Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indkøb af EF 100-400.
Fra : Erik Jensen

Dato : 16-02-04 18:11

Jeg skal have købt mig et EOS 300D, samt en længere tele zoom end standard
kit objektivet. Jeg vil lige sikre mig at jeg har fat i de billigste steder
at købe sådan en EF 100-400 fætter.

Jeg har set den til 13.113 kr hos Shopman (lang leveringstid), og 14.988 kr
hos Powerphoto (lev. 3-4 dage). Er der nogen der har set den billigere?

Erik Jensen

Fra : Martin Gleit

Dato : 16-02-04 18:16

hvem der havde sådan en fætter...hvis det var mig der skulle købe så dyrt et
obj., ville jeg da kraftigt overvejer en uges ferie i New York, hvor den
koster det halve...

Fra : Erik Jensen

Dato : 16-02-04 18:33

Tja. der er jo også noget der hedder service og garanti.
Men ja jeg har kigget lidt på et par sider i US, og har fundet den til ca.
1300USD. og med en dollar kurs til ca. 6 såååå. Og da jeg arbejder i et
verdensfirma med flere afdelinger i US kunne en af de herre jo bare have en
med næste gang han besøgte hovedstædet.
Ak ja.
--
Erik Jensen

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-04 20:27

On 2004-02-16, Erik Jensen <eje@lite.dk> wrote:
> [...]
> verdensfirma med flere afdelinger i US kunne en af de herre jo bare have en

Mener der er global garanti på L-objektiver, men er ikke helt sikker.

Fra : Martin Gleit

Dato : 16-02-04 20:34

> Mener der er global garanti på L-objektiver, men er ikke helt sikker.

Det kunne jeg da godt tænke mig om nogle kunne be- eller afkræfte da jeg
selv har et der er købt i USA...

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-02-04 22:33

Jeg har lige købt et 24-70mm L i Hongkong og der er ww garanti på. Det står
faktisk på garantibeviset.
Mvh, Hans

Fra : Erik Jensen

Dato : 16-02-04 18:46

Jeg har lige stået med et 10D + 17-40L i hånden og jeg synes egentligt ikke
at det var så overbevisende i forhold til det 300D, som jeg havde i hånden i
lørdags. Ok grebet var måske lidt bedre, men knapperne virkede ikke så
overbevisende. Faktisk synes jeg nogle af dem gik meget tungt.
Martin jeg har set dit navn flere gange i Dpreview 300D forumet, hvad er din
mening angående Singe shot mode og Servo mode på 300D ?
Er det til at leve med i praktisk, eller ønsker du at du havde købt en 10D
istedet for?
--

---

Fra : Martin Gleit

Dato : 16-02-04 19:05

> [...]
> mening angående Singe shot mode og Servo mode på 300D ?
> Er det til at leve med i praktisk, eller ønsker du at du havde købt en 10D

Som du sikkert ved findes servo mode kun i sports mode på 300D...der er dog
flere måder at snyde kameraet i servo mode i de kreative indstillinger...det
virker nogenlunde fint...kunne dog godt tænke mig at der fandtes en
indstilling for det som det er tilfældet i 10D...men ja...det er til at leve
men og jeg ønsker generelt ikke at jeg havde købt et 10D i stedet....vil
hellere bruge pengene på nogle lækre (dyre) objektiver istedet som eksempel
70-200 L...
er lidt i tvivl om hvad du tænker du mht til single shot mode?

Fra : Erik Jensen

Dato : 16-02-04 19:36

Jeg beklager mit forkerte fagudtryk. Jeg er en novice i dette område.
Jeg mente One shot AF, men det har du sikkert gættet.

Takker for svaret. Jeg giver dig ret med hensyn til at bruge lidt flere
penge på objektiver.
Sjovt nok har jeg hørt udtrykket "plastik kamara" i de fleste butikker når
de første gang omtalte 300D. Så da jeg endelig fandt et 300D i en butik,
blev jeg overrasket over hvor solidt det var. Ok der er en eller flere
klasser op til 10D.
Jeg har et Sony video kamara som jeg tager meget med ud i naturen. Det er et
rigtigt plastik hus, som jeg ikke tør trykke for hårdt på. Men jeg har haft
det i ca. 3 år og har bare "smidt" det i min rygsæk. Og jeg har ikke haft
nogen problemer udover ridser i plastikken.

