Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor store
Fra : Jette Nyvang Larsen

Dato : 16-02-04 16:47

Hej
Jeg vil gerne lave slide-show af mine billeder og så vise dem på TV'et i
stuen. Jeg har prøvet at lægge billederne direkte ned - så er de over 1 mb
og ca 92 i bredden - altså meget store... men når de kommer op på skærmen,
så er de hakkede i kanterne.... hvilken str. skal de have - cm. pixel o.s.v.
Jeg har et HP 935 med 5,3 mill.

hilsen Jette

Fra : Flare

Dato : 16-02-04 16:56

> [...]
> og ca 92 i bredden - altså meget store... men når de kommer op på skærmen,
> så er de hakkede i kanterne.... hvilken str. skal de have - cm. pixel

Om du se brugte 52 mpix ville det ikke hjælpe. Problemet er at dit fjernsyn
ikke kan vise mere end 0,5-1,0 mpix og vil interpolerer dit billede. Dette
kan bervike at dine bilelder virker kantede og der opstår moirer mønstre i
store flader og at skarpe kanter hopper og danser, især ved ikke
digtaltoptimerede fjernsyn.

En ide er måske prøve at ...nedskalere dit billede måske til 800*600 og se
om det bliver bedere. Bare et forslag. Ved ikke om det hjælper.

Mvh
Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-04 17:50

On 2004-02-16, Jette Nyvang Larsen <aof-jette@e-box.dk> wrote:
> [...]
> så er de hakkede i kanterne.... hvilken str. skal de have - cm. pixel o.s.v.

PAL er ca. 720x576 pixels.

Fra : Flare

Dato : 16-02-04 20:13

> PAL er ca. 720x576 pixels.

ca? 720,5 x 576,6? LOL...just kidding.

Anders

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-04 20:25

On 2004-02-16, Flare <nomail@sorry.dk> wrote:

> ca? 720,5 x 576,6? LOL...just kidding.

Det er reelt 720 x 288 x 2 hvis signalet er digitalt. Det er fordi hvert
andet billede har lige, og hvert andet de ulige rækker.

Men, et TV billede er reelt 625 linier, men en del af disse er gemt
under rammen på dit TV, og nogle bruges til eksempelvis tekstTV.

Den vandrette opløsning styres af et analogt signal, og kan reelt godt
være større eller mindre.Du må tælles pixels på dit TV for at få
et korrekt resultat.

Så derfor sådan circa.