MS Windows
briani 27239
Langsom XP Pro
Fra : Lasse

Dato : 16-02-04 14:14

Hej

Indenfor de sidste par dage er min pc blevet latterlig langsom til at åbne
bl.a. IE.
Der når at gå så lang tid før computeren reagerer, at jeg nogle gange kommer
i tvivl om den overhovedet har fattet, hvad det er jeg gerne vil!!
Jeg har scannet for virus men der er ikke fundet noget... ikke at det er
nogen garenti, naturligvis

Skulle der være nogle med idéer til hvad der er galt/kan gøres vil jeg blive
en glad mand

Lasse

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 16-02-04 14:48

Lasse wrote:
> [...]
> er nogen garenti, naturligvis
>
> Skulle der være nogle med idéer til hvad der er galt/kan gøres vil

Du kunne skanne din pc for spyware og andet skidt og kanel, kan du bruge
"SpyBot" og evt. "Ad-aware". Det kunne være sådan noget der bremser din
computer.
SpyBot: url:http://beam.to/spybotsd/
Ad-aware: url:http://www.lavasoft.de/
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express's måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix: url:http://flash.to/oblivion

Fra : Lasse

Dato : 16-02-04 16:44

"Torben Greve Otzen" <TorbenGreveOtzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:iS3Yb.91569$jf4.5722150@news000.worldonline.dk...
> Du kunne skanne din pc for spyware og andet skidt og kanel, kan du bruge
> "SpyBot" og evt. "Ad-aware". Det kunne være sådan noget der bremser din
> [...]

Det har jeg prøvet uden den store effekt...
Andre idéer ?

Lasse

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 16-02-04 17:38

Lasse wrote:

> Det har jeg prøvet uden den store effekt...
> Andre idéer ?

Er din harddisk overfyldt? Så kunne det også være derfor...
Her kunne du evt. slette alle Tempory internet files, og dine
c:\windows\temp filer.

Fra : thomas

Dato : 16-02-04 18:20

"Lasse" <js@eekk.de> skrev i en meddelelse
> Indenfor de sidste par dage er min pc blevet latterlig langsom til at åbne
> bl.a. IE.

Hejsa

Jeg havde samme problem et par uger - uden at kunne finde nogen årsag... Jeg
endte med at installere XP oveni igen - nu ser det ud til at køre igen...

Sikkert ikke meget hjælp, men....

/Thomas

Fra : Lasse

Dato : 17-02-04 09:57

Tak for svarene til jer begge.
Jeg tror jeg prøver en geninstallation, det plejer at virke. Men var også
det jeg helst ville undgå...

Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-02-04 10:43

In article <4031d76f$0$22770$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, js@eekk.de
says...

> Jeg tror jeg prøver en geninstallation, det plejer at virke. Men var også
> det jeg helst ville undgå...

Det kan du også sagtens undgå...

Fortæl lidt mere om din PC, så vi har noget at hjælpe udfra...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Lasse

Dato : 17-02-04 14:04

> Fortæl lidt mere om din PC, så vi har noget at hjælpe udfra...

Det er en Athlon XP 1150 MHz med 256 mb Ram og geforce 4 grafikkort med 32
mb på.
Det mest spøjse ved det hele er næsten at den kun er langsom ved afvikling
af IE og OE og til dels word, men ikke ved afvikling af fx. c&c generals.
Hvis jeg åbner joblisten er der en proces der hedder system, med system som
bruger, som tager det meste af cpu'en (95-98 %) når eksempelvis IE åbnes.
Jeg er ikke klar over om det er normalt eller det er en del af problemet.
Hjalp det noget eller er der andet du mangeler at få at vide

Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-02-04 18:48

In article <40321158$0$18995$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, js@eekk.de
says...

> Hjalp det noget eller er der andet du mangeler at få at vide

Du har checket for spyware og virus?

Fra : Lasse

Dato : 18-02-04 08:29

> Du har checket for spyware og virus?

Hej Jesper

Jeg har brugt Ad-aware og spybot. Det fandt da en smule men ellers gjorde
det ikke nogen forskel. Derudover har jeg checket for virus både med en
online scanner og med min normale antivirus ting. Begge dele uden
resultat...

Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-04 15:24

In article <4033144d$0$22785$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, js@eekk.de
says...

> online scanner og med min normale antivirus ting. Begge dele uden
> resultat...

Hmmm... Har du prøvet at slå processen ihjel og starte den op igen?

Fra : Lasse

Dato : 18-02-04 16:42

> Hmmm... Har du prøvet at slå processen ihjel og starte den op igen?

Det sker der ikke det store ved. Dem proces der tager næsten hele cpukraften
kan ikke slåes ihjel... Tilgengæld laver den vildt mange side fejl, ca
55.000 i den tid det tager for IE at starte. Er det normalt og hvad betyder
det egentlig ?

Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-04 18:14

In article <403387b5$0$24703$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, js@eekk.de
says...

> kan ikke slåes ihjel... Tilgengæld laver den vildt mange side fejl, ca
> 55.000 i den tid det tager for IE at starte. Er det normalt og hvad betyder
> det egentlig ?

Hmmm... Kunne tyde på dårligt hardware. Check dit RAM igennem med
memtest86.

Fra : Lasse

Dato : 19-02-04 14:20

> Hmmm... Kunne tyde på dårligt hardware. Check dit RAM igennem med
> memtest86.

Den fandt ikke nogle fejl. Tvivler nu også på at det er en hardware fejl for
så burde problemet være der ved alle programmer og ikke kun m$'s

Lasse

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 19-02-04 15:44

Lasse wrote:

> Den fandt ikke nogle fejl. Tvivler nu også på at det er en hardware
> fejl for så burde problemet være der ved alle programmer og ikke kun
> m$'s

Min egen computer blev for ikke så mange dage siden gen-installeret, da min
HD blev helt utroligt langsom.
Jeg fik anbefalet programmet Hd Tach 2.7
url:http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach
Hvis man kigger på kurven, så skal den ved en 7200RPM-disk starte på ca.
60MB/sek og slutte på ca. 30MB/sek - med nogle få hak ned undervejs
(pladeskift).
HD Tach laver kun læsetest. Skrivetest er kun brugbart på en fuldstændig
ubrugt harddisk.

I mit tilfælde lå den på omkring under 3 Mb/sek og løsningen var umiddelbart
en gen-installation. Så kom den op på de ovennævnte hastigheder.

Bare en mulighed mere...

Fra : Lasse

Dato : 20-02-04 08:26

"Torben Greve Otzen" <TorbenGreveOtzenSLET@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:BY3Zb.93697$jf4.5814030@news000.worldonline.dk...

> I mit tilfælde lå den på omkring under 3 Mb/sek og løsningen var
umiddelbart
> en gen-installation. Så kom den op på de ovennævnte hastigheder.
>
> Bare en mulighed mere...

Tak for tippet. Du har måske nok fat i noget der. Start hastigheden ligger
omkring 42 Mb/sek og slut ved ca 20. Men cpu utilization ligfer på 43% og
det er vist ret højt...
Formatterede du før geninstalation ?

Lasse

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 20-02-04 10:48

Lasse wrote:

> Tak for tippet. Du har måske nok fat i noget der. Start hastigheden
> ligger omkring 42 Mb/sek og slut ved ca 20. Men cpu utilization
> ligfer på 43% og det er vist ret højt...
> Formatterede du før geninstalation ?

Det gør jeg hver gang jeg gen-installere, så ja det gjrode jeg.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-04 16:39

In article <4034b812$0$24694$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, js@eekk.de
says...

> Den fandt ikke nogle fejl. Tvivler nu også på at det er en hardware fejl for
> så burde problemet være der ved alle programmer og ikke kun m$'s

Det er ejendommeligt at problemet kun opstår med MS' egne produkter...
Har du tømt alle temp-stederne?

Mit kendskab til MS er at de fylder data ind alle mulige mærkelige
steder uden at rydde fornuftigt op efter sig. Af samme årsag er det kun
mit OS der er fra MS - alt andet er 3.parts software.

Jeg er stadig af den holdning at det skal kunne løses uden
reinstallation; du har det lidt på samme måde, synes jeg at læse mellem
linierne...