Fra : Tommy Jensen

Dato : 16-02-04 20:23

On Mon, 16 Feb 2004 19:36:01 +0100, "Erik Jensen" <eje@lite.dk> wrote:

> [...]
>de første gang omtalte 300D. Så da jeg endelig fandt et 300D i en butik,
>blev jeg overrasket over hvor solidt det var. Ok der er en eller flere

Så skal du da læse nogen af de beretninger fra brugere om 300D's
holdbarhed på www.dpreview.com

Flere brugere fortæller gruopvækkende hvorledes deres kamera har
overlevet flyveture med hårde landinger på beton. Eneste beskadigelser
var skrammer i lakken.

MVH Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-04 20:38

On 2004-02-16, Erik Jensen <eje@lite.dk> wrote:
> [...]
> mening angående Singe shot mode og Servo mode på 300D ?
> Er det til at leve med i praktisk, eller ønsker du at du havde købt en 10D

Jeg hedder ikke Martin, men kender til AF'en.

Servo AF er permanent på i sports mode. Derudover skulle det kunne
auto-aktivere hvis objekter flytter sig/kommer tættere på.
Sidstnævnte mener jeg kun at have oplevet med mit 28-135mm IS USM,
hvor det er en dårlig ting, da det er inkompatibelt med IS, og
kan få objektivet/kameraet til at crashe, så det objektivet skal af/på
for at virke igen.

Man kan tricke kameraet til Servo AF, på eksempelvis kit lens er det
ofte nok at dreje fokus ringen til den møder modstand. Mit 28-135mm
har Full Time Manual, så her drejer man væk fra fokus og tilbage til fokus,
og Servo AF er slået til.

Et andet trick er at fokusere ca 10 meter væk med fuldt zoom, find noget
tættere på som står uskarpt, zoom ud til det kommer i fokus, og Servo
AF slår til igen. Det skulle være bedre end at "volde" fokusringen på
et ikke-FTM objektiv.

På dpreview forum'et er der nogle der ind imellem brokker sig over at
deres 50mm f/1.8 og 50mm f/1.4 ofte går i Servo AF. Dette pga af den meget
lille dybdeskarphed, så man skal ikke bevæge kameraet før ting kommer ud af
fokus og tilbage igen. Det har jeg dog ikke oplevet. Tror ikke jeg
overhovedet har fået mit 50mm til Servo AF.

Jeg er også glad for mit 300D. Den eneste grund til at jeg fortryder
er fordi det råber på flere objektiver. Men det ville et 10D vel også
gøre, og måske lidt højere

Fra : Martin K. R.

Dato : 16-02-04 18:35

> [...]
kr
> hos Powerphoto (lev. 3-4 dage). Er der nogen der har set den billigere?

Du har jo åbenbart mod på at købe i udlandet, så TechnikDirekt har den til
10.800kr (+ fragt). Lagersituationen kender jeg ikke.

Rigtig godt objektiv i øvrigt. Jeg vaklede mellem dette og 70-200 f/2.8 L
IS, da jeg selv skulle vælge

Martin

Fra : Casper

Dato : 16-02-04 22:13

Som Martin skriver er bedste bud pt. nok www.TechnikDirekt.de som sælger den
til ca. 10.800 - den skulle være på lager. Du kan godt finde den billigere i
Tyskland, men så er der leveringstid på som du selv nævner.

