21

Aviserne i Århus omkring 1914. Jeg håber ikke at jeg har overset for mange.

Aarhus Amtstidende: 1866-1965.
Demokraten: 1884 -
Jyllandsposten: 1871 -
Jyllandsposten ændrer navn til Morgenavisen Jyllandsposten fra den 18
september 1969.
Aarhusposten: 1902-1937.
Jydsk Morgenblad: Aflægger 1905-23. Fortsat i Aarhus Venstreblad.
Afholdsdagbladet Reform: 1906-1912. Fortsat i Afholdsdagbladet, Aarhus
1912-39.
Middagen Århus 1913-1914.

Kilde Minerva Microfilm: "Topografisk, kronologisk fortegnelse over danske
aviser 1648-1973".

Aviserne er tilgængelige på Avislæsesalen, Det kgl. Bibliotek og på
Stadsbiblioteket i Århus.

Hilsen Henning B Jensen

---------------------------

Fra : Ulla Elisa

Dato : 16-02-04 21:43

Tak for oplysningen
MVH.
Ulla Elisa

Fra : Show The Andersens

Dato : 17-02-04 06:54

Har du prøvet at spørge hvilken avis de læste i de ældste nulevendes
familier da de var børn. Jeg har i hvert fald derved løst et lignende
problem. Eller hvad lavede de - var de arbejdere, landmænd, håndværkere,
boede de i selve byen eller omegnen. Det var dengang ret politisk/
erhvervsbestemt hvilken avis man holdt.
Nogle af aviserne findes forøvrigt på mikrofilm på større biblioteker, i
hvert falkd Jyllandsposten.

Annette
--
For at undgå spam bedes du ved direkte svar skrive til:
Afsenderens tre forbogstaver @bear.dk

Fra : Erik Nielsen

Dato : 17-02-04 19:27

Mon ikke Århus Stiftstidende også eksisterede i 1914.
Det er i hvert fald årgang 211 iflg. min udgave i dag.

Erik Nielsen