Fra : Lasse

Dato : 20-02-04 08:08

> Det er ejendommeligt at problemet kun opstår med MS' egne produkter...
> Har du tømt alle temp-stederne?

Det tror jeg nok jeg har. Og det hjalp også lidt, men ikke særlig meget...
Jeg kunne godt mistænke lidt at det er explorer der er den store synder. Det
er som jeg har forstået det rimelig integreret i XP og det kunne derfor godt
passe med at MS' egne produkter i størrere grad end 3. parts støtter sig til
den. Jeg har så opdateret hele officepakken men også uden resultat.

> Jeg er stadig af den holdning at det skal kunne løses uden
> reinstallation; du har det lidt på samme måde, synes jeg at læse mellem
> linierne...

Jeg ville allerhelst undgå en reinstallation for det er nemlig bare ikke
spor skægt! Men hvis det kommer dertil og jeg gør det uden formattering vil
de forskellige brugerer så overleve en sådan geninstalation. Jeg kunne nok
godt leve med at hete SP1 igen, men vil være lidt træt af en formatteret
geninstallation...
Men jeg er også ved at løbe lidt tør for idéer til hvad der ellers kan
gøres.

Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-02-04 13:29

In article <4035b25c$0$18960$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, js@eekk.de
says...

> er som jeg har forstået det rimelig integreret i XP og det kunne derfor godt
> passe med at MS' egne produkter i størrere grad end 3. parts støtter sig til

Har du overvejet at skifte hele møllen til 3.parts-software - for du
skal ikke regne med at det er sidste gang du har problemet...?

> spor skægt! Men hvis det kommer dertil og jeg gør det uden formattering vil
> de forskellige brugerer så overleve en sådan geninstalation. Jeg kunne nok

Ja. Formatteringen er irrelevant i den sammenhæng. Du behøver abolut
ikke at formattere fordi du geninstallerer. Windows kan sagtens
nyinstallerer sig på en i forvejen formatteret partition.

> godt leve med at hete SP1 igen, men vil være lidt træt af en formatteret
> geninstallation...

Geninstallation og formattering hænger absolut ikke sammen. Det bør du
skrive bag øret...

> Men jeg er også ved at løbe lidt tør for idéer til hvad der ellers kan
> gøres.

Skift til frie løsninger. Jeg anvender OO.org og Mozilla. Og jeg har
ingen problemer med min PC og har aldrig haft det.

Fra : Lasse

Dato : 21-02-04 12:51

> Har du overvejet at skifte hele møllen til 3.parts-software - for du
> skal ikke regne med at det er sidste gang du har problemet...?

Jep, tanken har bestemt strejfet mig!

> [...]
> nyinstallerer sig på en i forvejen formatteret partition.
>
> Geninstallation og formattering hænger absolut ikke sammen. Det bør du
Jeg er med på at det ikke er strengt nødvendig at formatterer før en
geninstalation. Det var mest for at være sikker på at der ikke lå sjove
"efterladenskaber" efter den gamle installering.

> Skift til frie løsninger. Jeg anvender OO.org og Mozilla. Og jeg har
> ingen problemer med min PC og har aldrig haft det.

Dem tror jeg hellere jeg lige må kigge på...

Tak for hjælpen. Det var rigtig rart

Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-02-04 13:41

In article <40374615$0$18961$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, js@eekk.de
says...

> geninstalation. Det var mest for at være sikker på at der ikke lå sjove
> "efterladenskaber" efter den gamle installering.

Der ligger ikke "sjove" efterladenskaber efter en reinstall. Men de
data du har placeret udenfor Windows' egne directories er der
naturligvis stadig. Alt andet er væk, inkl. "My Documents"-strukturen.

Et godt træk, hvis der er udsigt til reinstall, er at eksporterer alle
vigtige registry-keys, dvs alle dine specialopsætninger. Efter
reinstall er det blot at merge dine indstillinger igen.

> Dem tror jeg hellere jeg lige må kigge på...

God idé

> Tak for hjælpen. Det var rigtig rart

Håber du bliver glad for det...