Information om køb af elektronik i Tyskland finder du på
http://www.butik112.dk

Mvh.
- Casper

Fra : Erik Jensen

Dato : 16-02-04 23:32

Tak for jeres kommentarer.
Jeg må sige at det at købe den hos www.TechnikDirekt.de ser interessant ud.
2000 kr er jo også en slags penge og hvis der er ww garanti på L obj. er
ingen problemer. Jeg har også læst (her i gruppen) at hvis man skal have
dimsen på Canon service værksted i Denmark under garanti perioden, skal men
stille med et underskrevet garanti bevis. Ellers skal man selv betale.
Nu skal jeg "bare" lige have fundet et sted hvor de kan leverer et stk.
300D, inden jeg bestiller et ekstra obj.
For dem der bo i Odense var det der jeg prøvede et 300D, hos Electric City.
De fik lov til at beholde det da prisen var ca. 10.000kr.
--
Erik Jensen

---

Fra : Tommy Jensen

Dato : 17-02-04 07:27

On Mon, 16 Feb 2004 23:31:46 +0100, "Erik Jensen" <eje@lite.dk> wrote:

>For dem der bo i Odense var det der jeg prøvede et 300D, hos Electric City.
>De fik lov til at beholde det da prisen var ca. 10.000kr.

Det kunne du ligeså godt have købt. Du finder det ikke ret meget
billigere med mindre du vil vente måneder....

MVH Tommy

Fra : Erik Jensen

Dato : 17-02-04 22:38

Jeg håber ikke du får ret. Jeg har lige sendt en ordre afsted på 1 stk.
300D, og de skrev at der var 14 dages lev. tid. Igår skrev de at der var 10
dages lev. tid ...
Prisen med levering pr. efterkrav blev 9100, ikke det billigeste tilbud, men
det at de skrev hvor lang lev. tiden var virkede seriøst. (Hvis de
overholder det!). Iøvrigt fik jeg det indtryk hos de forskellige butikker,
at det var nærmest umuligt at få fat på et 10D mens ventetiden på et 300D
var overkommeligt.
Det gav i et par butikker også anledning til kommentarer om et snarligt
modelskifte af 10D. Samt det ene sted ville man gerne sælge mig et Nikon
D100! Jeg holdt pænt masken og takkede nej.

--
Erik Jensen

---

Fra : Tommy Jensen

Dato : 17-02-04 22:42

On Tue, 17 Feb 2004 22:37:37 +0100, "Erik Jensen" <eje@lite.dk> wrote:

>Jeg håber ikke du får ret. Jeg har lige sendt en ordre afsted på 1 stk.
>300D, og de skrev at der var 14 dages lev. tid. Igår skrev de at der var 10
>dages lev. tid ...

Hvis de ikke har 300D på lager og derfor skal have den fra Canon så
kommer du sandsynligvis til at vente en hel del længere. For et par
uger siden fik jeg oplyst at Canon havde 1500 stk i restordre.

MVH Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-02-04 14:38

"Erik Jensen" <eje@lite.dk> wrote in message
> Iøvrigt fik jeg det indtryk hos de forskellige butikker,
> at det var nærmest umuligt at få fat på et 10D

Jatak, det kan jeg skrive under på. Jeg har ventet på mit siden før nytår.

> Det gav i et par butikker også anledning til kommentarer om et snarligt
> modelskifte af 10D.

Rygtet siger (og jeg har fået det bekræftet hos min fotopusher), at der
kommer en 8Mpixel udgave af 10D til efteråret.

Jeg har så småt opgivet at få et 10D, og bruger nu ventetiden til at spare
de sidste håndører(!) op, så jeg i stedet kan få en 1D Mark II her til
marts/april.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 10D, så ingen nye billeder)

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-02-04 07:48

Jeg har min 10D til reparation efter at lukkeren stod af efter ca. 4000
billeder. Den var købt i Tyskland hos Technikdirekt og garantisedlen var
ikke stemplet, hvad der blev påtalt hos PW Service, som står for EWS
garantien i Danmark, men de tog den ind uden problemer. I værste fald skulle
jeg have sendt garantisedlen til Tyskland og få den stemplet inden. Der er
ingen tvivl om Europa garanti uanset hvor udstyret er købt i Europa.
Mvh, Hans

Fra : KNL DtP

Dato : 17-02-04 13:20

> I værste fald skulle
> jeg have sendt garantisedlen til Tyskland og få den stemplet inden. Der er
> ingen tvivl om Europa garanti uanset hvor udstyret er købt i Europa.

