Pumpevalg
Fra : Sune Hesselgaard-A.

Dato : 16-02-04 18:32

Hej gruppe

Er der nogen forskel på følgende pumper - her tænker jeg mest på kvaliteten
af dem. Jeg skal bruge den til et akvarie på 250 til 325 l.

Fluval
Eheim
PowerHead

Venligst

Sune

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-02-04 18:41

Sune Hesselgaard-A. wrote:
> Hej gruppe
>
> Er der nogen forskel på følgende pumper - her tænker jeg mest på kvaliteten
> af dem. Jeg skal bruge den til et akvarie på 250 til 325 l.
>
> Fluval

Klassiker, men middelmådig omend ikke decideret dårlig kvalitet.

> Eheim

God og dyrere.

> PowerHead

Kender jeg ikke; er du sikker på at dét er mærket? Normalt er det blot
en betegnelse for en type pumper der er beregnet på at skabe megen strøm.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Sune Hesselgaard-A.

Dato : 16-02-04 18:56

Tak for det hurtige svar - det med om PowerHead er et mærke ved jeg ikke.
Jeg er blot stødt på det i div. brugtsalgsannoncer. Om det så er et mærke
eller en type ved jeg ikke

Sune

Fra : Davidsen

Dato : 16-02-04 20:40

"Sune Hesselgaard-A." <suneha@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kvaliteten
> af dem. Jeg skal bruge den til et akvarie på 250 til 325 l.

Eheim har (med rette) ry for at være virkelig kvalitet, men dyrere i
anskaffelse. Uovertruffen mht. betjening, støjsvaghed og driftsikkerhed. Har
hørt/læst om flere, der benytter Eheim spandfiltre i 20+ år. Selv kan jeg
kun tilslutte mig begejstringen, omend jeg kun har ejet Eheimfiltre i 5-6
år.

Fluval er et 'kendt' mærke, hvis design med årene er kommet til at ligne
Eheim mere og mere. Andet ved jeg ikke...

Power Heads er (som Steen skriver) normalt en betegnese for en (mindre)
pumpe til cirkulation. Disse produceres bl.a. også af Eheim.

Mvh
Davidsen

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-02-04 01:41

"Davidsen" <davidsen@FJERNDETTEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Power Heads er (som Steen skriver) normalt en betegnese for en (mindre)
> pumpe til cirkulation. Disse produceres bl.a. også af Eheim.

Powerheads behøver ikke at være en mindre pumpe, nogle af de kraftigste
du finder på markedet
er Powerheads. Jeg bruger selv et par Tunze Stream, de giver 7000 liter i
timen, og det er ikke de største, de går op til 12000 l/t og det med et
strøm på kun 45 W.

Carsten

Fra : Davidsen

Dato : 17-02-04 16:04

"Carsten Gall" <xxxcgall@vip.cybercity.dkxxx> skrev i en meddelelse

> [...]
> er Powerheads. Jeg bruger selv et par Tunze Stream, de giver 7000 liter
> timen, og det er ikke de største, de går op til 12000 l/t og det med et

Point taken!

Mente blot at de fleste (eller mange?, eller måske kun få?) bruger et større
spandfilter til filtrering, ofte kombineret med en eller flere mindre "Power
Heads" til at skabe yderligere cirkulation...men naturligvis har du ret.

Mvh
Davidsen