Jeg skal have sendt min EOS 10D ind pga. 3 levende pixels, men her krævede PW
Service at jeg havde fået stemplet mit garantibevis hos forhandleren. Havde
også købt hos technikdirekt.de, så jeg har lige sendt det til det tyske for at
få det famøse stempel. Når det er klaret, skulle der ikke være problemer.

Ved ikke om PW har ændret politik siden du fik din lukker ordnet - eller det
bare ved den medarbjder jeg talte med, som var mere obs på det med stempler...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-02-04 20:14

Godt spørgsmål og har du brokket dig hos tyskerne om deres politik?
Mvh, Hans

Fra : KNL DtP

Dato : 17-02-04 23:54

> Godt spørgsmål og har du brokket dig hos tyskerne om deres politik?

Nææ, ikke rigtigt. Jeg sendte dem en mail, hvori jeg forelage mit problem med
manglende stemple. Havde klargjort en PDF-fil de kunne udprinte, stemple og
sende retur (for at spare tid og porto), men de ville have det originale
garantibevis:

-------
Normally the invoice copy is also sufficient for repair.

If you need the guaranty card stamped, we however need the original
guaranty card.

We ask you to send it to the following address:

TECHNIKdirekt POSTFACHANSCHRIFT
(für Briefversand)
Postfach 6847
D-97080 Würzburg

Please indicate your customer ID as a reference and state that you like
to have the card sent back stamped.

Best regards

Your TECHNIKdirekt-Team
------

Det er muligt at nogle service værksteder godtager ikke-stemplede
garantibeviser, men det var da nemmere hvis technikdirekt.de gjorde det, når
man købte kameraet - fremfor at de skal til at betale portoen fra Tyskland.

Jeg melder lige tilbage, når alt (forhåbentligt) er faldet i hak :)

MVH

Kristian, som helt må undvære fotograferingen en rum tid, da hukommelseskortet
er til ombytning for en bad sektor. Uheld kommer sjældent alene...
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-02-04 14:44

> [...]

når
> man købte kameraet - fremfor at de skal til at betale portoen fra

Andre har tidligere været inde på det, og jeg er tilbøjelig til at give dem
ret: Tecknikdirekt er underlagt EU-reglerne for fjernsalg, og kan derfor
forvente, at kunder returnerer varene inden for 14-dagesfristen. Stemplede
de garantikortet, ville de efterfølgende stå med et problem, hvis varene
blev returneret. Desuden er det mere reglen end undtagelsen for de varer,
jeg har købt hos dansk detail-forhandler, at garantikortet dér stemples.

Jeg synes faktisk, det er til at leve med, hvis det blot koster portoen for
at få stemplet et garantikort.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-02-04 11:05

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in news:40326818$0$157
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Godt spørgsmål og har du brokket dig hos tyskerne om deres politik?

Der er vel ikke så meget at brokke sig over? Hvis kortet bliver stemplet med
dato osv. når man køber, så kan man ikke benytte sig af returretten...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : max

Dato : 18-02-04 18:46

"KNL DtP"

> [...]
> bare ved den medarbjder jeg talte med, som var mere obs på det med stempler...

Der er da vel ikke problemer med Canon service igen igen,
faktura og garantibevis burde være nok, din historie lyder
hent hen i vejret, ærgeligt man skal udsættes for den slags
forstokkethed.. Held og lykke med det.. -max-

Fra : KNL DtP

Dato : 19-02-04 11:02

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er da vel ikke problemer med Canon service igen igen,
> faktura og garantibevis burde være nok.

Ja, det vil jeg nu også mene.

> Held og lykke med det.. -max-

Jo tak! Modtog mit stemplede og underskrevne garantibevis fra TechnikDirekt i
går, og fik hurtigt pakket mit EOS 10D-hus ned i papkassen, og sendt den
afsted til service. PW Service snakkede om at det cirka tog en 7-8 dage af
foretage reparationen. Nu håber jeg blot at jeg får et nyt kamera eller en
udskiftning af sensoren, fremfor de blot udmapper de tre levende pixels. Med
et kamera i den prisklasse synes jeg ikke det vil være rimeligt. Nu må vi se
hvad der sker. Jeg skal nok lige lave et indlæg når alt er på plads :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk